Jeugdtrainers

exCite

Supermoderator
Crowdfunder FE
Ik zag er nog geen thread rond, dus bij deze een thread voor de jeugdtrainers (of zij die daar interesse in hebben).
Sinds mijn zoon voetbalt en ik zelf niet meer voetbal heb ik er wel meer en meer zin in, maar om het goed te doen kruipt er veel tijd in, hebben er hier mensen tips qua platform waar trainingen en dergelijke te vinden zijn?
 
ik ben 2 jaar jeugdtrainer geweest van U7 en U8 (de jaren dat mijn zoon er speelde) en we kregen vanuit de club een hoop voorbeeldtrainingen mee. Voor de rest heb ik vooral online gezocht naar oefeningen voor onderbouw en mijn eigen trainingen wat samengesteld door overal wat van te gebruiken.

Ivm tijd: wij trainden al van bij de U7 2x per week voor anderhalf uur. Dan mag je rekenen dat je op die dagen een kleine 3u aanwezig bent op de club (materiaal klaarzetten, training geven, materiaal opkuisen, kleedkamers uitkuisen,...) en dan nog eens in het weekend ook nog een uur of 3 (afhankelijk thuis of uitmatch). Ik ben er dan ook mee gestopt omwille van tijdsgebrek maar ik heb dit jaar wel nog een regelmatig trainingen overgenomen indien de trainer niet kon omdat het gewoon effectief leuk is om te doen :).

edit: wat links met wat voorbeeldjes van oefeningen:
 
Ik zag er nog geen thread rond, dus bij deze een thread voor de jeugdtrainers (of zij die daar interesse in hebben).
Sinds mijn zoon voetbalt en ik zelf niet meer voetbal heb ik er wel meer en meer zin in, maar om het goed te doen kruipt er veel tijd in, hebben er hier mensen tips qua platform waar trainingen en dergelijke te vinden zijn?
Ik ben vroeger (toen ik nog fit was en niveau haalde) techniektrainer geweest. Ik had veel aan de DVD-box van Wiel Coerver.
 
ik ben 2 jaar jeugdtrainer geweest van U7 en U8 (de jaren dat mijn zoon er speelde) en we kregen vanuit de club een hoop voorbeeldtrainingen mee. Voor de rest heb ik vooral online gezocht naar oefeningen voor onderbouw en mijn eigen trainingen wat samengesteld door overal wat van te gebruiken.

Ivm tijd: wij trainden al van bij de U7 2x per week voor anderhalf uur. Dan mag je rekenen dat je op die dagen een kleine 3u aanwezig bent op de club (materiaal klaarzetten, training geven, materiaal opkuisen, kleedkamers uitkuisen,...) en dan nog eens in het weekend ook nog een uur of 3 (afhankelijk thuis of uitmatch). Ik ben er dan ook mee gestopt omwille van tijdsgebrek maar ik heb dit jaar wel nog een regelmatig trainingen overgenomen indien de trainer niet kon omdat het gewoon effectief leuk is om te doen :).

edit: wat links met wat voorbeeldjes van oefeningen:
Merci man, hier zou ik zeker al iets mee kunnen. Hij speelt nu bij de U8 trouwens.

Ze hebben trainers te weinig en ik zit al lang met het idee te spelen. Het is net omdat het tijdrovend is dat ik nog twijfel.
 
Merci man, hier zou ik zeker al iets mee kunnen. Hij speelt nu bij de U8 trouwens.

Ze hebben trainers te weinig en ik zit al lang met het idee te spelen. Het is net omdat het tijdrovend is dat ik nog twijfel.
Daardoor ben ik er ook ingestapt bij de U7 samen met 2 andere ouders. We hadden toen 12 spelertjes voor 3 trainers. Het is heel belangrijk dat je genoeg trainers hebt per speler. Bij de U7 1trainer per 5-6 spelers (dan heb je ook nog tijd om wat individueel te werken). Bij U8 kan je er dan al iets meer nemen. Maar best niet meer dan 8-9 per ploegje. Dan kan ook iedereen bijna iedere week wedstrijd spelen. Vanaf U10 (dan wordt 8vs8 bij de wedstrijden) kan je dan gaan naar groepen van 10-12 en zijn de spelers ook weer een stuk ouder om wat meer zelfstandig te worden.

