June
Active member
Niet meer of minder dan droge brokken.
Droge brokken bevatten meer koolhydraten, dus eigenlijk meer mogelijkheid op tandplak. De meeste droge brokken zijn zelfs zodanig klein dat ze er niet op kauwen en gewoon doorslikken dus die hebben ook geen effect op het zogezegd tand reinigen. Er bestaan wel speciale brokken voordie wat groter zijn en die kunnen wel een beetje helpen, maar er blijven veel koolhydraten inzitten.
![]()
9 Fabels: Is natvoer slecht voor je kat? (juist niet!)
De meeste kattenliefhebbers geven brokjes in de volle overtuiging dat dit het beste is. Natvoer is slecht. Of... toch niet? Hier vind je 9 fabels over natvoer en waarom natvoer juist supergoed is voor je kat....www.catmoneo.nl
Onze katten kregen hooguit 1x in de week natvoer en hadden een prachtig gebit (volgens de dierenarts). Sinds 1 van de 2 nog maar 1 werkend niertje heeft, overgegaan op speciaal dieetvoer, waar de ander ook van snoept, naast brokken nu dus ook natvoer (ivm nierinsufficientie hogere intake vocht) en sindsdien tandplak en tandsteen. Volgens dierenarts vanwege het vele natvoer. Natvoer blijft eerder achter in de bek. Er wordt hier wel gekauwd op brokken (hoorbaar) maar als dat niet zo was, meteen doorgeslikt wordt, dan blijft er dus niets achter in de bek. Dan zouden katten die brokken eten juist nog minder tandplak hebben dan jij hierboven zegt. Tenzij ze dus de brokken in hun bek houden zodat de kh in de brok zacht worden en aan de tanden kunnen hechten. Heb ik mijn katten niet op kunnen betrappen. Dus dat vind ik een vreemde redenatie.
En natuurlijk kan het zo zijn dat je je kat altijd al natvoer gaf en er geen enkel probleem (gebit of wat klieren) betreft.. of dat je altijd al gerookt hebt en 96 bent geworden.. misschien was je 120 geworden. Ik reageer(de) alleen op iemand die aangaf dat er een probleem was. Mijn ene kat heeft geen problemen met natvoer en verstopte anaalklieren, de ander des te meer. Dus als je kat met zijn achterste over het kleed sleept, kan het komen omdat de anaalklieren verstopt zijn. Anaalklieren kunnen verstoppen doordat de ontlasting niet hard genoeg is, waardoor er minder geknepen wordt.. dan legen de klieren niet en kunnen ze verstopt raken.

. Katten kunnen echt moeilijke dieren zijn.
. Van de dierenarts een pijnstiller gekregen en dat hielp.