Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Je zou denken dat Mac-Bc het een schande zou vinden dat de overheid op 6 weken een project van 15 miljoen euro kan evalueren op alle maatschappelijke belangen die hij zelf zo belangrijk vindt.

Die moeten niet gans dat project evalueren. Die moeten slechts een klein deeltje van de impact van dat project evalueren, bovendien allemaal netjes voorgekauwd en op een zilveren dienblaadje aangeleverd volgens hun eigen regeltjes en standaarden.
Maar hun oordeel kan wel gans het project doen vallen.

Als ik het heb over de "maatschappelijke" belangen, dan zijn dat per definitie niet de zaken die ik zelf belangrijk vind, maar die de maatschappij belangrijk vindt. Wat begrijp je niet aan dat woordje?
Maar dat wist je zelf ook wel. Liever wat stokken zoeken om de hond te slaan.
 
Laatst bewerkt:
JIRA. Allé, onze IT dienst, ik zelf doe daar niet veel in.
Werkt wel goed zoals het opgezet is, een paar drop-downs om categorieën aan te geven (service request vs. issue, over welk systeem of software gaat het,...). IT zet zelf de prio maar ze kennen meestal genoeg van onze business om de impact goed in te schatten.

Vanochtend heeft IT nog eens anderhalf uur gezocht waar mijn cloud backups en shared folders van de afgelopen 1,5 jaar naartoe kunnen zijn. Ze houden het op "vermoedelijk een synchronisatieprobleem waardoor er niets gedupliceerd is".
Het goeie nieuws: de harde schijf leeft nog, ze zullen proberen die uit te halen en de data uit te lezen.
gij hebt gewoon nooit uwe sync aangezet ja :p
 
Op dit vlak kan ik @mac-bc begrijpen. De overheid als klant hebben is even aangenaam als uw gat moeten afgeven met een schuurspons. Het bedrijf waar ik vroeger vakantiewerk deed heeft meegewerkt aan de constructie van het fameuze Ei van Van Rompuy in Brussel.

Die hebben jaren moeten zagen en procederen omdat de overheid oftewel te laat betalingen doorvoerde of gewoonweg niet. En ik heb van kennissen en vrienden altijd al hetzelfde gehoord. Je kan als bedrijf vrijwel geen slechtere klant hebben dan de overheid.

En je hoort dezelfde verhalen over bedrijven die met de overheid samenwerken.
 
Bedankt ambtenaren, hopelijk kunnen jullie wél genieten van jullie +40 dagen verlof in het jaar. :thumb:

Ik weet niet met welke overheidsdienst jij werkt, maar ik heb als federaal ambtenaar 26 dagen verlof op een jaar.

Verder moet ge misschien eens leren wat minder te generaliseren. Als ge op uw werk op die manier communiceert is het vrij logisch dat je onder aan de stapel belandt overal. Vriendelijk en correct zijn levert nog steeds veel meer goodwill op dan u opstellen als een hautaine eikel. Allez 't is maar een tip eh.
 
Oh kijk eens aan:
Midden in de zomer, vlak voor het verlengde weekend van de Belgische feestdag, vraagt een klant om dringend een rapport af te leveren "tegen maandag 25/07" want zijn CEO komt dan en wil dit op dat moment bespreken. Dat is dus minder dan een werkdag voordien dat hij dit vraagt.

Die deadline "tegen maandag 25/07" moet je dus letterlijk lezen als: "Je kunt maar beter zorgen dat je vandaag geen verlof hebt. En als je dan nog toevallig geen verlof hebt, kun je maar beter zorgen dat je al uw werk vandaag onmiddellijk laat vallen om mijn rapport op te stellen."

Eikel.

Zat ik maar bij de overheid. Dan moest ik het aspect klantvriendelijkheid niet in overweging nemen en kon ik zeggen: "Uw rapport? Dat heeft een doorlooptijd van 6 weken. Gelieve uw aanvraag in te dienen op ons platform in de gevraagde vorm."
En als ik dan toevallig nog niet klaar ben, smijt ik er nog wat extra weken bij.
 
