Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

A21 zonder ervaring - bruto/netto
Wedde3.906,58 euro2.455,02 euro
Vakantiegeld 3.594,06 euro1.642,14 euro
Eindejaarstoelage2.225,50 euro1.067,97 euro
Zot zeg dat je zoveel afgehouden wordt op vakantiegeld en eindejaarstoelage. Is nauwelijks meer dan wat ik krijg netto terwijl mijn bruto loon bijna 1500€ lager ligt.

Zot zeg dat je zoveel afgehouden wordt op vakantiegeld en eindejaarstoelage. Is nauwelijks meer dan wat ik krijg netto terwijl mijn bruto loon bijna 1500€ lager ligt.
Voor de leut eens A21 20j ervaring ingegeven als je start bij de overheid :

Wedde 4.497,85 euro2.719,31 euro
Vakantiegeld4.138,03 euro1.890,68 euro
Eindejaarstoelage 2.444,27 euro1.124,56 euro

OPGELET : dit is zonder de klassenanciënniteit die je enkel opbouwt als je binnen de overheid ervaring hebt en kunt meenemen.

vorige week te horen gekregen in een teams meeting dat er een hoop mensen moeten vertrekken als contact tracer.

Teamleader: Dat kan deze week zijn, volgende week of einde van de maand dus zoek maar ander werk. Maar zet je wel nog 100% in elke dag.

Eerst zitten zeggen dat het project tot eind mei loopt en da we geen zorgen moeten maken. En dan ineens van ja kan voor u elk moment gedaan zijn. En dan nog verwachten dat wij ons voor de volle 100% ga inzetten. Ja volle 100% naar het zoeken van ander werk bende onbekwame kl**tzakken.
Ge werkt enkel als contact tracer of deed ge nog andere klanten ook? CT is nu wel in volle afbouw, zeker als ze die online tool voor risicocontacten ver gaan promoten.

Moest wel even lachen toen ik dit las:

Ze hebben er alleen nog "WARNING" vergeten bijzetten. :laugh:
Nu begrijp ik waarom ik die ambtenaren niet te pakken krijg, ze zijn mensenschuw.

Maar euh... :wtf: Die sjarels verdienen verdomme beter dan ik momenteel verdien (bedrijfswagen weliswaar niet meegerekend).
En waarschijnlijk nog meer verlofdagen en flexibele werktijd

In een kmo met 20 werknemers doe ik een unieke job op het werk (landmeter). Niemand deed die taak voordien dus ik kwam binnen bij de firma op het moment ze begonnen met gps en Totaalstation sturing voor de bouwmachines ik heb alles daarvoor helpen opstarten 5jaar terug dus ze zijn nooit iemand anders gewend geweest. Dat heeft soms voordelen maar veelal ook nadelen. Er is gewoon niemand die mijn taak kan overnemen of die begrijpt dat er soms fouten gebeuren waar ik gewoon 0,0 kan aan doen maar dan zie je ze gewoon denken dat ik lieg. Ze weten amper wat voor werk ik heb aan bepaalde projecten of hoeveel het van me vraagt alles is normaal dat ik het telkens maar rondkrijg. Een dag verlof aanvragen is gewoon een ramp laat staan eens 2 dagen dan lopen ze hier een week rond alsof ik heel de planning naar de kloten help en niks over heb voor de firma en proberen ze me over te halen tot de dag voordien. Echt lastig. Als ik voorstel aan de baas om het hem of iemand anders aan te leren wil hij niet. Ik zou gewoon eens een half jaar moeten weg gaan en hun plan laten trekken om ze te laten inzien wat mijn taak eigenlijk inhoudt.

Mijn baas (kleine KMO) die het niet nodig vindt om aan te kondigen dat werknemers met essentiële kennis al maanden in hun opzeg zitten. Sysadmin/developer/logistiek manusje-van-alles met 22 jaar anciënniteit geeft er over een maand de brui aan en dat kom ik pas vandaag te weten. Dat stilzwijgen begint mij echt serieus te irriteren.

Een B niveau kan eigenlijk een pak meer verdienen in de privé en volgens mij is een c niveau een beetje gelijk met in de privé. Daarom vinden ze ook zo moeilijk Bachelors bij de overheid en vooral in de IT dan.

