Heb jij een kat?


  • Totaal aantal stemmers
    215
Welke GPS tracker gebruiken jullie? Ik heb dat ook eens opgezocht maar kwam alleen op van die lompe bandjes waarbij ze overal blijven vast hangen als ze dat moeten dragen.
 
Vanaf morgen terug een kat (kitten) in huis.

Ik ben er wat laat mee, maar welke korrels voor in de kattenbak kopen? Do's and dont's?

Aanraders van winkels/webshops? Aanraders qua voedsel? Merken?

't is de rechtse! Loes

Ons dochtertje is zot van katten en ze weet nog van niks :)

gZeFZu2.jpeg
 
Vanaf morgen terug een kat (kitten) in huis.

Ik ben er wat laat mee, maar welke korrels voor in de kattenbak kopen? Do's and dont's?

Aanraders van winkels/webshops? Aanraders qua voedsel? Merken?

't is de rechtse! Loes

Ons dochtertje is zot van katten en ze weet nog van niks :)

gZeFZu2.jpeg
Ik ben wel fan van een PeeWee bak met houtpellets. En Zooplus is wel goed als je de bekende merken neemt.
 
Ik ben wel fan van een PeeWee bak met houtpellets. En Zooplus is wel goed als je de bekende merken neemt.
Zooplus was vroeger altijd de goedkoopste, maar sinds kort kunnen wij op MaxiZoo onze Royal Canin korrels goedkoper bestellen.

Best dus nog altijd eens vergelijken.
 
Mijn buurvrouw & haar moeder en mijn vriendin en haar moeder zijn op een vakantie.
Het gevolg is dus dat ik op dit moment verantwoordelijk ben voor 7 katten.

- onze twee katten
- Buurvrouw haar twee katten
- Moeder van buurvrouw haar kat die bij de buurvrouw ook zit
- Schoonmoeder haar twee katten

Precies een full time job erbij deze week
 
Ik ben wel fan van een PeeWee bak met houtpellets.
Idem!
Voor voeding zijn er veel mogelijkheden. Zorg gewoon dat hun hoofdmaaltijd natvoer is en geen droogvoer en kijk voor de kwalitatievere merken zoals bv Almo (met hoogwaardige ingrediënten).
Wij zelf geven rauwvoeder van BARFmenu, DARF, Bandit en Carnibest.
 
  • Leuk
Waarderingen: Musk
Vanaf morgen terug een kat (kitten) in huis.

Ik ben er wat laat mee, maar welke korrels voor in de kattenbak kopen? Do's and dont's?

Aanraders van winkels/webshops? Aanraders qua voedsel? Merken?

't is de rechtse! Loes

Ons dochtertje is zot van katten en ze weet nog van niks :)

gZeFZu2.jpeg
Wij hebben dezelfde kattenbakvulling (en kattenbak) gekocht als dat ze bij de kweker gebruiken, zodat er geen verschil in geur en gevoel aan de pootjes is.
Denk dat ze die geur herkennen, want Filou is vanuit zijn transportbak, de eerste keer dat hij eruit durfde komen, recht naar de kattenbak ik een aangrenzende kamer gelopen.

Tot nu toe zijn de onze wel heel makkelijk op dat vlak. Pixel heeft totaal geen toiletetiquette. Die zet haar te kakken terwijl ik de bak aan het uitkuisen ben. En als ze naar 't wc moet als den andere er op zit, zet die zich daar gewoon bij in.

Ook qua voeding geven wij voorlopig hetzelfde als bij de kweker. Sowieso is het aangeraden daar mee te starten en te mengen bij de overschakeling naar andere voeding. Dan is er minder kans dat ze daar last van hebben.

Bij ons is ook Zooplus.nl de vaste winkel voor zowel kattenbakkorrels als voeding.

Ze krijgen droogvoer van wild freedom en de royal canin maine coon kittenkorrels. Voor die laatste hebben ze een heel duidelijke voorkeur. Natvoer is animonda. Vooral Filou is daar verzot op. We vertragen hem nu met een likmat, zodat de andere ook kans krijgt om haar eten op te krijgen vooraleer hij er tussen vliegt.
 
