Katten

Heb jij een kat?

• Totaal aantal stemmers
    262
Ik zit hier met twee absolute prijsbeesten van een jaar oud nu:
11.jpg

2.jpg

Alleen zijn dat geen katten meer, maar echte varkens. Twee ondertussen gecastreerde mannetjes, dus geregeld met elkaar, grotendeels al spelend, vechten, op dingen kruipen waar ik dat liever niet heb en prul tegen de grond duwen, dat hoort er allemaal bij samen met de zoomies.

Maar willekeurig op verschillende plekken op tapijten of in verschillende spoelbakken kakken of pissen, geen moeite doen om hun uitwerpselen toe te dekken in de kattenbak, simpelweg door die uitwerpselen wandelen en dan met natte poten of vacht op ontdekkingstocht zonder enig besef van die vuiligheid waardoor een kat weer de douche in moet, gevoeg doen in een kattenbak om dan tien seconden later het tweede deel daarvan verder te zetten buiten de kattenbak, kaksporen van een meter omdat de anus willens nillens aan de vloer moet afgeveegd worden waar de andere dan ook nog eens door moet gaan krabben, elke muur onderniezen, op een krabmat waar normaal op gelegen en geslapen wordt kotsen en er dan doodleuk eens doorwandelen, de halve vloer met kattenbakvulling bezaaien, zeer slordig eten en morsen op de grond zonder opruimen, ... dat soort dingen minstens een keer per week begint me wel erg tegen te steken. Kan zo meteen de trap alweer schoonmaken want de pootafdrukken zijn weer aanwezig helaas, eerste vinkje van de week reeds gezet.

Die beestjes zitten altijd samen binnen en hebben alles: gewone en automatische kattenbakken, waterfontein, automatisch voerderstation, twee keer per dag nat eten zonder uitzondering, snacks, krabpalen, speelgoed, parcoursmogelijkheden, paar keer per week speeltijd met hengels etc, en honderd procent aandacht genoeg. Geen idee wat ik er nog aan kan doen. Soms is er drie dagen niets aan de hand, en dan is het weer kermis. De katten zijn op zich wel superlief maar het hele circus errond is een tegenvaller; elke keer als de voordeur opengaat of ge 's morgens opstaat elke spoelbak of tapijt checken, daar heb ik de komende tien/vijftien jaar geen zin in. Ik had toch een ander beeld van "propere" katten als huisdier ... Maar wel schatten van dieren verder gelukkig!

Maar willekeurig op verschillende plekken op tapijten of in verschillende spoelbakken kakken of pissen, geen moeite doen om hun uitwerpselen toe te dekken in de kattenbak, simpelweg door die uitwerpselen wandelen

Met uitzondering van uitwerpselen niet toe dekken, is dit geen normaal gedrag. Misschien vinden ze de automatische kattenbak niet aangenaam? Of een ander type kattenzand proberen? Zonder geur.

slordig eten en morsen op de grond zonder opruimen

automatisch voerderstation
Is dit een bak die per tijd voeding geeft/open gaat? Want dan is de kat groot dat uw katten gaan schrokken en ja, proper eten gaat nu eenmaal moeilijker met schrokken. Bovendien kunnen zulke automatische voerbakken voor stress zorgen.

Ik heb ook een kat die niet netjes eet. Een andere kat (die eigenlijk gewoon een voerstofzuiger is) eet het dan op. Of we ruimen het zelf op. Kleine moeite.

kaksporen van een meter omdat de anus willens nillens aan de vloer moet afgeveegd worden

Dit is niet normaal. Normaal blijft er geen kak aan de anus hangen. Soms kan het bij langharige katten gebeuren als het in hun haar blijft hangen. Of als ze (lange) haren hebben binnengekregen.

Ik zou een medische check up laten doen door de dierenarts zodat je zeker bent dat er medisch niet mis is. Als dat niet zo is, is het mogelijk stress.

