Jupiler Pro League 2021-2022

Dewaest kreeg geel (voor de fout op Balikwisha) en meteen daarna rood (voor de kopstoot). Ik dacht dat hij daarvoor al geel had gekregen maar als dat niet het geval was, dan heeft hij bij die fase inderdaad direct rood gekregen en geen tweede geel. Hij ging hoofd aan hoofd staan met Balikwisha (die voor zover ik kon zien niets deed) en maakte dan de beweging. Het was geen Zidane-Materazzi kopstoot maar wel vrij absurde actie.
Alle wedstrijdverslagen (Sporza, HLN, HNB) spreken nochtans over twee keer geel. Vandaar dat ik het zo vreemd vind.

Soit, zelfs indien hij rechtstreeks rood heeft gekregen, is vier weken echt wel overdreven voor dat knikje.

Gisteren gnk-and via radio gevolgd en s' avonds samenvatting gezien rsca heeft toch best veel kanen gehad om twee a drie goals te maken.
Eerste helft was Anderlecht nergens, kansen waren eerder geluk of eens een tegenaanval of stilstaande fase

2e helft 20min de betere maar daarna was Genk imo weer beter

Verdiende winst voor Genk

Genk is lichtjes favoriet, maar het is koffiedik kijken voorlopig tegelijk. Club heeft de meeste directe kwaliteit en het is nu even wachten hoe de nieuwe transfers gaan vallen. Want van geen ene transfer kan ik nu al zien of die gaat renderen. Er is in ieder geval veel risico genomen ondanks dat een 3de plaats in de CL heel ver weg is…

Maar bij Genk zijn ze nu al op dreef aan het komen. Mooie test voor Clement.

Ik verwacht sowieso een veel spannendere competitie dan vorig jaar. Brugge en wij doen normaal sowieso mee en als het dubbeltje goed valt, gaan we ook nog wat zien van Antwerp en Gent, terwijl teams als Anderlecht, Union, ... genoeg clubs punten afhandig gaan maken.

Gisteren gnk-and via radio gevolgd en s' avonds samenvatting gezien rsca heeft toch best veel kanen gehad om twee a drie goals te maken.

Uiteindelijk hebben we elk twee ENORME kansen gehad: bal op de lat en paal bij RSCA en bij ons de onmisbare kans van Ito en de wereldredding van Van Crombrugge. Voor de rest waren het uitbraken die nooit een ECHTE kans werden door een beetje klungerige toestanden bij de spelers die ze moesten uitspelen.

Ongelofelijke kluns. Die heeft dus 1 topjaar bij ons gehad. Blij dat we daar vanaf zijn.

Twee topjaren. Naast Kabasele draaide die ook een topseizoen. Het seizoen erna was crap, toen kwam het titelseizoen en sinds toen was het weer crap.
Domme kerel ook gewoon. Die had alles in handen om een absolute cultheld te worden bij ons. Blijven trainen op topniveau zoals hij deed in het seizoen van ons titeljaar en nederig blijven en die had hier altijd zijn rol gehad. Maar ja, hij dacht beter te weten.

Eerste helft was Anderlecht nergens, kansen waren eerder geluk of eens een tegenaanval of stilstaande fase

2e helft 20min de betere maar daarna was Genk imo weer beter

Verdiende winst voor Genk
Dat is wel bekeken door een heel blauwe bril.

Genk mag dan wel de betere geweest zijn in de eerste helft, al had Raman daar toch meer moeten doen met de kansen die hij kreeg, maar Ito bv ook, de tweede helft vond ik Anderlecht gewoon de betere en gevaarlijkere ploeg. Vaak weer die laatste pas die weer net niet toekwam.

Een gelijkspel leek mij de meest logische uitslag. En zonder het gestuntel van Hoedt was dat ook gewoon de terechte eindstand, ondanks de zeer puike afwerking van Ugbo.

Aly Samatta mogelijk/wellicht op weg naar Antwerp.

Gaat toch wel even pijn doen om hem op de Belgische voetbalvelden te zien spelen in een ander shirt dan dat van Genk, al ben ik alvast blij dat het niet naar Brugge is want dat zou pas ECHT pijn gedaan hebben.

@ de Antwerpsupporters hier: wat is onder de supporters bij jullie in het algemeen eigenlijk het gevoel bij het huidige transferbeleid van de club? Want er werd alleen al deze zomer voor 30-40 miljoen uitgegeven aan transfers terwijl er amper noemenswaardige uitgaande transfers zijn gebeurd deze zomer (zelfs niet de voorbije jaren). En de spelers die dan worden binnengehaald aan een hoge transfersom en/of hoog loon, zijn dan vaak ook spelers die eerder stilaan op hun retour zijn en waar ge dus geen gigantische winsten meer op kunt gaan maken.

Als ge met zo'n ploeg op korte termijn geen titel en bijhorende CL-vetpotten behaalt, dan gaat dat toch een bubbel zijn die kapot springt en die de club binnen een paar jaar terug naar af kan doen brengen?

Aly Samatta mogelijk/wellicht op weg naar Antwerp.