Ik werk als niveau B bij de federale overheid maar wel zonder bachelor. Door de nodige ervaring op C niveau een vacaturen kunnen deelnemen met een bepaalde vacature en nu werk ik op B. Weliswaar op een andere dienst en via een externe vacature. Enkele collega's zijn ook op deze manier opgeklommen.

Ik denk trouwens niet dat ik snel weg zou gaan bij de overheid ook al zou ik een beter betaalde job kunnen doen. De flexibiliteit en verlof zijn toch wel een grote troef. Alsook dat, hoewel er deadlines zijn, dat er toch weinig stress is (op mijn dienst toch).
Het grote nadeel, en frustratie, is dat hard werken amper of zelfs helemaal niet beloond wordt en dat opklimmen zeer lastig kan zijn. De overheid lijkt steeds voorkeur te geven aan externe.

Ik ben zelf niet ambitieus en voorlopig ben ik blij met mijn job zolang ik mij maar niet te veel aantrek van de verschrikkelijke communicatie en organisatie 😅

Een frustratie van vandaag: mensen die denken dat ze de enige persoon zijn die iets nodig heeft en, ook al zijn ze gewaarschuwd dat een bepaalde dienst zeer druk is, na een dag al weer mailen vol ongeduld waarom ze maar geen antwoord krijgen. En toch absoluut niet willen bellen om sneller een antwoord te krijgen.

Manager maakt een bestelling voor bepaalde artikels (werk gerelateerd).
Ze heeft héél het proces van A tot Y zelf gedaan.
De leverancier vraagt "Kunnen jullie de drukproef even nakijken en jullie lever/facturatie adres even doorsturen"
Is letterlijk iets dat hooguit 2 min in beslag neemt.
Manager be like "Seg Gumball, kan jij dit even afhandelen?"... De tijd dat ze die mail naar mij gemaakt heeft, had ze die info naar die leverancier kunnen sturen..

Ik sta weer rustig het verkeer een beetje te blokkeren, euh regelen.
Drie kleine kinderen 6-8j. oud, zonder ouders/voogd op stap.
Het leken er mij van vreemde origine, doet er niet toe, ze waren daar moederziel alleen op stap.
Toch maar even gemeld bij mijn overste en de politie.

In een kmo met 20 werknemers doe ik een unieke job op het werk (landmeter). Niemand deed die taak voordien dus ik kwam binnen bij de firma op het moment ze begonnen met gps en Totaalstation sturing voor de bouwmachines ik heb alles daarvoor helpen opstarten 5jaar terug dus ze zijn nooit iemand anders gewend geweest. Dat heeft soms voordelen maar veelal ook nadelen. Er is gewoon niemand die mijn taak kan overnemen of die begrijpt dat er soms fouten gebeuren waar ik gewoon 0,0 kan aan doen maar dan zie je ze gewoon denken dat ik lieg. Ze weten amper wat voor werk ik heb aan bepaalde projecten of hoeveel het van me vraagt alles is normaal dat ik het telkens maar rondkrijg. Een dag verlof aanvragen is gewoon een ramp laat staan eens 2 dagen dan lopen ze hier een week rond alsof ik heel de planning naar de kloten help en niks over heb voor de firma en proberen ze me over te halen tot de dag voordien. Echt lastig. Als ik voorstel aan de baas om het hem of iemand anders aan te leren wil hij niet. Ik zou gewoon eens een half jaar moeten weg gaan en hun plan laten trekken om ze te laten inzien wat mijn taak eigenlijk inhoudt.
Ik denk dat er relatief veel mensen een unieke job doen in een bedrijf en niet echt vervangen worden. Ik denk dat de meeste mensen hun werk dan rond hun verlof weten te plannen; terwijl in uw situatie dat precies niet mogelijk lijkt?
Daarnaast lijkt het dat je bijdrage/unieke kennis zeer cruciaal is in de bedrijfsvoering? Als je een half jaar zou weg zijn, gaat de business een half jaar stilvallen of wat zou men dan doen?

