Kamp Waes - Seizoen 2

Ergens jammer dat ze Ralph niet heel het programma lang als Mol laten fungeren. Had nog leuke inzichten kunnen opleveren.

Iemand Kamp Waes Confidential op VRT MAX al gezien? Was ook wel best interessant.

Ergens jammer dat ze Ralph niet heel het programma lang als Mol laten fungeren. Had nog leuke inzichten kunnen opleveren.

Iemand Kamp Waes Confidential op VRT MAX al gezien? Was ook wel best interessant.

Staat voor vanavond gepland. Zeer benieuwd naar.

De liefhebbers kan ik ook het programma 'Special Forces' aanraden dat een aantal jaar geleden op VTM reeds werd uitgezonden (featuring Fly ondermeer). Je kan het terugvinden op de facebookpagina van ParaCommando.com

Ben vooral heel benieuwd naar de 52-jarige Jan. Ziet er geen gewone uit. Die straalt echt iets uit.
Uiteraard maar een beeld vanop afstand, maar die Jan lijkt mij een beetje hetzelfde als één van de kandidaten uit het eerste seizoen. Heel aanwezig en graag de leidersrol opnemen. Bij de kandidaat in het eerste seizoen zorgde dat er wel voor dat hij het 9/10 juist had, en die 1ne fout omdat hij niet luisterde naar andere. Benieuwd of dat hier ook het geval is.

Berensterk wel al die kandidaten. 8 kilometer aan 6:15 de kilometer met 20 kilogram bagage, botinnen en geen idee wat uw tempo is. Qua afstand en tijd: dat valt te trainen. Het is eerder het mentale aspect dat je niet weet hoe je er voor staat. Stel u voor dat ge voorbij gestoken wordt door Dries (die een toptijd loopt, maar dat weet dus niemand) dan krijg je direct een mentale klap. Misschien wil je iets of wat lopen met de handrem want je weet nooit hoe zwaar de eerste dag nog wordt.

Maar allez! Waarom zo streng?

Hij kon het binnen tijd met een rugzak van een kilogram méér. Weet je wat een verschil 1kg maakt op gebied van tijd? Dat is echt een groot verschil. En tijdens de test kan je sowieso altijd een tikkeltje meer.

Ik denk dat jullie echt onderschatten hoe nefast een darminfectie is op je conditie. Die mens is gewoon leeg gelopen. In HBVL geeft 'm nog wat extra details over die darminfectie, een paar dagen met diarree rond gelopen dat haast enkel uit bloed bestond.

Succes om dan enkele weken later die test tot een goed einde te brengen... Chapeau dat hij het uberhaupt nog wilde proberen want zoiets is gewoon op voorhand een verloren zaak.
Waarom zo streng? Omdat het vorige seizoen potverdorie van 2019 geleden is. Als ge serieus zijt over uw deelname is dat zeeën van tijd om u op zoiets voor te bereiden. Hij start ook niet van nul he. Die laatste twintig dagen hebben quasi geen enkel nut meer want die dienen om te taperen. Dat verlof had hij beter verspreid over de maanden ervoor.

Het gewicht heeft voor zo'n type blokje beton echt niet zoveel invloed. Zijn grootste pijnpunt is snelheid dus daar had hij op beter op moeten trainen. 49 minuten en 55 seconden voor hij ziek werd vind ik in die laatste weken echt veel te krap. Uw marge zou toch een stuk groter moeten zijn. Genre onze Dries die het wat rustig aan gaat doen om de dagen erna niet in gedrang te brengen.

Ziekte is voor mij geen excuus, dan had hij het moeten afblazen. Als er iets is wat ik zou verwachten van een SF dan is het uw lichaam kennen.

Enorm veel respect voor die vrouwen waar dat relatief gezien allemaal véél zwaarder voor is.

Ik ken zelf ook iemand van de Special Forces. Die gasten zijn allemaal opvallend down-to-earth en intelligent. Niet het klassieke machotype dat je in veel andere gevechtseenheden bij Defensie (en in het bijzonder bij de para's) wel aantreft.

Eigenlijk weet je op voorhand dat die fitnessprofielen het niet lang zullen trekken. Elke kilo spiermassa die je niet gebruikt om te lopen of materiaal te dragen is onnodige ballast. Het is alsof er iemand deelneemt met een gewichtsvest van 10-20kg. Die kan je op voorhand afschrijven.

Ben vooral heel benieuwd naar de 52-jarige Jan. Ziet er geen gewone uit. Die straalt echt iets uit.
Die Berghamrun combineert kracht, cardio en uithoudingsvermogen. Vorig seizoen was daar ook een bodybuildertype bij dat bij wijze van spreken door de muur kon lopen, maar die is niet gebouwd als een SF operator.

Daarnet eens naar die Dries zijn strava gekeken. Deze zomer heeft hij een halve marathon gelopen in 1'18"44. Dat is zeker een propere tijd maar ook niet zo speciaal. Ik heb een kameraad die 1'11 loopt en die is bij regionale wedstrijden vaak 2e of 3e, er is altijd wel een wacko die nog harder loopt. Bashir Abdi loopt onder het uur.

SF's worden natuurlijk niet gerekruteerd puur op basis van het feit of ze hard kunnen lopen. Maar ik denk dat we "één van de snelste tijden" toch ook met een korrel zout moeten nemen. Als Dries 36' liep zal er bij de SF ook wel zo ne wacko zijn die er 32' over doet.

Vraag is of een ideale SF per se 32 moet kunnen lopen of dat 48 minuten goed genoeg is omdat je ook andere kwaliteiten moet ontwikkelen, ik zie in Abdi nu geen SF met zijn postuur.

Die Berghamrun combineert kracht, cardio en uithoudingsvermogen. Vorig seizoen was daar ook een bodybuildertype bij dat bij wijze van spreken door de muur kon lopen, maar die is niet gebouwd als een SF operator.
No offense maar meestal zijn dat wel de types die denken zoiets te kunnen acen maar die blijken dan serieus te kort te schieten in andere zaken.

Ferm dat dit programma toch een wat realistische inkijk geeft dat het niet de krachtigste alpha-males zijn maar allround down-to-earth figuren.

Een SF is eigenlijk een allrounder die gemiddeld enkele niveaus hoger is dan Jan Modaal. Vergelijk het wat met een meerkamper in de atletiek. Die loopt niet de toptijden of springt niet vlot over meer dan twee meter, maar is gemiddeld gezien op alles wel de beste.

Vraag is of een ideale SF per se 32 moet kunnen lopen of dat 48 minuten goed genoeg is omdat je ook andere kwaliteiten moet ontwikkelen, ik zie in Abdi nu geen SF met zijn postuur.
Nee, niet per sé 32 minuten maar binnen de 50 minuten zal wel een minimum zijn. De ene zal sneller kunnen lopen, de andere zal meer gewicht kunnen torsen en nog een andere zal beter kunnen schieten of close combat kunnen doen.

Sommige mensen worden nogal misleid door Hollywoodfilms waar Arnold Schwarzenegger en Sylvester Stallone doen uitblijken dat de beste soldaat meteen de meest gespierde en gebulkte is. Zie ook Jack Reacher op Prime. Dat pakt gewoon goed op scherm, maar in de praktijk zijn het eerder types zoals Fly die SF-operator worden.

Dan zou het nog meer afgekeken zijn van SAS Who Dares Wins.
Dat ze maar eens hun eigen ding doen. En niet het softe afkooksel dat vorige seizoen was.

Eerste aflevering was alvast de moeite. Enkel mag Tom z'n 'amai dat is zot', 'waw maar dat is niet normaal', 'ma jonges ho ho waw!' achterwege laten. We get it. Laat die show voor wat het is.

Ik had graag wat meer gezien van de dame die gewichtheffen doet, spijtig dat ze er al uit ligt.

Dan zou het nog meer afgekeken zijn van SAS Who Dares Wins.
Dat ze maar eens hun eigen ding doen. En niet het softe afkooksel dat vorige seizoen was.

Eerste aflevering was alvast de moeite. Enkel mag Tom z'n 'amai dat is zot', 'waw maar dat is niet normaal', 'ma jonges ho ho waw!' achterwege laten. We get it. Laat die show voor wat het is.

Ik had graag wat meer gezien van de dame die gewichtheffen doet, spijtig dat ze er al uit ligt.
Ik denk dat dat gewoon Tom is. Take it or leave it, vrees ik.

Sommige mensen worden nogal misleid door Hollywoodfilms waar Arnold Schwarzenegger en Sylvester Stallone doen uitblijken dat de beste soldaat meteen de meest gespierde en gebulkte is. Zie ook Jack Reacher op Prime. Dat pakt gewoon goed op scherm, maar in de praktijk zijn het eerder types zoals Fly die SF-operator worden.
Kleine sidenote: dat is inderdaad zowat de grootste wijziging qua uiterlijk van Reacher. In de boeken is hij gewoon van nature heel groot en sterk, maar niet zó gespierd. Wel lenig en met de nodige uithouding.

Ben benieuwd hoe ze die Dries gaan proberen te kraken. Dat hoort er toch altijd bij.
Ziet er een topatleet met hoog IQ uit, maar ik zie er geen vechtersbaas in bijvoorbeeld. Herinner me van vorig jaar dat ze vragen om gecontroleerd agressief te kunnen zijn wanneer nodig.
En ook: hoe reageert hij wanneer iets eens niet lukt, wanneer hij eens iets niet kan...

Inderdaad wel opmerkelijk hoe 3 kinderen uit dezelfde familie zo competitief opgevoed zijn. Of dat goed of slecht is laat ik in het midden, het is wat het is, maar kan me inderdaad inbeelden dat je daar als jongste telg een minderwaardigheidscomplex ontwikkelt.

Die ene kerel met zijn slechte schoolresultaten en "ik zorg er voor dat het altijd net goed genoeg is" mentaliteit: die gaat het niet halen, want zo iemand wil je toch niet naast je tijdens een missie?
En dan sommige van die filmpjes van kandidaten die niet geselecteerd zijn: dat moet toch pijnlijk zijn dat ze dat laten zien :p Soms plaatsvervangende schaamte hier, hoor...

Maar bon, het is een leuk programma, ik blijf kijken.

Die ene kerel met zijn slechte schoolresultaten en "ik zorg er voor dat het altijd net goed genoeg is" mentaliteit: die gaat het niet halen, want zo iemand wil je toch niet naast je tijdens een missie?
Volgens mij is die kerel veel te naïef/eerlijk. Het is een redelijk open vraag en dan probeer je daar toch een positieve draai aan te geven.

Ik zorgde dat ik overal op geslaagd was maar maar in mijn jonge jaren had ik andere prioriteiten. Nu wil ik wel het beste uit mezelf halen.

Ik vrees dat die zijn leeftijd op termijn het gaat laten afweten. Het is gewoon een feit dat je op die leeftijd véél blessuregevoeliger bent, en dat hou je niet vol.

Nee, niet per sé 32 minuten maar binnen de 50 minuten zal wel een minimum zijn. De ene zal sneller kunnen lopen, de andere zal meer gewicht kunnen torsen en nog een andere zal beter kunnen schieten of close combat kunnen doen.
Awel ja tis dat dat ik wil zeggen he, die 50 zal idd beschouwd worden als goed. Op zijn minst goed genoeg om aan de opleiding te starten voor t zelfde geld valt Dries af omdat die ergens anders echt niet voldoet dan ben je weinig met meer dan tien minuten overschot op de Bergham run.

Awel ja tis dat dat ik wil zeggen he, die 50 zal idd beschouwd worden als goed. Op zijn minst goed genoeg om aan de opleiding te starten voor t zelfde geld valt Dries af omdat die ergens anders echt niet voldoet dan ben je weinig met meer dan tien minuten overschot op de Bergham run.
Daarom dat ik het wel fijn vind om dat de komende weken zondag na zondag te ontdekken. Veel programma's kan je tegenwoordig in één trek uitkijken, maar Kamp Waes niet. Zondagavond met Tom Waes is dus wel iets om naar uit te kijken.

8 km op 50 minuten is niet echt een uitdaging, durf ik als jogger toch te beweren, maar met zo'n rugzak van 20 kg is toch andere koek. Ben heel nieuwsgierig hoe veel trager ik zelf zou zijn door dat gewicht.

Dat op 36 minuten doen vind ik al vrij zot, dat is 4m30s per km.

Onlangs was er iemand die beweerde dat Oekraine nu al 2 jaar stand houdt tegen Rusland, en dat België dat amper 1 week zou uithouden. Kan iemand dat bevestigen of ontkennen? Ik vind dat toch een straffe uitspraak. Hier moeten toch ook voldoende mannen zijn die een inval van Rusland aankunnen? Of ben ik daar verkeerd in? Of zijn we gewoon met te weinig?

Terug
Bovenaan