Kan ik mijn ouders onterven?

Kunnen ouders omgekeerd hun kind onterven? Ik hoor daar altijd verschillende meningen over. Stel de relatie met de dochter is fcked up en die is verhuisd naar Zimbabwe en de ouders komen te sterven, kunnen ze dan op voorhand bij de notaris gaan zodat de dochter niets krijgt?

Kunnen ouders omgekeerd hun kind onterven? Ik hoor daar altijd verschillende meningen over. Stel de relatie met de dochter is fcked up en die is verhuisd naar Zimbabwe en de ouders komen te sterven, kunnen ze dan op voorhand bij de notaris gaan zodat de dochter niets krijgt?
Nee, kinderen zijn reservataire erfgenamen en hebben altijd recht op een minimaal erfdeel.

Kinderen krijgen minstens de helft van de erfenis (dus 1 kind de helft, 2 kinderen elk 1/4de, enz.)

Let wel: het is mogelijk om een kind via testament te onterven, maar dan ligt de bal jn het kamo van het kind om diens beschermd erfdeel op te vragen.

Maar de ouders mogen toch in hun testament plaatsen dat 100% naar het kind gaat, mag ik hopen :D als ze dat willen, bedoel ik

Maar de ouders mogen toch in hun testament plaatsen dat 100% naar het kind gaat, mag ik hopen :D als ze dat willen, bedoel ik
Als je een testament opmaakt is dat doorgaans om van de standaard van "alles gelijk verdeeld naar de kinderen" af te wijken hé.

Maar je had het over onterven...

Er is een verschil tussen de standaard begunstigden en waar men minimum recht op heeft. Zo kan men de standaard aanpassen d.m.v. een testament maar nooit onder het minimum gaan.

Ah ok, dus standaard 100% en 50% indien de ouders het toch aan iemand anders willen geven. Ok, thanks!

Iemand een idee hoe dat juist zit met successierechten? Stel dat ik enige erfgenaam ben van de woning van mijn vader... (Momenteel nog geen enkel idee hoe hij alles geregeld had met zijn vriendin/vrouw die ook al overleden is en ook nog geen zekerheid of ik deels onterfd ben of niet). In dat geval zou ik de woning verkopen. Kan ik dan die successierechten betalen nadat de woning verkocht is of moet dit meteen gebeuren? Want ik heb dat niet zomaar liggen....

Iemand een idee hoe dat juist zit met successierechten? Stel dat ik enige erfgenaam ben van de woning van mijn vader... (Momenteel nog geen enkel idee hoe hij alles geregeld had met zijn vriendin/vrouw die ook al overleden is en ook nog geen zekerheid of ik deels onterfd ben of niet). In dat geval zou ik de woning verkopen. Kan ik dan die successierechten betalen nadat de woning verkocht is of moet dit meteen gebeuren? Want ik heb dat niet zomaar liggen....
Na het overlijden moet je binnen de 4 maanden de aangifte van nalatenschap indienen bij de fiscus. Dan berekenen ze de erfbelasting en sturen ze de brief op, waarna je 2 maanden hebt om te betalen.

Dus de termijn is meestal 6 à 8 maanden afhankelijk van hoe snel de fiscus werkt.
Om een woning officieel te verkopen en de prijs te ontvangen is dit vrij krap.
Als je niet tijdig betaalt, beginnen er intresten te lopen. Een beetje vertraging is dus ook niet heel erg.

Ik ken er die daarvoor een privé lening aangaan
Pff amai... Ik zie er allemaal al wel wat tegenop. In oktober mijn eerste huis gekocht, dus ik weet niet eens of de bank me hier nog een lening voor zou geven. Een jaar geleden had het allemaal makkelijker geweest.

Pff amai... Ik zie er allemaal al wel wat tegenop. In oktober mijn eerste huis gekocht, dus ik weet niet eens of de bank me hier nog een lening voor zou geven. Een jaar geleden had het allemaal makkelijker geweest.
Je kan uitstel vragen aan de fiscus, zeker in geval van vastgoed zijn ze daar vrij meegaand in.

Terug
Bovenaan