Katten

Heb jij een kat?

• Totaal aantal stemmers
    262
Niet meer of minder dan droge brokken.
Droge brokken bevatten meer koolhydraten, dus eigenlijk meer mogelijkheid op tandplak. De meeste droge brokken zijn zelfs zodanig klein dat ze er niet op kauwen en gewoon doorslikken dus die hebben ook geen effect op het zogezegd tand reinigen. Er bestaan wel speciale brokken voordie wat groter zijn en die kunnen wel een beetje helpen, maar er blijven veel koolhydraten inzitten.

Onze katten kregen hooguit 1x in de week natvoer en hadden een prachtig gebit (volgens de dierenarts). Sinds 1 van de 2 nog maar 1 werkend niertje heeft, overgegaan op speciaal dieetvoer, waar de ander ook van snoept, naast brokken nu dus ook natvoer (ivm nierinsufficientie hogere intake vocht) en sindsdien tandplak en tandsteen. Volgens dierenarts vanwege het vele natvoer. Natvoer blijft eerder achter in de bek. Er wordt hier wel gekauwd op brokken (hoorbaar) maar als dat niet zo was, meteen doorgeslikt wordt, dan blijft er dus niets achter in de bek. Dan zouden katten die brokken eten juist nog minder tandplak hebben dan jij hierboven zegt. Tenzij ze dus de brokken in hun bek houden zodat de kh in de brok zacht worden en aan de tanden kunnen hechten. Heb ik mijn katten niet op kunnen betrappen. Dus dat vind ik een vreemde redenatie.

En natuurlijk kan het zo zijn dat je je kat altijd al natvoer gaf en er geen enkel probleem (gebit of wat klieren) betreft.. of dat je altijd al gerookt hebt en 96 bent geworden.. misschien was je 120 geworden. Ik reageer(de) alleen op iemand die aangaf dat er een probleem was. Mijn ene kat heeft geen problemen met natvoer en verstopte anaalklieren, de ander des te meer. Dus als je kat met zijn achterste over het kleed sleept, kan het komen omdat de anaalklieren verstopt zijn. Anaalklieren kunnen verstoppen doordat de ontlasting niet hard genoeg is, waardoor er minder geknepen wordt.. dan legen de klieren niet en kunnen ze verstopt raken.

Ik zit hier met twee absolute prijsbeesten van een jaar oud nu:
11.jpg

2.jpg

Alleen zijn dat geen katten meer, maar echte varkens. Twee ondertussen gecastreerde mannetjes, dus geregeld met elkaar, grotendeels al spelend, vechten, op dingen kruipen waar ik dat liever niet heb en prul tegen de grond duwen, dat hoort er allemaal bij samen met de zoomies.

Maar willekeurig op verschillende plekken op tapijten of in verschillende spoelbakken kakken of pissen, geen moeite doen om hun uitwerpselen toe te dekken in de kattenbak, simpelweg door die uitwerpselen wandelen en dan met natte poten of vacht op ontdekkingstocht zonder enig besef van die vuiligheid waardoor een kat weer de douche in moet, gevoeg doen in een kattenbak om dan tien seconden later het tweede deel daarvan verder te zetten buiten de kattenbak, kaksporen van een meter omdat de anus willens nillens aan de vloer moet afgeveegd worden waar de andere dan ook nog eens door moet gaan krabben, elke muur onderniezen, op een krabmat waar normaal op gelegen en geslapen wordt kotsen en er dan doodleuk eens doorwandelen, de halve vloer met kattenbakvulling bezaaien, zeer slordig eten en morsen op de grond zonder opruimen, ... dat soort dingen minstens een keer per week begint me wel erg tegen te steken. Kan zo meteen de trap alweer schoonmaken want de pootafdrukken zijn weer aanwezig helaas, eerste vinkje van de week reeds gezet.

Die beestjes zitten altijd samen binnen en hebben alles: gewone en automatische kattenbakken, waterfontein, automatisch voerderstation, twee keer per dag nat eten zonder uitzondering, snacks, krabpalen, speelgoed, parcoursmogelijkheden, paar keer per week speeltijd met hengels etc, en honderd procent aandacht genoeg. Geen idee wat ik er nog aan kan doen. Soms is er drie dagen niets aan de hand, en dan is het weer kermis. De katten zijn op zich wel superlief maar het hele circus errond is een tegenvaller; elke keer als de voordeur opengaat of ge 's morgens opstaat elke spoelbak of tapijt checken, daar heb ik de komende tien/vijftien jaar geen zin in. Ik had toch een ander beeld van "propere" katten als huisdier ... Maar wel schatten van dieren verder gelukkig!

