Jupiler Pro League 2025-2026

Helemaal correct dat de scheids zo lang laat doorspelen (tot minuut 99:30-100), is logisch met dat theater van de keeper. Daarop dus niks aan te merken.

Anderzijds mis ik soms toch wel wat consistentie bij het toekennen van de extra speeltijd op het einde van de match. Klein voorbeeld van bv. de match van Waregem op Brugge een tijdje geleden.
  • Eerste helft, Brugge staat achter en er komen +- 5 minuten extra tijd bij als ik me niet vergis. Dit terwijl de match quasi niet had stilgelegen, buiten 3 doelpunten en 1 wissel.
  • Tweede helft, Brugge staat voor en er komen 5 minuten extra tijd bij. Dit terwijl de match meerdere malen heeft stilgelegen door 4 doelpunten en een 5-tal wissels.
Lijkt me dat dit dus regelmatig in het voordeel van de grotere ploeg is. Uiteraard heb ik hier geen objectieve analyse van, eerder een algemeen gevoel.
Tijdrekken van keeper gewoon sneller en consequenter bestraffen met eerste en 2e gele kaart. Echt mee gehad. Als je dan last minute nog de 3 punten binnenhaalt is het wel extra leuk natuurlijk.

Tijdrekken van keeper gewoon sneller en consequenter bestraffen met eerste en 2e gele kaart. Echt mee gehad. Als je dan last minute nog de 3 punten binnenhaalt is het wel extra leuk natuurlijk.
Vooral dat spelletje met die geveinsde krampen, je zou eigenlijk dubbele tijd moeten bijtellen. Als elke scheids dit zou doen dan zouden ze er rap mee stoppen.

Vooral dat spelletje met die geveinsde krampen, je zou eigenlijk dubbele tijd moeten bijtellen. Als elke scheids dit zou doen dan zouden ze er rap mee stoppen.
Die klote matchen hoeven voor mij niet nodeloos gerokken te worden met nog eens 10 min extra spelbederf. En voor een ref is het oordelen of krampen echt zijn of niet niet zo zwart-wit vrees ik. Tijdrekken door bal bij te houden als keeper daarentegen.. het tellen en bijhouden van de seconden zoals ze in het begin van het seizoen enkele matchen deden is ook verdwenen zeker?

Dat sommige zelf vinden dat dit geen rood is, dan vraag ik mij toch af dat je iets van voetbal kent.
Ze moeten het maar weten dat ze nog 1 tegen krijgen, mag eens gedaan zijn met dat spel bederf.

De klok zetten ze altijd op stop in de extra tijd, zeker als ze een blessure behandelig doen.
Logisch ook, want zo kan je 5 min blijven liggen. Gewoon dom van in extra tijd zo fratsen te willen uithalen.

Het grote probleem van die blessuretijd is ook dat ze het niet in elke match hetzelfde monitoren. Je ziet dit elke week gebeuren en het zou niet de eerste keer zijn dat er maar 3 minuten voor worden bijgeteld.

Het is eigenlijk simpel op te lossen; zoals basketbal. Bal buiten en klok stil. Het zal snel gedaan zijn met tijdrekken. In het begin ga je wel een paar uur langer in het stadion zitten

Dat vind ik ook overdreven. Gewoon de "normale tijd" bijtellen lijkt me voldoende. Het is dan ook heel moeilijk te bewijzen of krampen al dan niet geveinsd zijn. Stel dat je in die situatie écht krampen begint te voelen en je weet dat je mogelijk bestraft kan worden met "dubbele tijd", dan ga je wellicht verder proberen spelen ondanks de krampen wat zeker niet aan te raden is.
Een doelman die een bal extra lang bijhoudt enzo, daar vind ik die dubbele tijd dan weer wél gerechtvaardigd.

