Jupiler Pro League 2024-2025

Status
Niet open voor verdere reacties.
Wat een desastreuze beslissing zou dat zijn om afscheid te nemen van de play-offs. De winst die de afgelopen 15 jaar geboekt werd met een gestage opmars in Europa zal in sneltempo terug afgebroken worden.

Nog meer keuterploegen in 1A. HOERA. La Louvière - Dender. Ik kan niet wachten.

Dit is toch echt een super korte termijn visie.

Voor mij was het te verkiezen format altijd een competitie met 14 ploegen en play-offs van 6. Desnoods behouden op 16 ploegen en play-offs van 4 om toch wat extra ruimte in de kalender te maken.

Wat een desastreuze beslissing zou dat zijn om afscheid te nemen van de play-offs. De winst die de afgelopen 15 jaar geboekt werd met een gestage opmars in Europa zal in sneltempo terug afgebroken worden.

Nog meer keuterploegen in 1A. HOERA. La Louvière - Dender. Ik kan niet wachten.

Dit is toch echt een super korte termijn visie.

Voor mij was het te verkiezen format altijd een competitie met 14 ploegen en play-offs van 6. Desnoods behouden op 16 ploegen en play-offs van 4 om toch wat extra ruimte in de kalender te maken.
Denk jij dan dat Club Brugge in Europa beter is geworden doordat ze tijdens de playoffs in korte tijd veel wedstrijden tegen andere topploegen hebben moeten spelen, of omdat ze nu meer ervaring hebben opgedaan in CL/EL/ECL tegen betere Europese (sub)topploegen?

Ik denk eerlijk gezegd vooral dat laatste.

Ik zie dat in de eigen competitie ongeveer elke ploeg, behalve Genk, tegen ons op de counter speelt, terwijl het in Europa net omgekeerd is, dus ik denk niet dat wij zoveel "bijleren" van die matchen in de JPL dat we Europees in de CL kunnen gebruiken.

En vooral, we zijn beter geworden omdat rsca het de laatste 8 jaar heeft laten afweten waardoor we meer kampioen zijn kunnen worden en dus meer CL hebben gespeeld, meer geld hebben verdiend en betere/duurdere spelers zijn kunnen halen en hogere lonen kunnen betalen. Al dan niet playoffs lijkt me irrelevant hierin, en al zeker dat kleine beetje tv-geld dat niets voorstelt voor Club in vergelijking met CL-geld.

Ik snap dat er standpunten zijn voor beide verhalen. Maar zelf vind ik het jammer dat ze niet gewoon de PO's houden, maar dan zonder puntenhalvering. Als ik het seizoen pak op dit moment zouden voor ons matchen tegen Club Brugge, Union, Anderlecht, Antwerp en Gent vervangen worden door matchen tegen La Louvière en RWDM. De spankracht, de matchen op het scherpst van de snee die spelers beter maken en die veel geld opbrengen worden weggehaald. Dit is sportief en financieel geen goede zaak.

Ik blijf erbij dat we als competitie beter geworden zijn door de PO's en ik heb toch schrik om dit af te geven. Bovendien verwacht ik dat een Club Brugge als de topclub van het land hier ook gewoon gigantisch van gaat profiteren. En een meer statische competitie heeft niemand iets aan. En zoiets gaat ook impact hebben op de waarde van uw spelers en de aantrekking voor die spelers. Net zoals het inkomstenverlies op meerdere vlakken gecompenseerd gaat moeten worden. Ik zie het al gebeuren: abo prijzen die niet dalen ondanks minder matchen in zijn geheel en minder topmatchen in het specifiek en drankprijzen die nog maar eens stijgen.

Ik kan ermee leven, aangezien ik 30 jaar de sport gevolgd heb zonder PO's. Maar ik ga het toch jammer vinden.

Ge maakt bepaalde matchen tijdens de reguliere wel belangrijker, dat klopt. Maar daar tegenover staat dat ge het belang van pakweg Genk - Brugge of Genk - Union dit seizoen in de PO's nooit gaat kunnen evenaren, tenzij de kalender ze toevallig in de laatste drie speeldagen zet en de afstand tussen beide ploegen miniem is.
Toch helemaal niet. Laatste seizoenen hadden we steeds andere kampioenen gehad dan uiteindelijk met de Po. Hoe het nu draait is voor een Club als Club Brugge sportief veel beter omdat ze het hele seizoen wat mee kunnen aanmodderen om toe te slaan in de PO. Als ze blijven punten verspelen in de gewone competitie zoals laatste jaren, grijpen ze er toch gewoon naast. Dus het zal een andere insteek worden voor elk team.