Ohja en succes met de ouders als je je eigen kind traint. Je hebt er altijd die een stukske kunnen zagen :sop:


Edit: en zet zo snel mogelijk in op het gebruik van beide voeten. Het is soms triest om te zien hoe ze bij de middenbouw (vanaf U10 en ouder) maar 1 voet kunnen gebruiken en dan steeds rond hun slechte voet moeten draaien om een pas te geven.
 
Edit: en zet zo snel mogelijk in op het gebruik van beide voeten. Het is soms triest om te zien hoe ze bij de middenbouw (vanaf U10 en ouder) maar 1 voet kunnen gebruiken en dan steeds rond hun slechte voet moeten draaien om een pas te geven.
Daar train ik hier thuis al een hele tijd op met mijn eigen zoon aangezien ik dat zelf ook altijd heel belangrijk heb gevonden. De jeugdploegen douchen hier trouwens thuis in plaats van op de club na de trainingen, die opkuis heb ik toch al niet!
 
Niet per se een voetbalcursus, maar wel één die ik bijzonder interessant vond toen ik coach was bij een andere sport, was de M-factor.
Ik heb die via mijn club kunnen volgen toen die werd aangeboden door de stad Antwerpen en heb er wel wat van opgestoken.
Vele zaken uit die cursus kan je trouwens ook toepassen op je dagelijkse of professionele leven, dus het is zeker de moeite waard.
Misschien eens horen of er één in je buurt wordt gegeven?
 
Ik ben gestopt als jeugdtrainer bij de U8 toen Corona losbrak midden het seizoen. Omwille van een verhuis heb ik het seizoen erna niet meer aangevat. Ik heb op eigen houtje mijn getuigschrift C behaald waar ik niet veel van opgestoken had. Het meeste leerde ik door trainingen mee te kunnen volgen bij top jeugdtrainers.
Als ik er nu op terugkijk mis ik het eigenlijk niet echt. Ik moest om 17h30 op de club zijn, wat bijna altijd een gestres was omwille van mijn job. Trainingen die digitaal ingediend moesten worden, administratie in dat fameus Socceronline(?) platform, evaluaties maken, etc.
Op bijna elke mogelijke feestdag werden wij ingeschreven voor één of ander tornooi. Let top, ik vond dat altijd wel plezant, maar je volledige dag is wel eraan voor de moeite.
Het vervelendste voor mij was dat gedoe met die marginale ouders. Wij werkten met veel gescoute spelers, en op het einde van het seizoen moesten de mindere afgedankt worden. Wij hadden een 13-tal spelers voor 2*5vs5 ploegen te vormen. Elke week waren het andere selecties, maar je zag sommige ouders altijd zoeken naar de 'A' en 'B' ploeg, terwijl duidelijk gecommuniceerd werd dat we dit niet gingen doen.
Ouders die commentaar hebben op je trainingen, die elke training langs de kant staan kijken, die je proberen zwart maken, allemaal meegemaakt.
 
Daar train ik hier thuis al een hele tijd op met mijn eigen zoon aangezien ik dat zelf ook altijd heel belangrijk heb gevonden. De jeugdploegen douchen hier trouwens thuis in plaats van op de club na de trainingen, die opkuis heb ik toch al niet!

Wat voor oefeningen doe je zoal thuis?
Mijn zoon (7,5) houdt van voetbal en speelt elke dag met de bal thuis, maar veel verder dan naar de goal trappen krijg ik hem niet gemotiveerd. Op voetbaltraining bij de lokale club is hij 45 minuten dan ook maar wat aan het spelen met de vriendjes (lachen en doen) zonder veel ernst in de oefeningen, om dan tijdens het kwartiertje match iedereen proberen te dribbelen om te scoren. Gezien hij weinig aandacht besteedt aan algemene balbehandeling en techniek, komt er van dat dribbelen ook niet veel in huis en verliest hij vaak de bal. Zonder bal is het altijd direct van "pass naar mij, pass naar mij" maar als hij zelf de bal heeft, geeft hij nooit een pass...
Ik probeer altijd wel uit te leggen om in team te spelen, om te focussen op verbetering balgevoel, etc etc maar dat gaat 1 oor in en het ander weer uit. En ik durf ook niet goed om te dwingend te zijn of boos te worden, want ik wil hem ook helemaal niet afschrikken van het voetballen.