Je kan eens andere voerbakken en andere kattenbak proberen. Ook zeker nooit kwaad worden op je katten.

Normaal heb je bij (binnenhuis) katten per kat een kattenbak nodig en eentje extra. Dus in jouw geval drie. Als ze problemen hebben met de kattenbak zou ik zeker meerdere bakken zetten. En op rustige plaatsen. En katten gebruiken eigenlijk het liefste open kattenbakken zodat ze goed alles in het oog kunnen houden.

Ook water niet bij het eten zetten.

Indien niets baat, kan je nog steeds een een katten therapeut aanspreken en daar hulp vragen :). Katten kunnen echt moeilijke dieren zijn.

Maar willekeurig op verschillende plekken op tapijten of in verschillende spoelbakken kakken of pissen, geen moeite doen om hun uitwerpselen toe te dekken in de kattenbak, simpelweg door die uitwerpselen wandelen en dan met natte poten of vacht op ontdekkingstocht zonder enig besef van die vuiligheid waardoor een kat weer de douche in moet, gevoeg doen in een kattenbak om dan tien seconden later het tweede deel daarvan verder te zetten buiten de kattenbak, kaksporen van een meter omdat de anus willens nillens aan de vloer moet afgeveegd worden waar de andere dan ook nog eens door moet gaan krabben, elke muur onderniezen, op een krabmat waar normaal op gelegen en geslapen wordt kotsen en er dan doodleuk eens doorwandelen, de halve vloer met kattenbakvulling bezaaien, zeer slordig eten en morsen op de grond zonder opruimen, ... dat soort dingen minstens een keer per week begint me wel erg tegen te steken. Kan zo meteen de trap alweer schoonmaken want de pootafdrukken zijn weer aanwezig helaas, eerste vinkje van de week reeds gezet.

Klinkt wel als typische katers. Zijn ze gecastreerd?

Onze kater kon zich niet wassen (soms worden katertjes door alle volwassen uit de “roedel” katten gewassen en leren ze het zelf niet) en na een paar dagen aanzien, hebben we hem dat moeten leren. Dat is goedgekomen pas een flinke tijd nadat al zijn hormonen waren gaan liggen.

Katten die hun uitwerpselen niet ondergraven, dat kan een teken van dominantie zijn. Misschien zijn ze beiden dominant (vandaar of ze gecastreerd zijn, die hormonen kunnen we tot een jaar na dato rondrazen).

Katten die overal en nergens plassen of poepen, dat kan verschillende oorzaken hebben. Te weinig bakken (aangeraden wordt het aantal katten + 1) of ze vinden de bakken vies (niet gezegd dat dat ook zo is maar dan helpt vaker verschonen of in elk geval de drolletjes eruit halen). Of de bak staat op de tocht, of ze vinden om een andere reden dat de bak niet op de goede plek staat (kijk eens of het helpt om de bakken op de plek te zetten waar ze het nu vaak doen). Wij hebben hier alle deksels van de bakken gehaald en dat hielp.

Slordig eten en morsen, tja dat is afhankelijk van het karakter van de kat, ben ik bang. Ik heb er hier een die met haar pootje een pootje vol uit het bakje schept, alle brokjes keurig opeet en dan weer.. en de ander interesseert het geen biet.

De anus afvegen aan het tapijt kan duiden op wormen of anaalklieren die verstopt zijn of toch ook een teken van dominantie tov de ander.
Verstopte anaalklieren kan komen doordat de drolletjes niet stevig genoeg zijn waardoor de klieren niet goed samen worden geperst (en dan verstopt raken of ontstoken, wat beide pijnlijk kan zijn), bijvoorbeeld doordat er teveel natvoer gegeten wordt. Dat was de reden dat wij onze katten nog maar 1x in de week natvoer gaven.

