Jouw "what tha f%ck?!?" momentje van de dag!

Die scammers zeggen dan toch gewoon van “neem nu de fin me app en authenticeer”.

Gebruikers doen toch altijd een manuele actie als ze iets met hun bankrekening doen of toestemming geven.
Inderdaad. Er is 1 ding waar je nooit kan tegen beveiligen en dat is de zwakste schakel, namelijk een goedgelovige persoon die zich laat manipuleren.
 
Yup, 98% van alle gekende cyber aanvallen komen voort uit social engineering.
En dan denkt de generatie van nu: "Niet mee mij he!"

En dan zijn ze daar met AI. :)
 
Neen, ik heb het er niet over dat die een sleutel is om de betaling te kunnen uitvoeren (wat het op zijn eigen ook wel is), maar dus vooral dat ge op uw beeld een boodschap ziet staan : er gaat nu 2000 euro van uw rekening af. En dat ge DAN moet bevestigen.

Dus geen payconiq systeem, maar eerder een systeem waarbij jij kan stoppen dat er een transactie van je rekening gaat. Dus een its me zoals we het kennen bovenop de manieren die we kennen om geld over te schrijven of af te halen.

Imo is dit toch een kleine maar niet onbelangrijke nuance. En je kan dan bankrekeningnummers white listen dewelke je zelf vertrouwd.

Dus tl dr: geen key, maar een extra toestemming die je moet geven als je een (bepaald) bedrag van je rekening wil laten gaan. Mijn idee is dus tegen die scammers die in de achtergrond geld afhandig maken van digitale analfabeten, en dus in koeien van letters zetten: bent u akkoord dat er van rekening A 2000 euro afgaat, bevestig.

Tjah en als iemand blindelings in de val wordt gelokt, je kan sommige situaties voorzien maar niet alles. Tegen goedgelovigheid iets uitvinden das nog een heel paar andere mouwen...
 
Dus tl dr: geen key, maar een extra toestemming die je moet geven als je een (bepaald) bedrag van je rekening wil laten gaan. Mijn idee is dus tegen die scammers die in de achtergrond geld afhandig maken van digitale analfabeten, en dus in koeien van letters zetten: bent u akkoord dat er van rekening A 2000 euro afgaat, bevestig.
Dat bestaat al min of meer bij BNPPF.

- Voor de 1ste transactie naar een nieuw rekeningnummer zal er altijd een extra bevestiging via itsme gevraagd worden (beveiliging tegen phishing)
- Ik heb vorig jaar gebouwd (en dus veel grote rekeningen moeten betalen). Er is een soort van dymische softlimiet per week. Eens je die overschrijdt, zal je voor de rest van week elke betaling extra moeten bevestigen via itsme (beveiliging tegen volledig leeghalen rekening)
- Wanneer je in de spanne van een week eenzelfde bedrag naar een eenzelfde rekeningnummer overschrijft, zal je hiervan een melding krijgen (beveiliging tegen lompigheid)

enz
 
Dat bestaat al min of meer bij BNPPF.

- Voor de 1ste transactie naar een nieuw rekeningnummer zal er altijd een extra bevestiging via itsme gevraagd worden (beveiliging tegen phishing)
- Ik heb vorig jaar gebouwd (en dus veel grote rekeningen moeten betalen). Er is een soort van dymische softlimiet per week. Eens je die overschrijdt, zal je voor de rest van week elke betaling extra moeten bevestigen via itsme (beveiliging tegen volledig leeghalen rekening)
- Wanneer je in de spanne van een week eenzelfde bedrag naar een eenzelfde rekeningnummer overschrijft, zal je hiervan een melding krijgen (beveiliging tegen lompigheid)

enz
Ahn, ik heb namelijk ook eentje daar. Daar zie je wel een ietwat gelijkaardig systeem (tussenschermen) , maar bevestigen via its me voor die dingen die ge daar aanhaalt moet ik niet doen ze, ik heb daar gewoon een pincode plus een vingerafdruk 'Maar mij gaat het om een melding die binnenkomt via de gsm, zoals je bij zovele diensten tegenkomt (2 step verification). Want als jij (goedgelovige Thomas that is) niet zelf het geld aan het overstorten bent is de scammer het aan het doen zonder uw uitdrukkelijke toestemming, dusja

En hetgeen ge daar aanhaalt, ik denk dat er heel veel mensen zijn met een week-maandlimiet (pakt nu 5k), maar toch kunnen sommige scammers meteen 25k afhalen. Zonder dat ge het ziet, en dus zulke 2 step zou daarin toch kunnen helpen, of niet??
 
Ahn, ik heb namelijk ook eentje daar. Daar zie je wel een ietwat gelijkaardig systeem (tussenschermen) , maar bevestigen via its me voor die dingen die ge daar aanhaalt moet ik niet doen ze, ik heb daar gewoon een pincode plus een vingerafdruk 'Maar mij gaat het om een melding die binnenkomt via de gsm, zoals je bij zovele diensten tegenkomt (2 step verification). Want als jij (goedgelovige Thomas that is) niet zelf het geld aan het overstorten bent is de scammer het aan het doen zonder uw uitdrukkelijke toestemming, dusja

En hetgeen ge daar aanhaalt, ik denk dat er heel veel mensen zijn met een week-maandlimiet (pakt nu 5k), maar toch kunnen sommige scammers meteen 25k afhalen. Zonder dat ge het ziet, en dus zulke 2 step zou daarin toch kunnen helpen, of niet??
Ah je hebt het over de mobile app dan waarschijnlijk? Ik was bezig over de website, daar heb je de functionaliteit die ik beschreef.

