Jouw "what tha f%ck?!?" momentje van de dag!

wordt dit trouwens nog ergens gedaan?

schel grof bruin brood, plattekaas derop, ajuintjes en radijzen, zout en peper?

in mijn jeugd was er in de geburen een taverne die daar een groot deel van hun inkomsten uit haalden. zalig lekker.
In café à la mort subite denk ik.

Vroeger gaven ze ons in het café een boterham met kaas als ze dachten dat we wat teveel gedronken hadden maar platte kaas heb ik toch nooit gekregen . ;)

Nicht vroeger ook , ze at geen rauw vlees …maar die dunne schellekes rundsvlees met olie en kaas (ben naam vergeten )…dat was wel lekker zei ze

Als Limburger denk ik wtf :p
Ik ken totaal niemand die dat doet/deed.
Dus je hebt nog nooit een broodje martino gegeten? :D
En je kent letterlijk niemand die dat ooit gegeten heeft?

Nu goed het is zoals Avondland zegt inderdaad niet helemaal hetzelfde maar het blijft 'rauw' vlees.

Dus je hebt nog nooit een broodje martino gegeten? :D
En je kent letterlijk niemand die dat ooit gegeten heeft?

Nu goed het is zoals Avondland zegt inderdaad niet helemaal hetzelfde maar het blijft 'rauw' vlees.
Martino of préparé is zoals ge zelf al zegt niet hetzelfde als rauw gehakt eten.

En nee, ik heb nog nooit martino gegeten. Préparé eet ik wel graag.

Ik lees in een artikel op Het Nieuwsblad dat rauw gehakt eten blijkbaar enkel typerend is in West-Vlaanderen en een stuk van Oost-Vlaanderen. Klopt dit? Ik dacht dat dat toch in gans België normaal was! Ik kan geen rauw gehakt zien of ik moet er van proeven 😅 En een boterham met gehakt … heerlijk toch. Zelf van Oost-Vlaanderen, Vlaamse Ardennen op de grens met de Denderstreek. Toch benieuwd om wat reacties te lezen hierover.
Vandaag toevallig voor het eerst een pistolet met gehakt gegeten in Mechelen.

Dat is hier in de Westhoek al van zolang ik weet de maaltijd na een amateurvoetbalwedstrijd: pistolet met rauw gehakt. Tegenwoordig kan je er waarschijnlijk ook wel een met kaas krijgen. Nooit bij stilgestaan dat dat lokaal zou zijn, maar blijkbaar toch redelijk wijdverspreid. En terecht.

Had een pomp gekocht om makkelijk olie te kunnen vervangen van mijn auto zonder dat ik een put of brug nodig heb. Vandaag mooie droge dag, oldtimer uit garage gereden, pomp in werking gezet. Eerste halve liter is er uit, dus terwijl die verder pompt even naar binnen om mij een koffie te halen. Kom buiten en dat spel staat in brand, vanboven op mijn motor.
Dat ding dus gewoon vastgepakt en weggegooid op de oprit, op 't eerste zicht aan de auto enkel de rubber rond de motorkap wat gesmolten, dus valt nog mee. Ik moest die pomp nog betalen, maar denk dat ik ze ga terugsturen. :laugh:
Stel u voor dat ik de auto niet buiten had gereden daarvoor, of ipv een koffie pakken naar de grote wc ging. Kon toch erger zijn afgelopen.
zo´n model: https://www.hbm-machines.com/be-nl/p/hbm-12-volt-elektrische-oliepomp-carterpomp-inclusief-slangen ?

Imo werkt zo'n vacuum handpomp nog altijd het best.

Ik had dus deze. Geen idee of het toeval is, maar een uur nadat ik mijn retour aanmeldde met de reden dat hij in brand was gevlogen, stond hij als niet beschikbaar. :laugh:

Ik heb het idee dat de voedingskabel is beginnen smeulen, daardoor kortsluiting en daarna de brand. Met dat dat rechtsreeks op een gelijkstroombatterij zit, stopt die kortsluiting natuurlijk niet vanzelf.

Ik heb voor mijn grasmachine zo'n handpomp, maar die krijgt er de 15w60 van mijn oldtimer precies niet door. Enfin, die elektrische blijkbaar ook niet. :unsure:

Ik had dus deze. Geen idee of het toeval is, maar een uur nadat ik mijn retour aanmeldde met de reden dat hij in brand was gevlogen, stond hij als niet beschikbaar. :laugh:

Ik heb het idee dat de voedingskabel is beginnen smeulen, daardoor kortsluiting en daarna de brand. Met dat dat rechtsreeks op een gelijkstroombatterij zit, stopt die kortsluiting natuurlijk niet vanzelf.

