Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Het kantoor aan de Voorstraat heeft thans een gigantische parking wat enorm handig is voor bezoekers EN ligt vlak aan een bushalte met rechtstreekse lijnen van het station EN vlak langs de nieuwe trambedding.
Oh ja, ik weet dat er een goede verbinding is. Maar je verliest toch nog altijd vlot 10 - 15 minuten hé. Terwijl als dat vlak aan het station is, dan is de enigste verloren tijd de beperkte wandeltijd zijn.

Ik weet dat die gigantische parking enorm handig is voor bezoekers. Maar men is in Hasselt meer en meer aan het pushen naar betalend parkeren. En op die manier verdienen die betalende parkings zich ook beter terug.

Het terrein en gebouw in de Voorstraat huren ze ook (Ben niet zeker of het KBC of Fortis is, maar ik dacht een grootbank)
Er zijn wel geruchten dat Studio 100 (Plopsa land er vlak tegenover) plannen zou hebben met die site
Ah ik dacht dat het eigendom was, maar dan zal het wel gehuurd zijn.

Dan is het eigenlijk nog beter dat ze de move doen hé of anders gezegd de markt opnieuw gaan bevragen. Zeker vanuit ecologisch standpunt, want die hun energiekosten zullen ook niet klein zijn (ik ken niet veel verhuurders, ook niet banken, die geld gaan investeren wanneer ze er geen voordeel aan hebben). En dan hoop ik effectief dat ze dan ook opteren voor eigendom in plaats van huur...

Puntje 2: moest de werklading goed vorderen zal niemand er een probleem van maken. Helaas pas vorige week meeting gehad dat er een grote merkbare achterstand is vergeleken met andere jaren en ze hulp hebben ingeroepen van andere diensten en vestigingen.. en dan nog moet je gemiddeld gezien nog steeds wel je uren maken hè.
Ik heb ook graag flexibiliteit en vind het zalig glijdende uren, maar sommige moeten altijd overdrijven en nemen een arm als ze al een hand krijgen.
Mja, ik weet niet hoe het er bij u aan toe gaat. Maar tov enkele jaren geleden zijn er x FTE's weg (pensioen, vertrokken naar private sector,...) dus dan vind ik het altijd moeilijk om anderen hun rekening te maken of vergelijkingen te maken met het verleden.

Nu sowieso zie je ook niet wat die persoon gisteren of de dag ervoor gedaan heeft hé. Voor hetzelfde geld steekt die zijn gat ook door de haag zoals hij vandaag heeft gedaan. Maar voor hetzelfde geld heeft die op zijn telewerkdagen een tandje bijgestoken om op zijn terugkeerdag wat meer te socializen. En opnieuw, in de nieuwe werkvorm is dat iets wat perfect aanvaardbaar is. Zolang je uw werklading maar haalt. En de enigste die daar iets over kan zeggen is zijn chef. Niet jij omdat je die zo hebt zien bezig zijn.
Voor hetzelfde geld heb jij vandaag een gesprek aangeknoopt met een persoon die om 8h was toegekomen, om 12h iets gaan eten is en om 12h30 er terug aan begon en om 18h naar huis ging. Maar heeft die op zijn vb. 4 telewerkdagen geen klop uitgevoerd. Maar in uw ogen is dat een werker.

Al geef ik u gelijk dat glijdende uren een zaligheid zijn. Maar mensen zijn nu eenmaal mensen... en die nemen nu eenmaal een arm als ze een hand krijgen. Daarom dat je dan ook altijd een controle dient in te bouwen. En die controle kan men nu niet meer koppelen aan het pointeren of aan de sociale controle van de chef die in de geburen is (al is al lang geweten dat die controle ook maar beperkt is). Dus moet je nu overstappen op gestandaardiseerde werklast of als chef een goed idee hebben wat er normaal is. En daar komt dan ook de reden voor naar boven waarom dat telewerk een gunst is en niet een recht. Juist zodanig dat men mensen die een arm nemen terug kunnen verplicht worden om naar de bureau te komen en te pointeren. Voordat men gaat beginnen met andere maatregelen die tot een ontslag kunnen leiden.
En dat is dan ook eerder de trend die je gaat zien in mijn ogen ipv een globale regel dat men het glijdende principe afbouwt of het telewerk voor iedereen zal stopzetten.
Uiteindelijk moet je de profiteurs eruit zwieren en niet de mensen die er correct mee omspringen.