Dat vind ik ook overdreven. Gewoon de "normale tijd" bijtellen lijkt me voldoende. Het is dan ook heel moeilijk te bewijzen of krampen al dan niet geveinsd zijn. Stel dat je in die situatie écht krampen begint te voelen en je weet dat je mogelijk bestraft kan worden met "dubbele tijd", dan ga je wellicht verder proberen spelen ondanks de krampen wat zeker niet aan te raden is.
Een doelman die een bal extra lang bijhoudt enzo, daar vind ik die dubbele tijd dan weer wél gerechtvaardigd.
Als je enkel normale tijd bijtelt dat heeft een ploeg als Charleroi er nog steeds voordeel bij om het spel om de haverklap stil te leggen met telkens een andere speler die krampen heeft.

Als je dit eens consequent zou bestraffen dan gaat het rap gedaan zijn met al diene cinema. Krampen is toch ook gewoon een teken dat de speler niet voldoende fit is / getraind heeft, dus dat zou geen voordeel maar wel een nadeel mogen opleveren voor die ploeg.

In tennis bijvoorbeeld zijn de regels een héél pak scherper om hiertegen op te treden, perfect is het ook daar niet, maar je ziet misbruik een pak minder.

In sommige gevallen gisteren vraag ik me ook af waarom een scheids niet gewoon voort laat spelen? (ok, voor een keeper lastig natuurlijk)

Die gele kaarten voor keepers zijn ook voor de show natuurlijk.
Keeper rekt tijd, na een lange periode en meestal meerdere keren hetzelfde te doen volgt er dan uiteindelijk geel.
Maar 9/10 keer blijven die gewoon verder doen en ik heb nog nooit daar een tweede kaart voor weten vallen.

Het Nieuwsblad heeft een factcheck gedaan op de effectieve speelminuten na 90 minuten deze speeldag. Dit laat meteen zien hoe ridicuul die toegevoegde tijd is. Charleroi - Club had zelf de meeste speelminuten en had toch de meeste blessuretijd. Dat wil ik zeggen dat ze het overal anders tellen en dat zorgt voor de frustratie.

Standard - La Louvière: 49 minuten en 7 seconden

KV Mechelen - Zulte Waregem: 53 minuten en 35 seconden

Antwerp - STVV: 52 minuten en 20 seconden

Anderlecht - OH Leuven: 47 minuten en 27 seconden

RC Genk - KAA Gent: 54 minuten en 44 seconden

Westerlo - Union: 52 minuten en 48 seconden

Charleroi - Club Brugge: 60 minuten en 2 seconden

Cercle Brugge - Dender: 47 minuten en 21 seconden

Het Nieuwsblad heeft een factcheck gedaan op de effectieve speelminuten na 90 minuten deze speeldag. Dit laat meteen zien hoe ridicuul die toegevoegde tijd is. Charleroi - Club had zelf de meeste speelminuten en had toch de meeste blessuretijd. Dat wil ik zeggen dat ze het overal anders tellen en dat zorgt voor de frustratie.

Ik vermoed dat ze ook de chrono stopzetten bij een corner, overtreding, inworp etc? Dan is dat lijstje toch totaal nutteloos?

30 sec extra tijd per wissel, effectieve gestopte tijd bij blessures en verder het overduidelijke tijdtrekken in de extra tijd zou toch moeten werken indien correct toegepast?

Gewoon 2x dertig minuten effectieve speeltijd met stopklok. Slechts 1x gehaald in deze speeldag... Waanzin eigenlijk, je kijkt gewoon geregeld maar iets meer dan een helft effectief naar voetbal...

Tijdrekken is een van de grootste frustraties voor vele fans. De oplossing is toch duidelijk.

Klopt niet.

Van de net geen 106 minuten, werd er uiteindelijk 60 minuten en 2 seconden effectief gevoetbald.

Het gaat over effectief gespeelde minuten met de blessuretijd inbegrepen, maar nog steeds veruit het meeste van alle matchen daar niet van

Klopt niet.

Het gaat over effectief gespeelde minuten met de blessuretijd inbegrepen, maar nog steeds veruit het meeste van alle matchen daar niet van
Thx, daar had ik over gelezen.