Slechts een van onze katten kotste vaak keurig bij het doucheputje, de rest deed dat dan en daar waar ze waren (of dat nu op je net opgemaakte bed was of naast je bed (heerlijk om in te stappen als je opstaat). Katten vinden het doorgaans niet erg om te kotsen omdat het een opluchting is. Poep of plas (van een andere kat) vinden ze vaak wel vies.
Als je het kotsen wilt voorkomen kan het helpen om ze met regelmaat met een vochtig washandje af te nemen (haren blijven hangen aan de vochtige washand) en regelmatig wat vaseline te geven (haren in de maag plakken aan de vaseline en worden zo via de darmen afgevoerd). Maar wat ook veel gebeurt bij ons is dat ze hun brokken schrokken, die brokken even de tijd nemen om vocht uit de maag op te nemen en dan uitzetten waardoor ze opeens teveel hebben gegeten en dan gaan kotsen, bijvoorbeeld rondom de bak (omdat bij het persen de maag te vol blijkt). In dat geval kan je ze in etappes proberen te voeren.

Hoe dan ook, ik zou toch even langs de dierenarts gaan, met name het hele toiletgebeuren is vervelend en wellicht simpelweg op te lossen omdat er wat aan de hand is.

Hier eentje die een pseudeo blaasontsteking heeft. Niets aan de hand, geen echte ontsteking maar een stressreactie want de dag ervoor is het raam vervangen. 🤯. Van de dierenarts een pijnstiller gekregen en dat hielp.

bijvoorbeeld doordat er teveel natvoer gegeten wordt. Dat was de reden dat wij onze katten nog maar 1x in de week natvoer gaven

(Kwalitatief) Natvoer is anders wel het beste dat je een kat kan geven. Katten drinken van nature zeer weinig en halen het meeste van hun vocht uit eten en voornamelijk enkel brokken geven is dus eigenlijk niet het beste idee. Dit zorgt ervoor dat de urine heel geconcentreerd is wat dus niet goed is. Zeker bij katers die sneller dan poezen last hebben van urine/blaasproblemen. Een kater die niet kan plassen door blaasgruis/kristallen/steentjes kan binnen de 24 dood zijn en is een duur bezoek aan de dierenarts (ik spreek uit ervaring).

Het is echt heel moeilijk om exact het juiste te doen voor uw kat. Er is zoveel informatie en zoveel opties en bovendien is elke kat ook nog eens anders. Ik vind dat katten vaak onderschat worden. Ik vind het helemaal geen makkelijke huisdieren (toch niet als je je wat in hun welzijn verdiept).

Hier eentje die een pseudeo blaasontsteking heeft. Niets aan de hand, geen echte ontsteking maar een stressreactie want de dag ervoor is het raam vervangen. 🤯. Van de dierenarts een pijnstiller gekregen en dat hielp.

Ooh ocharme :( ik heb ook een kat die heel snel last heeft van stress. Gelukkig is hij er nog niet ziek van geweest maar ik vind het zo zielig. Hij verdwijnt dan onder de zetel of in een hoekje en dan zien we hem een paar uur niet meer. We zouden voor hem eigenlijk een trimmer moeten laten komen maar hij verdwijnt dus als er iemand buiten mijn man of mezelf binnenkomt. Zodra hij zich op zijn gemak voelt is hij wel de liefste kat ooit 😍

Ik zit hier nu ook met een klein katertje van een maand of 4-5 oud en dat beestje heeft altijd al proper zijn behoefte in de kattenbak gedaan.
Onlangs had hij diarree en dan liet hij wel kaksporen achter op de vloer doordat het aan zijn achterpoten bleef hangen bij het begraven van zijn uitwerpselen.
Dus als ge bruine voetsporen ziet van uw kat kan het misschien komen doordat hij diarree heeft.
Maar plassen/kakken buiten de kattenbak heb ik hem nog niet weten te doen. Wel prutst hij graag aan alles wat los ligt zoals draadjes, kabels, papier, etc , en kruipt hij soms in je nek of op tafel terwijl je aan het eten bent. De ene moment is het een echte duivel en de andere moment kan hij heel lief zijn.

