Jeugdtrainers

Mijn zoontje (2015) naar een nieuwe club gedaan voor een testtraining, amai wat was me dat. Kwaliteit van de spelertjes op technisch vlak was wow, maar qua mentaliteit en teamgeest echt compleet kut.

Die hebben 45 minuten matchkes gespeeld maar de helft van de tijd probeerden de keepers gewoon gans het veld te dribbelen of vanuit hun doelgebied rechtstreeks te scoren als ze merkten dat de andere keeper te ver van de goal stond. Of andere spelertjes kwamen de bal ophalen in het doelgebied en probeerden dan gans het veld te dribbelen. Ik heb heel, heel weinig passes gezien en ik vond het maar een heel triestige bedoening, zeker omdat de coach het die 45 minuten lang gewoon liet betijen en geen enkel spelertje erop aansprak om samen te spelen, passes te geven, etc.

In zijn vorige club was het ook vaak van dat, begrijp ik echt niet. Als ik trainer zou zijn, zou ik echt hameren op samenspelen. Ik zou heel weinig open matchen spelen maar vooral met de opdracht dat je de bal maar x keer mag raken en dat je dan moet passen, of dat de ploeg niet mag scoren tenzij er minstens x passes gegeven zijn, etc. Maar bon, ik heb geen trainersdiploma dus ik zal vast iets niet snappen.
 
Het ingrijpen vereist een zekere persoonlijkheid, die weinigen bezitten.
In de ploeg waar ik vier jaar U10/U11 trainer was, is het de gewoonte dat je jaarlijks een of twee nieuwe jonge gast(en) als co-trainer kreeg, vaak U16-U18 spelers.
Van al degenen die ik zag passeren, was er 1 die durfde ingrijpen en corrigeren. De rest liet gewoon betijen ook al liep het volledig uit de hand.
En dat heeft niks met de leeftijd te maken, als 35jarige zouden die dat ook niet kunnen.
 
Mijn zoontje (2015) naar een nieuwe club gedaan voor een testtraining, amai wat was me dat. Kwaliteit van de spelertjes op technisch vlak was wow, maar qua mentaliteit en teamgeest echt compleet kut.

Die hebben 45 minuten matchkes gespeeld maar de helft van de tijd probeerden de keepers gewoon gans het veld te dribbelen of vanuit hun doelgebied rechtstreeks te scoren als ze merkten dat de andere keeper te ver van de goal stond. Of andere spelertjes kwamen de bal ophalen in het doelgebied en probeerden dan gans het veld te dribbelen. Ik heb heel, heel weinig passes gezien en ik vond het maar een heel triestige bedoening, zeker omdat de coach het die 45 minuten lang gewoon liet betijen en geen enkel spelertje erop aansprak om samen te spelen, passes te geven, etc.

In zijn vorige club was het ook vaak van dat, begrijp ik echt niet. Als ik trainer zou zijn, zou ik echt hameren op samenspelen. Ik zou heel weinig open matchen spelen maar vooral met de opdracht dat je de bal maar x keer mag raken en dat je dan moet passen, of dat de ploeg niet mag scoren tenzij er minstens x passes gegeven zijn, etc. Maar bon, ik heb geen trainersdiploma dus ik zal vast iets niet snappen.
Even mijn visie daar op geven als jeugdcoach.

Zijn 1v1 duels belangrijk om technisch betere spelers te krijgen? Absoluut. Daar ben ik echt van overtuigd, ik doe dan op bepaalde trainingsdagen ook veel 1v1 vormen, dat kan gaan van met de rug naar de verdediger te staan, naar uit stilstand of net op snelheid een speler te proberen te passeren.
Nu, hoe belangrijk dat ook is, is voor mij in een teamsport als voetbal het eerste en belangrijkste nog altijd hoe het team functioneert, samenwerkt en voor mij zeker in de jeugd, "aan elkaar hangt". Allemaal samen naar de kleedkamer na de match, in de kleedkamer muziek spelen en samen plezier maken, na de match samen aan een tafel zitten en/of samen buiten nog wat gaan spelen. Bij ELKE goal elkaar high fives geven, ... en zo kan ik nog wel dingen bedenken.

