Jupiler Pro League 2025-2026

Een stopklok in het voetbal werkt niet. (punt)
Waarom niet? Gemeende vraag naar u mening, geen verwijt.

Door de complete willekeur (of toch het aanvoelen hiervan) krijg je telkens misnoegde partijen dus op zich lijkt zo'n stopklok wel iets. Je moet natuurlijk wel bekijken wanneer de klok stil gaat. Er valt te discussiëren of de klok stil moet bij een normaal onderdeel vh spel (inworp, corner, vrije trap,...) of enkel bij wissels, blessures, VAR ingrijpen of tussen een doelpunt en de spelhervatting.

Volledig akkoord mee, stoort me wel dat bepaalde ploegen precies toch altijd iets meer tijd krijgen dan andere.
Vorige keer dat het zo opvallend was, had Club Brugge ook 13 minuten extra gekregen tegen Eupen.
Omdat het ook veel vaker voorkomt bij Club dat de tegenstander met alle mogelijke middelen tijd probeert te trekken om een gelijkspel of voorsprong te verdedigen. We hebben voldoende matchen waar de tegenstander al in de eerste 10 min van de match bij 0-0 alle tijd neemt bij een uittrap bijvoorbeeld.

Dus lijkt me perfect logisch dat het in België Club Brugge is dat het vaakst gaat profiteren van extra tijd -> ben er redelijk zeker van dat de matchen op 1 hand te tellen zijn waar wij opzichtig tijd trekken of dat onze keeper krampen krijgt.

kan iemand zeggen hoe het zit met de dalers in de JPL ?

dender rechtstreeks zakken, en 2e laatste play off matchen spelen tegen 2e van de 2e klasse?

Komt trouwens ook regelmatig voor dat we na een hele match tijdrekken door de tegenstander in het slot op voorsprong komen en we dan nog 5 minuten extra tijd krijgen waarin de tijdrekkende ploeg nog gelijk kan proberen maken.

dender rechtstreeks zakken, en 2e laatste play off matchen spelen tegen 2e van de 2e klasse?
Geen directe daler. Dender speelt al zeker die barrages

13-16 spelen PO3 met behoud van punten. Mini-competitie van 6 wedstrijden.

na competitie:

16de speelt barrage tegen winnaar eindronde 1B
15-13 blijven erin

dus je moet al moeite doen om te degraderen dit seizoen

het probleem is net dat de ene ref daar veel strikter in is dan de andere. En dat er dan perceptie ontstaat dat de ene ploeg meer tijd krijgt dan de andere. Dat er 13 minuten meer gevoetbald wordt in een bepaalde match slaat gewoon nergens op, dat is dus bijna 30% meer speeltijd wat een gigantisch verschil is.
Maar 'speeltijd', wat verstaan we daar onder? Dat de bal rolt tussen de lijnen?
Want voor mij is een ingooi ook speeltijd. Een vrijschop evenzeer. En er zijn altijd wel matchen waar er meer inworpen, doeltrappen, vrijschoppen, stilstaande fases etc zijn dan andere. Dus de ene match kan echt wel significant verschillen van de andere match, toch?

Maar 'speeltijd', wat verstaan we daar onder? Dat de bal rolt tussen de lijnen?
Want voor mij is een ingooi ook speeltijd. Een vrijschop evenzeer. En er zijn altijd wel matchen waar er meer inworpen, doeltrappen, vrijschoppen, stilstaande fases etc zijn dan andere. Dus de ene match kan echt wel significant verschillen van de andere match, toch?
1/3 extra speeltijd vind ik veel te groot verschil, zeker als de ene ref er anders mee omgaat. Dat je verschillen hebt, snap ik volledig maar je moet die toch zo klein mogelijk proberen te krijgen imo.

Omdat het ook veel vaker voorkomt bij Club dat de tegenstander met alle mogelijke middelen tijd probeert te trekken om een gelijkspel of voorsprong te verdedigen. We hebben voldoende matchen waar de tegenstander al in de eerste 10 min van de match bij 0-0 alle tijd neemt bij een uittrap bijvoorbeeld.

Dus lijkt me perfect logisch dat het in België Club Brugge is dat het vaakst gaat profiteren van extra tijd -> ben er redelijk zeker van dat de matchen op 1 hand te tellen zijn waar wij opzichtig tijd trekken of dat onze keeper krampen krijgt.

Gohja, dan zou je verwachten dat dat tegen iedere top 4 ploeg zou gebeuren. Opvallend toch dat het tweemaal Club is dat dan ook na de goal meteen afgefloten kan worden.

Speciale regels gebruiken voor Club is ook niet vreemd, zie ook ‘positioneel buitenspel’ in de match tussen Club en Cercle in de PO1 2 jaar geleden.