Idem!
Voor voeding zijn er veel mogelijkheden. Zorg gewoon dat hun hoofdmaaltijd natvoer is en geen droogvoer en kijk voor de kwalitatievere merken zoals bv Almo (met hoogwaardige ingrediënten).
Wij zelf geven rauwvoeder van BARFmenu, DARF, Bandit en Carnibest.

Wel opletten dat je compleet voer neemt en geen aanvullend voer.

Almo is vooral aanvullend voer, denk ik.
 
Idem!
Voor voeding zijn er veel mogelijkheden. Zorg gewoon dat hun hoofdmaaltijd natvoer is en geen droogvoer en kijk voor de kwalitatievere merken zoals bv Almo (met hoogwaardige ingrediënten).
Wij zelf geven rauwvoeder van BARFmenu, DARF, Bandit en Carnibest.
Ah ik dacht altijd omgekeerd, dat natvoer eerder de uitzondering is?

Droogvoer ook wel een pak hygiënischer in de zomer.
 
Wel opletten dat je compleet voer neemt en geen aanvullend voer.

Almo is vooral aanvullend voer, denk ik.
Hoeft niet als je voldoende afwisselt. Gewoon zorgen dat je niet constant hetzelfde geeft maar afwisselt van vleessoort/smaak.
Dat moeten wij ook doen met het rauwvoer.
Almo is maar een voorbeeld maar er zijn er meerdere, Animonda, Bandit, Power Of Nature,...
Ah ik dacht altijd omgekeerd, dat natvoer eerder de uitzondering is?

Droogvoer ook wel een pak hygiënischer in de zomer.
Nee, de bedoeling is dat er voldoende vocht zit in de voeding aangezien katten van nature wat minder drinken. Ze moeten daarvoor een groot deel van het vocht uit hun voeding halen. Katten die enkel droogvoer krijgen zijn gedoemd om ooit nierproblemen te krijgen.

Goh ja, onze Beli krijgt zijn eten op bepaalde tijdstippen en dan eet hij het direct op. Doet hij dat niet zetten we het gewoon terug in de frigo.
Hij krijgt niks van droge brokken trouwens.
 
Hoeft niet als je voldoende afwisselt. Gewoon zorgen dat je niet constant hetzelfde geeft maar afwisselt van vleessoort/smaak.
Dat moeten wij ook doen met het rauwvoer.
Almo is maar een voorbeeld maar er zijn er meerdere, Animonda, Bandit, Power Of Nature,...

Nee, de bedoeling is dat er voldoende vocht zit in de voeding aangezien katten van nature wat minder drinken. Ze moeten daarvoor een groot deel van het vocht uit hun voeding halen. Katten die enkel droogvoer krijgen zijn gedoemd om ooit nierproblemen te krijgen.

Goh ja, onze Beli krijgt zijn eten op bepaalde tijdstippen en dan eet hij het direct op. Doet hij dat niet zetten we het gewoon terug in de frigo.
Hij krijgt niks van droge brokken trouwens.
Onze katten werden hier meestal 15-20 jaar en die kregen enkel droog :unsure:

Bon ik zal ze af en toe ook wat nat voer geven.
 
We hadden ze al een aantal keer zo ver zien lopen, maar je kan dat dat beestje niet aanleren hé. En ze binnen opsluiten wouden we niet.
We wonen in een rustige wijk, met een leuke tuin waar ze zich kon uitleven. Alle buren kennen onze poes supergoed. Pff, ik ga haar zo hard missen.
R.I.P. :frown: :frown: :frown:

Zoiets is natuurlijk ook altijd een beetje geluk of pech hebben. De kat van mijn ouders is zo in haar jonge jaren aangereden door een trein. (ze woonden naast de spoorweg). Haar gezichtje zag er vreselijk uit (volledig onder het bloed) en haar neus en al haar ribben waren gebroken (dat bleek achteraf bij de dierenarts), maar haar nek was volledig intact en ze heeft dit dus mirakuleus overleefd. 99 keer op 100 loopt dit dodelijk af voor een kat, maar deze keer dus niet.

