Jouw "what tha f%ck?!?" momentje van de dag!

Stond toevallig gisteren te praten met iemand die in het bijzonder onderwijs staat (niveau 3).

Na enkele sancties en schorsingen is de laatste stap dat ze thuisonderwijs krijgen. Maw, straatje zonder eind.

Een jonge kerel in de streek die gekend staat voor allerlei criminele feiten is er los over gegaan. Niemand begrijpt hoe die nog vrij rondloopt. Gaande van een café binnen wandelen met een wapen toen hij 15 was tot kinderen of bejaarden bedreigen. Die ging bijvoorbeeld op zondagochtend aan den bakker staan en vroeg aan random mensen of ze kloppen wouden hebben. Hij heeft het van geen vreemden als je naar z'n thuis kijkt.

Is sinds enkele weken 18 geworden dus hopelijk doet justitie nu wel eens z'n werk, al vrees ik daarvoor.

Hij is er nu dus in geslaagd om op klaarlichte dag, over de middag, een bejaard koppel te bedreigen met een mes. Dit op het kerkhof. Hij heeft de man (84 jaar) de grond in geklopt en zijn portefeuille gepakt.

Overal camera's dus ze hadden hem dezelfde dag nog te pakken. Ik ben benieuwd hoe lang het nu zal duren vooraleer hij terug opduikt in het straatbeeld en er zich weer iets voordoet.

Het lijkt er op dat elk dorp wel zo een beroepsmarginaal heeft. Meestal is dat een heel nest, waarvan er altijd één de hoofdvogel is. Waar ik opgegroeid ben hadden we er dus ook zo ene die begonnen is met iedereen die hem zogezegd verkeerd aankeek bij elkaar kloppen en zwakkeren hun geld afrippen en uiteraard is ook die steeds verder gegaan.

Enkele highlights:

Twee auto's gestolen, gereedschap en bouwmateriaal uit een bedrijf gaan pikken. Gaan werken in een slagerij die na een half jaar gesloten is omdat hij dealde vanuit de zaak (Hoe doede dat? 50 gram Coke bij een kilo gemengd gehakt?)

Met als klap op de vuurpijl een meisje van 15 zwanger gemaakt toen hij zelf al 22 was. Die heeft volgens mij geen dag binnen gezeten voor al die zever. Nog beter zelfs, in de buurt waar die woont vermijden de mensen die met hun hond gaan wandelen de kant van zijn huis omdat hij blijkbaar mensen ambeteert als hij iets binnen heeft van drank of drugs.

Sommigen zijn gewoon menselijk afval wiens enige raison d'etre is om de slechts mogelijke mens te zijn die ze fysiek kunnen zijn.

Mijn schoonzus heeft vandaag een zwaar ongeval gehad met de auto. Airbags zijn zelfs niet open gegaan. Van de auto zelf blijft niets meer over. Vreemd genoeg is ze er zo goed als ongedeerd uitgekomen. Blij dat ze duidelijk een goeie engelbewaarder heeft. 🍀

wtf, een ongelukje?

Gewoon een pure mep op dat hoofd, niks ongeluk aan, wtf

Het lijkt er op dat elk dorp wel zo een beroepsmarginaal heeft. Meestal is dat een heel nest, waarvan er altijd één de hoofdvogel is. Waar ik opgegroeid ben hadden we er dus ook zo ene die begonnen is met iedereen die hem zogezegd verkeerd aankeek bij elkaar kloppen en zwakkeren hun geld afrippen en uiteraard is ook die steeds verder gegaan.

Enkele highlights:

Twee auto's gestolen, gereedschap en bouwmateriaal uit een bedrijf gaan pikken. Gaan werken in een slagerij die na een half jaar gesloten is omdat hij dealde vanuit de zaak (Hoe doede dat? 50 gram Coke bij een kilo gemengd gehakt?)

Met als klap op de vuurpijl een meisje van 15 zwanger gemaakt toen hij zelf al 22 was. Die heeft volgens mij geen dag binnen gezeten voor al die zever. Nog beter zelfs, in de buurt waar die woont vermijden de mensen die met hun hond gaan wandelen de kant van zijn huis omdat hij blijkbaar mensen ambeteert als hij iets binnen heeft van drank of drugs.

Sommigen zijn gewoon menselijk afval wiens enige raison d'etre is om de slechts mogelijke mens te zijn die ze fysiek kunnen zijn.
Neen, mensen kiezen er niet zelf voor om de slechts mogelijke mens te zijn en nog minder om menselijk afval genoemd te worden. Echter als je zelf mensen omschrijft als beroepsmarginaal en menselijk afval kan je moeilijk gaan verwachten dat deze personen zich aanvaard gaan voelen in de maatschappij en geen grensoverschrijdend gedrag gaan vertonen.

