Keuze Hogeschool en Universiteit - Informatica

Ik lees hier precies nergens over wat je eigenlijk wilt doen met dat diploma? Rond welke leeftijd zit je? Heb je al een ander hogeschool/unief diploma? Wat voor soort job wil je gaan doen? Wat voor soort job doe je momenteel? Kan allemaal een invloed op het advies hebben...

Als ik er van uit ga dat je net van het middelbaar komt en je geen aanleg voor Wiskunde hebt zou ik meestal aanraden om voor een professionele bachelor te gaan (toegepaste informatica) en als je die dan hebt, eventueel over te gaan via een schakeljaar naar een meer academische richting (master informatica of dergelijke) dan heb je tenminste een fallback en kan je altijd gewoon beginnen werken. De wiskunde is echt no joke op universiteit niveau, take it from iemand die ook maar 4 uur wiskunde op middelbaar heeft gedaan, 3 jaar tijd heeft verspild op de unief en uiteindelijk na 6 jaar toch een professionele bachelor ICT heeft...
 
Ik lees hier precies nergens over wat je eigenlijk wilt doen met dat diploma? Rond welke leeftijd zit je? Heb je al een ander hogeschool/unief diploma? Wat voor soort job wil je gaan doen? Wat voor soort job doe je momenteel? Kan allemaal een invloed op het advies hebben...

Als ik er van uit ga dat je net van het middelbaar komt en je geen aanleg voor Wiskunde hebt zou ik meestal aanraden om voor een professionele bachelor te gaan (toegepaste informatica) en als je die dan hebt, eventueel over te gaan via een schakeljaar naar een meer academische richting (master informatica of dergelijke) dan heb je tenminste een fallback en kan je altijd gewoon beginnen werken. De wiskunde is echt no joke op universiteit niveau, take it from iemand die ook maar 4 uur wiskunde op middelbaar heeft gedaan, 3 jaar tijd heeft verspild op de unief en uiteindelijk na 6 jaar toch een professionele bachelor ICT heeft...
Hoe vond jij dan de wiskunde op hogeschool daarna?
 
Laatst bewerkt:
Hey, ik volg informatica beheer met 4 uur wiskunde. Mijn vrienden raden me af om aan de universiteit te studeren omdat zij naar hogeschool gaan maar mijn wiskunde is veel beter dan hun, ik heb zelf thuis wiskunde geleerd zoals calc1,2,3 en veel van linear algebra en discrete wiskunde, ik weet veel van stats en probability en zo advanced topics zoals de sde's etc ik ben nu ook met Ornstein-Uhlenbeck process een soort van bot aan het maken in python om de volatility van een aandeel te modellen in de stock market , ik ben ook beginner in group theory , ik ben goed in c++,c#,python javascript, c en rust ik heb meerdere games gemaakt en apps met unity en react native , meerdere backend en frontend frameworks ,ik zit nu in de 6de middelbaar wat is het verschil tussen hogeschool informatica en universiteit, wat zijn de voordelen en nadelen en kan ik erna nog een master doen, en welke uni is het beste voor informatica, ik hou van wiskunde en informatica maar ik haat talen wat zou het beste zijn. Ik zou graag in een hft willen werken later wat zou zo de beste pad zijn?
Zogezegd de volledige reeks calculus, lineaire algebra, DW en gevorderde differentiaalvergelijkingen beheersen maar het verschil tussen hogeschool en universiteit zelf uitzoeken lukt niet?

Ga naar de hogeschool jongen, er zitten er al genoeg die zichzelf overschatten op de unief die 7-8 jaar over richtingen zoals informatica doen.
 
Laatst bewerkt:
Kijk, het issue met hogeschool / unief systeem in België is dat er slechts een correlatie is tussen competenties en diploma.

Het is dan ook zo dat gemiddeld gezien "doordenkers" naar den unief gaan. Later in hun carrière mag je dan niet zomaar zeggen dat iemand een high-performer is door het diploma dat ze hebben. Het is denk ik eerder het geval dat gemmideld gezien mensen dat later high-performers worden voor een universitair diploma kiezen.

Concrete implicaties hiervan? Als je competent bent en een prof. bach. doet dan ga je waarschijnlijk gewoon goed zitten. Langs de andere kant, als je het toch aankunt, waarom niet? Diploma snobbisme bestaat onder sommige mensen dus efkes op je tanden bijten heeft toch een meerwaarde.

Er zijn ook bepaalde niches dat eerder weggelegd zijn voor mensen met een master. Een ERP-pakket schrijven in Java kun je na beiden doen. Dingen dat dichter bij R&D liggen gebeuren gemiddeld gezien door masters en hoger.
 
Als alles in zijn post waar is, is hoger onderwijs eigenlijk weggesmeten tijd en geld want de gemiddelde master informatica heeft eigenlijk dezelfde wiskundekennis als hetgeen hij hier opsomt en kent minder programmeertalen/frameworks.
 
Zogezegd de volledige reeks calculus, lineaire algebra, DW en gevorderde differentiaalvergelijkingen beheersen maar het verschil tussen hogeschool en universiteit zelf uitzoeken lukt niet?

Ga naar de hogeschool jongen, er zitten er al genoeg die zichzelf overschatten op de unief die 7-8 jaar over richtingen zoals informatica doen.
Wat een roast.
 
Zogezegd de volledige reeks calculus, lineaire algebra, DW en gevorderde differentiaalvergelijkingen beheersen maar het verschil tussen hogeschool en universiteit zelf uitzoeken lukt niet?

Ga naar de hogeschool jongen, er zitten er al genoeg die zichzelf overschatten op de unief die 7-8 jaar over richtingen zoals informatica doen.
Beetje cru gesteld, maar... You have a point.

Ik heb de vergissing gemaakt dat ik eerst industrieel ingenieur gedaan heb voor 2 jaar. Het probleem hiermee is dat ik eigenlijk een net op het randje geval was.

Ik weet nog: ik had het slechtste rapport dat je u maar kunt inbeelden: 7 keer een 9/20

Dat is 7 keer "net niet".

Had ik begonnen met profesionele bachelor, ging het wss anders geweest zijn. Ik heb toen erna opnieuw begonnen in prof. bachelor afgewerkt en toen was ik schoolmoe. Ik heb getwijfeld of ik nog ind. ingenieur erbij zou doen maar gepast. Waarschijnlijk ook wat getraumatiseerd.

Point dat ik wil maken: overschat uzelf niet. Het kost meer dan je denkt. En ik heb het niet over geld.
 
Terug
Bovenaan