Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Wij mogen dat hier gewoon nemen in de frigo.
Ik heb al vanalles geweten.

Bij ons op kantoor is dit ook het geval & bij sommige van m'n klanten is dat ook zo.
Maar bij de meeste klanten waar ik kom is dat weliswaar toch niet het geval. Koffie meestal a volonté, maar frisdrank wordt oftewel niet aangeboden oftewel via een betalende automaat ergens.

Ik heb al vanalles geweten.

Bij ons op kantoor is dit ook het geval & bij sommige van m'n klanten is dat ook zo.
Maar bij de meeste klanten waar ik kom is dat weliswaar toch niet het geval. Koffie meestal a volonté, maar frisdrank wordt oftewel niet aangeboden oftewel via een betalende automaat ergens.
Jep, water, koffie en thee all you can drink, maar frisdrank komt uit de automaat. Denk dat ze bij die firma nog gewoon zijn dat meer dan de helft van ons personeel aan thuiswerk deed en die dus minder snel moest worden bijgevuld :(

Sinds ik 7 weken op ziekenverlof ben geweest heb ik echt het gevoel dat ik dommer geworden ben. Ik merk dat ik niet in diezelfde flow of werklust zit van voor m'n ziekenverlof. Is echt frustrerend.

Twee collega's die hier al de ganse tijd aan het hoesten en niezen zijn. De eerste heeft het al geweten. Blijf dan thuis ffs.

Mijn werkgever heeft blijkbaar in stilte een limiet van 150 EUR per maand op onze tankkaarten geplaatst. Dat is 81 liter diesel aan de pompprijs van vandaag en woon-werkverkeer kost 7.5 liter per dag. :angry:

Mijn werkgever heeft blijkbaar in stilte een limiet van 150 EUR per maand op onze tankkaarten geplaatst. Dat is 81 liter diesel aan de pompprijs van vandaag en woon-werkverkeer kost 7.5 liter per dag. :angry:

Was te verwachten, er zullen er nog volgen.

Vraag me wel af of het wettelijk is, want VAA en zo.

Daar zou ik toch ook volledig niet mee akkoord gaan, ideaal om al uw personeelsleden goed te demotiveren. Dat is pakweg een 1000k per maand, is wel heel sterk gelimiteerd dan.

En dan wordt de vraag hoe gemakkelijk ze die tankkaart kunnen afschaffen. Lijkt me dat dat vaak in een contract zal staan en dus een contractwijziging nodig heeft? Ben benieuwd hoeveel erover gaan vallen als ze daarmee beginnen...

Was te verwachten, er zullen er nog volgen.

Vraag me wel af of het wettelijk is, want VAA en zo.
Dat mag weldegelijk. Je hebt immers nog altijd het privégebruik van een woning en het privégebruik van een tankkaart, of die al dan niet gelimiteerd is maakt geen zak uit. Wat je eventueel nog zou kunnen proberen is de opleg aan brandstofkosten als werkelijke beroepskosten te bewijzen maar dat zal niet opwegen tegen het algemeen forfait.

Er gaan er sowieso nog volgen. Is niet de eerste waar ik weet dat er met een gelimiteerde tankkaart/privékilometers wordt gewerkt.

Eigen frustratie: ik zit nu al enkele maanden op nieuwe assigment, voorbije maanden heb ik vooral zitten struggelen om alle nodige accessen/tools te verzamelen. Mijn reservelaptop van 8 jaar oud met nog dvddrive en VGA-poort is eindelijk vervangen door een splinternieuwe laptop, ben echter al mijn toegangen kwijt. Ik ben al 3 dagen compleet onproductief. Word heel de wereld rondgestuurd (callcenter in India/Frankrijk/US) en sta geen stap verder. En sommigen zouden denken: wees blij dat je dik betaald ben om niets te moeten doen, ik word er echter knettergek van :(. Straks gaat India het weekend in, denk dat ik dan maar tourke ga gaan lopen om de frustratie te verbijten :p, kan toch niets doen.

Dat mag weldegelijk. Je hebt immers nog altijd het privégebruik van een woning en het privégebruik van een tankkaart, of die al dan niet gelimiteerd is maakt geen zak uit. Wat je eventueel nog zou kunnen proberen is de opleg aan brandstofkosten als werkelijke beroepskosten te bewijzen maar dat zal niet opwegen tegen het algemeen forfait.

Er gaan er sowieso nog volgen. Is niet de eerste waar ik weet dat er met een gelimiteerde tankkaart/privékilometers wordt gewerkt.
Welja ... als dat op papier staat is het toegelaten om het privé gebruik te beperken.

Maar als dit nergens is neer geschreven & het altijd onbeperkt is geweest zal dat niet 'zomaar' mogen dacht ik. Men zal u daarvoor normaal gezien een contractwijziging voor moeten voor schotelen (wss een nieuwe car policy om af te tekenen).

Dus dat zomaar toepassen ... lijkt mij niet OK te zijn.

Maar als dit nergens is neer geschreven & het altijd onbeperkt is geweest zal dat niet 'zomaar' mogen dacht ik. Men zal u daarvoor normaal gezien een contractwijziging voor moeten voor schotelen (wss een nieuwe car policy om af te tekenen).
Inderdaad, daar gaat het hier om: eenzijdige wijziging van de arbeidsvoorwaarden. Tankkaart contractueel beperken mag uiteraard wel.

