Jouw "what tha f%ck?!?" momentje van de dag!

Ik heb me eigenlijk altijd afgevraagd waarom criminelen er voor kiezen om in te breken in random huizen. Een zorgvuldig voorbereide homejacking in een grote villa waarbij men wéét het veel zal opleveren als alles goed gaat, dat "snap" ik nog. En het omgekeerde ook, wanhopige junkies die blij zijn met eender wat om een volgende shot te kunnen betalen. Maar van die bendes die rond gaan om in random huizen te gaan inbreken? Op een laptop na ofzo, zou ik hier thuis alvast niet weten waar ze mee aan de haal kunnen gaan wat ook echt veel waarde heeft (en krijgt ge zoiets dan überhaupt vlot verkocht?).
Tuurlijk zullen die inbrekers wel ietswat buit maken (kleine elektronica, wat briefjes cash geld maar daarom ook geen grote hoeveelheden), maar die waarde weegt toch totaal niet op tegen de risico's die ge loopt?

Neen, als ge dan toch de criminele tour op gaat dan bestaan er toch wel meer lucratieve zaken waarbij ge dik kunt cashen zolang ge niet tegen de lamp loopt, ipv op goed geluk te gaan inbreken.

Ik heb me eigenlijk altijd afgevraagd waarom criminelen er voor kiezen om in te breken in random huizen. Een zorgvuldig voorbereide homejacking in een grote villa waarbij men wéét het veel zal opleveren als alles goed gaat, dat "snap" ik nog. En het omgekeerde ook, wanhopige junkies die blij zijn met eender wat om een volgende shot te kunnen betalen. Maar van die bendes die rond gaan om in random huizen te gaan inbreken? Op een laptop na ofzo, zou ik hier thuis alvast niet weten waar ze mee aan de haal kunnen gaan wat ook echt veel waarde heeft (en krijgt ge zoiets dan überhaupt vlot verkocht?).
Tuurlijk zullen die inbrekers wel ietswat buit maken (kleine elektronica, wat briefjes cash geld maar daarom ook geen grote hoeveelheden), maar die waarde weegt toch totaal niet op tegen de risico's die ge loopt?

Neen, als ge dan toch de criminele tour op gaat dan bestaan er toch wel meer lucratieve zaken waarbij ge dik kunt cashen zolang ge niet tegen de lamp loopt, ipv op goed geluk te gaan inbreken.
Quick wins zou ik denken. Meestal door rondtrekkende dievenbendes die het niet bij 1 huis houden. Recent in Mechelen 7 woninginbraken op één weekend door vermoedelijk dezelfde bende. En als het daar te heet wordt onder hun voeten trekken ze gewoon door naar een volgende gemeente...

Meestal worden vooral juwelen en eventueel gsm's gestolen.

Er worden idd meerdere huizen na elkaar gedaan. Wat de 'voorbereide' home-jackings betreft: hoe meer voorbereiding/voorverkenning hoe groter de kans op ontdekking. Daarbij is de buit niet per se groter

@derp gewoon alle deuren die een entry point zijn vervangen door security deuren, ja het is duur maar stuk veiliger. Een dummy buiten alarm schrikt ook. Een echt alarm is ook beter ntl.

Als wij naar onze boven gaan dan is er maar 1 deur, dat is een zware stalen 3 punt deur die ingegoten is geweest in beton. Als ze daar dan doorkomen dan ben ik wel klaar voor hun.

Ouderlijke huis, inbraak gehad en homejacking in Belgie. In Londen ook eens poging gehad. Dus heb al spijtig genoeg iets teveel ervaring grhad met zon shit.

Ik heb een voordeur + garagepoort (bel-etage)
tuintje vanachter met een groot schuifraam

dus 3 entry points. Ze kunnen alle drie zeker verbeterd worden, maar het is natuurlijk altijd een afweging tussen wat financieel haalbaar is, wat praktisch is in dagdagelijks gebruik, en wat er effectief 'nodig' is. Ik heb ook geen behoefte aan zo'n beveiligd fort. De vorige eigenaars hadden zo'n Verisure systeem, camera's in het huis, zo van die speakers in huis waarbij ge 30 seconden hebt om uw secret passphrase te zeggen tegen een operator aan de lijn, etc. Daar heb ik eigenlijk ook geen goesting in.

Meestal worden vooral juwelen en eventueel gsm's gestolen.