Hij is een maand of 2 geleden eens ontwormd geweest door de dierenarts, dus het is misschien het moment om het nog eens te doen. Natuurlijk niet verwonderlijk dat katten al eens diarree hebben als ze alles wat ze vinden (ook bladeren in de tuin , gras etc) in hun mond steken. Ik laat hem wel enkel buiten onder supervisie (met leiband) want er zijn hier al verschillende katten overreden geweest in de buurt dus ik zou hem niet de hele tijd vrij laten lopen buiten.
Het beest een hele dag binnen houden is ook niet echt een optie, dan heeft hij te veel energie 's avonds.
Echt wandelen kan je met dat beest niet doen, want hij legt zich af of begint wat ADHD-gewijs in alle richtingen rond te lopen als hij aan de leiband is. Bovendien is het ook niet altijd eenvoudig om hem een harnasje aan te doen om er eens mee buiten te gaan, hij ligt dan te woelen of begint te bijten in het harnasje.

Ik ga de komende dagen eens bellen naar de dierenarts om eens een afspraak te maken om hem te laten castreren. Hebben ze daar in feite last van nadien van de ingreep, of merk je daar weinig van?

Over het weinig drinken, een tip, al is elke kat natuurlijk verschillend. Sinds de dag dat haar drinkkommetje op de salontafel staat, zie ik haar 3-4 keer per dag goed drinken. (Misschien ook een reden waarom sommige katten graag uit glazen drinken, omdat deze ergens bovenop staan.) Volgens de dierenarts geven hoogtes katten een veilig gevoel.
Ze krijgt daarbovenop één keer per dag natte voeding.

Ik ga de komende dagen eens bellen naar de dierenarts om eens een afspraak te maken om hem te laten castreren. Hebben ze daar in feite last van nadien van de ingreep, of merk je daar weinig van?
Valt heel erg mee. Het is natuurlijk niet alsof er een heel orgaan uit de buik wordt genomen (zoals bij sterilisatie).

Over het weinig drinken, een tip, al is elke kat natuurlijk verschillend. Sinds de dag dat haar drinkkommetje op de salontafel staat, zie ik haar 3-4 keer per dag goed drinken. (Misschien ook een reden waarom sommige katten graag uit glazen drinken, omdat deze ergens bovenop staan.) Volgens de dierenarts geven hoogtes katten een veilig gevoel.
Ze krijgt daarbovenop één keer per dag natte voeding.
Onze kitten drinkt enkel nog maar uit een gewoon glas. Ervoor stond dat glas op de eetkamer tafel, want die steekt zijn poot er graag in om te voelen of er nog genoeg water in zit waardoor alles er rond wel eens nat kan worden. Nu staat dat glas in de plaats van zijn kom en drinkt hij toch met wat meer regelmaat.

Zijn drinkkom gebruikte die amper.

Hij krijgt ook nog regelmatig nat voer en een hele dag door krijgt hij gewoon droogvoer.

Onze kitten is eind januari nog gecastreerd geweest. De dag ervoor hebben we hem gaan langsbrengen en de dag erna konden we hem al gaan afhalen. Hij was 's avonds wel vrij rustig, maar at en dronk wel voldoende. Dierenarts zei wel dat het normaal kan zijn dat hij minder zou eten en drinken, maar was bij hem niet het geval.
De volgende dag was hij al terug bij zijn actieve zelve.

(Kwalitatief) Natvoer is anders wel het beste dat je een kat kan geven. Katten drinken van nature zeer weinig en halen het meeste van hun vocht uit eten en voornamelijk enkel brokken geven is dus eigenlijk niet het beste idee. Dit zorgt ervoor dat de urine heel geconcentreerd is wat dus niet goed is.