Denk jij dan dat Club Brugge in Europa beter is geworden doordat ze tijdens de playoffs in korte tijd veel wedstrijden tegen andere topploegen hebben moeten spelen, of omdat ze nu meer ervaring hebben opgedaan in CL/EL/ECL tegen betere Europese (sub)topploegen?

Ik zie dat in de eigen competitie ongeveer elke ploeg, behalve Genk, tegen ons op de counter speelt, terwijl het in Europa net omgekeerd is, dus ik denk niet dat wij zoveel "bijleren" van die matchen in de JPL dat we Europees in de CL kunnen gebruiken.

En vooral, we zijn beter geworden omdat rsca het de laatste 8 jaar heeft laten afweten waardoor we meer kampioen zijn kunnen worden en dus meer CL hebben gespeeld, meer geld hebben verdiend en betere/duurdere spelers zijn kunnen halen en hogere lonen kunnen betalen. Al dan niet playoffs lijkt me irrelevant hierin, en al zeker dat kleine beetje tv-geld dat niets voorstelt voor Club in vergelijking met CL-geld.
Inderdaad. In Nederland spelen ze ook een gewone competitie en daar zijn al de ploegen ook sterker geworden in Europa. Dus dat heeft zeker niet alleen te maken door PO.

Inderdaad. In Nederland spelen ze ook een gewone competitie en daar zijn al de ploegen ook sterker geworden in Europa. Dus dat heeft zeker niet alleen te maken door PO.
Hoezo sterker? Wij, Ajax, hebben verdorie al jaren geen CL meer gewonnen.

Maar daar is wel het perfecte voorbeeld dat 18 ploegen veel te veel is. En dat in een land waar aanzienlijk meer inwoners en zijn.

Hoezo sterker? Wij, Ajax, hebben verdorie al jaren geen CL meer gewonnen.

Maar daar is wel het perfecte voorbeeld dat 18 ploegen veel te veel is. En dat in een land waar aanzienlijk meer inwoners en zijn.
CL winnen zullen beide landen niet snel meer doen :lol:

Ik heb het over toch meedoen. Zowel Feyenoord als PSV zitten er toch nog altijd in.

Over die 18 ploegen, daar ben ik het wel mee eens.

Wie is benadeeld nu? Toch niemand?
Diegenen onderaan het klassement die nog vechten voor het behoud? Alsook de ploegen die nog strijden voor een PO1 ticket?
Stel dat de laatste speeldag beslissend is voor de strijd voor plaats 6 van PO1, dan is Gent sterk bevoordeeld aangezien het dan mogelijk tegen een gered Kortrijk moet spelen. Kortrijk komt dan niet meer met het mes tussen de tanden spelen.

Maar dit geldt voor alle PO1 ploegen die nog moeten bespelen tegen de onderste ploegen.

Ik snap dat ze willen wijzigen, maar toch niet nu de beslissende speeldagen er zitten aan te komen...

Diegenen onderaan het klassement die nog vechten voor het behoud? Alsook de ploegen die nog strijden voor een PO1 ticket?
Stel dat de laatste speeldag beslissend is voor de strijd voor plaats 6 van PO1, dan is Gent sterk bevoordeeld aangezien het dan mogelijk tegen een gered Kortrijk moet spelen. Kortrijk komt dan niet meer met het mes tussen de tanden spelen.

Maar dit geldt voor alle PO1 ploegen die nog moeten bespelen tegen de onderste ploegen.

Ik snap dat ze willen wijzigen, maar toch niet nu de beslissende speeldagen er zitten aan te komen...
Probleem is dat het moetens is als ze dit willen doen. Ze hebben veel te lang gewacht met dit en de onderhandelingen voor tv. Het gaat nu meteen in voor de volgende 3 of 5 jaar. Ben niet zeker van de termijn. Dus als er geen beslissing is, blijft alles zoals het was voor die periode. Dus voor velen is het nu of nooit denk ik. En door omstandigheden ( ploegen die dreigen te zakken, 2 stijgers 1B, Gent en Genk dat zo hun belofteploegen in 1B krijgen) zijn er plots kansen om dit in te voeren. Ploegen die resoluut nee zeiden, zijn nu plots voor in hun eigen belang omdat ze hier een enorm voordeel gaan uithalen. Maar ik snap je punt ook wel 100%

Nederland is er zeker niet sterker op geworden, maar zelfs zwakker. In de jaren '90 was dat toch wel een "net geen topcompetitie", terwijl ze nu "net beter dan België" zijn.