Wat de ontlasting betreft zou ik toch ook eens naar de dierenarts gaan. Als ze gezond blijken, kan je experimenteren met locatie van de kattenbakken, soort zand, open/gesloten/hop in.

Als ze zo hevig zijn, kan het ook zijn dat ze elkaar lastigvallen op de bak, waardoor ze niet begraven, andere locaties gaan kiezen, halverwege een ander plekje zoeken.

Ik zou hen dus toch proberen meer uitdaging te bieden. Ipv enkele keren per week dagelijks of zelfs een paar keer per dag (beter 5 keer 5 minuten dan 1 keer een half uur) je hengel boven halen.
Spelen met hen is leuker dan kuisen, dus je kan maar proberen.
Mss eens experimenteren met zo een zelfrollend balletje?

Wat hier goed werkt is de speeltjes regelmatig vervangen. Degene die niet in gebruik zijn liggen in een bak matatabi of valeriaan stank te vergaren. Regelmatig raap ik alle speeltjes op en vervang ze door vers geurende verspreid over het huis. Sindsdien wordt er veel meer mee gespeeld.

Brokjes of snoepjes gooien waar ze dan achter lopen is hier ook een succes en kan vanuit de zetel.

Andere eenvoudige dingen die hen afleiding kunnen geven, kunnen bv een vogelvoerplank bij een raam zijn of regelmatig wat cat tv kijken. Pixel heeft hier vorige week 2u lang op een youtube filmpje van een visbak liggen kijken.

Je kan de brokken ook in slowfeeders of puzzels aanbieden, ook dat is weer bezigheidstherapie.
Hier staan brokjes ook verspreid door heel het huis. Voor Filou zorgt dat overaanbod ervoor dat die veel minder gaat schrokken.
Natvoer krijgt hij op een likmat om dezelfde reden.
Hier krijgen ze ook natvoer uit elkaars zicht, wat ook veel meer rust rond dat eetmoment heeft gebracht.
Mss dat rust krijgen in de eetmomenten ook voor minder kotsincidentjes gaat zorgen Bib jou.

Wij hebben 2 tamme kloten en zelfs bij hen is voldoende uitdaging belangrijk om hen goed te laten samenleven.
En soms zit het in kleine dingen. Door werken in huis hebben ze even een kattenbak minder gehad. Ondanks dat ze 90% van de keren beide dezelfde bak gebruiken en die er gewoon nog stond, was dat op enkele dagen voelbaar dat er meer onrust was. Bak stond er weer en de rust was terug.

Das het ding hé... Kan ook zijn dat je er nooit (serieuze) gezondheidsproblemen van krijgt. Das bij mensen uiteindelijk ook. Rokers die een hoge leeftijd bereiken terwijl iemand die gezond leeft amper van zijn pensioen kan genieten. Je kan helaas niet alles in de hand hebben.
Uiteraard!
Mijn eerste kat in mijn ouderlijk huis was 16(?) jaar geworden en toen wisten we van niet beter en heeft ook altijd goedkoop eten gegeten.
Sommige beestjes hebben ook meer aanleg, genetisch of ras eigenschappen.
Onze katten kregen hooguit 1x in de week natvoer en hadden een prachtig gebit (volgens de dierenarts). Sinds 1 van de 2 nog maar 1 werkend niertje heeft, overgegaan op speciaal dieetvoer, waar de ander ook van snoept, naast brokken nu dus ook natvoer (ivm nierinsufficientie hogere intake vocht) en sindsdien tandplak en tandsteen. Volgens dierenarts vanwege het vele natvoer. Natvoer blijft eerder achter in de bek. Er wordt hier wel gekauwd op brokken (hoorbaar) maar als dat niet zo was, meteen doorgeslikt wordt, dan blijft er dus niets achter in de bek. Dan zouden katten die brokken eten juist nog minder tandplak hebben dan jij hierboven zegt. Tenzij ze dus de brokken in hun bek houden zodat de kh in de brok zacht worden en aan de tanden kunnen hechten. Heb ik mijn katten niet op kunnen betrappen. Dus dat vind ik een vreemde redenatie.

En natuurlijk kan het zo zijn dat je je kat altijd al natvoer gaf en er geen enkel probleem (gebit of wat klieren) betreft.. of dat je altijd al gerookt hebt en 96 bent geworden.. misschien was je 120 geworden. Ik reageer(de) alleen op iemand die aangaf dat er een probleem was. Mijn ene kat heeft geen problemen met natvoer en verstopte anaalklieren, de ander des te meer. Dus als je kat met zijn achterste over het kleed sleept, kan het komen omdat de anaalklieren verstopt zijn. Anaalklieren kunnen verstoppen doordat de ontlasting niet hard genoeg is, waardoor er minder geknepen wordt.. dan legen de klieren niet en kunnen ze verstopt raken.
Geen zin om een brok vs natvoer discussie aan te gaan.
Geef wat je denkt dat ze het beste mee zijn ;)

.....

