Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Onlangs een nieuwe job begonnen. Andere functie in een totaal andere sector.
Geen introductie, laat staan een degelijke opleiding. De eerste dagen zijn dus wat zoeken en ietwat ongemakkelijk.
Om dan na 4 dagen kritiek te krijgen op mijn 'houding' en de vraag of dit wel iets voor mij is...

Mijn goesting is wat gezakt precies. :thinking:

Die centen doen toch veel hoor. Ik zit hier zelf in een toxische/stressvolle omgeving maar de beslissing om naar een andere functie/dienst te gaan was toch niet simpel. De enige reden die de beslissing moeilijk maakte zijn de centen. Ik heb beslist maar dat betekent enkele 100'n euro's inboeten in ruil voor minder stress/werkuren en meer werkplezier. Als ze hier afkomen met zen promotie weet ik al dat ik terug ga twijfelen.
Gohja, ik ben toen veranderd voor evenveel loon + een bedrijfswagen... Maar zit nu in gesprek bij een andere werkgever en twijfel zelfs nu...ge weet wat ge aan uw huidige werkgever hebt/ni hebt...en ge weet nooit op voorhand hoe het op een ander is..

Die centen doen toch veel hoor. Ik zit hier zelf in een toxische/stressvolle omgeving maar de beslissing om naar een andere functie/dienst te gaan was toch niet simpel. De enige reden die de beslissing moeilijk maakte zijn de centen. Ik heb beslist maar dat betekent enkele 100'n euro's inboeten in ruil voor minder stress/werkuren en meer werkplezier. Als ze hier afkomen met zen promotie weet ik al dat ik terug ga twijfelen.

Geld is niet alles.

2 naaste voorbeelden van me.

2 singles.

Eentje die maar opleeft en doet, een simpele doejob heeft, en met een dacia rondrijdt met haast 300k km op de teller.
Die kent amper stress en straalt het zeemzoete geluk uit.

Versus een andere, projectmanager-ingenieur-nog-iets, moet vaak in het weekend bijwerken of hij komt niet rond met het werk.
Zegt vaak last minute af op activiteiten omdat hij moet recupereren.
Rijdt met een dikke bedrijfswagen.
Maar veelal dus rijdt naar het werk en terug, en naar de winkel.

Wie is er het gelukkigst?

Geld is niet alles.

2 naaste voorbeelden van me.

2 singles.

Eentje die maar opleeft en doet, een simpele doejob heeft, en met een dacia rondrijdt met haast 300k km op de teller.
Die kent amper stress en straalt het zeemzoete geluk uit.

Versus een andere, projectmanager-ingenieur-nog-iets, moet vaak in het weekend bijwerken of hij komt niet rond met het werk.
Zegt vaak last minute af op activiteiten omdat hij moet recupereren.
Rijdt met een dikke bedrijfswagen.
Maar veelal dus rijdt naar het werk en terug, en naar de winkel.

Wie is er het gelukkigst?
Single 2? Die kan nog steeds, na wat carrière gemaakt te hebben, wat gas terugnemen en landen in een rustigere job aan nog steeds betere voorwaarden dan single 1. 😇

Als single 2 iets voorheeft, is die wss ook beter gewapend dan single 1.

Maar ik snap wat je bedoelt ;-)

Zo net mail gekregen vh werk:
terugkomdagen veranderd nu dat telewerk niet langer verplicht is.
Maandag kantoor (op iem anders bureau dan nog)
Dinsdag thuis
Woensdag kantoor
Donderdag thuis
Vrijdag kantoor

Ben gelijk de enige die niet 2 dagen na elkaar mag.
Wat een circus :crazy:

Single 2? Die kan nog steeds, na wat carrière gemaakt te hebben, wat gas terugnemen en landen in een rustigere job aan nog steeds betere voorwaarden dan single 1. 😇

Als single 2 iets voorheeft, is die wss ook beter gewapend dan single 1.

Maar ik snap wat je bedoelt ;-)
Maar dat doet single 2 dus niet. (Al hinten we dat wel eens.) Is al 50 he.....
Zoals zovelen dat niet doen. Wegens prestige en trots zekers, dat niet kunnen opgeven.
En voor een lichtere job gaan is ook niet steeds zo evident, welk diploma je ook hebt.
Je bent oud, en hebt geen ervaring erin, dus ... next.
Zeg tegen al die burn-out gevallen: "zoek dan iets lichters." Dat pakt vaak niet.

En als je niet veel hebt, hoef je je ook niet veel te bewapenen.
Uiteindelijk die wasmachine, of tv die je al vindt voor 250 euro kan er altijd wel af hoor.
Voor de rest blij zijn met weinig, en voor de ervaring gaan.
Het is nu ook niet dat single 1 slecht zal verdienen, maar ook niet super veel.

Maar dat doet single 2 dus niet. (Al hinten we dat wel eens.) Is al 50 he.....
Zoals zovelen dat niet doen. Wegens prestige en trots zekers, dat niet kunnen opgeven.
En voor een lichtere job gaan is ook niet steeds zo evident, welk diploma je ook hebt.
Je bent oud, en hebt geen ervaring erin, dus ... next.
Zeg tegen al die burn-out gevallen: "zoek dan iets lichters." Dat pakt vaak niet.

En als je niet veel hebt, hoef je je ook niet veel te bewapenen.
Uiteindelijk die wasmachine, of tv die je al vindt voor 250 euro kan er altijd wel af hoor.
Voor de rest blij zijn met weinig, en voor de ervaring gaan.
Het is nu ook niet dat single 1 slecht zal verdienen, maar ook niet super veel.
Als 50'er lijkt me dat lastiger idd.

En wat zegt uw ""battery health" momenteel? Het lijkt me toch logisch dat, los van de policy, als een toestel niet meer naar behoren functioneert, het hersteld of vervangen wordt?

92%. Maar de realiteit zegt mij iets anders :)

Goh ... is 400 gelijk niet wat weinig tegenwoordig?

Kost een nieuw flagship toestel tegenwoordig niet tegen de 1000 EUR en meer?

Het model dat wij krijgen kost effectief maar € 400 à 500 als je als particulier 1 stuk koopt. Er zijn natuurlijk collega's die met plezier geld opleggen voor een nieuwer / fancier model.

Dit lijkt meer een probleem met de batterij zelf, zoals @Leclerc zegt, dus best laten herstellen. Dit staat imho los van de 'vervanging na 4 jaar'.
Want stel dat deze defect gaat door iets anders? dan zit je de tussentijd zonder toestel?

Maar een vergadering via uw gsm volgen, geen laptop hiervoor?

Laptop, via mobiel internet (gsm als hotspot) als ik op verplaatsing ben en tussen 2 locaties moet inbellen. En vanop sommige van onze sites inbellen via gsm omdat de wifi te slecht is om via Teams verstaanbaar te zijn.

Maar ik zal inderdaad eens vragen om de batterij te laten vervangen, in de hoop dat het daar aan ligt en niet Apple's software updates om oudere modellen uit de markt te pushen :)

Eigenlijk zijn het geen "extra dagen vrij" hé. Je presteert nog steeds evenveel. Alleen zijn uw vrije uren anders ingedeeld én je verliest €24/maand.
Je ziet maar, je kan het op twee manieren zien :p
Betekent het ook niet dat men iedere 5 congedagen moet aanpassen naar 4?
Want die 2 extra uur werken op je dag moeten ook vervangen worden op een verlofdag ?

Eigenlijk zijn het geen "extra dagen vrij" hé. Je presteert nog steeds evenveel. Alleen zijn uw vrije uren anders ingedeeld én je verliest €24/maand.
Je ziet maar, je kan het op twee manieren zien :p
Ik werk al in zo'n vierdagenstelsel (omdat ik in het weekend werk: vb. Zondag tem woensdag, donderdag tem zaterdag thuis) en wij krijgen evenveel MC's als de rest die vijf dagen werkt. Onze MC's worden in uren gerekend (1 per 7,6 uur). Aangezien we evenveel uren werken, krijgen we er dus evenveel. Verlof staat ook in uren. Wat je wel verliest is ADV dagen.
Ik ben voorstander, al zijn het wel lange dagen...

Het zou toch dom zijn om maar 4 dagen de week te werken? Dan verliest ge maandelijks 4 maaltijdcheques (1x/week).
En maakt werken ook toch mega omslachtig als ge samenwerkt met collega's. "Kunde dat tegen morgen doen, het is super dringend!...oei shit, just gij werkt maar 4 dagen"
Ik kan het alleen maar aanraden om 4 dagen/week te werken. Die ene dag vrije tijd is een enorm voordeel.
MC's, ADV regeling, ... Der is weer enorm goe nagedacht over dit voorstel /s
MC's veranderen idd, ADV niet.
Bij ons vraagt men 40u te werken op 38u contract & doet men gewoon niet mee aan ADV, want 't is niet wettelijk verplicht.
Iedereen weet in feite ... "don't like it ... go look somewhere else".
ADV is natuurlijjk wél wettelijk verplicht als men je vraagt om 40 uur te werken ;).

Vandaag mijn enige dagje thuiswerk gepland deze week, goed op voorhand aangegeven zoals de policy het voorschrijft.
Gisterenavond laat natuurlijk een mail van de grote baas dat hij vandaag dringend iets nodig heeft want vrijdag vertrekt hij 's ochtends vroeg vroeg vroeg en dat dossier moet absoluut mee. :sarcastic:

Betrekkelijk simpel taakje maar ik kan er niemand anders mee lastig vallen en het gaat ook niet van thuis uit.
Dus nu kan ik hier een beetje werken tot mijn kuisvrouw komt, die rap ff binnenlaten (de reden dat ik thuiswerk had ingepland) om dan naar kantoor op en af bollen om dat in orde te brengen.

Weer minstens twee uur van mijn tijd en 10 liter diesel (die ik nota bene zelf betaal) in de vuilbak, terwijl ik dat perfect gisteren op kantoor had kunnen doen als hij die mail een halve dag eerder had verstuurd. Frustrerend.