Allé de 4daagse werkweek is alleen voor de privé.
Mijn baas content want hier doen de meeste 9-10u per dag wat zou betekenen dat iedereen gewoon zijn normale uren zou werken.

Hoe bewoners in een gebouw spellekes kunnen spelen met mekaar hé.
In een gebouw met veel conflicten en twee groepkes hebben ze er nu niets beter op gevonden dan dat éne kant soms problemen meldt. (de poort werkt niet, de timer van de verlichting is ontregeld,...)

Ik ga zo een dingen altijd na met mijn vaste contactpersoon ter plaatse, omdat hij ook kleine herstellingen doet. (niet dat die man heilig is, ook hij is een onbeschofte bruut die het budget nauw in het oog houdt en eigenlijk enkel alles zelf doet om te besparen)

Iedere keer ik dan een melding krijg van groepke A ga ik met hem (of iemand van groepke B, ik versimpel het wat) na of die melding terecht is. En iedere keer melden zij dat er niets is.

Doe ik niets is groepke A natuurlijk boos, doe ik wel iets dan is het groepke B (want ahja, er was niets en nu kost een technieker geld).
On-ge-loof-lijk, mensen van 70+ zijn dat dan.

Allé de 4daagse werkweek is alleen voor de privé.
Mijn baas content want hier doen de meeste 9-10u per dag wat zou betekenen dat iedereen gewoon zijn normale uren zou werken.
Het zou toch dom zijn om maar 4 dagen de week te werken? Dan verliest ge maandelijks 4 maaltijdcheques (1x/week).
En maakt werken ook toch mega omslachtig als ge samenwerkt met collega's. "Kunde dat tegen morgen doen, het is super dringend!...oei shit, just gij werkt maar 4 dagen"

Het zou toch dom zijn om maar 4 dagen de week te werken? Dan verliest ge maandelijks 4 maaltijdcheques (1x/week).
En maakt werken ook toch mega omslachtig als ge samenwerkt met collega's. "Kunde dat tegen morgen doen, het is super dringend!...oei shit, just gij werkt maar 4 dagen"
MC's, ADV regeling, ... Der is weer enorm goe nagedacht over dit voorstel /s

Hoe bewoners in een gebouw spellekes kunnen spelen met mekaar hé.
In een gebouw met veel conflicten en twee groepkes hebben ze er nu niets beter op gevonden dan dat éne kant soms problemen meldt. (de poort werkt niet, de timer van de verlichting is ontregeld,...)

Ik ga zo een dingen altijd na met mijn vaste contactpersoon ter plaatse, omdat hij ook kleine herstellingen doet. (niet dat die man heilig is, ook hij is een onbeschofte bruut die het budget nauw in het oog houdt en eigenlijk enkel alles zelf doet om te besparen)

Iedere keer ik dan een melding krijg van groepke A ga ik met hem (of iemand van groepke B, ik versimpel het wat) na of die melding terecht is. En iedere keer melden zij dat er niets is.

Doe ik niets is groepke A natuurlijk boos, doe ik wel iets dan is het groepke B (want ahja, er was niets en nu kost een technieker geld).
On-ge-loof-lijk, mensen van 70+ zijn dat dan.
Waarom ga je dan niet eerst samen met de melder zelf gaan kijken, dat em het maar eens toont wat er scheelt? Als dat zo paar meer gebeurt dat er niets is en em daar voor lul staat gaat dat toch ook wel eens stoppen?

Los daarvan beknot dat u toch net serieus in uw persoonlijke vrije tijd. Stel dat je al om 8u30 kan starten dan kan je rekening houdende met een half uur middagpauze ten vroegste om 18u30 stoppen. Eer je effectief thuis bent, potje koken, wanneer kan je dan nog een avondhobby starten (of zelf maar uw kinderen ophalen)?
Je weet zo al dat werkgevers daar een strikt kader rond gaan creëren: 4 dagen per werk dus gaan wij monitoren dat jij effectief 9,5 u per dag werkt. Of je moet het kunnen combineren met thuiswerk, maar hoe gaat men dat invullen om niemand te discrimineren?