Voor de duidelijkheid mag het het gedrag dat je hebt omschreven nooit aanvaard worden, en moet er vanuit de maatschappij tegen opgetreden worden, echter mag de persoon achter het gedrag nooit verworpen worden. Die heeft waarschijnlijk al meer dingen meegemaakt als 90% van de bevolking, zou bepaalde beperkingen kunnen hebben, enz...

Ooit u eens afgevraagd hoe het komt dat hij dit soort gedrag vertoont?

Dus Dutroux was een modelburger geweest als hij maar meer schouderklopjes had gekregen van zijn omgeving? Dikke nordin van den dam was boekhouder geweest had hij mager geweest en hadden de kindjes op school hem niet dikke nordin begin noemen?

Sommige mensen zijn inherent slecht. Ik heb zelf met zo iemand in het lager gezeten, je merkte dat daar iets aan scheelde. Wel, op zo'n 30e heeft hij dan effectief iemand vermoord. Iedereen zag het aankomen maar niemand kon er iets aan doen want je kan niet iemand preventief achter slot en grendel smijten. Maar nu zit hij toch achter slot en grendel, en is er een onschuldige doodgestoken in zijn slaap.

Dus Dutroux was een modelburger geweest als hij maar meer schouderklopjes had gekregen van zijn omgeving? Dikke nordin van den dam was boekhouder geweest had hij mager geweest en hadden de kindjes op school hem niet dikke nordin begin noemen?

Sommige mensen zijn inherent slecht. Ik heb zelf met zo iemand in het lager gezeten, je merkte dat daar iets aan scheelde. Wel, op zo'n 30e heeft hij dan effectief iemand vermoord. Iedereen zag het aankomen maar niemand kon er iets aan doen want je kan niet iemand preventief achter slot en grendel smijten. Maar nu zit hij toch achter slot en grendel, en is er een onschuldige doodgestoken in zijn slaap.
Hebben Dutroux en Dikke Nordin evenveel kansen gekregen als de modelburger? Of begonnen ze al voor ze geboren waren als een paar trappen lager?

Ook uwe persoon waar je mee in het lager hebt gezeten. Je geeft zelf aan dat er iets scheelde? Wat scheelde er? En wat heeft men gedaan om hem te helpen? Als iedereen het ziet aankomen en niemand er iets kan aan doen, zijn we dan als maatschappij niet mee schuldig aan het gedrag van deze persoon?

Hebben Dutroux en Dikke Nordin evenveel kansen gekregen als de modelburger? Of begonnen ze al voor ze geboren waren als een paar trappen lager?

Ook uwe persoon waar je mee in het lager hebt gezeten. Je geeft zelf aan dat er iets scheelde? Wat scheelde er? En wat heeft men gedaan om hem te helpen? Als iedereen het ziet aankomen en niemand er iets kan aan doen, zijn we dan als maatschappij niet mee schuldig aan het gedrag van deze persoon?
Dus iedereen die een paar trappen lager begint (wat betekent dat zelf?) krijgt een vrijgeleide om te doen en te laten wat hij wil?
Het is de schuld van de maatschappij?
Toch vreemd dat er dan maar die enkeling compleet over de schreef gaat.

Dus iedereen die een paar trappen lager begint (wat betekent dat zelf?) krijgt een vrijgeleide om te doen en te laten wat hij wil?
Het is de schuld van de maatschappij?
Toch vreemd dat er dan maar die enkeling compleet over de schreef gaat.
ik zeg nergens dat iemand een vrijgeleide krijgt om te doen en te laten wat hij/zij wilt.

Ik ga enkel tegen het mensbeeld in dat er intrinsiek slechte mensen zijn. Mijn mensbeeld is dat alle mensen goed zijn, maar zij dingen meemaken (zowel aangeboren, sociale en psychische factoren) die ervoor zorgen dat zij slecht gedrag vertonen.

Dus optreden tegen het gedrag ja, verwerpen van de persoon, neen.

Voor die ene die compleet over de schreef gaat, zijn er verschillende die over de schreef gaan, nog meer die een beetje over de schreef gaan, daar een veelvoud van die juist niet over de schreef gaan enz..

Er gaat weinig nodig zijn om van juist niet over de schreef te gaan, naar compleet over de schreef te gaan.

Bijkomend probeer ik niet te spreken van schuld, maar van aandeel. En het aandeel van een maatschappij in iemand zijn gedrag (positief of negatief) is veel groter dan het individueel aandeel.

ik denk dat voor dat soort mensen "beroepsmarginaal" genoemd worden het minste van hun problemen is.
juist niet. Iemand omschrijven als beroepsmarginaal door een groep, geeft al een bepaalde manier aan hoe naar die persoon wordt gekeken. Wat hij ook doet, het zal altijd verklaard worden vanuit het vooroordeel en beeld dat we plakken om een beroepsmarginaal.

