Jupiler Pro League 2021-2022

Een gemiste kans en overdreven reacties, dat vat het zowat samen. Kans is groot dat de CEO's van die ex-sponsors zelf al dickpics hebben gestuurd en/of hun vrouwelijke medewerkers niet 100,00% ethisch behandeld hebben. Achja, ik ga er in ieder geval niet minder graag in de tribune voor zitten. COYR
Ja, want dat doen CEO's nu eenmaal, dickpics sturen naar hun personeel. Dat alles moet wijken in de hoop om wat sportieve successen te halen, prima, maar laten we nu niet doen alsof het normaal is vanuit die functie (of eender welke functie).

Bwa hij stuurde zijn kleine baasje door hé.

Bon, iedereen verdient een tweede kans. Het is wel héél erg snel, maar soms moet je een beetje een klootzak zijn om anderen te snel af te zijn. Ik begrijp Antwerp dus ook wel.

Persoonlijk zou ik er wel een spel van maken om te benadrukken dat hij een bepaalde code gaat naleven. Je moet het wel benoemen en niet negeren. Bij Ajax moet hij weg omdat de medewerksters daar het recht hebben om niet een kantoor te hoeven delen met de onnozelaar die hen zijn stramme kabouter zat door te sturen. Bij Antwerp kan hij nu een nieuwe kans grijpen. Maar dan moet je echt wel benadrukken dat je je eigen werkneemster nu al prioriteit geeft imo.
Dju, hadden ze mij daar maar rondlopen!

Blijkbaar vandaag vergadering van de pro league.
De kleine clubs willen het format van 18 clubs behouden tot 2025 en willen daarom plots wel praten over die BeNeLiga.
Ze zijn daar toch een nieuwe dimensie aan het geven aan "je ziel verkopen" volgens mij.

De kleine clubs willen het format van 18 clubs behouden tot 2025 en willen daarom plots wel praten over die BeNeLiga.
Ze zijn daar toch een nieuwe dimensie aan het geven aan "je ziel verkopen" volgens mij.
Wat een verrassing, de kleine clubs die weer ten koste van alles aan zelfbehoud willen doen. Ach ja, het is hun goed recht maar beter wordt ons voetbal er niet van.

De Nederlandse ploegen bij mijn weten al niet en als je 2 minuten nadenkt heb je daar als Belgische club ook geen nood aan. Ze gaan die BeNeLiga nooit meer dan 2 tickets geven voor de CL en er vanuit gaande dat Ajax enkel nog meer progressie gaat maken wil dat dus zeggen dat je voor even veel tickets als nu strijdt (eentje) tegen meer ploegen die er aanspraak op maken. De resultaten van Belgische ploegen tegen Nederlandse in Europa de laatste 2-3 jaar in gedachte is dat nu precies niet direct een positie waar je in wilt zitten. Je speelt een paar topmatchen meer in de competitie, dat klopt. Maar om het daar nu voor te doen? En die tv-rechten gaan imo toch ook niet veel stijgen gewoon omdat je afzetmarkt groter wordt. Er zit geen enkele Nederlander te wachten op pakweg Charleroi - Kortrijk, net zomin er Belgen voor hun tv gaan zitten voor Heereveen - Willem II.

Maar bon, de kleintjes willen weer krampachtig in 1A blijven in plaats van actief mee te werken aan een leefbare 1B. En dan verschieten dat ze failliet draaien als ze toch eens zakken.

Maar met een BeNeLiga gaan er toch net meer kleine clubs afvallen want je moet die 18 plaatsen verdelen tussen 2 landen. Of hoe zien die dat dan?

Maar met een BeNeLiga gaan er toch net meer kleine clubs afvallen want je moet die 18 plaatsen verdelen tussen 2 landen. Of hoe zien die dat dan?
Ik gok dat ze met die BeNeLiga gewoon uitstel kopen zodat ze zelf weer 2-3 jaar extra hebben om een betere ploeg te worden en dus niet te moeten zakken als het zo ver is...

Idee is om een soort mini-beneliga te organiseren. Met pakweg 18 starten en dan playoffs met de beste 4 van elk land vanaf maart of zo. Zo behouden die kleintjes toch hun jaarlijkse topmatchen.

Ik geloof echter nooit dat het er komt. Enkel op voorwaarde voor de Uefa dat ze Europese tickets inleveren (dus BENE als 1 land wordt beschouwd op de ranking) en dat gaan de clubs nooit zien zitten.

De ploegen die de Beneliga halen verdienen er goed aan omdat ze de tvrechten aan twee landen tegen een hoge prijs kunnen verpatsen.

Het probleem van de Europese tickets is dan ook het enige probleem dat ik zie met een BeneLiga. Ik ging er altijd van uit dat de tickets gebonden waren aan de Europese coëfficient van een land, niet aan een competitie. De coefficient krijg je immers door de prestaties van je land in Europa. Dus als NL recht heeft op 5 tickets en BE op 5 tickets, dan zouden ze die moeten kunnen behouden ongeacht hoe ze hun nationale competitie organiseren. Maar ik vermoed dat de europese toplanden er niet mee gaan kunnen lachen dat landen met 60M inwoners maar 6 tickets krijgen en twee landen met samen 27M inwoners 10 tickets (hoewel dat nu ook al het geval is).

Anyway, ik zie schaalvergroting wel als een goede manier om internationaal te kunnen blijven meetellen. Daarom ben ik het idee van een Europese Super League eigenlijk wel genegen, maar wel onder 2 voorwaarden:
- Een open systeem met meerdere tiers waarbij ploegen uit kleinere landen met een relatief grote fanbasis (Ajax, Benfica, Celtic, Olympiakos, Club Brugge, Kopenhagen, Basel, ...) toch kunnen opklimmen tot de wereldtop.
- Een veel strengere FFP zodat ploegen van sjeiks niet eindeloos geld in de ploeg kunnen pompen, maximum sponserinkomsten per tier, en genadeloze degradatie voor de Barcelona's, Man Cities en PSGs van deze wereld die zich via allerlei schady construcies aan deze regels onttrekken.
Deze wedstrijden vinden dan plaats in het weekend en op woensdag worden dan wedstrijden georganiseerd in een gedownscalede nationale competitie.

Beter zoiets dan dat de topclubs zo een competitie uiteindelijk forceren als een gesloten systeem onder hun voorwaarden en je enkel nog in grote Europese landen naar topwedstrijden kan gaan kijken.

Leuke statistiek, Belgische Pro League is 9e in de ranking van Europese competities waarin -21 jarigen de meeste speelminuten zien: https://www.football-observatory.com/IMG/sites/b5wp/2021/wp374/en/

Van de grote competities doet vooral Frankrijk het goed, Duitsland middelmatig en Engeland, Spanje en Italie vrij slecht.

De slechtste competitie in Europa om als -21-jarige te vertoeven, is Turkije. Een minieme 2,3% van de speelminuten werd vervolmaakt door -21-jarigen, meer dan 4x zo slecht als Belgie.

Dat argument dat de jeugd in Belgie te weinig kansen krijgt, mag stilletjes aan naar de vuilbak verhuizen.

Meh :cry: Komt hier wel hard binnen. Sinds ik zelf kindjes heb, raakt me zo'n nieuws nog eens zo hard, kan me echt niet voorstellen wat zijn vrouw en dochter nu door moeten..

Terug
Bovenaan