Geef mij dan maar een systeem waarin je vrij met uw uren kan spelen en zelf drukkere lange dagen kan compenseren met eens vroeger te stoppen.
Als ouder lijkt mij 4/5e in combinatie met tijdskrediet/ouderschapsverlof sowieso beter.

MC's lijkt me logisch, die worden op dagbasis bepaald. 1d minder komen werken, 1 MC minder.
ADV lijkt me dan weer totaal geen issue, want da's op uurbasis. 40u werken op 38u contract --> X-aantal uren (een 12-tal dagen) 'recuup'.
Nee dat is NIET logisch. MC maken integraal deel uit van je loon en zoals je zelf zegt, werk je op maandbasis nog exact hetzelfde aantal uren, maar toch gaat je loon naar beneden? Dat is niet logisch. Mijns inzien moet daar een compensatie tegenover staan.

Verder juich ik het principe van een vierdagen werkweek heel erg toe. Ik kan mijn werk heel erg efficient doen en ik zou het gemakkelijk in 4 dagen kunnen doen, soms zelfs drie dagen. Ik heb twee dagen weekend altijd te kort gevonden en ik vind het goed dat er de keuze is om 4 dagen 10u te werken om 3 dagen weekend te hebben. Ik heb hier eigenlijk al veel eerder over gedacht en voor mijn part mag het nog wat extremer: je zou de mogelijkheid moeten krijgen om voor een paar maand elke dag te werken zodat je nog meer ADV opbouwt die je kan gebruiken in een keer om vakantie te nemen. Meestal heb je nu maar 4 weken vakantie +12 dagen ADV als je die al hebt, maar eigenlijk vind ik dit op jaarbasis schrijnend. Meestal pak je er maar twee tot max drie weken aaneensluitend je grote vakantie en that's it. Is voor mij toch absoluut niet voldoende om echt je werk van je af te zetten.

Waarom ga je dan niet eerst samen met de melder zelf gaan kijken, dat em het maar eens toont wat er scheelt? Als dat zo paar meer gebeurt dat er niets is en em daar voor lul staat gaat dat toch ook wel eens stoppen?

Omdat soms de meldingen wel kloppen en soms weer niet.
En ik ga zeker niet helemaal iedere keer tot daar bollen om dat na te gaan. Ge moet u voorstellen dat er daar zijn die niks anders doen als aan hun raampke turen wie er daar is en dan beginnen ze weer tegen u af te gaan. :lol:

Ik zou direct wel weten wat kiezen.... €24 maaltijdcheques versus 4 extra vrije dagen...keuze rap gemaakt.

Afstemmen met team, denk dat zoiets redelijk bedrijfsspecifiek is, maar dat zou bij ons geen issue zijn in zo'n stelsel. Alsook; hoeveel mensen vallen niet ziek enkele dagen, werken 4/5, gaan op vakantie, hebben familiaal verlof, school toe dus ja ik kan ff niet,.. noem maar op.

Dit gezegd zijnde, 8u versus 10u op een dag werken; moestek geen kinderen hebben zou ik dit instant doen.

tja, wat als morgen een zaterdag is? Of al die persoon ineens ziek is?

er zijn weinig zaken die ECHT super dringend zijn

Nee dat is NIET logisch. MC maken integraal deel uit van je loon en zoals je zelf zegt, werk je op maandbasis nog exact hetzelfde aantal uren, maar toch gaat je loon naar beneden? Dat is niet logisch. Mijns inzien moet daar een compensatie tegenover staan.

Verder juich ik het principe van een vierdagen werkweek heel erg toe. Ik kan mijn werk heel erg efficient doen en ik zou het gemakkelijk in 4 dagen kunnen doen, soms zelfs drie dagen. Ik heb twee dagen weekend altijd te kort gevonden en ik vind het goed dat er de keuze is om 4 dagen 10u te werken om 3 dagen weekend te hebben. Ik heb hier eigenlijk al veel eerder over gedacht en voor mijn part mag het nog wat extremer: je zou de mogelijkheid moeten krijgen om voor een paar maand elke dag te werken zodat je nog meer ADV opbouwt die je kan gebruiken in een keer om vakantie te nemen. Meestal heb je nu maar 4 weken vakantie +12 dagen ADV als je die al hebt, maar eigenlijk vind ik dit op jaarbasis schrijnend. Meestal pak je er maar twee tot max drie weken aaneensluitend je grote vakantie en that's it. Is voor mij toch absoluut niet voldoende om echt je werk van je af te zetten.