Geen zin om een brok vs natvoer discussie aan te gaan.
Geef wat je denkt dat ze het beste mee zijn ;)

.....

Dank voor de linkjes maar sinds AI zijn intrede heeft gedaan, merk ik dat ik meer op mijn hoede ben op het internet.
Ik merk dat je moet oppassen met artikelen die er wetenschappelijk uitzien (die zou je eigenlijk moeten scannen
op bronnen en die ook weer.. ) en ook op blogs. Sinds ik ben gaan zoeken naar wat er zoals te doen is in onze
vakantiebestemming en allerlei gelikte paginas tegenkom die ogen als een prachtige advertentie, ben ik wat meer
op mijn hoede.

In je eerste artikel stond dat je de mening van je dierenarts niet moest vertrouwen en, eerlijk. als we onze vorige nog
hadden, had ik je ook eerder gelijk gegeven maar de huidige, die vertrouw ik nu juist wel. Als er in een wetenschappelijk
artikel staat dat je vaccinaties moet wantrouwen, doe jij dat dan ook? Ik snap wel dat dierenartsen vaak ook een
winkel hebben maar dat wil niet zeggen dat iemand daarom niet te vertrouwen is. Je hebt ook nog altijd zoiets als
je eigen innerlijke afweging.

En daarom ben ik een beetje op mijn hoede met dit soort sites. Waarom zou je aangemoedigd moeten worden je
dierenarts te wantrouwen? Waarom staat er in een artikel zoiets strijdigs als dat brokken doorgeslikt worden
(en natvoer dus niet) en net zo goed voor tandplak zorgt zonder dat dit verklaard wordt. En dat vind ik typisch iets
voor AI gegenereerde content.

Dat zijn niet mijn artikelen, maar die waar jij mee komt. Dat betekent niet dat jij 1 op 1 staat voor wat er op die sites staat,
voor mij. Daarom mag ik er toch wat over zeggen of vinden? Dat zou jij ook moeten doen, namelijk.
Maar als daar niets over gezegd mag worden en jij trekt je al terug uit de discussie….
Sorry, teveel kriitiek of teveel valide kritiek?

Eet een kat in de natuur ook natvoedsel (geen vocht, geen droge brokken maar natvoerachtig spul). Hebben die dieren net
zoveel last van tandplak en tandsteen als de gedomesticeerden?

Ik vind dus dat je de discussie niet aan wilt gaan (maar ondertussen toch nog met linkjes komt) een beetje vreemd en ook
een beetje laf. Dat wil niet zeggen dat je geen gelijk kan hebben maar gebaseerd op de linkjes die jij gaf, de tegenstrijdigheid
die er stond, daarom vraag ik me dus met rede af of die inhoud wel klopt.

Het allerbest is mogelijk voor het gebit van je dier dat je je dier helemaal niets te eten geeft. Dat heeft alleen ook weer nadelen.

