Het probleem van de Europese tickets is dan ook het enige probleem dat ik zie met een BeneLiga. Ik ging er altijd van uit dat de tickets gebonden waren aan de Europese coëfficient van een land, niet aan een competitie. De coefficient krijg je immers door de prestaties van je land in Europa. Dus als NL recht heeft op 5 tickets en BE op 5 tickets, dan zouden ze die moeten kunnen behouden ongeacht hoe ze hun nationale competitie organiseren. Maar ik vermoed dat de europese toplanden er niet mee gaan kunnen lachen dat landen met 60M inwoners maar 6 tickets krijgen en twee landen met samen 27M inwoners 10 tickets (hoewel dat nu ook al het geval is).
Anyway, ik zie schaalvergroting wel als een goede manier om internationaal te kunnen blijven meetellen. Daarom ben ik het idee van een Europese Super League eigenlijk wel genegen, maar wel onder 2 voorwaarden:
- Een open systeem met meerdere tiers waarbij ploegen uit kleinere landen met een relatief grote fanbasis (Ajax, Benfica, Celtic, Olympiakos, Club Brugge, Kopenhagen, Basel, ...) toch kunnen opklimmen tot de wereldtop.
- Een veel strengere FFP zodat ploegen van sjeiks niet eindeloos geld in de ploeg kunnen pompen, maximum sponserinkomsten per tier, en genadeloze degradatie voor de Barcelona's, Man Cities en PSGs van deze wereld die zich via allerlei schady construcies aan deze regels onttrekken.
Deze wedstrijden vinden dan plaats in het weekend en op woensdag worden dan wedstrijden georganiseerd in een gedownscalede nationale competitie.
Beter zoiets dan dat de topclubs zo een competitie uiteindelijk forceren als een gesloten systeem onder hun voorwaarden en je enkel nog in grote Europese landen naar topwedstrijden kan gaan kijken.