Het gebash op ambtenaren, waarbij bijna alle ambtenaren over dezelfde kam geschoren wordt, mag stoppen.
Ik weet niet met welke overheidsdienst jij werkt, maar ik heb als federaal ambtenaar 26 dagen verlof op een jaar.

Verder moet ge misschien eens leren wat minder te generaliseren. Als ge op uw werk op die manier communiceert is het vrij logisch dat je onder aan de stapel belandt overal. Vriendelijk en correct zijn levert nog steeds veel meer goodwill op dan u opstellen als een hautaine eikel. Allez 't is maar een tip eh.

Het is uitgerekend omdat ik altijd vriendelijk moet zijn tegen ambtenaren (en bij uitbreiding tegen andere monopolisten zoals dokters, notarissen, enzovoort) dat ik ergens een uitlaatklep nodig heb om eens onverbloemd mijn mening te zeggen over deze tamzakken.

M.a.w. ik ben altijd supervriendelijk tegen hen en zou volgens jouw logica dus altijd bovenaan de stapel moeten komen, maar nog steeds gaat het allemaal zo traag. Dat maakt het nog eens extra frustrerend.
 
Laatst bewerkt:
Oh kijk eens aan:
Midden in de zomer, vlak voor het verlengde weekend van de Belgische feestdag, vraagt een klant om dringend een rapport af te leveren "tegen maandag 25/07" want zijn CEO komt dan en wil dit op dat moment bespreken. Dat is dus minder dan een werkdag voordien dat hij dit vraagt.
Vriendelijk mailtje sturen dat je dit zo snel mogelijk zal behandelen maar dat het, gezien het verlengde weekend, niet tegen maandag zal lukken, is geen optie? Jij bent niet degene die last minute om een rapport vraagt. Plus ik vermoed dat je aan dringender projecten aan het werken bent, die voorrang verdienen? Gezien de stress-levels die je hier al weken vertoont.
 
Elke dag weer erger ik me aan hoeveel kracht Teams-calls vragen van mijn laptop.
Tijdens calls doe ik vaak nog andere dingen (al dan niet gedeeld) en 't is precies of die laptop kan niets anders meer, alles gaat steeds zo traag. Moest je eens oplijsten hoeveel tijd dat zo op jaarbasis kost...
 
Het is uitgerekend omdat ik altijd vriendelijk moet zijn tegen ambtenaren (en bij uitbreiding tegen andere monopolisten zoals dokters, notarissen, enzovoort) dat ik ergens een uitlaatklep nodig heb om eens onverbloemd mijn mening te zeggen over deze tamzakken.

M.a.w. ik ben altijd supervriendelijk tegen hen en zou volgens jou logica dus altijd bovenaan de stapel moeten komen, maar nog steeds gaat het allemaal zo traag. Dat maakt het nog eens extra frustrerend.

Ge kunt uw punt ook maken zonder veralgemenend te zijn.
Jij hebt mij nog nooit ontmoet, nog nooit met mij moeten werken, maar denk wel het recht te hebben omwille van uw ervaringen met anderen mij een tamzak te noemen.
Ik hoop dat je nooit met mijn dienst moet werken, want gegarandeerd dat je onderaan de stapel zou belanden.
 
Oh kijk eens aan:
Midden in de zomer, vlak voor het verlengde weekend van de Belgische feestdag, vraagt een klant om dringend een rapport af te leveren "tegen maandag 25/07" want zijn CEO komt dan en wil dit op dat moment bespreken. Dat is dus minder dan een werkdag voordien dat hij dit vraagt.

Die deadline "tegen maandag 25/07" moet je dus letterlijk lezen als: "Je kunt maar beter zorgen dat je vandaag geen verlof hebt. En als je dan nog toevallig geen verlof hebt, kun je maar beter zorgen dat je al uw werk vandaag onmiddellijk laat vallen om mijn rapport op te stellen."
Of: ge geeft dat door aan een collega? Of ge zegt tegen uwe klant op weliswaar vriendelijke wijze dat dat niet haalbaar is?
't zijn maar ideeën hé..