Dank voor de linkjes maar sinds AI zijn intrede heeft gedaan, merk ik dat ik meer op mijn hoede ben op het internet.
Ik merk dat je moet oppassen met artikelen die er wetenschappelijk uitzien (die zou je eigenlijk moeten scannen
op bronnen en die ook weer.. ) en ook op blogs. Sinds ik ben gaan zoeken naar wat er zoals te doen is in onze
vakantiebestemming en allerlei gelikte paginas tegenkom die ogen als een prachtige advertentie, ben ik wat meer
op mijn hoede.
Veel van de info die in die vorige links staan komt uit bronnen van voor AI mainstream is.
In je eerste artikel stond dat je de mening van je dierenarts niet moest vertrouwen en, eerlijk. als we onze vorige nog
hadden, had ik je ook eerder gelijk gegeven maar de huidige, die vertrouw ik nu juist wel. Als er in een wetenschappelijk
artikel staat dat je vaccinaties moet wantrouwen, doe jij dat dan ook? Ik snap wel dat dierenartsen vaak ook een
winkel hebben maar dat wil niet zeggen dat iemand daarom niet te vertrouwen is. Je hebt ook nog altijd zoiets als
je eigen innerlijke afweging.
Tuurlijk mag je de mening van de dierenarts opvolgen, die zijn ook het eerste aanspreekpunt met enige kennis van zaken.
Ze menen het ook goed en zullen er alles aan doen om jou en je dier te helpen (de meeste toch, daar gaan we toch van uit).
Het is wel een feit dat in de dierenartsen opleiding voeding niet echt veel aandacht krijgt en meestal zelfs gesponsord is door grote merken zoals bv Royal Canin. De dierenartsen gaan er dan ook van uit dat ze dit correct geleerd hebben in hun opleiding. De dierenspeciaalzaak en de fokker van onze kat kennen beide dierenartsen en artsen in opleiding en hebben het zelf bevestigd dat dit effectief zo is.
Echter wordt er geen opleiding gegeven over kvv/barf en dergelijke en zullen de meesten hier ook zeer sceptisch tegenover staan.
En daarom ben ik een beetje op mijn hoede met dit soort sites. Waarom zou je aangemoedigd moeten worden je
dierenarts te wantrouwen? Waarom staat er in een artikel zoiets strijdigs als dat brokken doorgeslikt worden
(en natvoer dus niet) en net zo goed voor tandplak zorgt zonder dat dit verklaard wordt. En dat vind ik typisch iets
voor AI gegenereerde content.
Dit was maar 1 van meerdere sites. Ik kan er nog enkele geven als je wilt.

Ook Jackson Galaxy kan er veel over vertellen.
Bv :

Dat zijn niet mijn artikelen, maar die waar jij mee komt. Dat betekent niet dat jij 1 op 1 staat voor wat er op die sites staat,
voor mij. Daarom mag ik er toch wat over zeggen of vinden? Dat zou jij ook moeten doen, namelijk.
Maar als daar niets over gezegd mag worden en jij trekt je al terug uit de discussie….
Sorry, teveel kriitiek of teveel valide kritiek?
De reden waarom ik geen discussie wou aangaan was gewoon omdat ik geen heel verhaal wou uitschrijven want er valt zoveel over te zeggen.
Het was ook al laat voor mij en ik werk in de vroege deze week dus vermoeidheid en concentratieproblemen spelen parten.
Ik kan gerust kritiek verdragen en heb geen probleem om mijn ongelijk toe te geven (als het gegrond is).
Eet een kat in de natuur ook natvoedsel (geen vocht, geen droge brokken maar natvoerachtig spul). Hebben die dieren net
zoveel last van tandplak en tandsteen als de gedomesticeerden?
Dat is geen natvoedsel maar prooidieren.
Katten zijn carnivoren en hebben tanden om te verscheuren en geen maaltanden zoals bij herbivoren.
In de natuur hebben ze veel minder gebitsproblemen omdat ze 1 ze veel minder koolhydraten eten en 2 omdat door het verscheuren van de prooi ze effectief volledig hun tanden gebruiken. De beste manier om een gedomesticeerde kat hun gebit gezond te houden is eigenlijk door hun af en toe prooidieren of delen van dieren te geven, bv eendagskuikentjes, kippenkarkas,... Lukt dat niet of willen ze het niet dan is de 2de beste manier door ze te poetsen.
Ik vind dus dat je de discussie niet aan wilt gaan (maar ondertussen toch nog met linkjes komt) een beetje vreemd en ook
een beetje laf. Dat wil niet zeggen dat je geen gelijk kan hebben maar gebaseerd op de linkjes die jij gaf, de tegenstrijdigheid
die er stond, daarom vraag ik me dus met rede af of die inhoud wel klopt.
Mijn excuses hiervoor. De reden hiervoor heb ik hierboven al geschreven.
De linkjes had ik gepost om mezelf het gemakkelijk te maken en het zelf niet te moeten uitleggen 😋
Het allerbest is mogelijk voor het gebit van je dier dat je je dier helemaal niets te eten geeft. Dat heeft alleen ook weer nadelen.
Dat is ook een mogelijkheid! Of gewoon alle tanden trekken!

Ik zal proberen mijn best te doen voor moest je vragen hebben.
Het is gewoon een feit dat de meeste mensen nog nooit gehoord hebben van kvv/barf en er vanuit gaan dat de dierenartsen of (gesponsorde) websites altijd correct zijn. Bij onze huidige kat stond de fokker er op dat deze kvv/barf moet gevoederd krijgen, ik had voordien er ook nooit van gehoord maar ben er mij toen serieus beginnen in verdiepen en info beginnen over zoeken. Ik ging er ook vanuit dat Royal Canin en Hills topvoeding was maar dat is gewoon overpriced voeding terwijl er veel betere bestaat die minder gekend is en soms zelfs nog goedkoper.