Over die open matchen dan, ik speel af en toe 3v3 of als ik genoeg spelers heb op training 5v5 wedstrijden, maar ik leg die dan zeer vaak stil om vanuit een vraagstelling naar de spelertjes toe te zien wat er op dat moment mis gaat (positie, te dicht op elkaar, iemand die vrij staat en toch niet de pass krijgt, ...). Dus dat kan absoluut wel (en is voor mij zelfs nodig om dat wedstrijdgevoel te simuleren).

Ik ben zelf nog niet zo lang bezig, maar ik heb wel een visie waaruit ik vertrek, als je die als trainer niet hebt, dan doe je in mijn ogen maar "iets". En ik ben er vanuit mijn visie echt van overtuigd, dat die spelers die technisch sterk zijn in de jeugdreeksen (2v2, 3v3 en 5v5), maar hun ploegmaats nooit zien staan, op latere leeftijd in 8v8 of 11v11 vaak door de mand vallen.
 
Voor mij mag je bij U6 en zelfs U7 nog niet teveel inzetten op passing (je moet ze natuurlijk wel een basis meegeven), maar vooral op 1v1 zodat ze zich ontwikkelen op vlak van techniek, duel,... Vanaf U8 (als je 5v5 begint te spelen) moet de focus meer liggen op team/ploeg met nog steeds de nodige aandacht op individuele actie. Die blijft aan die leeftijd wel 1 van de belangrijkste zaken. Niet dat ze het ganse veld moeten dribbelen maar 1 mannetje uitschakelen en dan ofwel trappen ofwel vrije medespeler inspelen en niet nog eens dribbelen en dribbelen. Het is wel zo dat als je bij de U6 en U7 al begint met passing game te spelen dat ze de individuele actie later moeilijker aanleren omdat ze anders gevormd zijn.
 
Ik ben zelf nog niet zo lang bezig, maar ik heb wel een visie waaruit ik vertrek, als je die als trainer niet hebt, dan doe je in mijn ogen maar "iets". En ik ben er vanuit mijn visie echt van overtuigd, dat die spelers die technisch sterk zijn in de jeugdreeksen (2v2, 3v3 en 5v5), maar hun ploegmaats nooit zien staan, op latere leeftijd in 8v8 of 11v11 vaak door de mand vallen.

Dit klopt idd.

Bij 5v5 of 3v3 kunnen die technisch sterke spelertjes nog het hele veld dribbelen en de bal binnen knallen.

Ik zie dat nu bij mijn zoon, die spelen nu 8v8 op een groter veld, en de spelers die dat vroeger konden en dat nu nog proberen, lopen zich hopeloos vast en zijn degenen die het meest frustrerend zijn om naar te kijken.

Het mooiste voetbal wordt er gespeeld wanneer de bal vlot rond gaat, na aanname nog maximaal 1 of 2 baltoetsen en dan passen. Dat zou dus voor mij mocht ik trainer zijn echt dé focus zijn op training. Ik zou zelfs vaak oefeningen doen waar iedereen in zijn vak/zone zou moeten blijven om zo na enkele tikken het veld over te geraken met de bal.

Het is echt vaak frustrerend om te zien dat technisch zulke goede spelertjes zich gewoon met de kop naar beneden vastlopen ipv te voetballen.

Mijn zoontje is bv niet de beste voetballer, maar het is enerzijds een enorme bijter die niet lost en daardoor een pest is om als aanvaller tegen de spelen (hij staat meestal links- of rechtsachter), anderzijds gaat hij van zodra hij de bal krijgt of verovert meteen een oplossing zoeken om te passen, waardoor hij vaak een medespelers lanceert en er vaak kansen uit komen en er mooi wordt rondgespeeld.

