Katten

Heb jij een kat?

• Totaal aantal stemmers
    262
Gisterenavond komt die van ons eten, ik hoor ze vanuit de living echt vollenbak happen in haar brokken, niet normaal. Dacht dat het de rosse kat van onze buur was die in haar bak zat.

Ik kijk, neen, de rosse kat van onze buur die toekijkt vanaf het raam die op een kier open staat terwijl die van ons eet als een hond (wat ze nooit doet). Raam staat vaak open zodat ze binnen/buiten kan (maar andere katten kunnen dus ook zomaar binnen).

Ocharme die van ons was dus snel aan 't eten zodat die rosse niet aan haar eten zou zitten (die kwam in 't verleden al eens eten met een lege bak als resultaat, sindsdien steekt onze buur zijn kater buiten langs de straatkant (is een grote blok met bijna allemaal rijhuizen in een rechthoek, dus alle tuinen zitten aan de binnenkant van de blok, enige manier om in/uit die blok te gaan is via een halfopen bebouwing. Intussen weet die rossen al een poosje hoe hij er terug in kan, terwijl die van ons mooi binnen de blok in de tuinen blijft.

Kom ik dichterbij, lopen ze alle 2 weg, om dan enkele minuten later die rosse kater te horen wenen, zwaar boel tussen die 2, ja die van ons kan niet miauwen...

Heeft er hier soms iemand ervaring met een relatief jonge kat (maximum 6 jaar) die artrose heeft aan een pootje? We merkten dat ze al tijden lang een paar keer hinkte met een voorpootje na liggen. We dachten dat het gewoon een slapend pootje was, maar volgens de dierenarts zou het artrose zijn... Nu al. We kregen pijnstillers mee, maar natuurlijk is artrose niet te genezen. We vragen ons ook af of die pijnstillers veel afdoen eerlijk gezegd.
Zouden er tips bestaan om ervoor te zorgen dat ze er minder last van heeft of is er echt niets aan te doen? Telkens als ze ergens vanaf springt maakt ze een "grappig" geluidje, al deed ze dit al sinds het begin, dus hopelijk is dit niet van de pijn. (Het manken begon 1 of misschien 2 jaar geleden en we hebben haar 4 jaar.)

Geen ervaring met artrose, maar Pixel heeft een tijdje met haar pootje gesukkeld, een ontstoken knie. Ze heeft ook een lichte vorm van patella luxatie, wat de kans op artrose later kan vergroten.

Onze dierenarts heeft ons dit supplement aangeraden:
https://www.dierapotheker.be/cosequin-kat-45-capsules/10739/

Zijn eerste suggestie was zalmolie bij het eten, maar dat kregen we er niet in.

@MrPurple13 Hoe oud zijn deze katten en specifiek degene die je het eerste had? Af en toe heb ik nog steeds de gedachte om er een tweede bij te nemen omdat onze kat nog steeds heel moeilijk alleen kan zijn. (Toevallig lijkt jouw eerste er ook nog hard op.)
9 maanden en 2 maanden.

De eerste dus ook nog jong en is een hele sociale knuffelkat.
Dat heeft wel geholpen met de acceptatie denk ik.

De eerste dus ook nog jong en is een hele sociale knuffelkat.
Dat heeft wel geholpen met de acceptatie denk ik.
Behalve de leeftijd is dat hier ook het geval. :) Heb je dan een tweede genomen omdat je dacht dat de eerste eenzaam was of wilde je sowieso een tweede?

Laatst bewerkt:
Behalve de leeftijd is dat hier ook het geval. :) Heb je dan een tweede genomen omdat je dacht dat de eerste eenzaam was of wilde je sowieso een tweede?
Eenzaam niet echt. Toch niks van gemerkt.

Deze kwam op ons pad en hadden al wel in gedachten om ooit nog een tweede bij te nemen.
Beter nu dan later dacht ik.

De nieuwe is wel (nog) geen knuffelkat.
Komt wel spontaan naast je liggen, maar als je hem aait, gaat hij gewoon ergens anders liggen.