@exCite :woohoo:
 
Laatst bewerkt:
Wat voor oefeningen doe je zoal thuis?
Mijn zoon (7,5) houdt van voetbal en speelt elke dag met de bal thuis, maar veel verder dan naar de goal trappen krijg ik hem niet gemotiveerd. Op voetbaltraining bij de lokale club is hij 45 minuten dan ook maar wat aan het spelen met de vriendjes (lachen en doen) zonder veel ernst in de oefeningen, om dan tijdens het kwartiertje match iedereen proberen te dribbelen om te scoren. Gezien hij weinig aandacht besteedt aan algemene balbehandeling en techniek, komt er van dat dribbelen ook niet veel in huis en verliest hij vaak de bal. Zonder bal is het altijd direct van "pass naar mij, pass naar mij" maar als hij zelf de bal heeft, geeft hij nooit een pass...
Ik probeer altijd wel uit te leggen om in team te spelen, om te focussen op verbetering balgevoel, etc etc maar dat gaat 1 oor in en het ander weer uit. En ik durf ook niet goed om te dwingend te zijn of boos te worden, want ik wil hem ook helemaal niet afschrikken van het voetballen.

@exCite :woohoo:
Amai, totaal vergeten te reageren.
Relatief simpele "pas en beweeg oefeningen", vaak met een afwerkvorm, zodat hij z'n interesse niet verliest.
Ik haal wel wat ideetjes van deze 2 (en nog wat anderen): https://www.instagram.com/tacticalpad/ en https://www.instagram.com/football_coaching_lab/

Update trouwens, ik heb na er goed over na te denken toegezegd om m'n zoon zijn ploeg te coachen. Eerste 2 trainingen waren leuk en het eerste toernooi ook! Nog wel wat werk met de basis, maar da's een leuke uitdaging.

@quo_vadis ze zijn trouwens met 23 voor 3 ploegen, dus zeker niet te veel spelers per trainer. Heb mij alvast ingeschreven voor de cursus "multiskillz for foot".
 
Volgmodus, ik ben op m'n 22ste gestopt met voetbal (achteraf bekeken te vroeg) en nu begint het terug te kriebelen om iets te doen in het voetbal (jeugdtrainer/assistent, scout, ...).
 
Voorlopig is het echt wel leuk om te doen, vooral ook tijdens wedstijden echt "coachen" en zien dat ze dat oppikken en ook echt doen wat je vraagt.
Nu was ik eens aan het bekijken of een UEFA C opleiding/diploma interessant kan zijn, iemand hier daar ervaring mee?
 
Geen andere jeugdtrainers hier die wat ervaringen/oefeningen willen delen?
Zoals ik zei ben ik richting UEFA C diploma aan het kijken maar ik kan echt de moeilijkheid er niet zo goed van inschatten.
 
Ik heb zelf al eens training gegeven én een wedstrijd geleid van mijn zoontje, training was toen nog U9, wedstrijd was dit seizoen bij U10.

Ik ben samen met een andere ouder zowat de eerste vervanger als de trainer niet zou kunnen.

Ik doe het wel graag, maar het probleem is wel dat mijn zoontje het moeilijk heeft met mij als coach, spreekt me snel tegen en is verongelijkt wanneer ik hem ergens voor terechtwijs of zelf hem maar iets wil uitleggen. En veel van zijn ploegmaats zitten ook in zijn klas of op zijn school en kennen mij ook goed als zijn vader naast het voetbal en dat is ook niet simpel.