Met uitzondering van uitwerpselen niet toe dekken, is dit geen normaal gedrag. Misschien vinden ze de automatische kattenbak niet aangenaam? Of een ander type kattenzand proberen? Zonder geur.

Is dit een bak die per tijd voeding geeft/open gaat? Want dan is de kat groot dat uw katten gaan schrokken en ja, proper eten gaat nu eenmaal moeilijker met schrokken. Bovendien kunnen zulke automatische voerbakken voor stress zorgen.

Ik heb ook een kat die niet netjes eet. Een andere kat (die eigenlijk gewoon een voerstofzuiger is) eet het dan op. Of we ruimen het zelf op. Kleine moeite.

Dit is niet normaal. Normaal blijft er geen kak aan de anus hangen. Soms kan het bij langharige katten gebeuren als het in hun haar blijft hangen. Of als ze (lange) haren hebben binnengekregen.

Ik zou een medische check up laten doen door de dierenarts zodat je zeker bent dat er medisch niet mis is. Als dat niet zo is, is het mogelijk stress.

Je kan eens andere voerbakken en andere kattenbak proberen. Ook zeker nooit kwaad worden op je katten.

Normaal heb je bij (binnenhuis) katten per kat een kattenbak nodig en eentje extra. Dus in jouw geval drie. Als ze problemen hebben met de kattenbak zou ik zeker meerdere bakken zetten. En op rustige plaatsen. En katten gebruiken eigenlijk het liefste open kattenbakken zodat ze goed alles in het oog kunnen houden.

Ook water niet bij het eten zetten.

Indien niets baat, kan je nog steeds een een katten therapeut aanspreken en daar hulp vragen :). Katten kunnen echt moeilijke dieren zijn.
Klinkt wel als typische katers. Zijn ze gecastreerd?

Onze kater kon zich niet wassen (soms worden katertjes door alle volwassen uit de “roedel” katten gewassen en leren ze het zelf niet) en na een paar dagen aanzien, hebben we hem dat moeten leren. Dat is goedgekomen pas een flinke tijd nadat al zijn hormonen waren gaan liggen.

Katten die hun uitwerpselen niet ondergraven, dat kan een teken van dominantie zijn. Misschien zijn ze beiden dominant (vandaar of ze gecastreerd zijn, die hormonen kunnen we tot een jaar na dato rondrazen).

Katten die overal en nergens plassen of poepen, dat kan verschillende oorzaken hebben. Te weinig bakken (aangeraden wordt het aantal katten + 1) of ze vinden de bakken vies (niet gezegd dat dat ook zo is maar dan helpt vaker verschonen of in elk geval de drolletjes eruit halen). Of de bak staat op de tocht, of ze vinden om een andere reden dat de bak niet op de goede plek staat (kijk eens of het helpt om de bakken op de plek te zetten waar ze het nu vaak doen). Wij hebben hier alle deksels van de bakken gehaald en dat hielp.

Slordig eten en morsen, tja dat is afhankelijk van het karakter van de kat, ben ik bang. Ik heb er hier een die met haar pootje een pootje vol uit het bakje schept, alle brokjes keurig opeet en dan weer.. en de ander interesseert het geen biet.

De anus afvegen aan het tapijt kan duiden op wormen of anaalklieren die verstopt zijn of toch ook een teken van dominantie tov de ander.
Verstopte anaalklieren kan komen doordat de drolletjes niet stevig genoeg zijn waardoor de klieren niet goed samen worden geperst (en dan verstopt raken of ontstoken, wat beide pijnlijk kan zijn), bijvoorbeeld doordat er teveel natvoer gegeten wordt. Dat was de reden dat wij onze katten nog maar 1x in de week natvoer gaven.

Slechts een van onze katten kotste vaak keurig bij het doucheputje, de rest deed dat dan en daar waar ze waren (of dat nu op je net opgemaakte bed was of naast je bed (heerlijk om in te stappen als je opstaat). Katten vinden het doorgaans niet erg om te kotsen omdat het een opluchting is. Poep of plas (van een andere kat) vinden ze vaak wel vies.
Als je het kotsen wilt voorkomen kan het helpen om ze met regelmaat met een vochtig washandje af te nemen (haren blijven hangen aan de vochtige washand) en regelmatig wat vaseline te geven (haren in de maag plakken aan de vaseline en worden zo via de darmen afgevoerd). Maar wat ook veel gebeurt bij ons is dat ze hun brokken schrokken, die brokken even de tijd nemen om vocht uit de maag op te nemen en dan uitzetten waardoor ze opeens teveel hebben gegeten en dan gaan kotsen, bijvoorbeeld rondom de bak (omdat bij het persen de maag te vol blijkt). In dat geval kan je ze in etappes proberen te voeren.