Toch helemaal niet. Laatste seizoenen hadden we steeds andere kampioenen gehad dan uiteindelijk met de Po. Hoe het nu draait is voor een Club als Club Brugge sportief veel beter omdat ze het hele seizoen wat mee kunnen aanmodderen om toe te slaan in de PO. Als ze blijven punten verspelen in de gewone competitie zoals laatste jaren, grijpen ze er toch gewoon naast. Dus het zal een andere insteek worden voor elk team.

Ik denk dat een Brugge binnen de traditionele competitie gewoon minder steken laat vallen.

Ik denk dat het een combinatie van de twee is. De laatste 15 jaar is de Belgische subtop toch ook gewoon breder geworden. Dat heeft m.i. net te maken met een hoger aantal intensere wedstrijden in onze eigen competitie.

En los van de kwaliteitsinjectie waarvoor de play-offs gezorgd heeft: het heeft de competitie toch ook gewoon enorm spannend gemaakt. In het nieuwe format zou Genk nu ondertussen zo goed als kampioen zijn met nog tig overbodige wedstrijden die volgen. Ik kijk er al naar uit.

Ik denk niet dat je er als Club Brugge baat bij hebt om het niveau van de Belgische competitie terug af te laten glijden.

Dat argument over sterker worden in Europa door PO houdt toch geen steek. Alsof die paar matchen tegen Genk en Union extra, spelers zoveel beter gaan maken. Zeker als je in gedachte houdt dat de meeste spelers na 2-3 jaar alweer weg zijn.
De meeste sterkhouders bij Club dit seizoen zijn ook nieuw van dit seizoen, dus de PO's hebben daar al zeker niet toe bijgedragen.

En de meeste punten worden gerapen tegen Janneke en Mieke in de Conference League de laatste jaren. Vanaf dat er om de knikkers gespeeld wordt, vliegen de meeste ploegen er gewoon uit. Af en toe is er een leuke verrassing zoals Anderlecht dat op Real Sociedad gaat winnen, maar dat wordt dan gecounterd door te gaan verliezen in fucking Letland of Noord Ierland.

Wat ons sterker maakt, is meer geld. Meer TV-geld en meer Europees prijzengeld en meer transfergeld vanuit Engeland, Frankrijk en Spanje. Waar 20 jaar geleden je je beste speler voor 5 miljoen kon verkopen, kan je nu voor het driedubbele verkopen. Cercle Brugge heeft net haar spits voor meer geld verkocht dan Anderlecht Lukaku 16 jaar geleden aan Chelsea. Hallo.
Westerlo heeft vorig jaar Foster en begin dit seizoen Stassin voor meer geld verkocht dan Anderlecht Jan Koller of Tomasz Radzinski 25 jaar geleden. HALLO.
Logisch dat als je zoveel meer geld hebt, je je ploeg professioneler kan uitbouwen en sterkere spelers kan aantrekken.

Edit: ja, ik ben me er van bewust dat het ironisch is dat ik Westerlo als argument gebruik terwijl die het net zo slecht doen.

Laatst bewerkt:
Ik denk dat het een combinatie van de twee is. De laatste 15 jaar is de Belgische subtop toch ook gewoon breder geworden. Dat heeft m.i. net te maken met een hoger aantal intensere wedstrijden in onze eigen competitie.

En los van de kwaliteitsinjectie waarvoor de play-offs gezorgd heeft: het heeft de competitie toch ook gewoon enorm spannend gemaakt. In het nieuwe format zou Genk nu ondertussen zo goed als kampioen zijn met nog tig overbodige wedstrijden die volgen. Ik kijk er al naar uit.

