Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Je hebt misschien niet mijn volledige reactie hierboven gelezen?

Dus neen, je kan niet over elke puntkomma vallen. Maar als de werkgever nieuwe regels oplegt waardoor alle door de WG betaalde diesel opgaat aan verplaatsingen naar klanten, dan valt je privé-voordeel weg en dat voordeel is eenvoudigweg een te belangrijk loonelement om zomaar te negeren.
Als werknemer kan je dat interpreteren als een onrechtmatig ontslag (want minder loon dan vastgesteld in het contract, voor hetzelfde werk) en een verbrekingsvergoeding inroepen.

Dat de WG van je partner allerlei compensaties aangeboden heeft, toont net aan dat men beseft dat men dit niet zomaar eenzijdig kan aanpassen zonder consequenties.
In uw referenties staat er niets expliciet omtrent de tankkaart specifiek, enkel omtrent de ter beschikking stelling van een wagen. Een tankkaart is volgens mij nooit op zodanige manier geformuleerd dat ze onbeperkt is en sowieso tot een privé-voordeel leidt. Als je puur de fiscale wetgeving bekijkt spreekt men louter van een tankkaart, zelf 1 terugbetaalde tankbeurt is fiscaal voldoende om te spreken van een privé-voordeel (en leidt onmiddellijk tot de toepassing van de verwerping van 40% op het VAA-regel). Misschien kan een arbeidsjurist meer duidelijkheid scheppen dan uw referenties.

In uw referenties staat er niets expliciet omtrent de tankkaart specifiek, enkel omtrent de ter beschikking stelling van een wagen. Een tankkaart is volgens mij nooit op zodanige manier geformuleerd dat ze onbeperkt is en sowieso tot een privé-voordeel leidt. Als je puur de fiscale wetgeving bekijkt spreekt men louter van een tankkaart, zelf 1 terugbetaalde tankbeurt is fiscaal voldoende om te spreken van een privé-voordeel (en leidt onmiddellijk tot de toepassing van de verwerping van 40% op het VAA-regel). Misschien kan een arbeidsjurist meer duidelijkheid scheppen dan uw referenties.
Puur de fiscale wetgeving lijkt me zoals jij het stelt geen rekening te houden met de scheiding tussen privé en werk-kilometers. Dan zou een taxi-chauffeur in loondienst ook ineens zijn tankkaart kunnen zien beperkt worden tot 1 tankbeurt per maand? En de rest moet hij zelf maar voorzien, werk en privé?
Ik ben nu evenwel geen jurist en ga het ook niet opzoeken.

Misschien kan jij zelf referenties aanhalen i.p.v. zonder bron te stellen dat werkgevers zomaar loon mogen afpakken van werknemers en ze zich daarbij moeten neerleggen? Dat is niet het advies dat je aan forumleden hier hoeft te geven. :)

Kan de werkgever eenzijdig de wagen afnemen of van categorie verlagen?​

Het privégebruik van de firmawagen is loon en dus kan de werkgever niet zomaar eenzijdig het recht op een al toegekende firmawagen ontnemen.

Heeft de werkgever het recht om het gebruik van de tankkaart te beperken nu de prijzen zo sterk stijgen? Hoe kan misbruik worden voorkomen?

In het algemeen wordt de tankkaart ter beschikking gesteld van een werknemer die ook een bedrijfswagen heeft. De RSZ en de Fiscus zijn van oordeel dat dan geen extra of afzonderlijk belastbaar voordeel van alle aard moet worden berekend en dat de verstrekking van deze kaart onder het voordeel “wagen” valt. De bedoeling van de werkgever moet duidelijk omschreven zijn in de overeenkomst tussen de partijen (“car policy”, arbeidsovereenkomst, arbeidsreglement, enz.).

“Soms geeft de werkgever ook een tankkaart aan een werknemer die geen bedrijfswagen heeft. Voor het privégebruik van deze kaart, d.w.z. voor de brandstof die voor privédoeleinden wordt gebruikt, moet dan een voordeel van alle aard worden aangegeven. Onder privégebruik verstaan we de verplaatsingen tussen de woonplaats en de vaste werkplaats en de eigenlijke privéverplaatsingen. Het beroepsgebruik levert uiteraard geen belastbaar voordeel op. Wanneer een tankkaart voor privégebruik zonder bedrijfswagen wordt aangeboden, moet het voordeel op zijn werkelijke waarde worden geschat, d.w.z. op basis van de brandstofprijs,” legt Isabelle Caluwaerts uit.

Wat de beperking van het gebruik van de tankkaart betreft: niets belet de werkgever om het voordeel dat hij toekent te beperken. Sommige werkgevers beperken het budget en andere voorzien in een persoonlijke tussenkomst van de begunstigde. Raadpleeg altijd de overeenkomst tussen de werkgever en de werknemer.

“De tankkaart wordt echter vaak onbeperkt verstrekt (afgezien van een eventuele territoriale beperking), maar dan wel gekoppeld aan één enkel voertuig om eventueel misbruik te voorkomen. Gezien de sterke stijging van de brandstofprijzen zullen de budgetten voor tankkaarten waarschijnlijk exploderen, wat ongetwijfeld gevolgen zal hebben voor het wagenparkbeleid van de onderneming. Indien de werkgever de overeenkomst tussen hem en zijn werknemer over de toekenning van de kaart wenst te wijzigen, moet hij het akkoord van de werknemer hebben, of van de werknemersvertegenwoordigers in het geval van een collectieve arbeidsovereenkomst. Maar het is niet ondenkbaar dat hierover in verschillende ondernemingen zal worden onderhandeld," zegt Isabelle Caluwaerts.

Een eenzijdige wijziging van de toekenningsvoorwaarden zonder instemming van de werknemer zou kunnen worden beschouwd als een daad van impliciet ontslag, aangezien de wagen en de brandstof loonvoordelen zijn. Een goed advies op dit moment is om in overeenkomsten clausules te voorzien die de werkgever in staat stellen om op gezette tijdstippen de toekenningsvoorwaarden of eventuele beperkingen op het gebruik van de brandstofkaart te herzien.

Mijn werkgever heeft blijkbaar in stilte een limiet van 150 EUR per maand op onze tankkaarten geplaatst.
Ondertussen gepolst bij HR en er zou tijdens de periode van verplicht telewerk een limiet zijn geweest (niks van gemerkt, want amper gereden), maar die is weer weggehaald. To be continued.

Twee collega's die hier al de ganse tijd aan het hoesten en niezen zijn. De eerste heeft het al geweten. Blijf dan thuis ffs.
Me and my big mouth.

Ze zijn alle twee naar huis, maar niet vervangen. Dus van 5 naar 3 man en ik ben den enige ancien. Dan komen er natuurlijk een ganse hoop speciallekes binnen met als kers op de taart een "gepikte" wagen die uiteindelijk gewoon verkeerd geparkeerd stond.

Gelukkig ben ik een week met verlof. WAAR IS 18U?!

Sorry, maar je snapt er niets van.

Zoals eerder talloze keren uitgelegd, kan er niet zomaar een limiet opgelegd worden als je altijd onbeperkt hebt mogen tanken.

Niet zozeer iets op het werk maar meer te maken met het thuiswerken. Mijn vriendin ziet het op bepaalde dagen als een vrijgeleide tot te gaan doen wat ze wil want ik kan wel op de kleine passen. Als dat een half uurtje is of een uurtje over de middag geen enkel probleem maar vandaag ben ik 3 uur vanalles moeten gaan doen ivm de kinderen (afzetten kamp, ophalen kamp inclusief hele ceremonie voor laatste dag en naar de dokter met de jongste).

En dan valt ze uit te lucht als ik nog moet werken na het avondeten! Nu zit ik hier mooi om 20u nog te werken terwijl ik om 8 uur vanmorgen begonnen ben.

En het is niet dat ze niet flexibel zijn bij de klant (ben consultant) maar ik heb ook werk dat af moet en een zeker gevoel van professionaliteit om op zijn mits de uren te presteren voor dewelke ze voor me betalen.

Veel zin van tijd om gewoon voltijds terug naar kantoor te gaan.

De hoestende jobstudent wast zijn handen niet na een toiletbezoek. (En ja, ik kan zien wie uit het toilet komt en dan zijn pollen niet wast.)

Sorry, maar je snapt er niets van.

Zoals eerder talloze keren uitgelegd, kan er niet zomaar een limiet opgelegd worden als je altijd onbeperkt hebt mogen tanken.
De referenties verwijzen naar hetgeen er in uw contract/ car policy staat. Als daarin niet letterlijk staat dat jij ongelimiteerd het privégebruik van een tankkaart hebt denk ik imo niet dat je kan spreken van een eenzijdige wijziging van het contract. Zoals ik al eerder zei heb ik net heel vaak gezien dat een bedrijfswagen geformuleerd werd als geen absoluut voordeel omdat werkgevers weten dat de wetgeving inzake bedrijfswagens vatbaar is voor wijzigingen.
In de referenties staat zelf dat zaken bijkomstig aan de wagen eenzijdig kunnen gewijzigd worden zoals de verzekeringspolis, wordt letterlijk naar verwezen, sorry maar al dan niet een franchise ten koste van de werknemer vind ik evenzeer iets wat u raakt in uw privégebruik.
In de referenties staat zelf letterlijk de aanbeveling om in de car policy op te nemen dat je als werkgever op elk moment eenzijdig het leasebudget kan aanpassen. Als jij in uw contract hebt ondertekend dat jij AKKOORD gaat met die car policy dan is er toch geen sprake van een éénzijdige wijziging van uw arbeidscontract? Daarom, zou ik hier aanbevelen om uw contract en getekende car policy na te lezen en eventueel een arbeidsjurist te raadplegen.