Misschien het karakter, misschien omdat er nu een andere kat als optie is voor knuffelcontact idk.

Heb niet veel gelezen van het topic, maar wat is momenteel het meest effectieve tekenmiddel voor katten? Het is hoog tijd hier :)

Super leuk!

Wij willen ook zoiets doen maar dan iets beperkter aangezien we minder ruimte hebben. Maar we moeten nog zoveel in onze woning doen dat we het allemaal nog wat moeten plannen.

Maar als alles goed gaat, kunnen de katten vanaf dit weekend veilig buiten op ons balkon. We gaan een van onze balkons helemaal cat-proof maken en als ze er goed gebruik van maken, voldoende bedjes en wat planten etc .. voorzien voor wat verrijking.

* escape proof 😂

Goh op zich wel maar eigenlijk kunnen ze niet weg aangezien er geen aangrenzende balkons / vensterbanken zijn waar ze aanraken maar het blijven wel katten. En we hebben een oranje exemplaar met typisch oranje kat trekjes. Tis meer zodat ze niet naar beneden kunnen vallen 😬.

het blijft maar niet ophouden met m'n kat :( :(

Dus 6 weken geleden hebben ze 3 tanden getrokken die beginnend rot waren.
Daarna heb ik ze 3 weken antibiotica moeten geven. maar ze bleef maar niezen, bloeden/kwijlen op die plaats, en oog/neusvocht aan die kant afstoten.

Deze week terug naar dierenarts geweest. blijkbaar aan het verhemelte van de mond waar de tanden zijn getrokken, ontsteking op gekomen. nieuwe antibiotica specifiek voor ontstoken/etterende plaatsen.
Als die nieuwe antibiotica niet aanslaat is er niets meer aan te doen :( :(

Huub is al een paar weken aan het blazen en aan het meppen op een stroomkabel, die er al langer ligt dan hij oud is. Uiteraard steeds schrikken als die kabel beweegt omdat hij er zelf op slaat. Katten zijn echt rare beesten.

Dit weekend 2 kijkdagen in huis voor de verkoop. Niet ideaal dus met 2 binnenkatten die niet echt gesteld zijnop bezoek.
Ik ben dus nu met hen op weekend in de logeerkamer van een vriendin die enkele straten verder woont. Wat een verhuis voor 1 nachtje!
Ze zijn zelf duidelijk niet zo enthousiast over het concept op weekend gaan. Filou heeft sinds vanmorgen 1 toertje door de kamer gewandeld, Pixel is al 3 keer kort op onderzoek geweest. Maar blijkbaar is onder het bed de beste locatie.

Op zich wel een goede oefening voor de verhuis in het najaar om te zien hoe ze zich gedragen in een nieuwe omgeving.

Op zich wel een goede oefening voor de verhuis in het najaar om te zien hoe ze zich gedragen in een nieuwe omgeving.
Op de de dag van de verhuis de katten eerst verhuizen en in een kamer apart steken met al hun spulletjes bij hun. Alleen jullie 2 mogen de kamer binnen. Als de storm geluwd is die dag de deur open laten en ze op hun eigen tempo laten verkennen.
Zo hebben wij het gedaan met Beli.

Ik ben enkele maanden terug verhuisd. Wij hadden de dag voor de eigenlijk verhuis al een kamer helemaal leeg gemaakt en de katten daar dan gelaten heel de dag (deur op slot gedaan zodat niemand ze open deed). Als alles verhuisd was en de grote drukte weg was, hebben we ze zelf verhuisd.

We hadden 1 kattenbak verhuisd met gebruikt grind er nog in zodat deze nog naar hen rook.

Opzich ging het best vlot. Twee van de vier hadden wat meer moeite. Eentje is na enkele dagen terug naar haar 'normaal' gegaan terwijl de andere het enkele weken heeft geduurd. De eerste twee of drie dagen heeft die laatste ook heel weinig gegeten. Hij is wel een enorm gevoelig kat en bij het minste verstopt hij zich. Dus opzich was dat geen verrassing.