Maar wat er vooral gebeurd is dat we onszelf niet willen gelijk stellen met zo een persoon. Door hem te omschrijven als beroepsmarginaal geef je al aan dat hij niet zoals jezelf is. Je gaat de persoon zo ver mogelijk van je eigen plaatsen, wanneer deze onaanvaardbaar gedrag stelt.

In deze discussies en naamgevingen, wordt er verwezen naar opvoeding (schuld ouders), eventueel afkomst (andere cultuur), psychologische problematiek (verslavingen, minder begaafd, beïnvloedbaar) maar zelden geven de schuld dat het een man is (of een ander kenmerk dat we delen met een dader).

Hetgeen ik wil zeggen is dat we allemaal potentieel hebben om dit gedrag te vertonen, maar dat gelukkig onze knopjes niet worden ingedrukt die ervoor zorgen dat we ook effectief dit gedrag vertonen.

ik zeg nergens dat iemand een vrijgeleide krijgt om te doen en te laten wat hij/zij wilt.

Ik ga enkel tegen het mensbeeld in dat er intrinsiek slechte mensen zijn. Mijn mensbeeld is dat alle mensen goed zijn, maar zij dingen meemaken (zowel aangeboren, sociale en psychische factoren) die ervoor zorgen dat zij slecht gedrag vertonen.

Dus optreden tegen het gedrag ja, verwerpen van de persoon, neen.

Voor die ene die compleet over de schreef gaat, zijn er verschillende die over de schreef gaan, nog meer die een beetje over de schreef gaan, daar een veelvoud van die juist niet over de schreef gaan enz..

Er gaat weinig nodig zijn om van juist niet over de schreef te gaan, naar compleet over de schreef te gaan.

Bijkomend probeer ik niet te spreken van schuld, maar van aandeel. En het aandeel van een maatschappij in iemand zijn gedrag (positief of negatief) is veel groter dan het individueel aandeel.
En hoe kan je daar als burger aan bijdragen?

Ik begrijp uw standpunt. Maar je kan nu toch wel de frustratie bij de mensen begrijpen wanneer Dikke Nordin voor de zoveelste keer iemand in elkaar mept en blijft rondlopen. 't Zal uw kind maar zijn die het pad kruist met Dikke Nordin, om dan helder te kunnen zeggen dat Nordin ook maar een mens is met een slechte thuissituatie lijkt me sterk.

Het antwoord op die vraag is vrij simpel. Zijn grootvader was een marginaal die mensen ambeteerde, zijn vader is dat nog steeds. Marginalen kweken andere marginalen, monkey see, monkey do. Zo simpel is het soms, vandaar de frasering beroepsmarginaal.

We kunnen proberen er door een verzoenende lens naar te kijken, en ons te verplaatsen in wat de inherente reden is...maar soms is het allemaal gewoon simpel. Heel die familie heeft een ellenlange reputatie van criminele feiten, alcohol en drugsmisbruik, agressief gedrag en algemene ambetantigheid.

Dus ja, dat de agressieve zot uithangen deel van uw gedragspatroon wordt als je niks anders gewoon bent om te zien, dat wil ik gerust aannemen. Dingen zoals een meisje van 14 a 15 zwanger maken en er niet meer naar omkijken zodra dat gebeurt als volwassen man, dat is echter nog altijd een keuze die zelfs met een verschoven moreel kompas niet goed te praten valt.

Punt is dat er genoeg kansen geboden worden om niet dat soort persoon te moeten zijn. Niemand verplicht u om voor de fun drie mensen hun neus te breken op de plaatselijke kermis he. Als een hele waslijst aan streken uithalen en ge zelfs op uw dertig nog altijd van geen opbouden weet...dan ben je een stuk afval ja.

Don't know don't care. Je bent nog altijd verantwoordelijk voor je eigen gedrag.

Onaangepast aan de sociale conventies. Als baby is die nog bij ons thuis geweest omdat mijn ouders zijn moeder kenden, en heeft die blijkbaar een hele dag apathisch in zijn wieg gelegen zonder te bewegen. Later dan het typische pad van drank en drugs, zijn moeder heeft gesmeekt om hem op te nemen omdat ze die moord zag aankomen, maar de autoriteiten kunnen zoals gezegd niet preventief optreden. Mentaal te helder om te colloqueren, misstappen uit het verleden te klein om hem langdurig op te sluiten.

En ik meen dat er echt intrinsiek slechte mensen zijn. In essentie de 'nature versus nurture' discussie waarbij jij aan de ene kant van het spectrum zit waarbij enkel 'nurture' invloed heeft op hoe iemand zich ontwikkelt.

Terug
Bovenaan