Ze is er volledig doorgekomen en ze is zelfs nog 'gezond' 16 jaar oud geworden. Maar elke keer er een trein voorbij kwam, liep ze als een razende terug het huis in. Dus ze had haar lesje natuurlijk wel geleerd en vanaf toen wist ze hoe gevaarlijk een trein was.
 
Onze katten werden hier meestal 15-20 jaar en die kregen enkel droog :unsure:

Bon ik zal ze af en toe ook wat nat voer geven.
Mja, kan natuurlijk maar echt gezond is het niet imo. Droogvoer staat ver van wat ze "in het wild" zouden eten.
Ik ga er van uit dat hoe minder de voeding bewerkt is, hoe beter de kwaliteit.
Er zijn een aantal sites waar je veel info over dierenvoeding kan vinden, bv
https://www.voerwijzer.com/
https://www.catmoneo.nl/blog/
https://catinfo.org/
....
 
Met voer.... Het belangrijkste dat je kat het eet 😅. Dan kan je zien wat er gezond is. Wij hebben de methode 'ze zullen het wel eten als ze niets anders krijgen' geprobeerd maar dat werkt dus niet. Bovendien is vasten voor katten echt slecht.

Ik heb een kat die zo goed als alle kattenvoeding eet. De andere eet enkel zijn speciale brokken en een bepaalde nat eten van Gourmet. De andere eet enkel haar graanvrije brokjes en zo van die crème snackjes en soms wat gedroogde kip snackjes. De rest blijft staan. De laatste is iets minder kieskeurig, zolang het er maar uitziet als katten eten en niet te veel zoals echt vlees (zoals bv kippenstukjes). Hij heeft ook het liefste zijn graanvrije brokjes.

Niet enkel wat je van eten heeft, maar ook waar je eten (en drinken, en waar de kattenbak is) is belangrijk.
 
Met voer.... Het belangrijkste dat je kat het eet 😅. Dan kan je zien wat er gezond is. Wij hebben de methode 'ze zullen het wel eten als ze niets anders krijgen' geprobeerd maar dat werkt dus niet. Bovendien is vasten voor katten echt slecht.

Ik heb een kat die zo goed als alle kattenvoeding eet. De andere eet enkel zijn speciale brokken en een bepaalde nat eten van Gourmet. De andere eet enkel haar graanvrije brokjes en zo van die crème snackjes en soms wat gedroogde kip snackjes. De rest blijft staan. De laatste is iets minder kieskeurig, zolang het er maar uitziet als katten eten en niet te veel zoals echt vlees (zoals bv kippenstukjes). Hij heeft ook het liefste zijn graanvrije brokjes.

Niet enkel wat je van eten heeft, maar ook waar je eten (en drinken, en waar de kattenbak is) is belangrijk.
Uiteraard 🙂

Die van ons is opgevoed met rauwvoer en heeft zelf nooit iets anders gegeten dus op zich is dat wel goed.
We wisselen wel dagelijks af van merk en samenstelling zodat er voldoende variatie is.

Ik ben wel van mening dat welke soort van voeding je ook geeft, dat je best een hoogwaardige kiest dat zo min mogelijk bewerkt is. Op termijn komt dit alleen maar de gezondheid te goed. Een mens kan ook jaren dagelijks Mc Donalds eten maar ooit wreekt dit zich.
 
Met voer.... Het belangrijkste dat je kat het eet 😅. Dan kan je zien wat er gezond is.
Niet volledig mee eens. Een kat is eerder kieskeurig MAAR de voorkeur van een kat is niet altijd de beste voeding hoor maar gewoon wat ze het lekkerste vinden denk ik.

Ik geef mijn katten voor de afwisseling 3 soorten natvoer.

Purina Gourmet (Perle), Purizon, Rosie Farm. Van die drie soorten is Purina het slechtste qua kwaliteit. (ik zeg niet dat het slechte voeding is, maar de andere 2 merken zijn toch heel wat beter)

1x raden wat ze het liefste lusten. 1x raden als ik 3 bordjes neerplant, welk bordje (als eerste) volledig leeg is. :tongue:
 
Die van ons krijgt dus licht verteerbare brokken. Altijd rauwvoer gegeven (is van dezelfde fokker als @ikbenben ), maar opeens diarree gekregen en na het proberen van goede brokken, steeds moeten terugvallen op die licht verteerbare brokken, want de diarree komt steeds terug.
 