M.i. is het feit dat ge 3 ipv 2 dagen weekend hebt ook een soort compensatie. In absolute uren misschien niet, maar toch...

Doet mij half denken aan collega's die formeel zagen bij HR dat ze WC-papier en koffie van thuis verbruiken (geen grap), terwijl wij echt alle mogelijk compensaties krijgen die je maar kan inbeelden (€20 netto internet, iedereen onbeperkte simkaart, bureaustoel/tafel/tweede scherm aan huis geleverd, etc etc etc). Mijn antwoord als leidinggevende zou meteen zijn; je mag ook altijd naar kantoor komen. Maar dan is het stil....

Dat is het verschil tussen vroeger en nu hé. Zolang als uw werklading vordert, we don't care.
En het is tegenwoordig de verantwoordelijkheid van uw chef dat ze de werklading monitoren en niet uw aantal uren dat je prikt.
Mss in 't geval van sommige jobs ja. Maar in mijn branche zou dit niet kunnen, want 't is pretty much altijd 't geval dat als je rond bent met uw huidige werklading, dat je gewoon beloond wordt met nog een werklading, niet een halve dag verlof.

Het werk is bij gevolg ook nooit af, dus minder werken is minder opleveren.

Maar, er is geen prikklok natuurlijk.

Aan de andere kant kan het zo wel zijn dat je 2u voor tijd iets afgewerkt hebt & het de moeite niet meer is om nog iets nieuws te starten. Dan durf ik wel al gewoon eens stoppen voor de dag. Maar een halve dag zou wat veel van 't goei zijn.
De manier waarop het maaltijdcheque systeem werkt is dat gewoon wel logisch e.

Dat je hiermee een argument geeft om maaltijdcheques af te schaffen, tot daar aan toe.
I agree, ik zou ook veel liever gewoon een belastingvrije som hebben elke maand i.p.v. allerhande cheques.
Uiteraard, met die stoeme ecocheque als grootste boosdoener, want ge kunt er niets mee aan vangen.

Maar zelfs dan nog ... zolang die som een 'maaltijdvergoeding' genoemd wordt & blijft bepaald worden op 't aantal gewerkte dagen blijf je er maar 4 krijgen op een 4 dagen werkweek, want ze dienen dan voor 4 middagmalen.

Je zou kunnen proberen argumenteren dat je er dan 8 moet krijgen, omdat je langer op kantoor bent & je ook daar uw avondmaal zou moeten nuttigen, maar denk niet dat dit ooit zal gebeuren. :sneaky:
Bij ons vraagt men 40u te werken op 38u contract & doet men gewoon niet mee aan ADV, want 't is niet wettelijk verplicht.
Iedereen weet in feite ... "don't like it ... go look somewhere else".

So yeah ... it is what it is.

......

Bij ons vraagt men 40u te werken op 38u contract & doet men gewoon niet mee aan ADV, want 't is niet wettelijk verplicht.
Iedereen weet in feite ... "don't like it ... go look somewhere else".

So yeah ... it is what it is.

Droog....wist niet dat dat ook zo kon. Maar hoe staat dat dan concreet beschreven ergens, of is dat meerder tussen de lijnen dat dat wordt gevraagd?

Ik snap dat als je dit van in het begin echt weet, ja oké ge weet waar ge aan begint.

Droog....wist niet dat dat ook zo kon. Maar hoe staat dat dan concreet beschreven ergens, of is dat meerder tussen de lijnen dat dat wordt gevraagd?

Ik snap dat als je dit van in het begin echt weet, ja oké ge weet waar ge aan begint.
Als je er iets over zegt, dan geeft 't management altijd een gelijkaardig antwoord. Iets in den aard van 'uw loon wordt bepaald met die 2 extra uren in acht genomen' (basically, je wordt er al voor betaald, dus klaag niet).

De ADV dagen staan ook gewoon niet in 't contract, want ze zijn er niet.