Maar toch hallucinant dat eigenlijk sommige wedstrijden 45 minuten niks is.

Laatst bewerkt:
Ja maar, misschien is voetbal ook gewoon zo ontworpen dat er nooit effectief 90' gevoetbald wordt?
Jullie zitten hier nu moord en brand te schreeuwen dat er nergens geen 90', of zelfs 60' gehaald werd. Door wissels, blessures, inworpen, doeltrappen, vrijschoppen... Maar er wordt nooit effectief 90' voetbalspel gehaald hoor.
Dat kan je ook niet verwachten. Al die onderbrekingen horen er nu toch éénmaal gewoon bij? En je kan dat irritant vinden, maar voor mij is dat gewoon onderdeel van een match. Totaalbeleving.
Een stopklok in het voetbal werkt niet. (punt)
Ik wil ook geen Amerikaanse toestanden zien zoals bij NBA of NFL.

Ja maar, misschien is voetbal ook gewoon zo ontworpen dat er nooit effectief 90' gevoetbald wordt?
Jullie zitten hier nu moord en brand te schreeuwen dat er nergens geen 90', of zelfs 60' gehaald werd. Door wissels, blessures, inworpen, doeltrappen, vrijschoppen... Maar er wordt nooit effectief 90' voetbalspel gehaald hoor.
Dat kan je ook niet verwachten. Al die onderbrekingen horen er nu toch éénmaal gewoon bij? En je kan dat irritant vinden, maar voor mij is dat gewoon onderdeel van een match. Totaalbeleving.
Een stopklok in het voetbal werkt niet. (punt)
Ik wil ook geen Amerikaanse toestanden zien zoals bij NBA of NFL.

Volledig akkoord mee, stoort me wel dat bepaalde ploegen precies toch altijd iets meer tijd krijgen dan andere.
Vorige keer dat het zo opvallend was, had Club Brugge ook 13 minuten extra gekregen tegen Eupen.

Gisteren Cercle - Dender in de extra tijd ligt de keeper van Dender zeker 1 minuut met krampen stil en dat komt er toch niet bij qua tijd, terwijl Cercle wel nog een laaste vrije trap op de helft van Dender had (niet dat ik geloof dat ze zouden gescoord hebben, maar toch voelt het sowieso wrang).

Het zou al helpen als iedereen op de hoogte is van wat er als extra tijd bijgeteld wordt en hoeveel enzo.
Bv
Een wissel: 30"
Blessurebehandeling: effectieve tijd dat de dokter/verzorger op't terrein is.
VAR: effectieve tijd vanaf dat de scheidsrechter in contact staat met de VAR tot de beslissing (niet uitvoering van bv toegekende strafschop)
Strafschop/vrijschop: geen extra tijd, onderdeel van het voetbalspel.
Inworp/doeltrap (van op de grond): daar kan de scheidsrechter wat voor bijtellen, maar in principe niet, tenzij het flagrant wordt gerekt.
Doeltrap uit de handen: daar wordt nu al duidelijk 6" (of 8"?) afgeteld door de scheids en daar wordt, in mijn ervaring, al rekening mee gehouden door doelmannen en scheidsrechters.
Doelpunt vieren: hoort bij het spel, geen extra tijd.
Andere incidenten: effectief verloren speeltijd

etc etc...

het probleem is net dat de ene ref daar veel strikter in is dan de andere. En dat er dan perceptie ontstaat dat de ene ploeg meer tijd krijgt dan de andere. Dat er 13 minuten meer gevoetbald wordt in een bepaalde match slaat gewoon nergens op, dat is dus bijna 30% meer speeltijd wat een gigantisch verschil is.

Mja, had die keeper gisteren gewoon normaal gedaan was die goal ook niet gevallen. Het was gewoon zo opzichtig tijd rekken dat de ref imo echt niet anders kon dan nog wat laten doorspelen.

Terug
Bovenaan