Ik heb voor mijn grasmachine zo'n handpomp, maar die krijgt er de 15w60 van mijn oldtimer precies niet door. Enfin, die elektrische blijkbaar ook niet. :unsure:
Ik denk dat die dingen op 12v gewoon shit zijn hoor. Ik heb er al meerdere getest en dat is gewoon rommel. Ofwel pompen ze maar half, ofwel zijn ze zo lek als een zeef of ze houder er na 1 min mee op. Gewoon chinese rommel.
Misschien uw oldtimer eens warm rijden voor je hem ververst (sowieso aangeraden bij het afpompen van de motorolie, zelfs bij de huidige wagens)

Ik denk dat die dingen op 12v gewoon shit zijn hoor. Ik heb er al meerdere getest en dat is gewoon rommel. Ofwel pompen ze maar half, ofwel zijn ze zo lek als een zeef of ze houder er na 1 min mee op. Gewoon chinese rommel.
Misschien uw oldtimer eens warm rijden voor je hem ververst (sowieso aangeraden bij het afpompen van de motorolie, zelfs bij de huidige wagens)
Had olie op 60 graden, dus dat is het probleem niet. Dat die pompjes pure bucht zijn is idd duidelijk geworden.
Om onderaan te laten uitlopen heb ik een put bij mijn ouders, maar tegen dat ik daar ben is de olie op 90 graden en moet je weer even wachten omdat dat toch net iets te warm is om de carterplug uit te draaien imo. Maar dat zal hoogstwaarschijnlijk wel weer de enige oplossing zijn.

Wil er vooral niet veel km's meer mee doen met de huidige olie omdat die mayonaise geworden is door een lek in de oliekoeler.

Had olie op 60 graden, dus dat is het probleem niet. Dat die pompjes pure bucht zijn is idd duidelijk geworden.
Om onderaan te laten uitlopen heb ik een put bij mijn ouders, maar tegen dat ik daar ben is de olie op 90 graden en moet je weer even wachten omdat dat toch net iets te warm is om de carterplug uit te draaien imo. Maar dat zal hoogstwaarschijnlijk wel weer de enige oplossing zijn.
Welke maat van carterplug heb je? Want je kan ook gewoon een snelkoppel carterplug steken natuurlijk (genre https://www.techniekwebshop.nl/c/?l...Motordelen**Olie-aftapplug&manufacturer=Femco )
Dan kan je gewoon met de bijhorende adapter uw olie aflaten (of zelfs afzuigen als je de adapter koppelt met uw handpomp), zelfs al is de olie kokend heet.

Welke maat van carterplug heb je? Want je kan ook gewoon een snelkoppel carterplug steken natuurlijk (genre https://www.techniekwebshop.nl/c/?labels=Grondverzettechniek**Tractor+&+Voertuig**Voertuig+onderdelen**Voertuig**Motordelen**Olie-aftapplug&manufacturer=Femco )
Dan kan je gewoon met de bijhorende adapter uw olie aflaten (of zelfs afzuigen als je de adapter koppelt met uw handpomp), zelfs al is de olie kokend heet.
14x1.5
Interessant idee, kzal dat zeker eens bekijken. :)

Mercedes? Zeker goed uw carter bekijken wat het lukt niet altijd om er zo'n snelkoppeling in te monteren, gezien ze bij mercedes de carterplug wel nog eens in de plooien van de carter durven verwerken.
Ja, 2.3-16. Voor zover ik de voorbije jaren meekeek met de garagist valt het nog te doen om die te vervangen. Maar dus sowieso nog eens inspecteren voor ik stukken aanschaf dus!

Als Limburger toch vaak gedaan.

Ma of oma die vers gehakt kocht voor idd soepballetjes of spaghettisaus en dan een stuk van nemen.

Nonkel van mij at dat regelmatig voor tv ipv chips😅
Ah juist ja, de rauwe soep- en gehaktballetjes van oma zaliger die ik dan opat als klein kind.

Ik was dat rats vergeten maar met uw post komen de herinneringen terug. 😀

Terug
Bovenaan