Ik zou het dus wel heel graag doen, ze zoeken bij de club ook nog trainers voor oa U8 en U11, maar dat zou willen zeggen dat ik niet meer naar mijn zoontje zijn wedstrijden zou kunnen gaan kijken. Los van het feit dat ik niet elke maandag- en woensdagavond professioneel kan vrij houden om training te geven.

Maar het kriebelt wel.
 
Geen andere jeugdtrainers hier die wat ervaringen/oefeningen willen delen?
Zoals ik zei ben ik richting UEFA C diploma aan het kijken maar ik kan echt de moeilijkheid er niet zo goed van inschatten.
moeilijkheid valt echt mee hoor (allez voor zover ik de mensen mag geloven die het reeds gedaan hebben) Het is gewoon redelijk wat werk met de trainingen volledig uit te schrijven. En ook niet vergeten dat je toch redelijk wat stagetrainingen moet geven
 
Ik heb zelf al eens training gegeven én een wedstrijd geleid van mijn zoontje, training was toen nog U9, wedstrijd was dit seizoen bij U10.

Ik ben samen met een andere ouder zowat de eerste vervanger als de trainer niet zou kunnen.

Ik doe het wel graag, maar het probleem is wel dat mijn zoontje het moeilijk heeft met mij als coach, spreekt me snel tegen en is verongelijkt wanneer ik hem ergens voor terechtwijs of zelf hem maar iets wil uitleggen. En veel van zijn ploegmaats zitten ook in zijn klas of op zijn school en kennen mij ook goed als zijn vader naast het voetbal en dat is ook niet simpel.

Ik zou het dus wel heel graag doen, ze zoeken bij de club ook nog trainers voor oa U8 en U11, maar dat zou willen zeggen dat ik niet meer naar mijn zoontje zijn wedstrijden zou kunnen gaan kijken. Los van het feit dat ik niet elke maandag- en woensdagavond professioneel kan vrij houden om training te geven.

Maar het kriebelt wel.
Hier was de absolute voorwaarde dat ik mijn zoon z'n ploeg kan trainen. Ik heb dat wel eerst aan hem gevraagd of hij dat wel leuk zou vinden.
Bij mij is dat dus de U8, ze zijn opgedeeld in 3 ploegen en ik heb dus de ploeg waar m'n eigen zoon in speelt en net zoals jij enkele van zijn vriendjes van school.
Gelukkig heb ik hen dat snel kunnen duidelijk maken (ook m'n zoontje) dat ik op dat moment trainer ben van de ploeg. Sommigen proberen soms wel wat onnozel te doen maar tot nu toe weet ik er wel weg mee.

Bij mij is het vooral interessante oefeningen blijven zoeken die vooral inspelen op wat ze niet/wel al kunnen.
 
Leuk om te lezen. Ik ben al een goede 10 jaar jeugdtrainer in een andere ploegsport en is voor mij één van de leukste dingen die er zijn. Het is uitgegroeid tot een hobby waar ik heel gepassioneerd in ben.
 
Zelf jarenlang jeugdtrainer geweest, vooral U15 & U17. Op het juiste moment gestopt, denk ik. Net toen was er sprake van de verplichte wissels en de wijzigingen qua competitie (in januari terug van 0 starten). Dat zorgt ervoor dat ik het nu niet meer snel zou doen, de charme ervan is weg.

Maar het spelletje zelf en jonge spelers iets kunnen bijleren: dat blijft toch wel fantastisch.
 
Zelf jarenlang jeugdtrainer geweest, vooral U15 & U17. Op het juiste moment gestopt, denk ik. Net toen was er sprake van de verplichte wissels en de wijzigingen qua competitie (in januari terug van 0 starten). Dat zorgt ervoor dat ik het nu niet meer snel zou doen, de charme ervan is weg.

Maar het spelletje zelf en jonge spelers iets kunnen bijleren: dat blijft toch wel fantastisch.
Bij mij is het leukste toch momenteel dat als ik iets uitleg en enkele trainingen in die richting probeer te werken ze uiteindelijk dan toch iets zie oppikken. Het minst leuke tot nu toe is dat je wel eens een ploeg tegenkomt die veel te laag is ingeschreven je letterlijk 20/30-0 verliest.
 
Terug
Bovenaan