Het is echt heel moeilijk om exact het juiste te doen voor uw kat.

Natvoer is anders ook niet goed voor het gebit (tandplak).

Water en voer zijn niet hetzelfde voor een kat dus een drinkbak naast de eetbak zal niet veel gebruikt worden. Daarom kan je elders in huis een (paar) drinkbak(ken) zetten of een drinkfontein. Dat vinden ze vaak heerlijk.

En als je er op staat natvoer te geven kan je eventueel regelmatig de anaalklieren uitknijpen (aan weerskanten van de anus, ergens tussen de vacht). Bij de onze gaat dat niet goed maar bij sommige katten gaat dat makkelijk. Het is eenvoudig aan te leren door de dierenarts. Het stinkt wel heel erg, met name als ze al een tijdje niet geleegd zijn en je moet hard knijpen, dat wel.

Natvoer is anders ook niet goed voor het gebit (tandplak).
Niet meer of minder dan droge brokken.
Droge brokken bevatten meer koolhydraten, dus eigenlijk meer mogelijkheid op tandplak. De meeste droge brokken zijn zelfs zodanig klein dat ze er niet op kauwen en gewoon doorslikken dus die hebben ook geen effect op het zogezegd tand reinigen. Er bestaan wel speciale brokken voordie wat groter zijn en die kunnen wel een beetje helpen, maar er blijven veel koolhydraten inzitten.

En als je er op staat natvoer te geven kan je eventueel regelmatig de anaalklieren uitknijpen

Mijn 3 van mijn 4 katten krijgen al jaren een combinatie van nat en brokken. 1 van de 4 krijgt creamy snacks aangezien ze geen natvoer aanraakt maar toch altijd zaagt als de andere natvoer krijgen. Ze zijn perfect gezond. Hun stoelgang is perfect. Enkel als ze veel stress hebben gehad (tripje naar de dierenarts, verhuis, uitzonderlijk veel (druk)bezoek) is er eentje dat wel eens een keertje wat plattere stoelgang heeft. Hun tanden zijn perfect en geen probleem met anaalklieren.

Maar uiteindelijk, zolang uw kat zich goed in zijn/haar vel voelt, zie ik het probleem niet. Ik ken iemand die zijn kat enkel maar supermarkt eten gaf en dat beestje is 17 jaar geworden.

Maar uiteindelijk, zolang uw kat zich goed in zijn/haar vel voelt, zie ik het probleem niet. Ik ken iemand die zijn kat enkel maar supermarkt eten gaf en dat beestje is 17 jaar geworden.
Gezondheidsproblemen komen er ook niet van dag op dag door goedkoop/minder kwalitatief eten te geven maar ontwikkeld zich maar na zoveel jaren. Wij gaven onze vorige poes ook supermarkt natvoer (Whiskas, Felix, Carrefour merk,..) tot ze nierproblemen begon te krijgen, dan waren we overgeschakeld naar speciale nier voeding, maar uiteindelijk was het beestje maar amper 12 jaar geworden.
Nu geven we enkel nog rauw/kvv.

Gezondheidsproblemen komen er ook niet van dag op dag door goedkoop/minder kwalitatief eten te geven maar ontwikkeld zich maar na zoveel jaren. Wij gaven onze vorige poes ook supermarkt natvoer (Whiskas, Felix, Carrefour merk,..) tot ze nierproblemen begon te krijgen, dan waren we overgeschakeld naar speciale nier voeding, maar uiteindelijk was het beestje maar amper 12 jaar geworden.
Nu geven we enkel nog rauw/kvv.

Das het ding hé... Kan ook zijn dat je er nooit (serieuze) gezondheidsproblemen van krijgt. Das bij mensen uiteindelijk ook. Rokers die een hoge leeftijd bereiken terwijl iemand die gezond leeft amper van zijn pensioen kan genieten. Je kan helaas niet alles in de hand hebben.

Terug
Bovenaan