Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Los van de kleine zelfstandige, die kiest er zelf voor en moet maar dito tarieven hanteren, is 'onmisbaar zijn' in veel van de gevallen ofwel onkunde ofwel structurele disorganisatie ofwel interessant willen doen.

In 90% van de gevallen zijn customer escalations niet dringend en wordt dat intern opgeblazen voor whatever reden.

Deze week ook weer iets dergelijks gehad. Klant zijn product is opgeleverd midden mei. Heeft contractueel 30d evaluatie. We zijn daar al wat voorbij zou ik durven denken, het support en dev team is ondertussen ontbonden en op andere zaken bezig. Komt die klant vorige week af met 'dringende escalatie' en 'ik wil jullie morgen spreken' en dan 2-3 emails later 'krijgen jullie mijn emails wel'. Ja, sorry sjarel, als je in pacific time stuurt dat er een probleem is, dan lees ik dat maar de volgende dag. Zeker als je 3 maand na het aflopen van je evaluatie zit... En als je dan uiteindelijk vrijdag ochtend antwoordt, krijg je een out of office aan de andere kant dat de klant er op vrijdag niet is. En op die emails krijg je dan geen antwoord meer. Ja, hoe dringend kan het dan zijn denk ik dan. Niet zo heel denk ik dan.

En heel de vrijdag 2-3 man als kiekens zonder kop en maar random emails sturen naar de klant, niet intern overleggen.

Anders moeten we gewoon even de klant een invite sturen voor begin volgende week, de communicatie intern houden en dan met 1 stem naar buiten gaan op die meeting. Just my 2 cents. Maar ja, ze willen allemaal weer de reddende engel zijn en het probleem oplossen. Dat de klant daar dan even 2-3d in chaos moet zitten, nemen we er blijkbaar maar bij :rolleyes:

En ivm emails/Teams checken in de vakantie. Doet dat gewoon niet. Je wil de shit niet weten. En in veel van de gevallen zie je de info toch maar half en zijn je interventies suboptimaal, fout of verwar je de boel.

Iedereen zou toch moeten streven om zichzelf misbaar te maken en in tijden van afwezigheid deftige escalatie paden te definieren met unisono contactpunten naar buiten toe...

Die wat onmisbaar zijn liggen allemaal 1.6 diep op het kerkhof, geloof me wat je ook doet je bent een blijft een nummer.
Ik heb heb 2 collectieve sluitingen meegemaakt en ik durf gerust te zeggen bij het laatste bedrijf bloed zweet en tranen gelaten met de opstart van een nieuwe productielijn.
Continu beschikbaar en tergend veel overuren gemaakt met de opstart maar eind van de rit telt dit allemaal niet meer.

Enige wanneer ik de telefoon nog voor Werkgerelateerde zaken opneem is als een collega in nood moest zijn of er moet iets ergs gebeurd zijn waarvoor bijstand nodig is.
Voor al de rest na 25 jaar dienst besef ik heel goed dat IEDEREEN misbaar is en dat de tent toch wel blijft draaien, altijd staat er wel iemand op het juiste moment klaar.
Alé, je hebt zelf voor 2 van de meer dan 1 miljoen bedrijven gewerkt en dus weet je instant dé algemene regel, nl. dat elke werknemer in Vlaanderen niet meer dan een nummertje is voor de werkgever. Ik ben ooit eens scheef bekeken door de kassierster van de Aldi, had ik daarna ook misschien moeten stoppen met naar de Aldi te gaan want "de kassiersters van de Aldi zijn altijd klantonvriendelijk"?

Mja.. "goed", ik denk het niet, hoor. Heb ooit 2 mensen in mijn team gehad, die geregeld antwoorden op vragen van mij tussen 1u en 4u ('s nachts) stuurden. Niet zo maar een ja of neen hé, een uitgebreide data- analyse. En dat waren beide mensen met jonge kinderen. Na vele opmerking naar hen toe dat dit gewoonweg niet kan (enige uitzondering: het kot staat figuurlijk in brand), heb ik uiteindelijk met een sanctie via HR moeten dreigen voor ze daar mee ophielden. Ik wil simpelweg die mensen behoeden voor een crash, die zo'n gedrag vroeg of laat kan veroorzaken. Ook dat is een verantwoordelijkheid van een verantwoordelijke.
Kleine kmo en we werknemers zijn vrij genoeg om hun recup in te zetten waar ze willen en hun grenzen kwa drukte aan te geven, wat we zelf toejuichen.