Gohja, dan zou je verwachten dat dat tegen iedere top 4 ploeg zou gebeuren. Opvallend toch dat het tweemaal Club is dat dan ook na de goal meteen afgefloten kan worden.

Speciale regels gebruiken voor Club is ook niet vreemd, zie ook ‘positioneel buitenspel’ in de match tussen Club en Cercle in de PO1 2 jaar geleden.
Het wangedrag van de Charleroi 'sups' zal daar ook wel wat mee te maken hebben gehad?

Wanneer weten we eigenlijk wat het bondsparket van schorsing zal voorstellen voor die beenhouwer? Het zou me niet verbazen dat ze hier geen minnelijke schikking gaan aanbieden.

*edit* Never mind :D
En vooral veel te weinig dus :angry:

Het zou al helpen als iedereen op de hoogte is van wat er als extra tijd bijgeteld wordt en hoeveel enzo.
Bv
Een wissel: 30"
Blessurebehandeling: effectieve tijd dat de dokter/verzorger op't terrein is.
VAR: effectieve tijd vanaf dat de scheidsrechter in contact staat met de VAR tot de beslissing (niet uitvoering van bv toegekende strafschop)
Strafschop/vrijschop: geen extra tijd, onderdeel van het voetbalspel.
Inworp/doeltrap (van op de grond): daar kan de scheidsrechter wat voor bijtellen, maar in principe niet, tenzij het flagrant wordt gerekt.
Doeltrap uit de handen: daar wordt nu al duidelijk 6" (of 8"?) afgeteld door de scheids en daar wordt, in mijn ervaring, al rekening mee gehouden door doelmannen en scheidsrechters.
Doelpunt vieren: hoort bij het spel, geen extra tijd.
Andere incidenten: effectief verloren speeltijd
etc etc...

Inworp en doeltrap zijn net datgene waar ik me het hardste aan kan opjagen

Inworp: bal zoeken want bal A is niet goed blijkbaar, oeps bal rolt uit men handen. Bal droogwrijven
10 meter naar voor stelen, teruggewezen worden door de ref, 5 meter naar achter, communiceren met de ref of hier wel goed is, terug 3 meter naar voor, terugdraaien naar achter, terugdraaien naar voor, nog een meter naar voor.
Slechte inworp of tegenpartij zit ertussen en wat beginnen opnieuw

Doeltrap. Bal zoeken want bal A die ze u toewerpen is niet goed.
Naar de overkant van de 16 stappen, bal neerleggen, 4 meter achteruit. Terug vooruit, bal goed leggen. Verdediger bij u roepen, terug 6 meter naar achter, kousen optrekken, studs proper kloppen, aanlopen, inhouden, terug achteruit en dan kort passen

Vrije trappen vaak hetzelfde hè. Aanlopen, tegoei leggen, kousen optrekken, aanlopen. Toch niet, iemand anders komt trappen en opnieuw, aah toch niet trappen, de doelman komt hem nemen

Volledig akkoord mee, stoort me wel dat bepaalde ploegen precies toch altijd iets meer tijd krijgen dan andere.
Vorige keer dat het zo opvallend was, had Club Brugge ook 13 minuten extra gekregen tegen Eupen.

Gisteren Cercle - Dender in de extra tijd ligt de keeper van Dender zeker 1 minuut met krampen stil en dat komt er toch niet bij qua tijd, terwijl Cercle wel nog een laaste vrije trap op de helft van Dender had (niet dat ik geloof dat ze zouden gescoord hebben, maar toch voelt het sowieso wrang).
Grappig dat je dit opbrengt, want dat was dan nog eens door exact dezelfde reden namelijk Nurudeen die "krampen" had, en dat wouden bepaalde kenners achteraf in de media dat nog goed praten ook met "de warmte", "de spanning/stress", je mag dat niet onderschatten ... profvoetballers dames en heren :rofl:
(en dan heb ik het niet over een veldspeler die al 90 minuten de uit zijn lijf gelopen heeft hé, daar kan ik dit wel nog snappen, je zoekt grenzen op uiteraard).

Nuja, dat voetballers zich niet schamen om zichzelf belachelijk te maken weten we natuurlijk al lang met geveinsde blessures of fouten (shwalbes), als een wildeman tekeer gaan als je een overduidelijke (zware) fout gemaakt hebt, eigenlijk best triestige sport als je dat zo allemaal eens gaat oplijsten - soms kan ik me daar zo enorm in ergeren in al die marginaliteit :sop:

Ook niet overtuigd dat stopklok een oplossing is, totaal niet eigenlijk. Al veel gezegd, los van welke momenten wel of niet, dan nog zouden ploegn er alles aan doen de flow van het spel te onderbreken. En het is net dat die voor de aanvallende ploeg frustrerend is, omdat gans de boel constant onderbroken wordt, waardoor je tegenstander weer op adem of in organisatie kan komen, tactisch bijsturen, ... dat is voor mij dé reden waarom dit helemaal niets zal uitmaken en je idd eindeloze "timeout" taferelen gaat hebben de laatste 10 minuten, zal ook niet om aan te zien zijn hoor.