Gaat toch wel even pijn doen om hem op de Belgische voetbalvelden te zien spelen in een ander shirt dan dat van Genk, al ben ik alvast blij dat het niet naar Brugge is want dat zou pas ECHT pijn gedaan hebben.

@ de Antwerpsupporters hier: wat is onder de supporters bij jullie in het algemeen eigenlijk het gevoel bij het huidige transferbeleid van de club? Want er werd alleen al deze zomer voor 30-40 miljoen uitgegeven aan transfers terwijl er amper noemenswaardige uitgaande transfers zijn gebeurd deze zomer (zelfs niet de voorbije jaren). En de spelers die dan worden binnengehaald aan een hoge transfersom en/of hoog loon, zijn dan vaak ook spelers die eerder stilaan op hun retour zijn en waar ge dus geen gigantische winsten meer op kunt gaan maken.

Als ge met zo'n ploeg op korte termijn geen titel en bijhorende CL-vetpotten behaalt, dan gaat dat toch een bubbel zijn die kapot springt en die de club binnen een paar jaar terug naar af kan doen brengen?
30-40 miljoen? Hoe kom je daar aan? Transfermarkt zegt mij een kleine 26 miljoen (voor 40 miljoen marktwaarde) wat nog veel geld is. Onze eigenaar maakt gebruik van de versoepelde regels ivm FFP dankzij de Corona. 1 héél belangrijke nuance is dat hij dit doet in de vorm van kapitaalsuitbreidingen in niet als lening.
De loonlast ligt dit jaar ook lager dan de vorige jaren, zelfs inclusief Nainggolan die zijn loon nog deels wordt uitbetaald door Roma. Er zijn met Mbokani en Refaelov 2 héél hoge lonen weggevallen dit jaar. 2 spelers die misschien niet gemakkelijk te vervangen zijn maar waar ik wel blij om ben dat ze niet zijn meegegaan in het loonopbod met een club uit het Midden-Oosten en Anderlecht. Maar ik gun ze het beide nog wel eens dik te cashen op het einde van hun carrière. Dankzij hen 2 staan we waar we nu staan.
Voor dit jaar is het wel goed geweest qua geld uitgeven. Al bij al ben ik wel tevreden over ons aankoopbeleid. Met Balikwisha, Bataille, Vines, Yusuf en Eggestein hebben ze jonge spelers met potentieel gekocht voor correcte prijzen.
Met Fischer, Frey, Engels, Dessoleil hebben ze spelers aangetrokken die normaal gezien directe versterkingen zijn voor normale bedragen.
Nainggolan is dan de enige 30 plussers die nieuw is. Transfervrij en met een gunstige loonsconstructie.
Langs uitgaande zijde is het voorlopig iets minder, enkel Hongla is verkocht voor 1+4 miljoen. Voor de rest zijn er aanbiedingen geweest voor Buta voor 4 miljoen en is er interesse voor Seck.
Verschil met vorige jaren is dat er nu meer waarde in de kern zit. Al bij al denk ik dat we er beter voor staan dan vorige jaren. Minder oude dure spelers, meer jong talent met potentieel.

Edit: ik hoop wel dat ze niets zot gaan doen voor die Cabral van Basel. Ook al is die speler het misschien wel waard, dat is toch volgens mij wat hoog gegrepen voor ons.

Laatst bewerkt:
Ik heb het idee dat er veel zich aan het doodstaren zijn op Naingollan want dit is letterlijk het eerste jaar sinds hun terugkeer in 1e dat Antwerp toekomstgericht heeft aangekocht en net dit seizoen komt er precies veel meer commentaar op dat transferbeleid.

Was wel overduidelijk penalty op Miyoshi, zoals gisteren ook aangehaald in Extra Time, maar om in dit land een penalty te krijgen, moet je duiken. Op die manier kan je het spelers moeilijk kwalijk nemen wanneer ze duiken.

En de eerste goal van OHL was ook buitenspel. Dan vraag je je af waarom je nog een VAR hebt?

Was wel overduidelijk penalty op Miyoshi, zoals gisteren ook aangehaald in Extra Time, maar om in dit land een penalty te krijgen, moet je duiken. Op die manier kan je het spelers moeilijk kwalijk nemen wanneer ze duiken.

En de eerste goal van OHL was ook buitenspel. Dan vraag je je af waarom je nog een VAR hebt?
Inderdaad. Ik begrijp het soms echt niet. Is het onkunde? Onzekerheid? Onwil?
Dit staat trouwens volledig los van het feit dat OHL de betere ploeg was.

Buitenspel van De Norre dan? Die gaat wel helemaal niet naar de bal dus niet relevant.

En ge had al een goedkope strafschop gehad met die handsbal, we zullen het compensatie noemen dat hij niet nog eens op de stip ging. :)

Buitenspel van De Norre dan? Die gaat wel helemaal niet naar de bal dus niet relevant.

En ge had al een goedkope strafschop gehad met die handsbal, we zullen het compensatie noemen dat hij niet nog eens op de stip ging. :)

Spelers van OHL die het blok zetten bij de vrije trap (en dus deelnemen aan het spel) stonden buitenspel.

Ok Puni, OHL is terug cool, champion van de rechterkolom etc, maar doe toch maar even rustig.