Ik denk niet dat je er als Club Brugge baat bij hebt om het niveau van de Belgische competitie terug af te laten glijden.
Daarom niet. De terugronde zou nog maar net begonnen zijn. Nu is bijna alles gedaan. Competitie loopt dan ook tot eind mei, waardoor er terug winterstop zal zijn en alle ploegen voor kerst en na kerst tegen elkaar spelen. En dat is voor iedereen billijk. Nu spelen sommige ploegen 2 keer tegen elkaar voor kerst, terwijl er nog een winter transferperiode volgt waardoor teams na januari er anders kunnen uitzien. Door het oudere format speelt iedereen 1 keer tegen elkaar in dezelfde omstandigheden (blessures en schorsingen weggelaten)

Dat argument over sterker worden in Europa door PO houdt toch geen steek. Alsof die paar matchen tegen Genk en Union extra, spelers zoveel beter gaan maken. Zeker als je in gedachte houdt dat de meeste spelers na 2-3 jaar alweer weg zijn.
De meeste sterkhouders bij Club dit seizoen zijn ook nieuw van dit seizoen, dus de PO's hebben daar al zeker niet toe bijgedragen.

En de meeste punten worden gerapen tegen Janneke en Mieke in de Conference League de laatste jaren. Vanaf dat er om de knikkers gespeeld wordt, vliegen de meeste ploegen er gewoon uit. Af en toe is er een leuke verrassing zoals Anderlecht dat op Real Sociedad gaat winnen, maar dat wordt dan gecounterd door te gaan verliezen in fucking Letland of Noord Ierland.

Wat ons sterker maakt, is meer geld. Meer TV-geld en meer Europees prijzengeld en meer transfergeld vanuit Engeland, Frankrijk en Spanje. Waar 20 jaar geleden je je beste speler voor 5 miljoen kon verkopen, kan je nu voor het driedubbele verkopen. Cercle Brugge heeft net haar spits voor meer geld verkocht dan Anderlecht Lukaku 16 jaar geleden aan Chelsea. Hallo.
Westerlo heeft vorig jaar Foster en begin dit seizoen Stassin voor meer geld verkocht dan Anderlecht Jan Koller of Tomasz Radzinski 25 jaar geleden. HALLO.
Logisch dat als je zoveel meer geld hebt, je je ploeg professioneler kan uitbouwen en sterkere spelers kan aantrekken.
100 % mee akkoord :)

volledig akkoord. Maar de bedragen zijn natuurlijk wel aangepast aan de inflatie. Eindelijk een league terug en geen belachelijke playoffs. Alsof Union zoveel beter is geworden door die matchen. We zijn beter geworden dankzij goed management en extra geld door transfers. Simpel.

volledig akkoord. Maar de bedragen zijn natuurlijk wel aangepast aan de inflatie. Eindelijk een league terug en geen belachelijke playoffs. Alsof Union zoveel beter is geworden door die matchen. We zijn beter geworden dankzij goed management en extra geld door transfers. Simpel.

Feit, maar inflatie alleen verklaart de hogere bedragen niet. Veel voetbalploegen, vooral in Engeland, zwemmen in het geld vergeleken met vroeger door middel van die grote TV-contracten en buitenlandse investeerders. En daarnaast heb je wegens de mondialisering ook nieuwere afzetmarkten die veel geld spenderen. MLS (15 mil Denkey, 11 mil Cuypers) en de zandbak.
Als je als Club of Anderlecht nu een 18-jarige Lukaku zou hebben, krijg je daar 40 miljoen voor.

Edit: als je aan inflatie aanpast, zouden de transferprijzen van Koller en Lukaku vandaag rond de resp 15 en 20 miljoen liggen. Met andere woorden, de beste spelers van de beste club van 15-20 jaar geleden werden verkocht aan prijzen die je nu ook als subtopper voor je goeie spelers krijgt, en de beste spelers van de beste clubs gaan voor bijna het dubbele weg tegenwoordig.

Laatst bewerkt:
Ah, terug naar wat het hoort te zijn.

De timing kon beter maar feit blijft dat, als je een beetje snel wil schakelen, je zoiets niet kan doen in een tussenseizoen.
Ik vind persoonlijk 18 ploegen wel te veel van het goeie maar de competitie moet natuurlijk lang genoeg zijn.

Ik blijf wel vinden dat 18 ploegen in 1A en dan nog een tiental in 1B (de jeugdteams niet meegerekend) gewoon te veel profteams zijn in zo'n klein land als België.
Probleem is natuurlijk dat als je u aantal profteams gaat verminderen je de eerste klasse al moet gaan hervormen naar een gesloten competitie, en daar zal ook niet te veel volk op staan te wachten vrees ik.