Uiteindelijk staat het ook nergens concreet op papier dat je 40u moet werken, maar als men merkt dat je 38u werkt wordt je er wel op aangesproken. 'k Heb dat al vernomen van sommige collega's.
Wss wordt dat wel eens vermeld bij sollicitaties, mor geen idee hoeveel nadruk men daar op legt.

Nu wil dat natuurlijk ook zeggen dat men u wettelijk niet kan verplichten om die 2u extra in de week te presteren, but still.
't Zou mij niet verbazen dat je dat dan bij elke evaluatie & loonbespreking (elk jaar dus) weer op uw taloor krijgt.

Als je er iets over zegt, dan geeft 't management altijd een gelijkaardig antwoord. Iets in den aard van 'uw loon wordt bepaald met die 2 extra uren in acht genomen' (basically, je wordt er al voor betaald, dus klaag niet).

De ADV dagen staan ook gewoon niet in 't contract, want ze zijn er niet.

Uiteindelijk staat het ook nergens concreet op papier dat je 40u moet werken, maar als men merkt dat je 38u werkt wordt je er wel op aangesproken. 'k Heb dat al vernomen van sommige collega's.
Wss wordt dat wel eens vermeld bij sollicitaties, mor geen idee hoeveel nadruk men daar op legt.

Nu wil dat natuurlijk ook zeggen dat men u wettelijk niet kan verplichten om die 2u extra in de week te presteren, but still.
't Zou mij niet verbazen dat je dat dan bij elke evaluatie & loonbespreking (elk jaar dus) weer op uw taloor krijgt.

Zo'n verhalen vind ik altijd frappant. Niet zozeer over wat het gaat, maar dat ge als bedrijf u zo laat 'kennen' door te profiteren met die 2uur. Mogelijks ben ik mis, maar ik kan mij moeilijk inbeelden dat er een oorlog wordt gewonnen met die 2 uurkes extra waarbij men profiteert. Terwijl dit ongetwijfeld veel wrevel en gezever met zich meebrengt.

Ik zou direct wel weten wat kiezen.... €24 maaltijdcheques versus 4 extra vrije dagen...keuze rap gemaakt.

Afstemmen met team, denk dat zoiets redelijk bedrijfsspecifiek is, maar dat zou bij ons geen issue zijn in zo'n stelsel. Alsook; hoeveel mensen vallen niet ziek enkele dagen, werken 4/5, gaan op vakantie, hebben familiaal verlof, school toe dus ja ik kan ff niet,.. noem maar op.

Dit gezegd zijnde, 8u versus 10u op een dag werken; moestek geen kinderen hebben zou ik dit instant doen.
Eigenlijk zijn het geen "extra dagen vrij" hé. Je presteert nog steeds evenveel. Alleen zijn uw vrije uren anders ingedeeld én je verliest €24/maand.
Je ziet maar, je kan het op twee manieren zien :p

Zo'n verhalen vind ik altijd frappant. Niet zozeer over wat het gaat, maar dat ge als bedrijf u zo laat 'kennen' door te profiteren met die 2uur. Mogelijks ben ik mis, maar ik kan mij moeilijk inbeelden dat er een oorlog wordt gewonnen met die 2 uurkes extra waarbij men profiteert. Terwijl dit ongetwijfeld veel wrevel en gezever met zich meebrengt.
Mijn eerste werkgever was ook zo.. kreeg als starter een hoog loon...ik wist ook ineens waarom. 38u was eigenlijk +45u..geen adv ed.
In de Werkgever zijn ogen was het extra uren presteren in het hoger loon berekend (tov concurrenten).
En geloof me vrij..veel geklaag en gezaag, maar veel mensen bleven.."We krijgen op een ander zo geen hoog loon". Meeste profielen waren daar wel ongeschoolden., dus veel onderhandelingsmarge was er spijtig genoeg niet voor die mensen als die ergens anders werk zochten. En de baas wist dat ook.
Ook ooit zo geweten dat er een goeie werknemer (hoog geschoold) ambras had met de grote baas en dacht te vertrekken (en al iets concreet had). Het ging hem enkel om de sfeer, niet om het geld. Die werkgever letterlijk "Kom..zeg maar hoeveel ge moet hebben, ik geef u da direct! Iedereen is om te kopen met geld"

Terug
Bovenaan