Welja ... als dat op papier staat is het toegelaten om het privé gebruik te beperken.

Dus dat zomaar toepassen ... lijkt mij niet OK te zijn.
Lees uw contract eens na. Bij mij stond er in het verleden altijd in dat een wagen geen absoluut recht was en dat de car policy op elk moment kon gewijzigd worden.
Mijn vriend zijn kilometers zijn sinds 2 jaar beperkt, die heeft geen nieuw contract gekregen. Wel een nieuwe car policy die voor iedereen algemeen is ingegaan, ze moesten die car policy niet ondertekenen.

Lees uw contract eens na. Bij mij stond er in het verleden altijd in dat een wagen geen absoluut recht was en dat de car policy op elk moment kon gewijzigd worden.
Mijn vriend zijn kilometers zijn sinds 2 jaar beperkt, die heeft geen nieuw contract gekregen. Wel een nieuwe car policy die voor iedereen algemeen is ingegaan, ze moesten die car policy niet ondertekenen.
Het is niet omdat iets in een contract staat, dat het daarom ook wettelijk is.

https://www.leaseplan.be/sites/default/files/uploads/2016/wp_carpolicy_leaseplan_nl_0.pdf
Wijzigingen in een car policy zijn delicaat, want deze liggen dicht tegen de lijn van de Arbeidsovereenkomstenwet. Indien een bedrijfswagen ook privé mag worden gebruikt, is de wagen een loonelement. Hierdoor kan elke eenzijdige ingrijpende wijziging in de car policy verstrekkende gevolgen hebben als de werknemer dit zou aanvechten voor de rechtbank.

De juridische invalshoek
Als werkgever is het belangrijk om weten dat het privégebruik van een bedrijfswagen een loonelement is en dus onderwerp is van de wet op de loonbescherming (artikel 18). Dit betekent dat u dit voordeel niet eenzijdig kan wijzigen of afschaffen.
U kunt als werkgever enkel eenzijdig aanpassingen doen in de carpolicy die ‘bijkomstig’ zijn. Dat is in principe het geval indien u enkel het soort brandstof zou wijzigen en niet de klasse (TCO) van de wagen.

Het is niet omdat iets in een contract staat, dat het daarom ook wettelijk is.

https://www.leaseplan.be/sites/default/files/uploads/2016/wp_carpolicy_leaseplan_nl_0.pdf

Het basisnut is er nog altijd eh, ‘een bedrijfswagen met tankkaart’. Dan kan je op elke puntkomma vallen:
- hoeveel wagens zijn tijdens de corona in looptijd wel niet verlengd (langer met oudere wagen rijden);
- hoe vaak switcht men van verzekeringspolis met daarbij een verschillend franchisebedrag (bij mijn voorgaande werkgever zelf van geen franchise naar een franchise);
- door vergroening van park investering in kleinere elektrische wagens tov luxe suv’s
Etc.

Good luck om uw werkgever daarvoor aan te vechten. Maar ik snap wel dat dat frustrerend is.

Bij mijn vriend hebben ze zelf nog een andere oplossing gevonden: max 80 dagen per jaar toegang tot de bedrijfsparking, rest is parkeren op eigen kosten. In ruil heeft hij wel bovenop zijn wagen een elektrische fiets gekregen (die wel al een dik jaar in bestelling is, hij mag wel al een jaar nog max 80 dagen op kantoor parkeren).

Het basisnut is er nog altijd eh, ‘een bedrijfswagen met tankkaart’. Dan kan je op elke puntkomma vallen:
- hoeveel wagens zijn tijdens de corona in looptijd wel niet verlengd (langer met oudere wagen rijden);
- hoe vaak switcht men van verzekeringspolis met daarbij een verschillend franchisebedrag (bij mijn voorgaande werkgever zelf van geen franchise naar een franchise);
- door vergroening van park investering in kleinere elektrische wagens tov luxe suv’s
Etc.

Good luck om uw werkgever daarvoor aan te vechten. Maar ik snap wel dat dat frustrerend is.

Bij mijn vriend hebben ze zelf nog een andere oplossing gevonden: max 80 dagen per jaar toegang tot de bedrijfsparking, rest is parkeren op eigen kosten. In ruil heeft hij wel bovenop zijn wagen een elektrische fiets gekregen (die wel al een dik jaar in bestelling is, hij mag wel al een jaar nog max 80 dagen op kantoor parkeren).
Je hebt misschien niet mijn volledige reactie hierboven gelezen?
U kunt als werkgever enkel eenzijdig aanpassingen doen in de carpolicy die ‘bijkomstig’ zijn. Dat is in principe het geval indien u enkel het soort brandstof zou wijzigen en niet de klasse (TCO) van de wagen.
Dus neen, je kan niet over elke puntkomma vallen. Maar als de werkgever nieuwe regels oplegt waardoor alle door de WG betaalde diesel opgaat aan verplaatsingen naar klanten, dan valt je privé-voordeel weg en dat voordeel is eenvoudigweg een te belangrijk loonelement om zomaar te negeren.
Als werknemer kan je dat interpreteren als een onrechtmatig ontslag (want minder loon dan vastgesteld in het contract, voor hetzelfde werk) en een verbrekingsvergoeding inroepen.

Dat de WG van je partner allerlei compensaties aangeboden heeft, toont net aan dat men beseft dat men dit niet zomaar eenzijdig kan aanpassen zonder consequenties.

Terug
Bovenaan