Man, gaat er hier nog iemand zijn telefoon opnemen vandaag of is er een soort collectief verlof waar ik niet van weet? Jesus. Zo gaat niets vooruit. Iedereen kan wel eens in meeting of bespreking zitten, maar als je dan niet over de middag of 's avonds eens terugbelt is dat echt om de muren van op te lopen. Maar goed, ik las ergens in de krant dat de generatie achter mij zijn telefoon niet meer durft opnemen zeker? :sarcastic: Daar gaan we ver mee geraken, met zo'n mentaliteit.

Bestaat er ergens een timetracking post: "telefoontjes doen, maar ze nemen allemaal niet op, dus blijf ik in rondjes draaien"? Neen zeker?

Ik heb tijdens mijn jobs (zeker toen ik nog als hotelreceptionist werkte) al vaak gemerkt dat stagiaires echt wel schrik lijken te hebben van een rinkelende telefoon, die bekijken dat alsof ze er elk moment door opgegeten kunnen worden. En als ze dan al opnemen, is de manier waarop ook niet altijd zoals het zou moeten zijn. In de lessen Nederlands zou er eigenlijk gewoon gewoon standaard wel eens een les besteed mogen worden aan Professioneel Telefoneren, uiteindelijk gaat dat in zoveel sectoren en jobs toch wel aan bod komen.

Over telefoneren gesproken, een te vaak terugkerende ergernis:

binnenkomende prospectietelefoons op het werk van telecom- of nutsbedrijven, recruitment bureau's, bedrijven die gewoon hun product willen aanprijzen, ...

Dat bedrijven die strategie bij consumenten gebruiken, daar kan ik nog inkomen. Maar denken die nu echt dat er veel bedrijven zijn waar ze u even gaan doorverbinden met "de zaakvoerder" zodat ge even uw verhaal kunt doen over uw fantastische tarieven blablabla?
Bedrijven wiens dienst/product echt relevant is, zullen wel de moeite doen om de juiste personen te bereiken en dus wel geraken waar ze moeten zijn, maar van die algemene random prospectietelefoons zijn toch gewoon nutteloos op B2B-vlak?

In de lessen Nederlands zou er eigenlijk gewoon gewoon standaard wel eens een les besteed mogen worden aan Professioneel Telefoneren, uiteindelijk gaat dat in zoveel sectoren en jobs toch wel aan bod komen.
Mijn vriendin geeft les in (o.a.) middelbaar kantoor, en dat is letterlijk een vrij groot onderdeel daarvan. Ik moet best wel eens fronsen als ik de - voor mij vanzelfsprekende - zaken zie die ze aangeleerd moeten krijgen.

Onlangs een nieuwe job begonnen. Andere functie in een totaal andere sector.
Geen introductie, laat staan een degelijke opleiding. De eerste dagen zijn dus wat zoeken en ietwat ongemakkelijk.
Om dan na 4 dagen kritiek te krijgen op mijn 'houding' en de vraag of dit wel iets voor mij is...

Mijn goesting is wat gezakt precies. :thinking:
Ergens een interne opleiding krijgen is tegenwoordig overal wat uit de boze.

Ze zetten u ergens en trek uw plan, daar sta je dan.
Zoek het maar uit.

Of je mag zogenaamd vragen stellen. Maar je krijgt niemand te pakken, of antwoord krijg je niet.
(Diegene die de vragen krijgt, is vaak zelf al overbezet.)

Soit, als ze u echt nodig hebben, komt het wel goed.

Laatst bewerkt:
Degene die ze aangenomen hebben om eigenlijk een tweede versie van mij te zijn en die me al 2 maanden aan het volgen is.. heeft me net gezegd dat hij zijn opzeg gegeven heeft -_-

Ik had nog niet genoeg te doen, er werden al niet genoeg dingen rap rap gedaan omdat er niet genoeg tijd is.

... Over telefoneren gesproken, een te vaak terugkerende ergernis:

binnenkomende prospectietelefoons op het werk van telecom- of nutsbedrijven, recruitment bureau's, bedrijven die gewoon hun product willen aanprijzen, ...

Dat bedrijven die strategie bij consumenten gebruiken, daar kan ik nog inkomen. Maar denken die nu echt dat er veel bedrijven zijn waar ze u even gaan doorverbinden met "de zaakvoerder" zodat ge even uw verhaal kunt doen over uw fantastische tarieven blablabla?
Bedrijven wiens dienst/product echt relevant is, zullen wel de moeite doen om de juiste personen te bereiken en dus wel geraken waar ze moeten zijn, maar van die algemene random prospectietelefoons zijn toch gewoon nutteloos op B2B-vlak?

Inderdaad nutteloos maar zo'n bedrijven hanteren een shotgun approach - en vaak worden mensen ook gepusht in de richting van zoveel mogelijk calls, ook al levert het quasi niets op.
Gelukkig krijg ik geen zo'n calls maar de laatste maanden wel gigantisch veel mails van alle mogelijke professionele firma's die hun diensten aanbieden en maar blijven mailen. Zowel op mijn professionele e-mail als via Linkedin. Ik zie ook het nut niet, we zijn in ieder geval met 2 :p

Terug
Bovenaan