Sorry, maar je snapt er niets van.
Zoals eerder talloze keren uitgelegd, kan er niet zomaar een limiet opgelegd worden als je altijd onbeperkt hebt mogen tanken.
De referenties verwijzen naar hetgeen er in uw contract/ car policy staat. Als daarin niet letterlijk staat dat jij ongelimiteerd het privégebruik van een tankkaart hebt denk ik imo niet dat je kan spreken van een eenzijdige wijziging van het contract. Zoals ik al eerder zei heb ik net heel vaak gezien dat een bedrijfswagen geformuleerd werd als geen absoluut voordeel omdat werkgevers weten dat de wetgeving inzake bedrijfswagens vatbaar is voor wijzigingen.
In de referenties staat zelf dat zaken bijkomstig aan de wagen eenzijdig kunnen gewijzigd worden zoals de verzekeringspolis, wordt letterlijk naar verwezen, sorry maar al dan niet een franchise ten koste van de werknemer vind ik evenzeer iets wat u raakt in uw privégebruik.
In de referenties staat zelf letterlijk de aanbeveling om in de car policy op te nemen dat je als werkgever op elk moment eenzijdig het leasebudget kan aanpassen. Als jij in uw contract hebt ondertekend dat jij AKKOORD gaat met die car policy dan is er toch geen sprake van een éénzijdige wijziging van uw arbeidscontract? Daarom, zou ik hier aanbevelen om uw contract en getekende car policy na te lezen en eventueel een arbeidsjurist te raadplegen.
Letterlijke copy paste uit de car policy van mijn laatste werkgever:
‘De totale kost voor het bezit van een bedrijfswagen (TCO) en de CO2-emissie, hieronder vermeld, zullen worden bekeken wanneer de marktcondities dit vereisen
(prijs, wetgeving,...);,‘
‘De TCO houdt rekening met de volgende elementen:
het leasetarief vermeerdert met de verzekeringskost;
de niet aftrekbare BTW op leasing en fuel kosten;
de fiscale impact van de niet aftrekbaarheid van de leasingkosten (afhankelijk van de
CO2)
de fuel kosten.’
In mijn contract staat dat ik een wagen krijg toegekend in lijn met mijn functieniveau en dat ik ‘volledig akkoord’ ga met de car policy waarvan ik een kopie ontvangen heb. In de car policy nemen ze dan een TCO op per functieniveau.
Sorry maar in dat geval zou ik imo geen poot hebben om op te staan integendeel, door de stijgende fuel kost blijft na beperking van de tankkaart de TCO voor de werkgever waarschijnlijk op hetzelfde niveau. Ik zie niet in waarom een big four dat tegen beter weten in zou opnemen in hun car policy :/.