Letterlijke copy paste uit de car policy van mijn laatste werkgever:
‘De totale kost voor het bezit van een bedrijfswagen (TCO) en de CO2-emissie, hieronder vermeld, zullen worden bekeken wanneer de marktcondities dit vereisen
(prijs, wetgeving,...);,‘
‘De TCO houdt rekening met de volgende elementen:
 het leasetarief vermeerdert met de verzekeringskost;
 de niet aftrekbare BTW op leasing en fuel kosten;
 de fiscale impact van de niet aftrekbaarheid van de leasingkosten (afhankelijk van de
CO2)
 de fuel kosten.’
In mijn contract staat dat ik een wagen krijg toegekend in lijn met mijn functieniveau en dat ik ‘volledig akkoord’ ga met de car policy waarvan ik een kopie ontvangen heb. In de car policy nemen ze dan een TCO op per functieniveau.

Sorry maar in dat geval zou ik imo geen poot hebben om op te staan integendeel, door de stijgende fuel kost blijft na beperking van de tankkaart de TCO voor de werkgever waarschijnlijk op hetzelfde niveau. Ik zie niet in waarom een big four dat tegen beter weten in zou opnemen in hun car policy :/.

Laatst bewerkt:
Ik heb er totaal geen zin meer in. Als ik nog tot het einde van het jaar kan volhouden heb ik hier twee jaar ervaring, dat is het doel. Nog acht maanden, dat moet nu toch wel nog lukken ?

Nieuwe, gelovige collega die vanmiddag plots een discussie met mij aanging over het bestaan van God/Allah. Die gaat toch ook 2 keer nadenken vooraleer hij dat nog eens probeert. :unsure:

Nieuwe, gelovige collega die vanmiddag plots een discussie met mij aanging over het bestaan van God/Allah. Die gaat toch ook 2 keer nadenken vooraleer hij dat nog eens probeert. :unsure:
Ieder zijn ding. Ik ben zelf ook atheïst, maar ik kan iemand's geloof respecteren.
Ale soit ... toch in die zin dat ik hun er niet over aan spreek over wat zij er voor over hebben/er voor doen/laten. Zolang men maar van mij niet verwacht dat ik gelovige dingen ga doen of om die redenen dingen ga laten, etc.

Verder ... 'live & let live' zou'k dan zeggen.

Ieder zijn ding. Ik ben zelf ook atheïst, maar ik kan iemand's geloof respecteren.
Ale soit ... toch in die zin dat ik hun er niet over aan spreek over wat zij er voor over hebben/er voor doen/laten. Zolang men maar van mij niet verwacht dat ik gelovige dingen ga doen of om die redenen dingen ga laten, etc.

Verder ... 'live & let live' zou'k dan zeggen.
Absoluut, ieder z’n ding.

Maar als er iemand een hele relaas afsteekt over dat je toch wel in god zou moeten geloven, dat hij zo goed is voor u en heel uw leven planned… tjah, dan mag je u ook wel een een kleine repliek verwachten. Niets onbeschofts ofzo.

Versta ook niet dat je daar als nieuwe collega al direct over wil beginnen.
Ik heb ook veel morele standpunten die ik niet zomaar op tafel gooi. Want wat is daar vaak het nut ook van? Buiten discussies omdat je het niet eens bent.

Alhoewel ik respect voor mensen heb die praktiserend gelovig zijn, maar het is nu iets waar ik niet direct als nieuweling over zou beginnen tegen collega's. Doet daar meer kwaad dan goed mee, hou die discussies voor later als het eens echt een diepgaand gespreken over moraliteit od gaat.

Versta ook niet dat je daar als nieuwe collega al direct over wil beginnen.
Ik heb ook veel morele standpunten die ik niet zomaar op tafel gooi. Want wat is daar vaak het nut ook van?
Nieuwe aanhangers winnen. Ik krijg elk jaar bezoek aan deur van Jehova’s getuigen, ze delen dan telkens een brochure uit. Elk jaar opnieuw proberen ze me te bekeren, het verbaast me dat ze telkens opnieuw passeren. Ze laten het niet los. 😅 Waarschijnlijk denken ze telkens “dit jaar zal ‘t misschien lukken!”. Ik ben benieuwd wanneer ze gaan langskomen nu. Meestal gebeurt het ergens na de zomer.

Eerste dag terug in't land, om 7u 15 telefoon 'sorry dat ik u stoor meneer directeur maar het alarm gaat hier al een uur af, kunt u langskomen'.
Vervolgens 2,5u bezig geweest met het alarm fixen, mede dankzij de medewerker van de alarmcentrale die de verkeerde procedure meegaf waardoor ik ergens halverwege opnieuw mocht beginnen. Er gaat volgende week iemand onder zijn botten krijgen dat hij de telefoon niet opnam.

Ik wist niet dat anno 2022 er binnen een bedrijf nog gesproken werd ik termen van “meneer de directeur”. :unsure:

Terug
Bovenaan