Idem over dit
Morgen mijn laatste werkdag voor mijn verlof. Met dergelijke risico's die nog in de lucht hangen zal het onmogelijk zijn om met een gerust hart op verlof te vertrekken. Overal laptop meenemen. Brandjes blussen. Risico's herbekijken. Etc. Ik kijk er nu al tegenop om mijn eerste werkweek na mijn verlof terug aan te vatten.
Bedankt ambtenaren, hopelijk kunnen jullie wél genieten van jullie +40 dagen verlof in het jaar. :thumb:
Brief collega's, zorg er voor dat zij die brandjes kunnen blussen?
Zo moeilijk is het allemaal niet hoor. Als ge morgen naar het nationaal defilé gaat en der nen APC over u, dan moet u bedrijf ook verder zonder u hé.
 
Of: ge geeft dat door aan een collega? Of ge zegt tegen uwe klant op weliswaar vriendelijke wijze dat dat niet haalbaar is?
't zijn maar ideeën hé..
Dat ben ik nu aan het regelen. Gelukkig kan iemand zich nog wat vrijmaken vanmiddag (door andere minder dringende zaken te laten vallen).

Maar ik wou dit toch even meegeven om het contrast te schetsen tussen hoe wij behandeld worden door de overheid, maar wel "moeten" springen voor onze klanten.
Hetzelfde gevoel had ik met mijn verbouwingen. Daar zat ik eens aan de klantzijde. Ok, ik moest wel een kapitaal uitgeven maar dan zou ik tenminste eens ontzorgd worden omdat ik nu de rol van klant kon aannemen. Maar dat draaide wel eventjes anders uit.

Ik zit precies altijd aan de slechte kant. :unsure:

Idem over dit

Brief collega's, zorg er voor dat zij die brandjes kunnen blussen?
Zo moeilijk is het allemaal niet hoor. Als ge morgen naar het nationaal defilé gaat en der nen APC over u, dan moet u bedrijf ook verder zonder u hé.

Dit is minder evident om collega's in te schakelen, zie eerder.
 
Oh kijk eens aan:
Midden in de zomer, vlak voor het verlengde weekend van de Belgische feestdag, vraagt een klant om dringend een rapport af te leveren "tegen maandag 25/07" want zijn CEO komt dan en wil dit op dat moment bespreken. Dat is dus minder dan een werkdag voordien dat hij dit vraagt.

Die deadline "tegen maandag 25/07" moet je dus letterlijk lezen als: "Je kunt maar beter zorgen dat je vandaag geen verlof hebt. En als je dan nog toevallig geen verlof hebt, kun je maar beter zorgen dat je al uw werk vandaag onmiddellijk laat vallen om mijn rapport op te stellen."
Je klinkt echt als een junior consultant die denkt dat 'm altijd moet springen voor alles wat beweegt.
Je kan ook gewoon aangeven dat die 25/7 gewoon té kort dag is, zonder het in het extreme te trekken met die zes weken.
 
gij hebt gewoon nooit uwe sync aangezet ja :p

Haha, toch wel, de eerste 2,5 jaar zijn wel gesynchroniseerd, geen idee waarom dat dan plots niet meer werkte - in ieder geval niets dat ik veranderd heb :)
IT wist trouwens ook niet waarom synchronisatie niet werkt op de tijdelijke laptop die ze mij meegegeven hebben :rolleyes:
 
Grrrrrr ... splinternieuwe laptop & 't spel heeft het al begeven. Effe terug naar m'n oude laptop dus.
Gelukkig had ik die over genomen van 't werk & nog niet aangesloten als nieuw machien onder m'n TV (ik bezig m'n oude laptops hier als Media Center basically).

