Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Ik heb dus werkelijk nog nooit zo een ticket kunnen/durven sluiten. Ik zou beschaamd zijn om dat mee te delen. Ik draai al bijna 25 jaar mee op service desken en moest ik 1 van mijn jongens zo een klantonvriendelijk antwoord zien schrijven diene zou een sigaar smoren.

Hoor tenminste es hoe of wat als het niet duidelijk is en zet dat ticket onhold - awaiting caller.

Ik denk ook niet dat ze het effectief gesloten hebben, toch niet de persoon kennende die het zei (bij een paar andere zou ik al eens twijfelen) :)

Ik heb dus werkelijk nog nooit zo een ticket kunnen/durven sluiten. Ik zou beschaamd zijn om dat mee te delen. Ik draai al bijna 25 jaar mee op service desken en moest ik 1 van mijn jongens zo een klantonvriendelijk antwoord zien schrijven diene zou een sigaar smoren.

Hoor tenminste es hoe of wat als het niet duidelijk is en zet dat ticket onhold - awaiting caller.
Damn, meteen opzadelen met longkanker. Een beetje extreem eh :unsure:

Nee, maar ik snap u echt volledig. Ik krijg daar ook het schijt van als ik dat bij een van ons nieuw gasten zie gebeuren. Het minste dat ze nog maar denken dat het niet in onze scope ligt of ze het niet in hun training hebben gezien: niet voor ons, sluiten maar.

Echt waar, wees niet zo tam en contacteer die user om te vragen wat het issue is. En dan ga je oftewel zelf op onderzoek om het probleem op te lossen of je gaat na naar welk team je kan escaleren. Maar gewoon sluiten en niet verder helpen kan ik echt niet tegen. Daarstraks nog zo'n antwoord op een mail van een van onze nieuwere tegengekomen.

Een vaak voorkomende vraag die niet 100% in onze scope ligt maar waar wij wel vaak de coördinatie voor onze rekening nemen om de juiste teams te engageren. En dan zie je dat die antwoord met dat het niet voor ons is en wij niets kunnen doen. Zelfs niet even verduidelijken waar de user dan wel terecht kan. Nee, gewoon "trekt uwe plan".

Ik heb 'm dat nu al een paar keer zien doen (en andere zaken waar ik van denk, gast serieus?) en ik spreek hem er dan op aan maar hij wilt maar niet luisteren. Dat ik het stilaan wel naar onze leads aan het escaleren ben.

Het grootste probleem bij mensen zelf tickets laten maken is dat ze stuk voor stuk hun ticket de hoogst mogelijke prioriteit geven die ze zelf kunnen ingeven. Of het nu om een wachtwoord reset gaat, een printer die niet werkt of het gebouw dat in brand staat.

Het probleem daarbij is ook dat je als IT-service desk niet altijd kan inschatten hoe groot een probleem voor de gebruiker is. Een printer die niet werkt is voor 90% van de gebruikers een ongemak, maar zolang dat dat niet langer dan een paar dagen duurt ook niet meer dan dat.

Voor mijn dienst wordt die printer vooral gebruikt om buitenlandse vrachtwagenchauffeurs het juiste document te geven om de grens over te raken. Als dat vrijdagmiddag aan de kant wordt gezet als niet zo dringend en iets voor maandag, wil dat hier in praktijk zeggen dat er waarschijnlijk 10 chauffeurs hier geparkeerd staan, die pas 3 dagen later kunnen doorrijden. Dat kost niet enkel bedrijven enorm veel geld, dat zorgt ook dat die mensen 3 dagen vast zitten. Het is niet IT die dan mag gaan uitleggen aan een agressieve Roemeen dat hij niet naar huis kan omdat een kapotte printer geen prioriteit is.

Wij kunnen geen prioriteit aan onze eigen ticketjes geven. Je moet wel aanduiden wat de impact ervan is (work stoppage, delay, ...).

Gewoon sluiten doe ik ook nooit. Ofwel spreek ik ze aan via Teams/telefoon, ofwel los ik het op.
Wat je hier wel hebt zijn collega's die tickets 2 jaar laten open staan en niks van info geven aan de melder :unsure:

Bij ons kiezen wij de prioriteit.
Wij hebben enkel een paar VIP statussen, de bazen zelf en dan enkele diensten/teams die met klanten werken.

Ticketjes aanmaken:

Eerst kiezen uit een giga lijst met mogelijke problemen, waarbij veel gewoon over hetzelfde gaat.
Dan een evenzeer giga lijst met verdere subtypes en 'classificaties'.
Dan moet je weten aan welke groep je het moet toewijzen, de ene groep wat meer cryptisch en kort omschreven dan de andere.
Dan nog wel een hoop velden.

Uiteindelijk heeft men door dat men overdreven heeft en niemand er nog aan uit kan.

Bepaalde teams schrijven dan zelf een handleiding uit hoe problemen moeten ingediend worden bij hun.
Die handleiding bereikt niemand.

And so on.

Al zo vaak gezien :D

Hier wordt elk ticket standaard beantwoord met “Please call helpdesk” :unsure: Om dan elke dag een reminder te krijgen, en als het hen echt te lang duurt sluiten ze het ticket gewoon.

Het grootste probleem bij mensen zelf tickets laten maken is dat ze stuk voor stuk hun ticket de hoogst mogelijke prioriteit geven die ze zelf kunnen ingeven. Of het nu om een wachtwoord reset gaat, een printer die niet werkt of het gebouw dat in brand staat.
Hardop moeten lachen.

Bij ons hebben ze het ticketingsysteem eruit gegooid en gewoon niet vervangen. Dus dat is werken met Outlook en Excel-bestanden. Niet te doen.

Gelukkig zijn we nu wel weer naar een alternatief aan het kijken.

Cherwell is wel OK, zeker naar integratie met formulieren, CMDB, ...
BMC Remedyforce is shit.

Welk ticketingsysteem werken jullie mee?
JIRA. Allé, onze IT dienst, ik zelf doe daar niet veel in.
Werkt wel goed zoals het opgezet is, een paar drop-downs om categorieën aan te geven (service request vs. issue, over welk systeem of software gaat het,...). IT zet zelf de prio maar ze kennen meestal genoeg van onze business om de impact goed in te schatten.

Vanochtend heeft IT nog eens anderhalf uur gezocht waar mijn cloud backups en shared folders van de afgelopen 1,5 jaar naartoe kunnen zijn. Ze houden het op "vermoedelijk een synchronisatieprobleem waardoor er niets gedupliceerd is".
Het goeie nieuws: de harde schijf leeft nog, ze zullen proberen die uit te halen en de data uit te lezen.

Nja tickets en servicedesk. Bij sommige gebruikers verdween soms de vensterschikkingen. Je doet een aantal grafieken open en je kan dit opslaan zodat de volgende keer je snel al je grafieken open hebt met dezelfde volgorde/layout als je hebt opgeslagen.

Ik stuur naar de functionele mailbox van dit programma een mail met voorbeelden en usernames. Je krijgt een reply terug we denken dat dit aan het windows profiel ligt. Bel maar naar servicedesk.
Dus maak je een ticket aan bij servicedesk, ik geef die info (die mensen hebben geen idee waar je het over hebt) om dan een dag later een IT'r over de vloer te krijgen met de vraag "waar werken de vensters niet?" en een vervangmonitor onder zijn arm.

Iets later kwam die project lead nog eens langs die het antwoord gaf van windows profiel. Die schijt ik dan ook gewoon uit want anders beseft die niet dat die zo geen ondersteuning kan geven. Het probleem mag dan wel windows gerelateerd zijn die kan dat door escaleren naar de juiste dienst als er problemen zijn voor zijn programma. Sowieso fuck functionele mailboxen. Overlaatst gevraagd waarom er geen ticket systeem is bij hun (opvolging is een ramp) maar die ziet de noodzaak niet in.

Of ze trekken de glasvezel over. Geen netwerk meer op een seinhuis. Gelukkig dat we via VMware Horizon alles virtueel draaien in een datacenter :unsure:. We hebben geen papieren backup grafieken meer maar geen nood je kan de PDF's vinden op de shared network folder. BRUH?
Servicedesk: "ah, ik zal een ticket prio 1 maken". Dude, nee bel naar die mannen dat er onmiddellijk een interventie moet gebeuren. Nope, ticket gemaakt. Gelukkig dat onze permanentie onze lokale ICT toevallig een halfuur later tegenkwam want die wisten nog steeds van niks.
Sowieso vind ik het vreemd dat een plotse uitval niks triggert qua alarmen? Maar als er redelijk wat zaken tegelijk uitvallen denken ze meestal dat het de voeding/stroom is en willen ze ook gewoon niet komen.

Er moet ook een speciale hel voor Dell Amulet zijn. Anders heeft al die theologie zever geen zin.

Terug
Bovenaan