Joos en andere zeemlappen ook in Extra Tima: "de notie contact maken, in de richting waar de bal heengaat, hiaten, tegen het gevoel in, ..." en dan weer een minuut toogpraat blabla gaat het publiek dat begrijpen hurdurrr. Allemaal irrelevant en het meeste ervan nog leugens ook. Er is geen hiaat, richting van de bal maakt niets uit, contact maken is omschreven. Gewoon de regels even citeren en die twee minuten zendtijd kunnen aan iets anders besteed worden, nog een herhaling van Lozano bijvoorbeeld want dat interesseert de mensen echt, én ze geven de kijkers eindelijk eens iets mee.

A player in an offside position at the moment the ball is played or touched by a team-mate is only penalised on becoming involved in active play by: [...]
interfering with an opponent by:
1) preventing an opponent from playing or being able to play the ball by clearly obstructing the opponent’s line of vision or​
2) challenging an opponent for the ball or​
3) clearly attempting to play a ball which is close when this action impacts on an opponent or​
4) making an obvious action which clearly impacts on the ability of an opponent to play the ball

Dat De Norre (of die tweede blocker) niet naar de bal gaat, is inderdaad niet relevant. Maar niet op de manier die gij bedoelt, dat is een fout criterium hier.
Puntje vier hierboven is van tel, de andere drie niet, en dat toont duidelijk aan dat het de verdediger is die naar de bal moet gaan, niet de aanvaller. Engels dus, niet De Norre.
- Buitenspelpositie ✓
- Engels gaat normaal gezien naar de bal ✓
- Duidelijke blokbeweging om dat te verhinderen ✓
Conclusie: buitenspel. En hetzelfde nog eens voor De Laet zijn duel. ✓✓

De VAR moet in deze fase enkel de ref erop attent maken dat er objectief buitenspel is op de beelden, het is de ref die dit zelf moet controleren omdat het over subjectief buitenspel gaat. De ref kan nog altijd zeggen dat dit mag, dat is waar, al denk ik niet dat die dat zou doen bij duidelijke herhalingen. Misschien is het daar misgelopen, of misschien heeft de VAR het gewoon niet gezien. Hij had op zijn minst naar het scherm geroepen moeten worden, en dus is het proces fout ook al kan de uitkomst misschien nog juist zijn.

Verder is dat geen goedkope strafschop, zijn handen zijn naast zijn gezicht en niet voor zijn gezicht -> lichaam groter.
"A player is considered to have made their body unnaturally bigger when the position of their hand/arm is not a consequence of, or justifiable by, the player’s body movement for that specific situation. By having their hand/arm in such a position, the player takes a risk of their hand/arm being hit by the ball and being penalised."

De Norre weet dit ook wel, en gij ook natuurlijk. Volgende keer handen voor uw gezicht houden, dus tussen man en bal en niet naast de man, dan hebt ge dit niet voor. Het is nogal lastig om over gezichtsbescherming te spreken als de bal langs zijn hoofd zoeft maar wel de hand erachter raakt die ge net in die positie hebt gebracht. Dus terechte penalty tegen, allicht onterechte goal voor, en een redelijke penalty niet tegen. Dan moogt ge niet klagen he! Nu nog tegen uw verdedigers zeggen dat ze niet in hun eigen goal koppen, en tegen uw spits dat hij wel in de goal moet trappen, en ge kunt die match winnen volgende keer!

De vraag is hoeveel fouten gaan we Hoedt laten maken ?

Ja bon, Hoedt nu al afschrijven zou nogal onnozel zijn hé. De stabiliteit achterin zal wel beteren naargelang de ploeg op elkaar ingespeeld raakt.

Debast kan je imo perfect 3 maanden als eerste invaller beschouwen. Zeker als er geen centen over zijn.

Hoedt verliest idd stom de bal maar Harwood - Bellis staat ook gewoon slecht opgesteld bij die goal he (of middenvelder die Thorstvedt laat lopen) zodat Hoedt daar 2 vs 1 staat

Hoedt verliest idd stom de bal maar Harwood - Bellis staat ook gewoon slecht opgesteld bij die goal he (of middenvelder die Thorstvedt laat lopen) zodat Hoedt daar 2 vs 1 staat
1. Hoedt verliest stom de bal als begin van de actie.
2. Hoedt staat veel te laag te verdedigen (als aanstuurder van de verdediging) en gaat dan zelf ook nog eens enkele meters achter zijn ploegmaats staan.
3. Hoedt komt tegen 2 man te staan iets later maar is toch de ervaren man die Olsson of H-Bellis moet aansturen om een speler op te pikken of de paslijn af te snijden?
4. Hoedt verdedigt nogal vreemd met zijn kont ipv de bal proberen te pakken.

H-Bellis gaf dekking aan Murillo (die daar lucht aan de zijlijn stond te verdedigen ipv de binnenkant van zijn man te nemen). Ok, hij had beter gepositioneerd moeten/kunnen staan (hangt ook van de afspraken af), maar voor mij heeft vnl. Hoedt boter op zijn hoofd bij die goal.

Terug
Bovenaan