Hoe dan ook, ik zou toch even langs de dierenarts gaan, met name het hele toiletgebeuren is vervelend en wellicht simpelweg op te lossen omdat er wat aan de hand is.

Hier eentje die een pseudeo blaasontsteking heeft. Niets aan de hand, geen echte ontsteking maar een stressreactie want de dag ervoor is het raam vervangen. 🤯. Van de dierenarts een pijnstiller gekregen en dat hielp.
Wat de ontlasting betreft zou ik toch ook eens naar de dierenarts gaan. Als ze gezond blijken, kan je experimenteren met locatie van de kattenbakken, soort zand, open/gesloten/hop in.

Als ze zo hevig zijn, kan het ook zijn dat ze elkaar lastigvallen op de bak, waardoor ze niet begraven, andere locaties gaan kiezen, halverwege een ander plekje zoeken.

Ik zou hen dus toch proberen meer uitdaging te bieden. Ipv enkele keren per week dagelijks of zelfs een paar keer per dag (beter 5 keer 5 minuten dan 1 keer een half uur) je hengel boven halen.
Spelen met hen is leuker dan kuisen, dus je kan maar proberen.
Mss eens experimenteren met zo een zelfrollend balletje?

Wat hier goed werkt is de speeltjes regelmatig vervangen. Degene die niet in gebruik zijn liggen in een bak matatabi of valeriaan stank te vergaren. Regelmatig raap ik alle speeltjes op en vervang ze door vers geurende verspreid over het huis. Sindsdien wordt er veel meer mee gespeeld.

Brokjes of snoepjes gooien waar ze dan achter lopen is hier ook een succes en kan vanuit de zetel.

Andere eenvoudige dingen die hen afleiding kunnen geven, kunnen bv een vogelvoerplank bij een raam zijn of regelmatig wat cat tv kijken. Pixel heeft hier vorige week 2u lang op een youtube filmpje van een visbak liggen kijken.

Je kan de brokken ook in slowfeeders of puzzels aanbieden, ook dat is weer bezigheidstherapie.
Hier staan brokjes ook verspreid door heel het huis. Voor Filou zorgt dat overaanbod ervoor dat die veel minder gaat schrokken.
Natvoer krijgt hij op een likmat om dezelfde reden.
Hier krijgen ze ook natvoer uit elkaars zicht, wat ook veel meer rust rond dat eetmoment heeft gebracht.
Mss dat rust krijgen in de eetmomenten ook voor minder kotsincidentjes gaat zorgen Bib jou.

Wij hebben 2 tamme kloten en zelfs bij hen is voldoende uitdaging belangrijk om hen goed te laten samenleven.
En soms zit het in kleine dingen. Door werken in huis hebben ze even een kattenbak minder gehad. Ondanks dat ze 90% van de keren beide dezelfde bak gebruiken en die er gewoon nog stond, was dat op enkele dagen voelbaar dat er meer onrust was. Bak stond er weer en de rust was terug.
Zowat alles wat hier geopperd wordt reeds geprobeerd, daar steekt al zoveel tijd en geld in: cassava- en tofukattenbakvulling in vijf verschillende geuren (echte lavendelhaters blijkbaar), water staat niet bij het eten, eten staat op aparte plaatsen, voederstation voor droogvoer staat ook apart van natvoer, zitten vrijwel altijd nog brokken in de bakjes zodat er geen stress hoeft te zijn op de ingestelde tijdstippen, ander type voer, zelfrollende balletjes zijn er, veel speeltjes met beweging en belletjes, drie weken terug bij de dierenarts geweest voor bloedcontrole van beiden en alles wat perfect buiten ene zijn proteïnengehalte, zijn verschillende kattenbakken op rustige plaatsen, dierenarts heeft hun poephaar bijgeschoren zodat daar zeker niets in blijft hangen maar geen resultaat, ... en ga zo maar verder. Castratie is nog maar anderhalve maand geleden, maar het gaat niet de goede kant op sindsdien.

Sinds mijn vorige post was het ook uitstekend gegaan zonder incident trouwens, tot er vandaag dan weer twee plekken van ongeveer tien centimeter uitgesmeerde kakrestanten lagen. Aan hun vacht of zo was er niets (meer) te zien, ze stonken zelf ook niet en het waren enkel die twee plekken, ook aan of met de kattenbakken was er niets mis. Geen idee, niets veranderd ten opzichte van de dag ervoor.

Gewoon varkens vrees ik, helaas.

5.jpg

Zowat alles wat hier geopperd wordt reeds geprobeerd, daar steekt al zoveel tijd en geld in: cassava- en tofukattenbakvulling in vijf verschillende geuren (echte lavendelhaters blijkbaar), water staat niet bij het eten, eten staat op aparte plaatsen, voederstation voor droogvoer staat ook apart van natvoer, zitten vrijwel altijd nog brokken in de bakjes zodat er geen stress hoeft te zijn op de ingestelde tijdstippen, ander type voer, zelfrollende balletjes zijn er, veel speeltjes met beweging en belletjes, drie weken terug bij de dierenarts geweest voor bloedcontrole van beiden en alles wat perfect buiten ene zijn proteïnengehalte, zijn verschillende kattenbakken op rustige plaatsen, dierenarts heeft hun poephaar bijgeschoren zodat daar zeker niets in blijft hangen maar geen resultaat, ... en ga zo maar verder. Castratie is nog maar anderhalve maand geleden, maar het gaat niet de goede kant op sindsdien.

Sinds mijn vorige post was het ook uitstekend gegaan zonder incident trouwens, tot er vandaag dan weer twee plekken van ongeveer tien centimeter uitgesmeerde kakrestanten lagen. Aan hun vacht of zo was er niets (meer) te zien, ze stonken zelf ook niet en het waren enkel die twee plekken, ook aan of met de kattenbakken was er niets mis. Geen idee, niets veranderd ten opzichte van de dag ervoor.

5.jpg

Misschien kan je eens kijken naar de happy cats academie van Anneleen Bru. Daar zitten ongelooflijk veel tips in om katten beter te laten samenleven en gedragsproblemen tegen te gaan. Alles start steeds van waarom doet een kat iets en dan hoe kan je dat voorkomen.
Zeker de bootcamp is wel interessant omdat dat echt draait rond het creëren van een optimale omgeving. Daarnaast zijn er ook online cursussen rond multi-kat huishoudens en de oorzaken en aanpak van onzindelijkheidsproblemen.

En elke maand is er een sessie waarbij je vragen kan stellen aan een gedragstherapeut voor katten.

Het kost maar 10 euro voor een maand toegang, dus veel heb je niet te verliezen met het eens te bekijken.

Ben je er nu iets mee de uitleg en info?

Heb niet alles door kunnen nemen nog. Maar wat ik het zo heb doorgenomen, zeg jij eigenlijk dat je aan de ene kant courante kattenvoeding hebt (brokken en natvoer) en daar tegenover staat voeding die uitgekiend is, niet zo courant of zelf samengesteld. En in de discussie over tandsteen en tandplak leek te gaan over brokken versus natvoer maar gaat eigenlijk om fabrieksvoer (dat khrijk is) en voeding die reflecteert wat de kat in het wild zou eten.

Vind het heel interessant maar heb helaas nog niets gevonden welke voeding mijn kat met nierinsufficiëntie kan geven.
Ben nog niet uitgelezen/uitgekeken dus wellicht kom ik dat nog tegen.

Castratie is nog maar anderhalve maand geleden, maar het gaat niet de goede kant op sindsdien.

Wat een snoes, trouwens.
Je kan nog zoiets als feliway proberen of kattenkruid oid.. om te zien of dat verschil maakt om te zien of het stress is of gewoon een kwestie van een transvarken.

Voor wat betreft de castratie: dat kan echt wel nog maanden duren voor de hormonen gaan liggen. Onze kater was er vroeg bij (met 2,5 maand begon het sproeien) en was na 3,5 maand niet meer te harden en is toen gecastreerd. In mijn herinnering duurde dat echt nog wel een jaar voordat dat merkbaar was. Ondertussen sproeide hij nog steeds, is in de top van elke boom in de buurt in geweest en heeft elke cm2 van het groen voor ons huis ondergeplast om zijn territorium af te bakenen. Daarna werd hij de theemuts die hij nu is.

Laatst bewerkt:
Heb niet alles door kunnen nemen nog. Maar wat ik het zo heb doorgenomen, zeg jij eigenlijk dat je aan de ene kant courante kattenvoeding hebt (brokken en natvoer) en daar tegenover staat voeding die uitgekiend is, niet zo courant of zelf samengesteld. En in de discussie over tandsteen en tandplak leek te gaan over brokken versus natvoer maar gaat eigenlijk om fabrieksvoer (dat khrijk is) en voeding die reflecteert wat de kat in het wild zou eten.