Dat is inderdaad ook wat we van plan zijn. Gezien het oude huis oude houten gewelven heeft, die bij beweging goed meetrillen, gaan we hun waarschijnlijk eerst verhuizen. We zouden hen al een dag of enkele dagen voor de verhuis in een afgesloten kamer daar zetten met al hun spullen, zodat ze al wat kunnen acclimatiseren..

En dan zal het na verhuis een periode van nachtelijke avonturen worden.

Gisterenavond rond 22u zijn ze hier wakker geworden en op onderzoek gegaan. Om 3u lag ik nog wakker. Overal op, over, onder, op mij, tegen mij, wat aan mijn gezicht komen snuffelen, wat krabben, wat miauwen....
En bij het wakker worden, lagen ze weer vredig naast elkaar onder het bed, alsof ze daar nooit weg geweest zijn.

@TRUMP sterkte!

Hier kreeg m'n zus haar golden retriever een prikje omdat 'm door ouderdom teveel sukkelde en pijn had.

Terwijl kan onze kat binnen en buiten langs een raam, alle andere deuren dichtgemaakt behalve de badkamer, ze kruipt dan onder het badkamermeubel langs de achterkant erin om af en toe te slapen op de badkamertapijtjes. Krabpaal met erbovenop haar mandje met wat speeltjes, en krabben maar.

het blijft maar niet ophouden met m'n kat :( :(

Dus 6 weken geleden hebben ze 3 tanden getrokken die beginnend rot waren.
Daarna heb ik ze 3 weken antibiotica moeten geven. maar ze bleef maar niezen, bloeden/kwijlen op die plaats, en oog/neusvocht aan die kant afstoten.

Deze week terug naar dierenarts geweest. blijkbaar aan het verhemelte van de mond waar de tanden zijn getrokken, ontsteking op gekomen. nieuwe antibiotica specifiek voor ontstoken/etterende plaatsen.
Als die nieuwe antibiotica niet aanslaat is er niets meer aan te doen :( :(
UPDATE: antibiotica slaat definitief niet aan :(

Kat moet telkens bloeden uit haar mond van zodra ze ook maar iets eet, zelfs zachte dingen zoals zalm of mosselen, wat ze normaal zo graag eet.

Gisteren de ultieme "palliatieve" toer op gegaan: begonnen met cortizone spuiten. Binnen de paar uur moet je daar verbetering van zien zegt dierenarts. we zijn nu 1 dag later. ze ziet er nog even ellendig uit.

Maandag wordt het helaas inslapen. Met heel veel pijn in het hart. Maar we hebben echt ALLES geprobeerd. Maar zo wil ik ook niet meer verder met haar. Als ze uit de zetel springt, laat ze haar gewoon vallen op de vloer. ze heeft geen kracht meer om nog haar poten te zetten. Logisch ook, ze eet amper iets.

Die tand trekken was misschien de oorzaak dacht ik, maar de arts denkt dat het dieper dan dat zit. Dat die wonde niet geneest duid op erg zwakte, en wellicht de kanker die terug is.

Ze zal gemist worden. En straks zijn we op reis, ik vind het erg voor mijn andere poes, die opeens 3 weken zonder ons en zonder haar maatje zal zitten. Maar is nu te kort dag om nog rap een nieuw te halen, en te laten wennen aan alles. Er komt zowiezo een andere 2e kat.

Altijd triestig.

Voor de andere kat is het belangrijk dat je het lichaam van de ene kan zien, besnuffelen, bepotelen. Katten hebben een idee van "dood", en het besef van "onherroepelijk weg". Anders gaat die blijven zoeken naar zijn maatje.

Iemand de gouden tip om efficiënt kattenhaar uit het rubber van je wasmachine te verwijderen? De schuldige is een groot fleecedeken (en natuurlijk hangt dat nu zelf ook nog vol). Ik dacht er wel aan het in één van mijn waszakken te doen, maar die waren daar jammer genoeg te klein voor. Met natte keukenrol ertussen gaan is alvast niet voldoende.
(Natuurlijk weer net te laat ontdekt dat er ook XL waszakken bestaan speciaal voor huisdierentextiel. :rolleyes:)

Terug
Bovenaan