Ik denk/weet dat we beide zowel geven als nemen. Als ze dan vanop vakantie beetje willen meevolgen en hier en daar een mail beantwoorden ga ik ze niet tegenhouden of offline zetten.
Ook wel een sector waar je ´zeer betrokken´ bent met uw clienteel en dat appreciëren ze ook.

Tuurlijk, en begrip daarvoor. In mijn geval was het een multinational, en mijn mensen zaten verspreid over EUR en daarbuiten.
Ik hanteerde altijd het principe "flexibiliteit komt van twee kanten". Als ik ze nodig had bij een crisis bv aan of voorbij het einde vd werkdag (en dat kon in heel zeldzame keren ook in het WE zijn), en ik contacteerde ze, dan verwachtte ik ook respons. Langs de andere kant, als ze dan tijdens de werkuren eens naar de tandarts moesten, of een overleg hadden op de school van hun kinderen, of... dan mochten ze daar zonder probleem naartoe.

Die wat onmisbaar zijn liggen allemaal 1.6 diep op het kerkhof, geloof me wat je ook doet je bent een blijft een nummer.
Ik heb heb 2 collectieve sluitingen meegemaakt en ik durf gerust te zeggen bij het laatste bedrijf bloed zweet en tranen gelaten met de opstart van een nieuwe productielijn.
Doe je dat jezelf vooral niet aan?
Ik ga hier ook soms de extra mijl, omdat ik zelf wil dat het in orde komt, omdat ik het wel interessant vind en vooral omdat ik er een vrachtlading extra geld voor krijg.

Het moment dat die extra's die buiten mijn normale scope of work liggen mij niet meer aanstaan geef ik op een vriendelijke manier door aan mijn manager dat ze iemand anders zullen moeten zoeken hiervoor en doe ik nog een deftige handover naar de nieuwe verantwoordelijke.

Ik heb daar nog geen problemen mee gehad achteraf.
Natuurlijk ben ik ook maar 1 FTE profiel X. Het is een bedrijf hé maar eerlijk gezegd doet mijn werkgever wel bijzonder veel moeite voor ons en krijgen we echt veel significante voordelen die niet in mijn contract staan.
Dingen waar ze na 1-2 jaar op de proppen mee komen in de trent van "Jullie krijgen ook dit en dat. En nu dit.

Het is maar hoe je er zelf mee omgaat en je zelf je grenzen stelt.

Langs de andere kant, als ze dan tijdens de werkuren eens naar de tandarts moesten, of een overleg hadden op de school van hun kinderen, of... dan mochten ze daar zonder probleem naartoe.
Wauw, tof dat ze van u naar de tandarts mogen.

Mijn ergernis: Na de opmars van de bruine emoticons in Teams, zie ik nu ook meer een meer expliciet witte emoticons. Mor mannen toch, wat was het leven toch een stuk simpeler toen we allemaal nog gele emoticons gebruikten.

De enige reden waarom een werknemer tijdens verlof werkt is omdat hij of zij zich graag belangrijk voelt (been there, done that, het geeft voldoening).
Er is geen beter leerproces voor een bedrijf dan een 'noodsituatie' en de persoon die normaal alles op lost niet aanwezig is. Iedereen is vervangbaar, en zelfs op vrij korte termijn als het nodig is.

Just let it burn. 9 van de 10 is het zelfs niet zo belangrijk.

Er is wel nog een verschil tussen onbetaald tijdens uw verlof dingen doen vs betaald vrijwillig iets doen.
Ook onbetaald naar de tandarts gaan vs betaald.

Bij ons is er veel flexibiliteit van de werkuren (en ook veel thuiswerk). Dus als je tijdens de dag naar de tandarts, winkel, garage, whatever wilt gaan. Geen probleem (als er geen meetings of zo zijn). Als je wat later begint (ten laatste 10) allemaal ok. Zolang dat je ongeveer uw 40 uren doet op een week (niemand gaat dat bijhouden, maar er moet wel werk verzet zijn).