Toch voor 1 keer dat m'n uitstelgedrag een voordeel ipv een nadeel is. :sneaky: (want die ligt hier al een maand op m'n tafel, onaangeroerd)

Anyway ... dat keyboard op dat oud spellement is toch écht wel serieus versleten ondertussen.
 
Laatst bewerkt:
Oh kijk eens aan:
Midden in de zomer, vlak voor het verlengde weekend van de Belgische feestdag, vraagt een klant om dringend een rapport af te leveren "tegen maandag 25/07" want zijn CEO komt dan en wil dit op dat moment bespreken. Dat is dus minder dan een werkdag voordien dat hij dit vraagt.

Die deadline "tegen maandag 25/07" moet je dus letterlijk lezen als: "Je kunt maar beter zorgen dat je vandaag geen verlof hebt. En als je dan nog toevallig geen verlof hebt, kun je maar beter zorgen dat je al uw werk vandaag onmiddellijk laat vallen om mijn rapport op te stellen."

Eikel.
"Sorry zal niet lukken"
Tis niet omdat zijn CEO dan afkomt dat iedereen maar moet springen hè.

Ofwel moet hij zijn vraag maar eerder stellen aan u.
Wat is het volgende ? "Tegen morgenvroeg moet het klaar zijn dus ik hoop voor u dat ge niet wou gaan slapen" ?
 
Oh kijk eens aan:
Midden in de zomer, vlak voor het verlengde weekend van de Belgische feestdag, vraagt een klant om dringend een rapport af te leveren "tegen maandag 25/07" want zijn CEO komt dan en wil dit op dat moment bespreken. Dat is dus minder dan een werkdag voordien dat hij dit vraagt.

Die deadline "tegen maandag 25/07" moet je dus letterlijk lezen als: "Je kunt maar beter zorgen dat je vandaag geen verlof hebt. En als je dan nog toevallig geen verlof hebt, kun je maar beter zorgen dat je al uw werk vandaag onmiddellijk laat vallen om mijn rapport op te stellen."

Eikel.
Als ik me niet vergis ben jij een project manager. Als jij niet in staat bent om zo'n vraag op een deftige manier af te handelen (en daarmee bedoel ik niet per se om gewoon op de eisen van de klant in te gaan), dan ben jij absoluut niet bekwaam in jouw job. Ik denk dat iedereen die samenwerkt met klanten wel weet dat klanten soms veeleisend kunnen zijn, geef ze een vinger en ze pakken je arm. Jouw taak als project manager is gewoon om daar deftig mee om te gaan.
 
Als ik me niet vergis ben jij een project manager. Als jij niet in staat bent om zo'n vraag op een deftige manier af te handelen (en daarmee bedoel ik niet per se om gewoon op de eisen van de klant in te gaan), dan ben jij absoluut niet bekwaam in jouw job. Ik denk dat iedereen die samenwerkt met klanten wel weet dat klanten soms veeleisend kunnen zijn, geef ze een vinger en ze pakken je arm. Jouw taak als project manager is gewoon om daar deftig mee om te gaan.

Eerst even vermelden dat hij dat rapport eerder al had gevraagd, maar dat die deadline in september lag. Dus het rapport an sich komt niet geheel uit de lucht vallen maar wel de snelheid waarmee het nu plots moest afgeleverd worden.

Ik had alvast geen tijd, daarom heb ik eerst even gekeken of er in ons team toevallig capaciteit voorhanden is. Dat was het geval. Ik heb de klant dus gemeld dat indien hij maandag dat rapport wil, dat hij snel zijn akkoord moet geven op de extra regie-uren die in rekening zullen worden gebracht. Hij heeft dat akkoord onmiddellijk gegeven. Ik laat het nu afwerken en doorsturen door mijn collega.
Mocht er geen capaciteit vrij geweest zijn, dan had ik de klant moeten teleurstellen.

Voel je vrij om te melden waar ik het beter kan doen. :unsure:
 
Ik lees hier graag mee en vind mac zijn posts toch altijd entertainend. Overdreven en te veralgemenend? Uiteraard. Da's net het idee van deze thread. Het kan deugd doen om eens even stoom af te laten.

Dat anderen hier constant klaar staan om op die jongen zijn kap te springen en zijn bekwaamheid in vraag te gaan stellen, vind ik toch niet schoon tbh. Lees eens tussen de lijnen, neem niet alles face-value van wat hij schrijft. Het bevat toch vaak een kern van waarheid.

Ik zit bv kant overheid waar vergunningen moeten afgeleverd worden. Onze dienst doet ondersteuning, analyses voor deelaspecten van een aanvraagdossier, waar de dossierbeheerder dan mee verder moet. We zitten hier nu bv ook met een aanvraag die al een tijdje aansleept en waar ik zelf het ook niet fantastisch meer vind langs onze kant. Lang wachten met communiceren. Tig interne vergaderingen om "af te stemmen" maar waar dan geen concreet besluit wordt genomen...

Nu hebben we na onze eerste ronde bemerkingen een herwerkt dossier teruggekregen. Ik bekijk dat en geef direct mijn blokkerende opmerkingen door. Het is duidelijk dat we het niet zo gaan kunnen aanvaarden. Ondertussen zelf op verlof, maar ik zorg in mijn laatste week dat alle elementen klaar liggen voor dossierbeheerder om terug te koppelen aan aanvrager. Maar dan zie ik ondertussen in mijn mail interne meeting request voor 22 aug. om het dan allemaal nog eens te overlopen. Tja, dat zorgt uiteraard voor frustratie langs de andere kant gezien zij ondertussen niet verder kunnen en ik kan ze daarin geen ongelijk geven.. '

Dusja. Veralgemenend van mac-bc? Uiteraard. Maar ik kan me wel vinden in zijn verhaal.
 
Eerst even vermelden dat hij dat rapport eerder al had gevraagd, maar dat die deadline in september lag. Dus het rapport an sich komt niet geheel uit de lucht vallen maar wel de snelheid waarmee het nu plots moest afgeleverd worden.

Ik had alvast geen tijd, daarom heb ik eerst even gekeken of er in ons team toevallig capaciteit voorhanden is. Dat was het geval. Ik heb de klant dus gemeld dat indien hij maandag dat rapport wil, dat hij snel zijn akkoord moet geven op de extra regie-uren die in rekening zullen worden gebracht. Hij heeft dat akkoord onmiddellijk gegeven. Ik laat het nu afwerken en doorsturen door mijn collega.
Mocht er geen capaciteit vrij geweest zijn, dan had ik de klant moeten teleurstellen.

Voel je vrij om te melden waar ik het beter kan doen. :unsure:
Dit is m.i. volgens de kunst en klantvriendelijk 👌.


Dat anderen hier constant klaar staan om op die jongen zijn kap te springen en zijn bekwaamheid in vraag te gaan stellen, vind ik toch niet schoon tbh.
Specifiek kappen op zijn bekwaamheid mag inderdaad niet de bedoeling zijn. Echter is dat meestal als tegenreactie op Mac die de bekwaamheid "van de hele wereld buiten zichzelf" in vraag stelt.


Lees eens tussen de lijnen, neem niet alles face-value van wat hij schrijft. Het bevat toch vaak een kern van waarheid.
Absoluut akkoord, en met die kern van waarheid ben ik het meestal (en ik gok velen met mij) eens.
Het zijn echter de gigantische generalisaties, altijd de fout ergens anders leggen zonder bij zichzelf te kijken, en het niet aanvaarden van enig ander beeld/input die (gok ik) mensen opjutten.

Allé ik bedoel: Lees 20 random posts van Mac, en ge hebt 90% kans dat hij uw werk, levenswijze, hobby, gezin, woonsituatie, ... heeft beledigd. En niet op een manier van "ik snap dit niet zo goed en we zouden dit beter anders doen", maar wel op een manier van "alle hondeneigenaars zijn dikke egoïsten".
Ik wil maar zeggen dat ik snap dat mensen er redelijk snel op springen...
 
Terug
Bovenaan