Niet volledig mee eens. Een kat is eerder kieskeurig MAAR de voorkeur van een kat is niet altijd de beste voeding hoor maar gewoon wat ze het lekkerste vinden denk ik.

Ik geef mijn katten voor de afwisseling 3 soorten natvoer.

Purina Gourmet (Perle), Purizon, Rosie Farm. Van die drie soorten is Purina het slechtste qua kwaliteit. (ik zeg niet dat het slechte voeding is, maar de andere 2 merken zijn toch heel wat beter)

1x raden wat ze het liefste lusten. 1x raden als ik 3 bordjes neerplant, welk bordje (als eerste) volledig leeg is. :tongue:

Iets eten is nog altijd beter als niets eten.
Mijn katten komen allemaal van een opvang en daar moeten ze het redden met beperkte middelen dus goedkoop eten dus ze zijn daar eigenlijk op gegroeid met goedkoop eten.

Ik vind het een beetje stom om steeds eten te kopen dat gezonder is, om het toch maar weer weg te gooien omdat ze het laten staan. Dat is dan zo'n verspilling. We hebben echt vanalles geprobeerd. Van vers, tot bevroren rauwvoer, verschillende merken en texturen. Ze willen hier zelf geen kipfilet of voor een stuk vis trekken ze hun neus ook op.

Een van mijn katten eet wel heel graag chips 🤦‍♀️. Ze bedelen nooit om eten behalve de zeldzame keer dat we eens een zak chips opentrekken.

Hun brokjes zijn wel van de hoogst mogelijke kwaliteit, rekening houdende met hun behoeften.
 
Iets eten is nog altijd beter als niets eten.
Mijn katten komen allemaal van een opvang en daar moeten ze het redden met beperkte middelen dus goedkoop eten dus ze zijn daar eigenlijk op gegroeid met goedkoop eten.

Ik vind het een beetje stom om steeds eten te kopen dat gezonder is, om het toch maar weer weg te gooien omdat ze het laten staan. Dat is dan zo'n verspilling. We hebben echt vanalles geprobeerd. Van vers, tot bevroren rauwvoer, verschillende merken en texturen. Ze willen hier zelf geen kipfilet of voor een stuk vis trekken ze hun neus ook op.

Een van mijn katten eet wel heel graag chips 🤦‍♀️. Ze bedelen nooit om eten behalve de zeldzame keer dat we eens een zak chips opentrekken.

Hun brokjes zijn wel van de hoogst mogelijke kwaliteit, rekening houdende met hun behoeften.
Ja inderdaad. Mijn katten moeten gewoon goed eten en katten dwingen van bepaalde hoogwaardige voeding te eten werkt niet. :tongue:
Een hond zal finaal ervan eten wegens grote honger. Een kat? Die wordt nog liever graatmager he.

Dus ik geef ze gewoon de Purina die ze lekker vinden. MAAR ik mix dit dus wel met betere voeding. Zo krijgen ze dus ook voldoende goede voedingstoffen binnen en krijg je een perfecte mix. Een mens is ook zo he. Die eet ook wel (regelmatig) gezond, maar hij/zij zit toch ook af en toe ne zak chips op te fretten :D

De purizon laten ze wel dikwijls staan, dus dat moet dan telkens weer in de frigo. Dus ik overweeg een nieuw merk te proberen eens de purizon op is, want zoals je zegt als je dit altijd moet weggooien wat voor zin heeft dit dan? Rosie Farm eten ze minder graag dan Purina, maar ze eten dit finaal wel helemaal op (als ze honger hebben tijdens de nacht, dus ik zet dat niet in de frigo)

Het is af en toe een beetje wikken en wegen he ;)

Ze willen hier zelf geen kipfilet of voor een stuk vis trekken ze hun neus ook op.
Als ik kipfilet aan het eten ben, dan komen ze toch wel af hoor en dat gaat dan toch snel in hun maagje :D
(Voor vis komen ze niet af)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan