Als dat relaas va VRT NWS klopt, zit je met iemand die eigenlijk niet in een gevangenis thuishoort, maar er wel blijft zitten omdat andere mensen meer "welgekomen" zijn in een psychiatrische instelling. Dat lijkt me nu toch niet zo vergezocht om onder artikel 3 te vallen hoor. Je kan de huidige wetten te soft vinden, maar het toejuichen dat die wetten niet gevolgd (kunnen) worden door administratieve redenen vind ik wel maar een vreemd standpunt.
 
Zoals ik zei, eenvoudige oplossing, hij heeft zijn levenslang ook op een unieke manier gekregen: een doodstraf die werd omgezet. Hij mag kiezen, effectief de dood of gewoon levenslang. Dat hij zou kunnen vrij komen omdat de wet sindsdien te soft geworden is en levenslang standaard lijkt te moeten komen met een kans op vrijlating, is gewoon te absurd voor woorden. En ja, dat kader zou ik ook aanpassen.
Maar dan moet hij kiezen, omdat een team gerechtspsychiaters heeft beoordeeld dat hij mentaal zwaar gestoord is en niet op z'n plek zit in de gevangenis.

Dus iedereen z'n doodstraf wordt omgezet naar levenslang, wat neerkomt op 30 jaar met mogelijkheid tot vervroegde vrijlating. Maar omdat hij geestesgestoord is, moet hij kiezen tussen doodstraf en effectief levenslang? In plaats van het "correcte" traject: een psychiatrische behandeling?

Op welke manier klopt dat?

Dat je dat kader zou aanpassen, daar kan ik in volgen. Maar dan moet dat eerst gebeuren, tot dan hoor je wel het bestaande kader te volgen, hè. En niet alleen als het goed uitkomt.
 

Ik zie eigenlijk absoluut niet in waarom een terminale crimineel/moordenaar vrijgelaten zou moeten worden louter omdat hij terminaal is.
Triest systeem, vooral voor de familie van het slachtoffer.
 

Ik zie eigenlijk absoluut niet in waarom een terminale crimineel/moordenaar vrijgelaten zou moeten worden louter omdat hij terminaal is.
Triest systeem, vooral voor de familie van het slachtoffer.
Omdat hij zorg nodig heeft die ze hem in het ziekenhuis niet kunnen geven. Hij is veroordeeld tot een celstraf, niet tot langzaam een pijnlijk sterven zonder pijnstillers.
 

Ik zie eigenlijk absoluut niet in waarom een terminale crimineel/moordenaar vrijgelaten zou moeten worden louter omdat hij terminaal is.
Triest systeem, vooral voor de familie van het slachtoffer.
Ook omdat ‘terminaal’ best nog lang kan duren. Hij kan nog jaren mee in het beste geval.
 
Lijkt me maar niet meer dan normaal. Degene die nog steeds denken dat een gevangenis als een hotel is... Het is trouwens een gewone toepassing van de wet ( wet betreffende de externe rechtspositie van de gedetineerden die veroordeeld zijn tot een vrijheidstraf ....)' v.i. omwille van medische redenen'. Zo gemakkelijk gaan ze ook niet over deze beslissing dat is een hele ketting aan deskundige die hierover een verslag moeten opmaken.

Trouwens het omgekeerde heb ik daar ook al gezien. Persoon-x stelt vast dat hij dezelfde pijn evenaart als vorige keer dat hij kanker in de teelballen had ontwikkeld. Omdat de medische dienst in de gevangenis niet over de juiste middelen beschikt én al zeker niet over dure geneesmiddelen; is daar de verkeerde diagnose gesteld geweest + heel veel tijd over gegaan voor de man de kans kreeg om naar het ziekenhuis te mogen gaan. ( afgedwongen bij de onderzoeksrechter - persoon in kwestie zat in voorhechtenis dus gelden andere procedures). Wat blijkt, persoon heeft inderdaad teelbalkanker en is terminaal want is uitgezaaid. Normaal zou hij over 6 maanden trouwen maar ipv trouwringen kon de vrouw een doodskist bestellen.

Hebben jullie dan liever dat de kosten op de maatschappij worden geschoven? Elk ziekenhuisbezoek dat een gediteneerde doet houdt in dat er 1 of 2 bewakers moeten meegaan, 2 agenten opgetrommeld worden voor vervoer. Dat kost handen vol geld en er zitten wel een paar hulpbehoevende gedetineerden in ons land waar de kostprijs tot 7000 EUR per maand oploopt.
 
Als die persoon 6 maanden in voorhechtenis zat, zal het wel geen heilig boontje zijn geweest natuurlijk. Verdient die daarom de doodstraf? Waarschijnlijk niet, maar dit is natuurlijk niet het voorbeeld dat ik linkte... Ik zou daar de natuur haar werk laten doen, je kan de pijn nog wat verlichten, maar de vrijheid om nog even te "genieten" van z'n laatste dagen, terwijl hij zijn slachtoffer een doodstrijd van uren heeft laten voeren? Neen, dat lijkt mij niet wenselijk.

Ik herhaal: daar heb je dus een moordenaar veroordeeld voor 25 jaar, die nauwelijks nog 1 jaar van z'n celstraf heeft uitgezeten, dat vind ik niet normaal... Als dat de toepassing is van de wet, dan mag de wet worden aangepast: zowel in het voordeel van dat voordeel van wat jij gaf (kankerpatiënt die opnieuw kanker krijgt tijdens een voorhechtenis) maar ook in het nadeel van moordenaars en andere mensen wiens leven geen verlenging of "mooi einde" verdient.
 
Trouwens het omgekeerde heb ik daar ook al gezien. Persoon-x stelt vast dat hij dezelfde pijn evenaart als vorige keer dat hij kanker in de teelballen had ontwikkeld. Omdat de medische dienst in de gevangenis niet over de juiste middelen beschikt én al zeker niet over dure geneesmiddelen; is daar de verkeerde diagnose gesteld geweest + heel veel tijd over gegaan voor de man de kans kreeg om naar het ziekenhuis te mogen gaan. ( afgedwongen bij de onderzoeksrechter - persoon in kwestie zat in voorhechtenis dus gelden andere procedures). Wat blijkt, persoon heeft inderdaad teelbalkanker en is terminaal want is uitgezaaid. Normaal zou hij over 6 maanden trouwen maar ipv trouwringen kon de vrouw een doodskist bestellen.
Is dat relevant ? Je zet er ook niet bij wat hij (al dan niet) gedaan heeft om daar te zitten. Lijkt me gewoon irrelevante info om een bepaalde toon te kunnen zetten
 
Ik ben op strafmaat voor bepaalde misdaden vrij conservatief, ik vind ook dat in België een moord plegen bijvoorbeeld vaak te zacht bestraft wordt. Verkrachting, misbruik, … Klassenjustitie is hier ook gewoon een feit. (Imo)
Maar, ik heb wel mijn twijfels bij hoe ons gevangeniswezen loopt. Ik zeg niet dat we hier stante pede moeten overstappen naar Scandinavisch model, maar er schort toch serieus iets. Neen, de keuze voor iets misdadigs is natuurlijk altijd fout. Ik mis hier effectieve rehabilitatie. Het blijven mensen die we ooit terug los laten in de maatschappij en dan moeten we daar toch beter mee kunnen doen. Die opleiden in knelpunten. Laat ze zelf nieuwe gevangenissen helpen bouwen of renoveren. Een gevoel van nut kan veel doen.
Al geef ik ook toe dat we misschien wel sneller moeten zijn met inzien dat een element niet meer te redden is. Misbruik of geweld met veertien precedenten … ja, zo ver mag het ook niet komen. Het is een heel moeilijke, maar zoals het nu is, is het systeem grotendeels falend en nutteloos.
 
Het ging voor de duidelijkheid om een grootschalig onderzoek naar witwassen. Een onderzoek dat zo complex was waardoor het zoveel tijd in beslag heeft genomen. Ik denk dat er ergere zaken zijn dan dat....
Trouwens we spreken hier van voorhechtenis, de man is dus (nog) niet schuldig bevonden en in bovesntaande geval is hij zelfs uiteindelijk overh eel de lijn vrijgesproken.
 
Het ging voor de duidelijkheid om een grootschalig onderzoek naar witwassen. Een onderzoek dat zo complex was waardoor het zoveel tijd in beslag heeft genomen. Ik denk dat er ergere zaken zijn dan dat....
los van de vrijspraak/voorhechtenis discussie etc, ben ik niet mee eens dat witwassen en andere financiële criminaliteit minder erg is. Het aantal indirecte doden die komen door fraude (minder geld voor gezondheidszorg, ...), is niet te onderschatten. Ik ben er héél sterk van overtuigd dat het verhogen van gevangenisstraffen bij financiële delicten een van de beste manieren is om ervoor te zorgen dat er minder dergelijke delicten zouden zijn. Een miljardenfraudeur die enkel wat bewezen wordt moet terugbetalen, zal soms nog 'winst' maken. Echter een half jaar effectief in de gevangenis zitten, is zo'n schok voor "deftige" fraudeurs, dat dit hen véél meer raakt.
 
Vandaag in HLN opnieuw een nieuwsitem om goed mottig van te worden:

Twee van de vier mannen die in 2015 elk 27 jaar cel kregen voor de moord op Ziena Kemous (22) hoeven niet meer in de gevangenis te zitten. Berzan Kaplan kwam in mei al vrij, Ridvan Aras mag ten laatste woensdag terug de straat op met een enkelband. Het telefoontje van Slachtofferhulp viel maandag slecht bij Saadia, zus van Ziena. “Zij krijgen alles terug, zoals voordien. Het mijne is wel weggenomen.”

Ter herinnering, de procureur ten tijde van het proces:
“Deze moord werd weken voordien gepland, misschien wel maanden. Ze hebben die ook samen uitgevoerd. Met verliefdheid als aas werd Ziena in al haar onschuld in de val gelokt en ze is erin gelopen. Ze hebben haar lichaam moeten plooien om het in de put te krijgen. Dat doe je zelfs een dier niet aan. https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20151204_02004340

Opnieuw een strafuitvoeringsrechtbank die het slachtoffer, de familie, en bij uitbreiding alle brave burgers, in het gezicht uitlacht.
Onbegrijpelijk ook dat men geen werk maakt van een verdere verstrenging van de Wet Lejeune. In welke wereld is een vrijlating na 1/3 van de straf aanvaardbaar voor misdaden zoals moord en verkrachting? Hallo politici? Wie kan hier in godsnaam tegen zijn? Degoutant.
 
Voor zover het nog walgelijker kan, één van die gasten was dus vader van het kind van de vrouw die ze vermoord hebben.

De kogel of de vergeetput, dat zijn de enige aanvaardbare straffen voor zo'n monsters. Dat zo'n gasten terug daglicht zien, laat staan terug vrij rondlopen zonder dat er protesten tegen zijn... tja, met een minister van Justitie wiens trawanten tegen politiecombi's plassen kan het niveau van onze rechtspraak niet meer lager zakken denk je dan.
 
Laatst bewerkt:
Uit die column :

Misdaad laat zich niet voorkomen. Deze waarheid is even eenvoudig als triest. Het risico dat iemand het sociaal contract schendt door feiten te plegen die wij collectief als strafbaar hebben aangemerkt, is inherent aan het feit dat wij met elkaar samen trachten te leven. Wanneer dat laatste onze volgehouden ambitie blijft, zouden wij er echter beter aan doen om ons detentiebeleid te herdenken.

Dus misdaad is niet te vermijden, conclusie niet meer straffen maar laten begaan ? Voldoende om gans dit rechtsysteem af te schaffen en het recht in eigen handen te nemen denk ik dan . Mooie vooruitzichten vrees ik .
Ben eens curieus welke "alternatieve" straffen men dan voorstelt ? Enkelband ? Faalt op alle niveaus en door tekorten zeer weinig toegepast ( straf van 2 jaar komt neer op max 1 maand enkelband ). Geldstraffen ? worden toch niet betaald dus geen probleem. Werkstraf ? Dader gaat ter plaaste eerste dag, dreigt iedereen af en laat hem daarna niet meer zien. Papiertjes worden netjes afgetekend om problemen te vermijden.
Mooi maatschappijbeeld, we kunnen ze toch niet allemaal een opstel laten schrijven he .
 
Als herconditioneren van dader geen effect heeft, dan moet je aan (een soort) preventie doen.
Door opsluiting van die dader kan je de maatschappij vrijwaren van nieuwe feiten door eenzelfde dader.

En de onderzoeken tonen aan dat na die opsluiting de dader in de meeste gevallen er als gevaarlijker voor de maatschappij uitkomt, dan dat hij erin ging.
 
Stond ook weer een leuke in de krant

Op de Kiekenmarkt vlak aan de Beurs had een man zich verschanst in een kerstkraam van de opgebouwde Kerstmarkt. De opgetrommelde patrouille riep versterking in van de anti-overvalbrigade. De verdachte man bedreigde de agenten met een ijzeren staaf en hij was ook gewapend met een steekwapen, een schaar zo zou achteraf blijken.

...

“De verdachte is een 36-jarige man die illegaal in ons land verblijft. De man mocht na verhoor beschikken”.

:unsure:
 
Stond ook weer een leuke in de krant

Op de Kiekenmarkt vlak aan de Beurs had een man zich verschanst in een kerstkraam van de opgebouwde Kerstmarkt. De opgetrommelde patrouille riep versterking in van de anti-overvalbrigade. De verdachte man bedreigde de agenten met een ijzeren staaf en hij was ook gewapend met een steekwapen, een schaar zo zou achteraf blijken.

...

“De verdachte is een 36-jarige man die illegaal in ons land verblijft. De man mocht na verhoor beschikken”.

:unsure:

Dat is nu eenmaal hoe ons strafwetboek in elkaar zit...Maximumstraf gevangenisstraf (volgens strafwetboek) voor zulke bedreigingen zal 3 maand zijn als ik me niet vergis. En voor die ijzeren staaf en schaar ga je ook heus de cel niet in..
 
Terug
Bovenaan