18 ploegen is inderdaad teveel. Denk dat de competitie overall sterker is geworden door minder teams.

16 en POs zonder halvering was denk ik toffer geweest.

Geen zorgen Hans, Beerschot zal ervoor zorgen dat er volgend seizoen geen RWDM - La Louviere is!

Trouwens, aanstaande zondag is het OHL - Westerlo. Is er nu 1 persoon in dit land die normaliter NIET zou kijken naar die match maar nu WEL kijkt omdat hiermee mogelijks deelname aan PO3 vastgelegd wordt? Nee toch? Behalve de supporters van die ploegen zelf, who gives a f*ck about PO3 participatie alszijnde 13e ploeg?

Hier is wat er gebeurt in 99% van de Vlaamse huiskamers in het weekend:
- Oh, ik heb niks te doen. Valt er voetbal te zien? Ja, oke dan.

OF

- Oh, ik heb niks te doen. Valt er voetbal te zien? OHL - Westerlo? Wtf, wat kunnen mij die ploegen schelen. Ik ga wel naar de muur staren, veel interessanter.

Wat er niet gebeurt, is het volgende:
- Oh, ik heb niks te doen. Valt er voetbal te zien? Ja? OHL - Westerlo? Voor ik het opzet, toch maar even de rangschikking raadplegen. Staat er wel iets op het spel? Oh, Westerlo staat met 1 been in PO3 en moet winnen? Wow, wat een spanning zeg. Ik ga de match kijken! De Pro League is zo'n top organisatie, wat een geweldig spannende competitie hebben ze toch in leven geroepen. I LOVE IT!!
Maar matchen als Anderlecht - Brugge in de playofss worden nu vervangen door La Louviere - Beerschot he.

6 of 10 speeldagen met topmatchen worden vervangen door matchen tegen Zulte Waregem en RWDM, daar kan je DAZN zijnde toch ook niet tevreden mee zijn. Want Jan Metdepet keek volgens mij wel naar die playoffs.

Daar moet toch een ander bedrag van Dazn tegenoverstaan denk ik dan.

Dat PO2 en PO3 weinig aantrekkelijk zijn ontkent niemand. Maar PO1 is dat wel. En daar zal de neutrale voetbal fan echt wel op afstemmen.

Laatst bewerkt:
Geen zorgen Hans, Beerschot zal ervoor zorgen dat er volgend seizoen geen RWDM - La Louviere is!

Trouwens, aanstaande zondag is het OHL - Westerlo. Is er nu 1 persoon in dit land die normaliter NIET zou kijken naar die match maar nu WEL kijkt omdat hiermee mogelijks deelname aan PO3 vastgelegd wordt? Nee toch? Behalve de supporters van die ploegen zelf, who gives a f*ck about PO3 participatie alszijnde 13e ploeg?

Hier is wat er gebeurt in 99% van de Vlaamse huiskamers in het weekend:
- Oh, ik heb niks te doen. Valt er voetbal te zien? Ja, oke dan.

OF

- Oh, ik heb niks te doen. Valt er voetbal te zien? OHL - Westerlo? Wtf, wat kunnen mij die ploegen schelen. Ik ga wel naar de muur staren, veel interessanter.

Wat er niet gebeurt, is het volgende:
- Oh, ik heb niks te doen. Valt er voetbal te zien? Ja? OHL - Westerlo? Voor ik het opzet, toch maar even de rangschikking raadplegen. Staat er wel iets op het spel? Oh, Westerlo staat met 1 been in PO3 en moet winnen? Wow, wat een spanning zeg. Ik ga de match kijken! De Pro League is zo'n top organisatie, wat een geweldig spannende competitie hebben ze toch in leven geroepen. I LOVE IT!!
Ik ga kijken hoor

Belangrijkste tegenargument voor mij is dat Belgie te klein is voor een competitie met 18 ploegen, zeker omdat je dan een enorm onaantrekkelijke tweede klasse krijgt die nog verder opgevuld moet worden met belofteteams. Kijk liever naar je aantal profploegen en bouw daar een aantrekkelijke eerste en tweede klasse rond met gezonde doorstroming.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan