Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Ugh, uw eerste werkdag na een weekje vakantie. Dat is toch altijd opnieuw de hel hé? Je zou het ontzien om vakantie te nemen.
Daarom ga ik tijdens mijn verlof altijd doorheen mijn mails en sommige zaken.
Als ik dat niet doe, dan steek ik er zoveel tijd in, dat het nut van dat verlof gewoon zodanig naar de haaien is dat ik nog meer van stress op ben dan als ik geen verlof had genomen.

Heeft voor mij het gemakkelijkst gewerkt. Al zijn er ook wel andere opties, zie verder.

Typisch projectwerk: alles loopt door tijdens uw afwezigheid waardoor je precies geen verlof mag nemen. Daarom benijd ik mensen die in de zorgsector werken
Je kunt dat op verschillende manieren opvangen. In principe zou je als je zegt dat je 1 week op verlof gaat, stellen dat je 6 - 7 dagen op verlof gaat. Zodoende dat je 1 - 2 dagen hebt om terug bij te benen waarin ze u gerust laten. Dat werd soms zo intern naar de buitenwereld gecommuniceerd toen ik nog in de private sector werkte. Voor interne vragen was je dan ter beschikking. Dat leek toch ook te kunnen /werken.

Ik heb echter eerder een voorkeur voor bij mondjesmaat wat bij te houden. Dan ineens 1 - 2 dagen vol te moeten gaan.
Wat eigenlijk raar is rekening houdende met mijn studieattitude waar dat eigenlijk eerder omgekeerd was :p.

project managers, projectleiders, ... tenminste vaste bouwverloven waarbij alles stil ligt), etc.
Is niet noodzakelijk standaard hoor. De ruwbouw daar is dat redelijk standaard. De elektricien, de HVAC'er, ... is dat niet noodzakelijk het geval.

Ugh, uw eerste werkdag na een weekje vakantie. Dat is toch altijd opnieuw de hel hé? Je zou het ontzien om vakantie te nemen.
Neen gewoon je out of office tot woensdag instellen. Maandag en dinsdag dan bijlezen en veel in concepten/drafts laten steken. Vanaf dinsdagmiddag beginnen alles uit te sturen.

Ja uit verlof terugkomen is toch altijd een hel inderdaad.
Als je een week niets doen stapelt die mailbox zich op en zijt ge weer zoveel tijd bezig die te ledigen. Checkt ge dat ding tijdens het verlof kan het zijn dat er mails insteken die uw vakantie-mood toch verpesten.

Ik begin er meestal ook wel al een dagske op voorhand thuis aan, anders heb ik toch maar buikpijn die avond voor de dag erna dus ja.

Ben ik meer dan 2 weken weg zet ik gewoon in mijn out-of-office dat de mails ook na mijn verlof niet gelezen zullen worden en dat ze belangrijke mails moeten forwarden naar collega X of tijdens (of na) mijn verlof naar kantoor moeten bellen.
Ik begin niet meer aan het uitzoeken en filteren tussen 1000-den mails.

Ja uit verlof terugkomen is toch altijd een hel inderdaad.
Als je een week niets doen stapelt die mailbox zich op en zijt ge weer zoveel tijd bezig die te ledigen. Checkt ge dat ding tijdens het verlof kan het zijn dat er mails insteken die uw vakantie-mood toch verpesten.

Ik begin er meestal ook wel al een dagske op voorhand thuis aan, anders heb ik toch maar buikpijn die avond voor de dag erna dus ja.

Ben ik meer dan 2 weken weg zet ik gewoon in mijn out-of-office dat de mails ook na mijn verlof niet gelezen zullen worden en dat ze belangrijke mails moeten forwarden naar collega X of tijdens (of na) mijn verlof naar kantoor moeten bellen.
Ik begin niet meer aan het uitzoeken en filteren tussen 1000-den mails.

Bwa, als je lang op verlof bent zijn veel dingen al afgehandeld.

Het ergste is om 1-2 dagen verlof te nemen; uw collega's doen de moeilijke zaken dan niet omdat je toch direct terug zal zijn. Uiteindelijk heb je bij uw terugkomst gewoon die dagen in te halen.

:puke:

Onedrive dat al 25 minuten aan het dutsen is met de synchronisatie van één bestand van ocharme 1,3 MB :angry:

Zo een dingen zoals net word ik zot van hé.

Hier staan mensen op kantoor om ne sleutel op te halen. Die zeggen dat ze ne mail gehad hebben van collega X dat ze de sleutel konden komen halen.
Die sleutel vind ik hier nergens. (nochtans is er een vaste plaats om die dingen te leggen)

Ik bel Collega X, maar die is niet direct te bereiken. Dus ik bel collega's die daar bij op kantoor zitten: "ja euh die zit thuis".
Uiteindelijk collega X te pakken.

"Ja, ik moest die mail sturen voor collega Y en weet van niks verder"

- Ik bel collega Y: "Ja euh, collega Z zou die daar van de week ergens moeten gelegd hebben".
- Collega Z --> onbereikbaar

Dus ik bel collega A, die misschien ook op kantoor was toen collega Z langs kwam maar die pakt niet op.

Dus dan staat ge daar schoon te koekeloeren.
Uiteindelijk belt collega A terug.
"Ja, dat ligt op de bureau van collega C"

En zo kom ik dan als onprofessioneel over en ben ik 15 minuten van mijne dag kwijt. Top!

Hoe moeilijk kunt ge het maken denk ik dan.

Zo een dingen zoals net word ik zot van hé.

Hier staan mensen op kantoor om ne sleutel op te halen. Die zeggen dat ze ne mail gehad hebben van collega X dat ze de sleutel konden komen halen.
Die sleutel vind ik hier nergens. (nochtans is er een vaste plaats om die dingen te leggen)

Ik bel Collega X, maar die is niet direct te bereiken. Dus ik bel collega's die daar bij op kantoor zitten: "ja euh die zit thuis".
Uiteindelijk collega X te pakken.

"Ja, ik moest die mail sturen voor collega Y en weet van niks verder"

- Ik bel collega Y: "Ja euh, collega Z zou die daar van de week ergens moeten gelegd hebben".
- Collega Z --> onbereikbaar

Dus ik bel collega A, die misschien ook op kantoor was toen collega Z langs kwam maar die pakt niet op.

Dus dan staat ge daar schoon te koekeloeren.
Uiteindelijk belt collega A terug.
"Ja, dat ligt op de bureau van collega C"

En zo kom ik dan als onprofessioneel over en ben ik 15 minuten van mijne dag kwijt. Top!

Hoe moeilijk kunt ge het maken denk ik dan.
Krijg ik het ook van als je er zelf niks aan kan doen.

Deze week ook gehad. Het parket belt vandaag om te zeggen dat ze een pv niet ontvangen hebben dat ze sinds 3 december al gevraagd hebben en al iedere maand een rappel gestuurd hebben. Die rechtzaak is dus vrijdag.

Ik kijk naar wie de opsteller is: in verlof. Ik kijk naar wie de chef is: in verlof. En daar sta je dan te blinken als de uil van heel het spel. 3 getuigen die door die opsteller moeten verhoord worden en ze zijn in verlof en een ander kan het niet doen.

(Telefonisch, via Teams en nog het meest hatelijke: via Whatsapp) wordt aangevallen door een bende strontvliegen op stront omdat je terug bent.

Hier nog even op doorgaan.
Ik krijg echt 7 posts na elkaar op whatsapp met 5 vragen in. :wtf:
Ik antwoord subtiel met: "Ik zal u antwoorden via mail, dat typt makkelijker".
Begint die kerel op die mail wel niet opnieuw te antwoorden via Whatsapp zeker?! :wtf: :wtf: Wat is er mis met sommige mensen?

Ik zou sowieso nooit Whatsapp gebruiken voor zakelijke doeleinden. Communicatiemiddelen genoeg. Als het een kort vraagje tussendoor is, zie ik het door de vingers omwille van efficiëntie. Maar wie begint er nu pagina's lang op whatsapp te typen? Jezus.

En na 5 maanden vraagt iemand zich af: "Van waar komt die informatie nu weer?" En zit hij zijn mailbox af te zoeken, zijn Teams, zijn fysieke post, zijn sms'en, ... en dan zal niemand het vinden want het zat in de Whatsapp. :sarcastic: Wat is het volgende? Projecten bespreken onder elkaars vakantiefoto's op Instagram? :sarcastic:

Dat is zoals de interne audits die ik in China en Macau heb gedaan, per company policy moet je uiteraard een bestelbon maken en formeel doorsturen naar de leverancier als je iets wilt aankopen, maar daar stuurden ze gewoon een berichtje via WeChat naar de leverancier als ze iets wilden aankopen...:scream:

Sowieso inderdaad not done om via Whatsapp te communiceren voor werk.

Begint die kerel op die mail wel niet opnieuw te antwoorden via Whatsapp zeker?! :wtf: :wtf: Wat is er mis met sommige mensen?

Ik zou sowieso nooit Whatsapp gebruiken voor zakelijke doeleinden. Communicatiemiddelen genoeg. Als het een kort vraagje tussendoor is, zie ik het door de vingers omwille van efficiëntie. Maar wie begint er nu pagina's lang op whatsapp te typen? Jezus.

En na 5 maanden vraagt iemand zich af: "Van waar komt die informatie nu weer?" En zit hij zijn mailbox af te zoeken, zijn Teams, zijn fysieke post, zijn sms'en, ... en dan zal niemand het vinden want het zat in de Whatsapp. :sarcastic: Wat is het volgende? Projecten bespreken onder elkaars vakantiefoto's op Instagram? :sarcastic:
Laat je dat die persoon ook weten? Subtiele hints werken duidelijk niet.

Zoals hierboven staat toch makkelijk op te lossen? Blocken is misschien wat stevig, maar gewoon elke communicatie via whatsapp negeren en dat zal wel snel stoppen.

Zoals hierboven staat toch makkelijk op te lossen? Blocken is misschien wat stevig, maar gewoon elke communicatie via whatsapp negeren en dat zal wel snel stoppen.

Inderdaad, had zo een Indische collega die me tijdens een verlofdag begon te sturen via whatsapp.
Big no-no, zeker als er nog eens klantennamen in werden vernoemd
gewoon genegeerd en haar via mail gezegd dat ik whatsapp niet voor het werk gebruik

Hier op 't werk ook voor de mobiele equipes. Je krijgt de dag ervoor op whatsapp in een groepchat een bericht waar je de dag erna werkt. En wat met mensen zonder smartphone? Oké, da's outdated, maar toch, ze bestaan.

De avond ervoor al eens diagonaal door je mailbox gaan om je een beetje te kunnen voorbereiden op de meeting van de volgende ochtend om 8u30. Dan begin je half voorbereid aan die meeting (je kon namelijk niemand meer contacteren de avond ervoor), terwijl je langs alle zijden (Telefonisch, via Teams en nog het meest hatelijke: via Whatsapp) wordt aangevallen door een bende strontvliegen op stront omdat je terug bent. Wat verwachten ze nu? Dat ik belangrijke updates kan geven nadat ik 1 minuut opnieuw aan het werk ben na een week verlof? Wat voor logica is dat eigenlijk?! Vraag je op woensdagmorgen ook een update wanneer je elkaar dinsdagavond nog gesproken hebt? Neen toch?

Chill the fuck down gasten. Jezus.

Typisch projectwerk: alles loopt door tijdens uw afwezigheid waardoor je precies geen verlof mag nemen. Daarom benijd ik mensen die in de zorgsector werken, die in de bouw werken (daar hebben project managers, projectleiders, ... tenminste vaste bouwverloven waarbij alles stil ligt), etc.
Ik snap echt uw redeneringen niet. jij bent anders de eerste om te zeggen dat mensen assertief moeten zijn en hun mond moeten durven open doen.

als JIJ ja zegt tegen een meeting dan moet je voorbereid zijn. Meeting doen om 8:30 de eerste dag na een verlof is gewoon dom als je effectief iets moet bijdragen. Waarom heb je werkmensen op whatsapp (of andere social media) ? Weerom, decline is een optie.

Ik ben nu ook weg voor een week en ik ben zeker dat er dinsdag een hoop zullen staan te springen om dingen te bespreken of te doen. 'straks','morgen', 'misschien deze namiddag' zijn allemaal aanvaardbare antwoorden. Maar aan de ene kant kwaad zijn dat mensen je proberen contacteren als je terug komt en dan aan de andere kant wel mensen in de avond proberen contacteren? O_o

no offense maar een beetje ruggengraat kan mss wel helpen. En dat komt van iemand die ook al veel te makkelijk ja zegt.

Ik haat dat gezeiks met Teams ook eigenlijk. Mensen die me chatberichten sturen in de hoop dat ze voorrang krijgen op andere mails ofzo?

'ik heb u een mail gestuurd'

Of

'kan je me mss x of y bezorgen aub?'

Ja jongens dat kan allemaal maar ge gaat gewoon mee moeten aanschuiven in de rij! :angry:

OF

Telefoon krijgen

'stoor ik?'

'euh ja eigenlijk wel ik heb verlof vandaag'

'ah oei sorry.... Ma dus seg kunt ge eens kijken over blablabla'

'nee'

Ik haat dat gezeiks met Teams ook eigenlijk. Mensen die me chatberichten sturen in de hoop dat ze voorrang krijgen op andere mails ofzo?

'ik heb u een mail gestuurd'

Of

'kan je me mss x of y bezorgen aub?'

Ja jongens dat kan allemaal maar ge gaat gewoon mee moeten aanschuiven in de rij! :angry:

OF

Telefoon krijgen

'stoor ik?'

'euh ja eigenlijk wel ik heb verlof vandaag'

'ah oei sorry.... Ma dus seg kunt ge eens kijken over blablabla'

'nee'
Amai, ik zou zelf niet opnemen...

Geen ergernis, maar mijn mail voor opslag is verstuurd.
Was nu toch al 2-3 jaar geleden en heb intussen een 10-tal gebouwen via referenties binnen gehaald en geen enkel verloren. (basically nog maar 1 op 9 jaar). Dat ondanks dat we bijna niet hebben mogen/kunnen vergaderen in coronatijden.
Verder altijd bereikbaar, geen problemen die tot de baas komen om op te lossen, ondersteuning aan nieuwe collega's,...
En nu ik terug aan het vergaderen ben en toch grotendeels oprechte complimenten weer krijg van de mensen vond ik de tijd wel rijp. (Ik had een beetje bang om te kijken wat het zou geven als we terug moesten opstarten en sommige gebouwen al 2 jaar niet meer vergaderd hebben)

Zeker nu de meesten een wagen hebben en ik verantwoordelijk ben voor de dienst mag er wel wat extra van af (ondanks dat ik qua netto loon wel goed zit vind ik) denk ik dan. Nu, belangrijker dan loon of een wagen is de enorme vrijheid die ik heb om te doen wat ik wil en wanneer ik wil, dat is mij meer dan 1000 euro netto per maand waard.

Nu kijken hoe dit in orde kan komen en welk voorstel ze geven. Vorige keren was het de baas zelf die besliste maar we zijn 1.5 jaar geleden overgenomen door een groep waar ik amper iemand van ken. Dus ik heb geen idee hoe dat gaat lopen.

Terug
Bovenaan