Ik zie een duidelijke frustratie, ik denk tussen de lijntjes door te lezen dat dit vooral over een gebrek aan erkenning gaat. Ik zou vooral aankaarten wat jou een meer gemotiveerde en productievere werknemer zou maken, dat werkt vaak beter dan tegen je baas zeggen hoe hij zijn job moet doen (ondanks dat het resultaat van de discussie misschien exact hetzelfde is)

Ik ken de situatie natuurlijk niet en misschien is je baas gewoon een slechte leidinggevende en dan is er misschien geen oplossing; maar ik zie echt nog veel opportuniteiten voor jezelf om het beter te maken.
Manager maakt een bestelling voor bepaalde artikels (werk gerelateerd).
Ze heeft héél het proces van A tot Y zelf gedaan.
De leverancier vraagt "Kunnen jullie de drukproef even nakijken en jullie lever/facturatie adres even doorsturen"
Is letterlijk iets dat hooguit 2 min in beslag neemt.
Manager be like "Seg Gumball, kan jij dit even afhandelen?"... De tijd dat ze die mail naar mij gemaakt heeft, had ze die info naar die leverancier kunnen sturen..
Vooreerst zorgt ze als er toch iets mis met de proefdruk dat ze iemand anders mee verantwoordelijk maakt.
Ten tweede is de luxe in een leidinggevende positie dat je dingen uit handen kan geven als je daar geen zin in hebt; je moet wel je personeel tevreden houden waarin ze hier heeft gefaald.
Ten derde: mogelijk heeft ze weinig kennis (ervaring) van één van de topics in de mail en wil ze terugvallen op iemand die het wel kan.
Algemeen deel ik wel je frustratie over managers die precies niets meer zelf kunnen; al moet het ook frustrerend zijn als je manager alles doet (of dubbel doet of beter doet dan jezelf) en beter weet.

Al moet ik zeggen dat je als C met 10 jaar anciënniteit een pak beter af bent dan dat je ergens anders werkt waar er geen anciënniteit hebt en maar 20 dagen verlof.
Als je je loon dan vergelijkt met het aantal gewerkte dagen verdien je als ambtenaar zeker niet slecht.
als C die 8 jaar anciënniteit had was mijn maandloon net genoeg om het mindere vakantiegeld en eindejaarspremie te compenseren.
mààr ik heb wel 20% shiftpremie, die veel ambtenaren niét hebben. en die ze al jaren aan het praten zijn van ze af te schaffen. want dàt is wel een nadeel aan ambtenaar zijn: àlles wat je hebt, ligt altijd op tafel. en je kan zomaar ineens een anti-ambtenaren regering hebben, en dan verlies je veel.

en met contract moet je niet staan zwaaien: dat heb je niet, je hebt een statuut.

In ziekte zijn terwijl ge kunt thuiswerken voelt toch verkeerd aan.
Ook al werk ik al meer dan 10j, ik voel me nog altijd de luierik (wat gaan ze niet van me denken?) als ik uit lig wegens ziekte.

Ik zou best wel een uurtje of 2 gespreid kunnen werken, maar als ik dat doe is word ik sowieso direct direct gebombardeerd met werk/meetings etc.. dat ik nu geen andere optie heb dan helemaal niets doen. Behalve dan wat zaken die onzichtbaar kunnen.

Man man man, als projecten tegenwoordig over budget gaan willen ze zoveel mogelijk meerkosten doorrekenen aan de klant. En tot een bepaald bedrag willen ze nu dat wij, als Operations, die meerkosten moeten communiceren aan de klanten. :wtf:

Dus eerst mag Sales de klanten hemel op Aarde beloven. En als er vervolgens buiten budget gegaan wordt, dan mogen wij als ops zelf die "toffe" boodschap gaan brengen naar de klanten.

Dat is toch vooral het probleem van Sales/de organisatie dan? Je kan het niet doen met minder budget, dus sales moet minder beloven. Jij brengt gewoon de boodschap. Het is de organisatie die dat probleem moet oplossen, daar kan jij niks aan doen. Of zie ik het te simpel :p

niet "mijn eigen" ergernis, maar ik trek het mij toch wel wat aan.

mijn vrouw die vorige maand, terug aangenomen werd op dezelfde job waar ze eind vorig jaar een vervangingscontract kreeg.

dus opnieuw tijdelijk contract, maar ditmaal met belofte, dat ze na paasvakantie vast mocht in dienst komen.
nu zo'n typisch mailtje "onze school werd getroffen door dure aankoop van voeding, grondstoffen, electriciteit verwarming etc... dus geen budget voor aanwervingen".