Vind het heel interessant maar heb helaas nog niets gevonden welke voeding mijn kat met nierinsufficiëntie kan geven.
Ben nog niet uitgelezen/uitgekeken dus wellicht kom ik dat nog tegen.
"Normale" voeding kan ook gewoon goed zijn hoor. Niks mis met een goede kwaliteit natvoer, eventueel in combinatie met een goede kwaliteit droogvoer, zolang het grootste gedeelte van de voeding uit natvoer komt en in mindere mate droogvoer. Kvv is ook gewoon kant en klare voeding maar dan bestaande uit rauw en diepgevroren.
Enkel en alleen droogvoer geven geeft het risico van teveel koolhydraten te hebben, wat dan op zich ook meer kans geeft op tandplak (en hogere kans op nierproblemen als er niet voldoende bij gedronken wordt).

Ik ga geen advies geven van welke voeding te geven voor een kat met nierproblemen, dat laat ik liever aan de dierenartsen over. De kans bestaat wel dat als je zou overschakelen naar kvv/barf dat de nierproblemen zouden kunnen beteren, maar dat is iets dat je beter niet zomaar mee gaat experimenteren zonder advies van specialisten.

Deze vrouw (Tannetje Koning) is een holistische dierenarts met zeer veel kennis over rauwvoeder.

Haar boek.

5.jpg
Is dat niet te laat om uw katten te laten castreren? Ik dacht dat het zeker moest gebeuren voor ze 8 maand oud zijn , want rond die leeftijd is een kater geslachtsrijp. Als uw katten nu een jaar oud zijn waren ze dus 10,5 maand al en dus al aan het puberen.

Iemand ervaring met trackers voor katten, al dan niet met gps?

Er was hier enige paniek toen de kater vorig jaar een aantal dagen vermist was en dat willen we uiteraard niet meer meemaken. Bovendien gaan we binnen afzienbare tijd ons huis slopen (en dus ook dat van hem) en een nieuw zetten; dan zou ik toch wel weten waar hij uithangt.

Wij hebben sinds kort de kat van de overburen geadopteerd omdat zij verhuizen... Zij hebben het kattenluikje dicht gemaakt, waardoor ze daar niet meer binnen kan. Ze 's nachts permanent binnen houden is geen optie, vermits het een buitenkat is en ze dus wil kunnen gaan en staan waar en wanneer ze wil:).

Vandaar: Iemand tips voor een kattenluikje met microchip (zodat enkel zij binnen kan)?

Bedankt!

Als het een buitenkat is, is een kattenluik niet nodig. Zal wel aan de deur miauwen als ze honger heeft.

Die van ons zien we soms 2d niet om dan op te duiken alsof die een oorlog meegemaakt heeft. Dan 2d niet van je schoot gaan om dan weer paar dagen te verdwijnen.

Er staat een bak met eten in de garage, daar schrokt die in 10 min van en dan weer miauwen om buiten te kunnen. Precies een puber.

Kat is ondertussen al 10y en is al 10y hetzelfde met die kat :laugh:

Er zijn periodes dat die ook niet eet bij ons. Waarschijnlijk muizennest of zo gevonden. Of bij de buren gaan eten.

Huub heeft afgelopen weekend nog eens genoten van het goede weer. In de winter merk je dat hij toch wat gestrest is, omdat het buiten niet naar zijn zin is. Dan kan hij wat "grumpy" worden en zelfs wat meer "aanvallen". We hebben nu ook een trampoline waar hij vaak onder ligt, maar soms ook op loopt. Ziet wel grappig uit met die dikke poten van hem.

Soit, hij heeft weer eens geposeerd in het wild:

Iemand ervaring met trackers voor katten, al dan niet met gps?

Er was hier enige paniek toen de kater vorig jaar een aantal dagen vermist was en dat willen we uiteraard niet meer meemaken. Bovendien gaan we binnen afzienbare tijd ons huis slopen (en dus ook dat van hem) en een nieuw zetten; dan zou ik toch wel weten waar hij uithangt.
Ik zie dat je geen reactie hebt. Een aantal jaar geleden gezocht naar trackers maar ze waren zo vreselijk duur. Ik weet niet hoe dat nu is. Zou de dierenarts (of zijn assistent) daar niet meer van weten?

Bandjes voor een Air Tag zie je wel veel, maar ik weet niet of dat echt goed werkt aangezien er dan iemand moet in de buurt zijn met een Apple device. Als er in je buurt veel mensen zijn met apple devices dan zal dat beter werken vermoed ik.

Dit is een gps tracker, maar dat is toch nog een vrij groot ding en je moet dan ook nog een abonnement nemen...

Terug
Bovenaan