Er worden idd meerdere huizen na elkaar gedaan. Wat de 'voorbereide' home-jackings betreft: hoe meer voorbereiding/voorverkenning hoe groter de kans op ontdekking. Daarbij is de buit niet per se groter
Ik begrijp het ook niet goed. Wij hebben een oprit, dus die mens moet bij ons de oprit opgewandeld zijn en geprobeerd hebben om te kijken of hij binnen geraakt is. Of er moet een of andere markering zijn geweest op straat om aan te geven dat ons huis niet goed beveiligd is ofzo, ik weet het ook niet. Het voelt allemaal heel random aan.

Die markeringen zijn fabeltjes hoor.

Schuifraam kan makkelijk (en goedkoop) beveiligd worden door een stok te leggen waar het raam normaal overschuifd.

Nee, ik bedoel dat met een beetje geweld je ook binnenraakt als enkel met de klink wordt gesloten.
Dat valt allemaal te zien welke deur.

Inbraakwerende (voor)deuren zijn er in alle maten, geuren en kleuren. Betaalbaar als heel duur. Er zijn zowel deuren met 1-puntsluiting, 3-puntsluiting of 5-puntsluiting. Met of zonder dievennokken. Staalinlage, alu-inlage of geen inlage.

Afhankelijk welke weerstandsklasse die deur heeft volgens attest.

De weerstandsklasse wordt bepaald door de inbraakproef die de deur moet doorstaan om volgens die klasse of attest verkocht te mogen worden.
Om het simpel te schetsen:
Klasse 1: één inbreker mag 2 minuten voluit gaan op de deur met voorhamer, koevoet en beitel. 30 seconden pauze. Weer 2 minuten. Is hij er niet door, is de deur geslaagd.
Klasse 5: 2 inbrekers hebben boormachines en eigenlijk gewoon veel beter materiaal om binnen te geraken. Krijgen dan veel meer tijd en een nog veel langere pauze om te overleggen welke deel van de deur ze zullen aanvallen.

Dat valt allemaal te zien welke deur.

Inbraakwerende (voor)deuren zijn er in alle maten, geuren en kleuren. Betaalbaar als heel duur. Er zijn zowel deuren met 1-puntsluiting, 3-puntsluiting of 5-puntsluiting. Met of zonder dievennokken. Staalinlage, alu-inlage of geen inlage.

Afhankelijk welke weerstandsklasse die deur heeft volgens attest.

De weerstandsklasse wordt bepaald door de inbraakproef die de deur moet doorstaan om volgens die klasse of attest verkocht te mogen worden.
Om het simpel te schetsen:
Klasse 1: één inbreker mag 2 minuten voluit gaan op de deur met voorhamer, koevoet en beitel. 30 seconden pauze. Weer 2 minuten. Is hij er niet door, is de deur geslaagd.
Klasse 5: 2 inbrekers hebben boormachines en eigenlijk gewoon veel beter materiaal om binnen te geraken. Krijgen dan veel meer tijd en een nog veel langere pauze om te overleggen welke deel van de deur ze zullen aanvallen.
En dat is allemaal van toepassing als je de deur niet op slot doet, en ze dus enkel maar met de dagschoot gesloten is?

En dat is allemaal van toepassing als je de deur niet op slot doet, en ze dus enkel maar met de dagschoot gesloten is?
Ah, haha, ik had uw post verkeerd gelezen. Met de klink sluiten. Een deur die enkel met de dagschoot gesloten is valt inderdaad wel heel snel te openen. Heel mijn post voor niets.

*zelfvergrendelende deuren bestaan ook, ge smijt ze toe en ze is op 3 punten gesloten, met de klink doe je ze vanaf de binnenzijde gewoon terug open.

Vorige vrijdag is een persoon mij gevolgd tot aan mijn oprit om me te bedreigen. Ik had die ingehaald en dat stond de persoon in kwestie niet aan.

Allez, gewenning aan vriestemperaturen is mogelijk, das goed nieuws voor de mensen in Oekraïne..

edit: j/k he. mensen doen maar he. als ge met deze temperatuur in short wil lopen, doe maar hoor. Ik vind het absurd, maar ge doet niemand kwaad, dus np
Gazet van Antwerpen leest mee!

Ja en neen.. had nog strafpunten staan die ik een paar maanden meesleep en blijkbaar teveel geflirt buiten Zwam om volgens de mods. Dus TE lief zijn was het duwtje teveel!
Teveel geflirt buiten zwam om..

Is dat een reden om iemand te bannen..

Terug
Bovenaan