Katten

Heb jij een kat?

• Totaal aantal stemmers
    262
Wij hebben sinds kort de kat van de overburen geadopteerd omdat zij verhuizen... Zij hebben het kattenluikje dicht gemaakt, waardoor ze daar niet meer binnen kan. Ze 's nachts permanent binnen houden is geen optie, vermits het een buitenkat is en ze dus wil kunnen gaan en staan waar en wanneer ze wil:).

Vandaar: Iemand tips voor een kattenluikje met microchip (zodat enkel zij binnen kan)?

Bedankt!

Wij hebben Sure Flap en zijn er heel content van.
Je kan het instellen dat de katten vrij binnen en buiten kunnen, enkel binnen(handig als je de volgende ochtend naar de dierenarts moet) of enkel buiten, je kan zelfs uren instellen waarop het werkt, enz.
Kan tot 32 katten aan. 😂

En het is voor u ook een gemak.
Kat kan binnen en buiten wanneer ze wilt zonder dat jij portier moet spelen.

20250502_125451.jpg20250428_193952.jpg20250422_134451.jpg

Wij hebben Sure Flap en zijn er heel content van.
Je kan het instellen dat de katten vrij binnen en buiten kunnen, enkel binnen(handig als je de volgende ochtend naar de dierenarts moet) of enkel buiten, je kan zelfs uren instellen waarop het werkt, enz.
Kan tot 32 katten aan. 😂

En het is voor u ook een gemak.
Kat kan binnen en buiten wanneer ze wilt zonder dat jij portier moet spelen.

Bekijk bijlage 40470Bekijk bijlage 40469Bekijk bijlage 40468
Dikke merci!

Bij de heupoperatie van Filou hadden ze een licht hartruisje opgemerkt. De chirurg ging daar nogal licht over (niet dringend, later keer laten checken), maar onze eigen dierenarts vond het toch een beter idee om zeker te zijn vooraleer hij terug een zware operatie moet ondergaan. Bij gekende hartproblemen kan daar bij een operatie rekening mee gehouden worden, dus was het logischer om hem vooraf te laten testen.

Bijna 300 euro later weten we nu wel dat het allemaal onschuldig is. Gelukkig! Zijn hart is iets te groot, heeft een lichte verdikking, maar momenteel niets zorgwekkend. Wel iets dat opgevolgd moet worden, dat het niet erger wordt en de raad gekregen de hcm testen van de ouders op te vragen. De kans op negatieve evolutie is een pak kleiner bij geteste en uiteraard gezonde ouders. Achteraf gezien zijn we daar destijds te laks in geweest. Geteste ouders is vermeld, maar we hebben die tests nooit opgevraagd, leermomentje voor als er ooit nog eentje komt. Uiteindelijk geen probleem, een uur na de vraag zaten de testresultaten van ouders en grootouders in mijn mailbox.

Nu zit hij dus goed, enkel nog (hopelijk) een hertest om zeker te zijn als hij 4 wordt. Geen extra maatregelen nodig bij zijn volgende operatie.

Wij gaan binnenkort voor de eerste keer naar de dierenarts met onze geadopteerde kat en zijn nu op zoek naar een geschikt mandje om haar in te vervoeren, wat overigens nog geen sinecure wordt:p

Iemand tips? Het moet sowieso groot genoeg zijn...

Gisteren deze besteld en zonet geprobeerd, maar was geen succes : https://www.bol.com/nl/nl/p/filo-re...300000226680915/?referrer=socialshare_pdp_www

Ze spreidde haar poten al van zodra ik ze er boven hield , waardoor het sowieso al een mission impossible was. Maar los daarvan, was het ook gewoon veel te klein...

Wij gaan binnenkort voor de eerste keer naar de dierenarts met onze geadopteerde kat en zijn nu op zoek naar een geschikt mandje om haar in te vervoeren, wat overigens nog geen sinecure wordt:p

Gisteren deze besteld en zonet geprobeerd, maar was geen succes : https://www.bol.com/nl/nl/p/filo-re...300000226680915/?referrer=socialshare_pdp_www

Ze spreidde haar poten al van zodra ik ze er boven hield , waardoor het sowieso al een mission impossible was. Maar los daarvan, was het ook gewoon veel te klein...
Als ze niet maar geschikt was voor tot 7kg had ik al lang deze in huis gehaald:

Phoebe van Happy Cats

groot voordeel lijkt me dat die bovenaan helemaal open kan, dus geen geduw en gesleur om ze door een gat te krijgen. En je kan de onderkant ook gewoon als slaapmandje gebruiken.

Gewoon een deftige grote vervoersbak? Genre https://www.ferplast.com/products/atlas-10-el?variant=50767387099465

Daarin kunnen mijn grote katers van 7 kg no problem. 'k Heb er zelfs één keer een kat van 4 kg bijgestoken haha.

De mijne willen ook niet in de reismand. Wat helpt is je kat als een burrito insnoeren, in de mand en dan snel dicht.. als je het zodanig doet dat zij zich zelf los kan maken als ze niet meer in jouw handen is… En bij de dierenarts willen ze er niet meer uit.

Eh.. is het echt een geval van een te kleine reismand: mocht je een wasmachine hebben die van boven laadt… kan je eens kijkjen of je dat -hoe noem je dat- ding er uit kan halen. Bij ons hing het ding op twee pinnen in de wasmachine en was er dus zo in en uit.

Hier hebben wij 2 van deze. Die staan ook permanent naast elkaar in een kamer boven en dient dus ook als hun nestje.
Daarom totaal geen probleem hier om de katten naar de dierenarts (of ergens anders) mee te nemen.

Gewoon een deftige grote vervoersbak? Genre https://www.ferplast.com/products/atlas-10-el?variant=50767387099465

Daarin kunnen mijn grote katers van 7 kg no problem. 'k Heb er zelfs één keer een kat van 4 kg bijgestoken haha.
Kan die langs boven ook open? Wij hebben ook een soortgelijke reismand en het deksel kan ook bovenaan geopend worden.
Langs boven krijg ik onze katten er zo in. Langs het deurtje? --> Nope no way lol.

Ze liggen trouwens spontaan en regelmatig in de reismand te slapen. Maar de dag dat het tijd is voor de jaarlijkse vaccinatiespuit komen ze niet in de buurt en moet ik echt achter ze aan hollen om ze er in te krijgen. Het zijn op dat vlak slimmeriken. :tongue:

Moet the element of surprise doen hé! Ze moeten nog niet de kans krijgen om te beseffen dat ze in dat mandje gaan.

Ze liggen trouwens spontaan en regelmatig in de reismand te slapen. Maar de dag dat het tijd is voor de jaarlijkse vaccinatiespuit komen ze niet in de buurt en moet ik echt achter ze aan hollen om ze er in te krijgen. Het zijn op dat vlak slimmeriken. :tongue:

Pixel is ook zo. De reismandjes staan hier in de living en worden als slaapplekjes gebruikt. Als we naar de dierenarts moeten bewegen die boxen niet tot ze er in moeten, maar Pixel weet dat. Hoeveel moeite wij ook doen om niets te doen wat het zou kunnen verraden, ze weet het en is er klaar voor. Die heeft daar duidelijk een of ander 6de zintuig voor.

Filou is ondertussen gelatener. Met alle dierenartsbezoeken die hij gehad heeft, heeft hij blijkbaar aanvaard dat de weg van de minste weerstand eenvoudiger is.

Voor Pixel zoek ik momenteel een nieuwe mand, liefst een stoffen die groot genoeg is, om haar mee te gaan trainen. Doel is dan die pas echt te gebruiken als er voldoende gewenning is dat ze er uit vrije wil in gaat.

Pixel is ook zo. De reismandjes staan hier in de living en worden als slaapplekjes gebruikt. Als we naar de dierenarts moeten bewegen die boxen niet tot ze er in moeten, maar Pixel weet dat. Hoeveel moeite wij ook doen om niets te doen wat het zou kunnen verraden, ze weet het en is er klaar voor. Die heeft daar duidelijk een of ander 6de zintuig voor.

Filou is ondertussen gelatener. Met alle dierenartsbezoeken die hij gehad heeft, heeft hij blijkbaar aanvaard dat de weg van de minste weerstand eenvoudiger is.

Voor Pixel zoek ik momenteel een nieuwe mand, liefst een stoffen die groot genoeg is, om haar mee te gaan trainen. Doel is dan die pas echt te gebruiken als er voldoende gewenning is dat ze er uit vrije wil in gaat.
Onze vorige kater (Joey) was nog erger. De eerste keer dat ik hem er in stak slaagde hij er in uit te breken.
Ja je leest dit goed: Hij kreeg letterlijk zo'n kattenreiskoffer (zie linkje glashelder) gewoon open door met alle geweld zich te verzetten (!). :wtf:

Ik dacht nooit dat een kat daar in zou of kon slagen, tot onze vorige kater dat gewoon deed. Dat is toch al erg straf se. Katten kunnen als ze dat echt willen toch erg sterke beestjes zijn om al die kleppen aan de zijkant met bruut geweld dus gewoon los te krijgen.

Maar ja na de eerste keer had ik dit door. Ik wachte dan steeds tot hij uitbrak en ik grabbelde hem dan opnieuw vast en stak hem er gewoon meteen terug in. :tongue: Dan hoorde je hem ferm hijgen maar dan was het verzet wel steeds gebroken.

Laatst bewerkt:
Kan die langs boven ook open? Wij hebben ook een soortgelijke reismand en het deksel kan ook bovenaan geopend worden.
Langs boven krijg ik onze katten er zo in. Langs het deurtje? --> Nope no way lol.

Ik heb bij Aveve een gelijkaardige koffer gekocht en die kan langs boven ook open, was iets duurder, een 50 euro denk ik.
Geschikt voor een kat of zelfs een kleine hond.

Vrijdag nog geweest met de kat in die mand bij de dierenarts om de kat te laten castreren. Hij is totaal niet bang om in dat mandje te kruipen, kruipt er soms zelfs vanzelf in. Hij heeft van de verdoving quasi heel de avond geslapen toen, en was vrij kalm van't weekend maar vanmorgen was hij precies weer zijn oude zelf terug.

Laatst bewerkt:
Heeft er hier soms iemand ervaring met een relatief jonge kat (maximum 6 jaar) die artrose heeft aan een pootje? We merkten dat ze al tijden lang een paar keer hinkte met een voorpootje na liggen. We dachten dat het gewoon een slapend pootje was, maar volgens de dierenarts zou het artrose zijn... Nu al. We kregen pijnstillers mee, maar natuurlijk is artrose niet te genezen. We vragen ons ook af of die pijnstillers veel afdoen eerlijk gezegd.
Zouden er tips bestaan om ervoor te zorgen dat ze er minder last van heeft of is er echt niets aan te doen? Telkens als ze ergens vanaf springt maakt ze een "grappig" geluidje, al deed ze dit al sinds het begin, dus hopelijk is dit niet van de pijn. (Het manken begon 1 of misschien 2 jaar geleden en we hebben haar 4 jaar.)

Heeft er hier soms iemand ervaring met een relatief jonge kat (maximum 6 jaar) die artrose heeft aan een pootje? We merkten dat ze al tijden lang een paar keer hinkte met een voorpootje na liggen. We dachten dat het gewoon een slapend pootje was, maar volgens de dierenarts zou het artrose zijn... Nu al. We kregen pijnstillers mee, maar natuurlijk is artrose niet te genezen. We vragen ons ook af of die pijnstillers veel afdoen eerlijk gezegd.
Zouden er tips bestaan om ervoor te zorgen dat ze er minder last van heeft of is er echt niets aan te doen? Telkens als ze ergens vanaf springt maakt ze een "grappig" geluidje, al deed ze dit al sinds het begin, dus hopelijk is dit niet van de pijn. (Het manken begon 1 of misschien 2 jaar geleden en we hebben haar 4 jaar.)

Ja ervaring mee.. Ik weet niet goed wat er is.. Voor mensen zijn bepaalde dieten goed (oa ook omdat eea gepaard kan gaan met ontstekingen) en daarnaast zijn dingen als groen lipmossel.. maar of katten dat mogen? Geen enkel idee.

Edit1: er is, dacht ik, tegen ontstekingen l-lysine.. katten mogen dat hebben zviw. Elke dag een (halve) pil.
Edit2: groene lipmossel stimuleert aanmaak kraakbeen bij mensen.

Laatst bewerkt:
@MrPurple13 Hoe oud zijn deze katten en specifiek degene die je het eerste had? Af en toe heb ik nog steeds de gedachte om er een tweede bij te nemen omdat onze kat nog steeds heel moeilijk alleen kan zijn. (Toevallig lijkt jouw eerste er ook nog hard op.)

Terug
Bovenaan