Kamp Waes - Seizoen 2

Onlangs was er iemand die beweerde dat Oekraine nu al 2 jaar stand houdt tegen Rusland, en dat België dat amper 1 week zou uithouden. Kan iemand dat bevestigen of ontkennen? Ik vind dat toch een straffe uitspraak. Hier moeten toch ook voldoende mannen zijn die een inval van Rusland aankunnen? Of ben ik daar verkeerd in? Of zijn we gewoon met te weinig?
1 week? 1 dag zal je bedoelen. België hielt het ooit een kleine drie weken uit tegen de Wehrmacht, het Belgische leger was toen 600.000 man groot. Het leger vandaag is +- 25.000 man groot.

Totaal irrelevante opmerking trouwens.

Een SF is eigenlijk een allrounder die gemiddeld enkele niveaus hoger is dan Jan Modaal. Vergelijk het wat met een meerkamper in de atletiek. Die loopt niet de toptijden of springt niet vlot over meer dan twee meter, maar is gemiddeld gezien op alles wel de beste.
Ik denk gewoon een bovengemiddeld tot zeer intelligent persoon met een getraind lichaam en een sterke geest vooral.

Die Ilias viel daarom op verschillende vlakken al af.

Ralph zal ook wel zo eentje zijn die 'op pensioen' gaat? Anders laat die zijn gezicht zo niet zien vermoedelijk.

Die testen waren nu natuurlijk ook op die Dries zijn lijf geschreven. Doet al jaren van die obstacle courses. Nu als je dat doet als sport dan ga je de meeste zaken van die SF opleiding wel kunnen.

Alleen icm slaaptekort en het mentaal proberen te kraken is iets waar ik naar benieuwd ben hoe goed hij daar tegen zal kunnen. Ik hoop dat die wereldkampioen kickboksen wel nog de milling kan doen.

Die loopproef doet me terugdenken aan het topic van De Mol begin vorig jaar.

Daar moesten ze 5km lopen in 30min met een rugzak van 8kg -> Iedereen makkelijk gelukt, zelfs Conny 58jaar en totaal niet sportief.
In het toenmalige topic was er een serieuze discussie of het programma toen aan het bedriegen was.

Als ik zie hoe lastig sommigen het hier nu hebben dan ben ik een jaar later opnieuw helemaal overtuigd dat Conny nooit die 30min kan gehaald hebben :p

Mijn hooivork terug van de zolder gehaald

Die testen waren nu natuurlijk ook op die Dries zijn lijf geschreven. Doet al jaren van die obstacle courses. Nu als je dat doet als sport dan ga je de meeste zaken van die SF opleiding wel kunnen.

Alleen icm slaaptekort en het mentaal proberen te kraken is iets waar ik naar benieuwd ben hoe goed hij daar tegen zal kunnen. Ik hoop dat die wereldkampioen kickboksen wel nog de milling kan doen.
Ik vermoed dat zo een Dries ook wel wat gevechtsport zal hebben gedaan, al is het louter als voorbereiding.

Anders kan ge daar ook wel een zware reality check krijgen. Als ge ziet dat ze er totaal niet naast kloppen daar…

Lijkt me trouwens wel even van uw hart een steen maken als instructeur zijnde. Iemand door testen jagen ok, maar om ze in hun ogen te kijken en af te lappen, lijkt me ook een apart gevoel. :unsure:

Die loopproef doet me terugdenken aan het topic van De Mol begin vorig jaar.

Daar moesten ze 5km lopen in 30min met een rugzak van 8kg -> Iedereen makkelijk gelukt, zelfs Conny 58jaar en totaal niet sportief.
In het toenmalige topic was er een serieuze discussie of het programma toen aan het bedriegen was.

Als ik zie hoe lastig sommigen het hier nu hebben dan ben ik een jaar later opnieuw helemaal overtuigd dat Conny nooit die 30min kan gehaald hebben :p

Mijn hooivork terug van de zolder gehaald
Dat was effectief complete onzin en in begrijp niet hoe men dat kon verdedigen.

Iemand die weet in welke periode de opname was? Ik vermoed zomer, maar wanneer juist? Weersomstandigheden spelen ook een grote rol. Zo'n run doen bij 15° en bewolkt of 30° en vollen bak zon.

Ik vermoed dat zo een Dries ook wel wat gevechtsport zal hebben gedaan, al is het louter als voorbereiding.

Anders kan ge daar ook wel een zware reality check krijgen. Als ge ziet dat ze er totaal niet naast kloppen daar…

Lijkt me trouwens wel even van uw hart een steen maken als instructeur zijnde. Iemand door testen jagen ok, maar om ze in hun ogen te kijken en af te lappen, lijkt me ook een apart gevoel. :unsure:
De kandidaten hebben nu wel het voordeel dat ze allemaal goed voorbereid zijn. Ze weten dat die Bergham run eraan kwam, dat er slaapdeprivatie ging komen, dat die milling eraan komt, ... Daar kan je je op voorbereiden. Dat zal ook de reden zijn dat er maar twee personen afgevallen zijn van de vijftien.
Iemand die weet in welke periode de opname was? Ik vermoed zomer, maar wanneer juist? Weersomstandigheden spelen ook een grote rol. Zo'n run doen bij 15° en bewolkt of 30° en vollen bak zon.
Halverwege juli, als ik de IG-filmpjes van Gudrun mag geloven. Ze houdt trouwens zelf niet van de term "influencer" omdat het zo'n negatieve bijklank heeft.

Dries heeft tot de eerste helft van juli allerlei runs met rugzak gedaan (op strava dus). En dan niks van activiteiten tot begin augustus. Moet dus inderdaad tweede helft juli zijn geweest.
Qua temperatuur is het dan altijd maar vooraan de 20 graden geweest, dat viel dus wel mee.

Er is trouwens ook een begeleidend (kort) programma met echte SF missies:

Wel cool om te zien. Het is wel erg duidelijk reclame maken voor het leger en de SF natuurlijk :unsure:

Dries heeft tot de eerste helft van juli allerlei runs met rugzak gedaan (op strava dus). En dan niks van activiteiten tot begin augustus. Moet dus inderdaad tweede helft juli zijn geweest.
Qua temperatuur is het dan altijd maar vooraan de 20 graden geweest, dat viel dus wel mee.

Ja stel dat het 30+ graden is dan is dat helemaal kapot gaan natuurlijk...
Wat grappig is, is dat een stuk van die hun Bergham run in Heverlee overeenkomt met 1 van mijn wekelijkse looproutes :p
Ik herkende dat daar dus vrij goed - en kan ook bevestigen dat het niet plat is. Wel tof om te joggen, op de rand van het Meerdaalwoud.

De kandidaten hebben nu wel het voordeel dat ze allemaal goed voorbereid zijn. Ze weten dat die Bergham run eraan kwam, dat er slaapdeprivatie ging komen, dat die milling eraan komt, ... Daar kan je je op voorbereiden. Dat zal ook de reden zijn dat er maar twee personen afgevallen zijn van de vijftien.

Milling, Bergham run etc zijn al jaar en dag vast onderdeel van de Q course. Dat komt bijvoorbeeld ook aanbod in de VTM docu die hier eerder al gelinkt werd. Het enige waar je je m.i. niet op kunt trainen of voorbereiden is slaapdeprivatie.

Milling, Bergham run etc zijn al jaar en dag vast onderdeel van de Q course. Dat komt bijvoorbeeld ook aanbod in de VTM docu die hier eerder al gelinkt werd. Het enige waar je je m.i. niet op kunt trainen of voorbereiden is slaapdeprivatie.
Gewoon een kindje maken, dan kan je je wel voorbereiden op slaapdeprivatie. :unsure:

Jawel hoor, kinderen krijgen :unsure:
Wel nogal extreem qua voorbereiding

Binnenkort eens het parcours van die Bergham run lopen met een gevulde rugzak. Eens zien hoe ik het er van af breng. :D Eerste stuk is bergaf tot aan Heverleebos en dan glooiend over het fietspad langs de autostrade, om dan in Heverleebos naar beneden en vlak te lopen. Laatste kwart is dan weer omhoog langs de militaire begraafplaats om dan vlak te eindigen aan de kazerne. Ze mogen wel blij zijn dat ze die eerste bergaf niet opnieuw op moeten, want da's de 'strafste' helling.

Er is trouwens ook een begeleidend (kort) programma met echte SF missies:

Wel cool om te zien. Het is wel erg duidelijk reclame maken voor het leger en de SF natuurlijk :unsure:
Dat is ook het uitdrukkelijke doel van het programma :p.
Dat men begint met rechtstreekse rekrutering uit burgers, exact wanneer het programma wordt uitgezonden is uiteraard niet toevallig.

Vorig jaar was er op de vrt "onder de radar", waarbij ze rekruten volgen in de toelatingsproeven voor de speciale interventie-eenheid. In kamp Waes waren/zijn ze misschien niet zacht tijdens die "milling", maar als je dat programma zag (de aflevering met de zwembadproef en de laatste dag met de milling) besef je dat het wel nog de light-versie van het echte werk is. Ook omdat je dat niet kan maken i.k.v. een tv-programma met "gewone mensen".

Dat is ook het uitdrukkelijke doel van het programma :p.
Dat men begint met rechtstreekse rekrutering uit burgers, exact wanneer het programma wordt uitgezonden is uiteraard niet toevallig.

Vorig jaar was er op de vrt "onder de radar", waarbij ze rekruten volgen in de toelatingsproeven voor de speciale interventie-eenheid. In kamp Waes waren/zijn ze misschien niet zacht tijdens die "milling", maar als je dat programma zag besef je dat het wel nog de light-versie van het echte werk is. Ook omdat je dat niet kan maken i.k.v. een tv-programma met "gewone mensen".
Tegenover die kickboxkampioen gaan ze zich niet inhouden, vermoed ik. Voor de anderen zal het intuïtief vechten worden voor de instructeurs: doorzetten als de weerstand heel groot is en intomen als de kandidaat weinig vuur heeft. Maar ook hier: iedereen weet dat dit eraan komt, dus als je daar geen ervaring mee hebt is een initiatie boksen of MMA geen overbodige luxe als voorbereiding.

Tegenover die kickboxkampioen gaan ze zich niet inhouden, vermoed ik. Voor de anderen zal het intuïtief vechten worden voor de instructeurs: doorzetten als de weerstand heel groot is en intomen als de kandidaat weinig vuur heeft. Maar ook hier: iedereen weet dat dit eraan komt, dus als je daar geen ervaring mee hebt is een initiatie boksen of MMA geen overbodige luxe als voorbereiding.
In het vorige seizoen van kamp Waes was die milling bv een 1-op-1 voor een paar minuten, waarbij de kandidaat werd ingepakt in bescherming (schenen, hoofd).
In dat andere programma liet men de kandidaat op het einde van die week eerst 16km lopen, burpees doen tot ze niet meer konden en dan sparren tegen hun resterende medekandidaten. Daarna, als ze bij wijze van spreken nog nauwelijks rechtop stonden, werd de kandidaat aangepakt door 6 instructeurs tegelijk, in een cirkel. Daar mocht ook niet alles van gefilmd worden, en daar kwamen er een paar mankend de sportzaal uit.

Dat is toch denk ik wel niet hetzelfde.

Terug
Bovenaan