Eerlijk gezegd, een 2de factor op hetzelfde apparaat noem ik niet echt een 2de factor.
 

1) huwelijk van 23 jaar, kinderen van 17 en 20
2) nieuwe liefde is een dame van 25 jaar die liefst buiten de media aandacht blijft.

Dit lijkt mij toch enorm moeilijk voor die 2 kinderen. En raar voor Carl zelf... zijn nieuwe vriendin is begot 5 jaar ouder dan zijn zoon.
Middlifecrisis much...
 

1) huwelijk van 23 jaar, kinderen van 17 en 20
2) nieuwe liefde is een dame van 25 jaar die liefst buiten de media aandacht blijft.

Dit lijkt mij toch enorm moeilijk voor die 2 kinderen. En raar voor Carl zelf... zijn nieuwe vriendin is begot 5 jaar ouder dan zijn zoon.
Middlifecrisis much...
Er is een bekende coach in Antwerpen die nu samen is met een meisje van zijn club (schelen pakweg 25j). Die vakantie foto's zijn wel geestig omdat zijn zoon en dat meisje geen 3j schelen, denk ik. Nuja, als 'm maar content is zeker.
 
Ah je hebt het over de mobile app dan waarschijnlijk? Ik was bezig over de website, daar heb je de functionaliteit die ik beschreef.

Eerlijk gezegd, een 2de factor op hetzelfde apparaat noem ik niet echt een 2de factor.
Ik zie dezelfde zaken op mobile app hoor, maar daar vraagt de app de vingerafdruk. Het gaat mij "Nogmaals "niet om het gewone gebruik, maar om misbruik tegen te gaan...

Als jij ingelogt bent op uwe smartphone is al heel wat, je kan itsme gebruiken je kan verificatie sms'en ontvangen, je kan jezelf volledig identificeren Adhv jouw telefoonnummer en vingerafdruk en alle toeters en bellen.

Wat ik bedoel is om bewegingen van buitenaf een halt proberen toe te roepen met een duidelijke boodschap van er gaat nu dit bedrag van uw rekening. Dit is natuurlijk niet van toepassing op de smartphone, tenzij iemand heel uw device heeft overgenomen en uw sms'en kan onderscheppen.

Ik weet niet of ge teams gebruikt, maar dat is vaak gekoppeld aan Windows authenticator. Zelfde principe eigenlijk. Het gaat mij om malafide transacties eerst te onderwerpen aan een simpele vraag, ben jij dit die dit wilt doen. Dus in de trend van itsme.

Ik vind het nog altijd hallucinant, dat je op alles en nog wat 2 step kan gebruiken, maar op uw bankrekening, how maar...

Of je kan dit dan laten in werking schieten bij een bedrag naar keuze, maar niet in de bank met een gestolen bankkaart ofzo (aan een bankcontact hangen in principe camera's, en dan blijft er over het contactloos betalen, maar daar kies je zelf voor of je dat aanzet of niet, op eigen risico dus) . Ik heb het puur over zaken zoals telefonische oplichting of via mail, of via voordoen dat je iemand anders bent (via WhatsApp ofzo)

Dus stel ik ken uw bankrekening nummer en ik ken uw pincode, daarmee meteen duizenden euro's kunnen overschrijven zonder verdere identificatie is toch te zot voor woorden?? Hoe ze het geld eraf krijgen bij telefonische oplichting, en dan nog eens meer dan de limiet kunnen stelen weet ik niet al te goed hoe ze dat kunnen flikken. Misschien weet iemand hier hoe ze tewerk gaan??
 

1) huwelijk van 23 jaar, kinderen van 17 en 20
2) nieuwe liefde is een dame van 25 jaar die liefst buiten de media aandacht blijft.

Dit lijkt mij toch enorm moeilijk voor die 2 kinderen. En raar voor Carl zelf... zijn nieuwe vriendin is begot 5 jaar ouder dan zijn zoon.
Middlifecrisis much...


Doet me zo denken aan Deschacht en het krampachtig jong willen blijven door veel te jonge vrouwen te daten waarvan hij dus echt denkt dat het liefde is terwijl het voor die dames gewoon fun is.
 

1) huwelijk van 23 jaar, kinderen van 17 en 20
2) nieuwe liefde is een dame van 25 jaar die liefst buiten de media aandacht blijft.

Dit lijkt mij toch enorm moeilijk voor die 2 kinderen. En raar voor Carl zelf... zijn nieuwe vriendin is begot 5 jaar ouder dan zijn zoon.
Middlifecrisis much...
Ikzelf ben 45, vrouw is 40 en heb een zoon van 16 en dochter van 18
Ik kan mij zelfs niet inbeelden, mocht het ooit spaak lopen met de vrouw, om iemand te zoeken jonger dan 30.
Dat zegt mij zelfs helemaal niks meer.
 
Doet me zo denken aan Deschacht en het krampachtig jong willen blijven door veel te jonge vrouwen te daten waarvan hij dus echt denkt dat het liefde is terwijl het voor die dames gewoon fun is.
Er zijn er zo nog. Regi, Tom Boonen, ... allemaal een veel jongere vriendin.
 

1) huwelijk van 23 jaar, kinderen van 17 en 20
2) nieuwe liefde is een dame van 25 jaar die liefst buiten de media aandacht blijft.

Dit lijkt mij toch enorm moeilijk voor die 2 kinderen. En raar voor Carl zelf... zijn nieuwe vriendin is begot 5 jaar ouder dan zijn zoon.
Middlifecrisis much...
En wat met die Vanessa? Is toch vooral supererg voor haar.
 
Terug
Bovenaan