Gevolg, hij zit qua voetbaltalent en techniek zowat in de middenmoot van de ploeg (ze zijn met 14 in totaal) maar staat zonder uitzondering altijd in de basisploeg en wordt samen met 2 andere spelers zowat het minste gewisseld van alle spelers, soms zelfs helemaal niet.
 
Voor mij mag je bij U6 en zelfs U7 nog niet teveel inzetten op passing (je moet ze natuurlijk wel een basis meegeven), maar vooral op 1v1 zodat ze zich ontwikkelen op vlak van techniek, duel,... Vanaf U8 (als je 5v5 begint te spelen) moet de focus meer liggen op team/ploeg met nog steeds de nodige aandacht op individuele actie. Die blijft aan die leeftijd wel 1 van de belangrijkste zaken. Niet dat ze het ganse veld moeten dribbelen maar 1 mannetje uitschakelen en dan ofwel trappen ofwel vrije medespeler inspelen en niet nog eens dribbelen en dribbelen. Het is wel zo dat als je bij de U6 en U7 al begint met passing game te spelen dat ze de individuele actie later moeilijker aanleren omdat ze anders gevormd zijn.

In mijn situatie spreken we over de U9 ploeg.
En techniek is uiteraard zeer belangrijk en verdient aandacht, maar 45 minuten matchkes spelen en zonder enige aanwijzingen of feedback de Ronaldootjes van de ploeg toelaten iedereen proberen te dribbelen, en keepers die van hun eigen backlijn proberen te scoren, daar heeft niemand wat aan denk ik. Die specifieke spelers zelf, zullen het misschien leuk vinden, maar de rest?
 
Dit klopt idd.

Bij 5v5 of 3v3 kunnen die technisch sterke spelertjes nog het hele veld dribbelen en de bal binnen knallen.

Ik zie dat nu bij mijn zoon, die spelen nu 8v8 op een groter veld, en de spelers die dat vroeger konden en dat nu nog proberen, lopen zich hopeloos vast en zijn degenen die het meest frustrerend zijn om naar te kijken.

Het mooiste voetbal wordt er gespeeld wanneer de bal vlot rond gaat, na aanname nog maximaal 1 of 2 baltoetsen en dan passen. Dat zou dus voor mij mocht ik trainer zijn echt dé focus zijn op training. Ik zou zelfs vaak oefeningen doen waar iedereen in zijn vak/zone zou moeten blijven om zo na enkele tikken het veld over te geraken met de bal.

Het is echt vaak frustrerend om te zien dat technisch zulke goede spelertjes zich gewoon met de kop naar beneden vastlopen ipv te voetballen.

Mijn zoontje is bv niet de beste voetballer, maar het is enerzijds een enorme bijter die niet lost en daardoor een pest is om als aanvaller tegen de spelen (hij staat meestal links- of rechtsachter), anderzijds gaat hij van zodra hij de bal krijgt of verovert meteen een oplossing zoeken om te passen, waardoor hij vaak een medespelers lanceert en er vaak kansen uit komen en er mooi wordt rondgespeeld.

Gevolg, hij zit qua voetbaltalent en techniek zowat in de middenmoot van de ploeg (ze zijn met 14 in totaal) maar staat zonder uitzondering altijd in de basisploeg en wordt samen met 2 andere spelers zowat het minste gewisseld van alle spelers, soms zelfs helemaal niet.
Wij verloren in de heenronde zo een wedstrijd redelijk stevig, omdat er één heel goede speler in de andere ploeg stond. Allemaal goed en wel, maar daar zat ook helemaal geen groepsgevoel in die ploeg, jammer eigenlijk, want dat is toch net wat je wil zien, dat die spelertjes graag bij elkaar zijn en voor en met elkaar willen voetballen.
Ik heb goeie en minder goeie spelertjes in mijn ploeg, ik vind het net geweldig dat die goeie spelers dubbel zo blij zijn als die "slechtste" spelers dan toch eens kunnen scoren.

Nuja, zoals bij zoveel sporten denk ik dat veel afhangt van welke trainers je pad kruisen.