Toen ze haar 2e contract tekende zeiden ze nog specifiek "na paasvakantie zal ze toch wel stoppen met haar cursus nederlands, zodat ze voltijds bij ons in dienst zal komen he??" ...

Gelukkig hebben we haar opleiding nog niet gecancelled, en blijven we mooi het schooljaar uit doen.

ach, ik bekijk het zo: haar Nederlands is momenteel veel belangrijker dan een inkomen als poetsdame.... voor poetswerk zal er altijd wel werk te vinden zijn.

in het mailtje stond ook "indien ze sollicitatie momenten nodig heeft, gaan we daar zeker begrip voor opbrengen". ik vraag me af wat ze daarmee bedoelen, want sollicitatieverlof tijdens tijdelijk contract bestaat niet dacht ik. of zouden ze haar op die manier nog wat "onbetaald toegestaan afwezig" willen zetten? ...

Collega's die vertikken om een administratief proces te volgen, omdat die vinden dat dat hun taak niet is (ook al zijn zij de enige persoon met alle admin informatie omtrent een zending). De volgende in het proces beschikt niet over de nodige info om verder te kunnen, dus kan de zending niet geregeld worden. Zo zijn we dan verwikkeld geraakt in een over-en-weer-gemail/gezaag met vraag naar info, terwijl dat kon vermeden worden had diene mens het proces gevolgd. :cautious:

als C die 8 jaar anciënniteit had was mijn maandloon net genoeg om het mindere vakantiegeld en eindejaarspremie te compenseren.
mààr ik heb wel 20% shiftpremie, die veel ambtenaren niét hebben. en die ze al jaren aan het praten zijn van ze af te schaffen. want dàt is wel een nadeel aan ambtenaar zijn: àlles wat je hebt, ligt altijd op tafel. en je kan zomaar ineens een anti-ambtenaren regering hebben, en dan verlies je veel.

en met contract moet je niet staan zwaaien: dat heb je niet, je hebt een statuut.
Hangt af van welk bachelor diploma je ook al dan niet hebt. Vriendin heeft bachelor medisch secretariaat maar verdient nu op c niveau bij gemeente meer dan haar vorige jobs zijnde privé labo en ziekenhuis en heeft betere uren en dichterbij.

Collega's die vertikken om een administratief proces te volgen, omdat die vinden dat dat hun taak niet is (ook al zijn zij de enige persoon met alle admin informatie omtrent een zending). De volgende in het proces beschikt niet over de nodige info om verder te kunnen, dus kan de zending niet geregeld worden. Zo zijn we dan verwikkeld geraakt in een over-en-weer-gemail/gezaag met vraag naar info, terwijl dat kon vermeden worden had diene mens het proces gevolgd. :cautious:
Absoluut, ik haat meer en meer hoe incapabel sommige mensen zijn. Ipv al dat ge-e-mail, doe iets nuttig met uw tijd.
Ik merk ook op dat er veel meer mensen zeggen wat gedaan moet worden en dat de groep die werkelijk iets doet kleiner en kleiner wordt. Zeer frustrerend.

Absoluut, ik haat meer en meer hoe incapabel sommige mensen zijn. Ipv al dat ge-e-mail, doe iets nuttig met uw tijd.
Ik merk ook op dat er veel meer mensen zeggen wat gedaan moet worden en dat de groep die werkelijk iets doet kleiner en kleiner wordt. Zeer frustrerend.
Hoe vaak dat er bij ons van links naar rechts, boven naar onder, terug naar links wordt gestuurd en dus problemen weken aanslepen want niet iedereen antwoord even snel. Vreselijk. Telefoon oppakken, bellen en op 10 minuten is het (vaak) opgelost.

Ge zou soms versteld staan van hoeveel mensen op zo'n laag kennisniveau zitten.
Alsook van 'welke' mensen. Ik heb echt al hoog geplaatste pieten geweten waar je zoiets had van 'die kan met moeite zijn PC aan/uit zetten'.

Ik ga er dan wel van uit dat die mens andere kwaliteiten heeft, but still ...
Ik zie dat genoeg bij ons moeder. Decennia lang met PC's gewerkt, en toch kan ze er NIKS van. Zelfde met mijn schoonzus. Die heeft 15 jaar iets van planning gedaan, met dus ook op de PC werken (kan niet anders volgens mij). Maar ze kan nauwelijks CTRL + C doen met 1 hand.

Terug
Bovenaan