Waarom niet? Gemeende vraag naar u mening, geen verwijt.

Door de complete willekeur (of toch het aanvoelen hiervan) krijg je telkens misnoegde partijen dus op zich lijkt zo'n stopklok wel iets. Je moet natuurlijk wel bekijken wanneer de klok stil gaat. Er valt te discussiëren of de klok stil moet bij een normaal onderdeel vh spel (inworp, corner, vrije trap,...) of enkel bij wissels, blessures, VAR ingrijpen of tussen een doelpunt en de spelhervatting.
@Gavin heeft het er 4 jaar geleden uitgebreid over gehad en ik volg zijn mening volledig:
Bericht in onderwerp 'Arbitrage' https://www.beyondgaming.be/threads/arbitrage.5417/post-623804

Grappig dat je dit opbrengt, want dat was dan nog eens door exact dezelfde reden namelijk Nurudeen die "krampen" had, en dat wouden bepaalde kenners achteraf in de media dat nog goed praten ook met "de warmte", "de spanning/stress", je mag dat niet onderschatten ... profvoetballers dames en heren :rofl:
(en dan heb ik het niet over een veldspeler die al 90 minuten de uit zijn lijf gelopen heeft hé, daar kan ik dit wel nog snappen, je zoekt grenzen op uiteraard).

Nuja, dat voetballers zich niet schamen om zichzelf belachelijk te maken weten we natuurlijk al lang met geveinsde blessures of fouten (shwalbes), als een wildeman tekeer gaan als je een overduidelijke (zware) fout gemaakt hebt, eigenlijk best triestige sport als je dat zo allemaal eens gaat oplijsten - soms kan ik me daar zo enorm in ergeren in al die marginaliteit :sop:

Ook niet overtuigd dat stopklok een oplossing is, totaal niet eigenlijk. Al veel gezegd, los van welke momenten wel of niet, dan nog zouden ploegn er alles aan doen de flow van het spel te onderbreken. En het is net dat die voor de aanvallende ploeg frustrerend is, omdat gans de boel constant onderbroken wordt, waardoor je tegenstander weer op adem of in organisatie kan komen, tactisch bijsturen, ... dat is voor mij dé reden waarom dit helemaal niets zal uitmaken en je idd eindeloze "timeout" taferelen gaat hebben de laatste 10 minuten, zal ook niet om aan te zien zijn hoor.
Toch vreemd dat dit bij Club Brugge wel 'bestraft' kan worden en dat een match Cercle - Dender dat dit niet zo is (ook 'krampen' bij de keeper in de extra tijd). Het gebrek aan consequentie stoort mij gewoon op dat vlak, de klok stoppen lijkt mij helaas ook niet de oplossing.

Als er dan toch tegenstand is tegen effectieve tijd met stopklok dan moet er gwn strenger worden opgetreden tegen tijdrekken.

Tijdrekken is meteen geel en vrije trap tegen. Als de keeper het doet, indirecte vrije trap tegen in het strafschopgebied. Zal rap gedaan zijn.

Enige probleem is dan vooral de blessure veinzingen want je kan nooit zeker weten. In feite enkel op te lossen door die tijd steevast integraal bij te tellen zonder uitzondering.

En zo heb je weer leuker voetbal en toch geen stopklok. Boeien dat sommige matchen dan 105 minuten duren door extra tijd. Tijd afpakken van het verliezende team is zowat het meest frustrerende dat er is in het voetbal.

Genoeg kansen om twee matchen te winnen vandaag, echt waanzinnig hoe wij elke week opnieuw onszelf de das omdoen..

2.54xG en 0 goals. 21 shots en geen enkele binnen. Wel gek.

Gisteren La Louviere ook 21 shots, 1.69xG en geen goal
Echt gewoon zo'n typische wedstrijd waar ge na een halfuur al weet dat wat er ook gebeurt, de bal niet binnen zal gaan. En waar ge dan uiteindelijk gewoon verliest door een owngoal. Westerlo voor de rest een uitgespeelde kans gehad.

En Mazzu die het opnieuw verkloot, dit keer door Kaba te brengen die echt als een mindervalide over het veld beweegt. Ge vindt continu diepgang in de rug van de Westelverdediging en dan brengt ge uw traagste spits.

Terug
Bovenaan