Voor mij mag je bij U6 en zelfs U7 nog niet teveel inzetten op passing (je moet ze natuurlijk wel een basis meegeven), maar vooral op 1v1 zodat ze zich ontwikkelen op vlak van techniek, duel,... Vanaf U8 (als je 5v5 begint te spelen) moet de focus meer liggen op team/ploeg met nog steeds de nodige aandacht op individuele actie. Die blijft aan die leeftijd wel 1 van de belangrijkste zaken. Niet dat ze het ganse veld moeten dribbelen maar 1 mannetje uitschakelen en dan ofwel trappen ofwel vrije medespeler inspelen en niet nog eens dribbelen en dribbelen. Het is wel zo dat als je bij de U6 en U7 al begint met passing game te spelen dat ze de individuele actie later moeilijker aanleren omdat ze anders gevormd zijn.
Absoluut, techniek aanleren is zeer belangrijk.
Elke maand probeer ik in bepaalde oefeningen te focussen op bepaalde technische bewegingen, net omdat je die op vroege leeftijd moet aanleren, maar zoals je zelf zegt, mannetje uitschakelen langs de lijn en dan kijken en de KEUZE maken om zelf te trappen als dat kan, of te passen naar je teamgenoot.
In een 5v5 kan je echt al bezig zijn met langs de ene kant techniek te leren en tegelijk, soms zelfs in eenzelfde oefening te passen, kijken en je spelers achter jezelf ook te betrekken, inclusief de keeper.
 
In mijn situatie spreken we over de U9 ploeg.
En techniek is uiteraard zeer belangrijk en verdient aandacht, maar 45 minuten matchkes spelen en zonder enige aanwijzingen of feedback de Ronaldootjes van de ploeg toelaten iedereen proberen te dribbelen, en keepers die van hun eigen backlijn proberen te scoren, daar heeft niemand wat aan denk ik. Die specifieke spelers zelf, zullen het misschien leuk vinden, maar de rest?
Sowieso is 45 minuten gewoon wa matchkes spelen niet echt een geweldige training in my book. Het kan eens he, mits je dan veel stillegt en coacht, maar ik zou dan eerder 1v1 tornooikes enzo doen.
 
Sowieso is 45 minuten gewoon wa matchkes spelen niet echt een geweldige training in my book. Het kan eens he, mits je dan veel stillegt en coacht, maar ik zou dan eerder 1v1 tornooikes enzo doen.

Ik vroeg de trainer al of dit vaak gebeurt en hij zei dat het een back-up trainer was en dat dit meer een "vriendjes-in-de-tuin" training was omdat de hoofdtrainer ziek was.
Morgen weer training maar met de hoofdtrainer, hopelijk is dat wat beter.
 
Ik vroeg de trainer al of dit vaak gebeurt en hij zei dat het een back-up trainer was en dat dit meer een "vriendjes-in-de-tuin" training was omdat de hoofdtrainer ziek was.
Morgen weer training maar met de hoofdtrainer, hopelijk is dat wat beter.
Laat zeker iets weten want ik weet altijd wel graag hoe andere trainers hun sessies aanpakken, je kan altijd bijleren.
 
Wat is jullie mening over koppen?
(Heb mijn mening al gemeld in de pano topic)
Volledig terecht dat dat geweerd wordt tot (momenteel) de U9. Met het technisch voetbal dat we willen aanleren is dat iets wat zeker bij zo'n jonge spelertjes totaal niet nodig is om al aan te leren.
 
Ik vroeg de trainer al of dit vaak gebeurt en hij zei dat het een back-up trainer was en dat dit meer een "vriendjes-in-de-tuin" training was omdat de hoofdtrainer ziek was.
Morgen weer training maar met de hoofdtrainer, hopelijk is dat wat beter.
Ging het beter?
 
Voor mij mag je bij U6 en zelfs U7 nog niet teveel inzetten op passing (je moet ze natuurlijk wel een basis meegeven), maar vooral op 1v1 zodat ze zich ontwikkelen op vlak van techniek, duel,... Vanaf U8 (als je 5v5 begint te spelen) moet de focus meer liggen op team/ploeg met nog steeds de nodige aandacht op individuele actie. Die blijft aan die leeftijd wel 1 van de belangrijkste zaken. Niet dat ze het ganse veld moeten dribbelen maar 1 mannetje uitschakelen en dan ofwel trappen ofwel vrije medespeler inspelen en niet nog eens dribbelen en dribbelen. Het is wel zo dat als je bij de U6 en U7 al begint met passing game te spelen dat ze de individuele actie later moeilijker aanleren omdat ze anders gevormd zijn.

Toevallig net iemand gesproken van wie de zoon op redelijk hoog niveau heeft gespeeld, die hoorde van de jeugdtrainers van PSV dat hun spelers verplicht na aanname 1 man moesten opzoeken en uitschakelen/dribbelen alvorens een pas te geven. Omdat ze idd eerst en vooral die basistechniek moeten hebben.

Tactisch en resultaatgericht gezien denkt mijn voetbalbrein of hart dat je op training toch die automatismen en samenspel moet stimuleren, maar qua persoonlijke ontwikkeling snap ik die insteek wel.
 
Toevallig net iemand gesproken van wie de zoon op redelijk hoog niveau heeft gespeeld, die hoorde van de jeugdtrainers van PSV dat hun spelers verplicht na aanname 1 man moesten opzoeken en uitschakelen/dribbelen alvorens een pas te geven. Omdat ze idd eerst en vooral die basistechniek moeten hebben.

Tactisch en resultaatgericht gezien denkt mijn voetbalbrein of hart dat je op training toch die automatismen en samenspel moet stimuleren, maar qua persoonlijke ontwikkeling snap ik die insteek wel.
Zoals ik zei kan je volgens mijn visie echt wel werken aan de 2 tegelijk. Je kan perfect oefeningen maken waar je een situatie schetst waar een speler eerst een bepaalde beweging (schaar, V-beweging, ...) moet doen, dan moet passen en eventueel op een bepaald (slim) patroon moet doorlopen. Of eerst samenspel om daarna 1v1 tegen een speler uit te komen die dan uitgeschakeld moet worden.

Altijd de vraag over welke leeftijd we praten natuurlijk. In een U8/9 context komt iemand die GEEN passes geeft al sneller in de problemen en vanaf de U10 al helemaal in een 8v8 situatie.
 
Ging het beter?

Ah, vergeten te posten.
Awel, de hoofdtrainer is een vrouw. En niet zomaar een vrouw, ze is een topscheidsrechter in het Poolse (vrouwen)voetbal. Ze was bv vorige week afwezig omdat ze de (dames)Champions League-wedstrijd moest fluiten tussen Benfica Lissabon en Olympique Lyon. Ze was ook de eerste vrouwelijke scheidsrechter in Polen die een mannenmatch in het profvoetbal mocht fluiten. Iemand met duidelijke voetbalkwalificaties dus.

En ja, ze deed het heel goed. Veel oefeningen met bal, passen, dribbelen, lopen met de bal, afwerken, etc. Ben zeer tevreden over haar werk tot dusver (2 trainingen) en onze zoon vindt het ook leuk.
 
Ja mannekes, mijn eerste seizoen als jeugdtrainer zit er bijna op, ik ben er initieel aan begonnen vanuit 2 standpunten, zelf een zekere interesse in voetbal, zowel technisch als tactisch en zorgen dat mijn oudste zoon zijn ploeg dit seizoen iets zou bijleren.

Ik moet zeggen, ik heb er een passie bij, ik vind het echt geweldig om die kinderen iets bij te leren, ze zaken zien uitvoeren die je ze aanleert en te zorgen dat ze als groep echt heel hecht aan elkaar hangen.

Op naar het volgende seizoen :woohoo:.
 
Terug
Bovenaan