Als iemand tijdens zijn vakantie wat zaken wilt opvolgen of enkele uren wilt werken, ok. Dan werkt die de week erna wat minder om te compenseren.
Normaal gezien wordt er nooit gevraagd dat iemand tijdens het weekend of tijdens verlof MOET werken. Zelden (denk aan 1 keer per jaar of zo) kan het zijn dat er een kritisch probleem is of zo en dat dit gevraagd wordt. Maar meestal beseft het team de ernst en stellen ze het vrijwillig voor om vb tijdens het weekend wat te werken. Soms wordt het gevraagd, maar als die persoon nee zegt, dan is het ook nee.

Onverwacht gebeld worden is nog maar 1 keer gebeurt het voorbije jaar omdat er een P0 incident was en dan heeft die telefonisch bijgestaan en een assessment gemaakt of het idd een P0 was.

Voor de rest kan ik idd bevestigen dat "dringend" een zeer relatief begrip is.

De enige reden waarom een werknemer tijdens verlof werkt is omdat hij of zij zich graag belangrijk voelt (been there, done that, het geeft voldoening).
Er is geen beter leerproces voor een bedrijf dan een 'noodsituatie' en de persoon die normaal alles op lost niet aanwezig is. Iedereen is vervangbaar, en zelfs op vrij korte termijn als het nodig is.

Just let it burn. 9 van de 10 is het zelfs niet zo belangrijk.

Also been there, done that, got the t-shirt. Als je 10x het 'o zo dringende probleem' opgelost hebt en het blijft uiteindelijk 3 maand liggen voor er iemand naar kijkt, meh. Dan stop je met het te doen.

Of je hebt thuis kinderen rondlopen of andere hobbies of iets interessanter dan werk, go for it.

Het idee dat je in de kijker loopt omdat je iets oplost. Nope. Klant stuurt naar 20 man, random iemand lost het op in zijn verlof, klant is content. Management is content. 95% van de keren weet 2d later niemand nog dat het opgelost is. Enkel zal 1 of andere sales dude het gebruiken in een follow up sales ding en zal het management er credit voor pakken. In je verlof werken is gewoon werken voor de bonus van een ander. Stop doing it.

Exact hetzelfde met in meetings zitten overigens. Veel juniors die zich belangrijk willen voelen door in allerlei meetinsg te zitten en af en toe iets te zeggen. Geinstitutionaliseerde praatbarakken. Het groter het bedrijf en de divisie hoe meer zinloze balast er rondloopt.

Ook is de "noodsituatie" in veel gevallen geen noodsituatie maar gewoon een project mgmt issue - ergens (klant, intern, tussenin, ...). Laten we dit semi-belangrijke ding over de muur gooien en pushen dat het dringend is, anders gaan we het vergeten of we willen gewoon een oplossing uit gemak. Je kunt kleine dingen gewoon op een lijstje schrijven en dan 1x per maand of kwartaal samen komen en bespreken. Ipv elke scheet af te vuren en teams die in execution zijn te storen.

Ik heb ooit 3 'hot fixes' van commerciele software *mogen* managen in 2 weken omdat sr mgmt niet verstond dat er nu eenmaal bugs in software zitten (elk klein dit dat via via tot bij hen kwam MOEST gefixt worden). En dan klagen dat er 2 weken geen progress was op het product - ahja, we hebben 2 weken brandjes mogen blussen. En dat waren dingen die totaal niet dringend waren en perfect paar weken konden blijven liggen. Maarja, de klant en zijn issues ...

Proces op papier gezet met classificaties van defecten en op voorhand gepland update cycles (revolutionair). Je raadt het nooit, het werkte beter. Defects 1x per week bespreken. Om de 3 maanden het team 2 weken op voorhand alloceren voor defect fix release. Geen chaos meer, geen kiekens zonder kop en 3 miljard meetings over niks. En de mgr blijvend managen "Trust the process, smijt je defect in de emmer met de rest". "NEE WE GAAN GEEN HOTFIX DOEN OM EEN TYPO OP DE KNOP TE FIXEN".

Waarom hebben sommige bedrijfsleiders de onweerstaanbare drang om te besparen op peanuts om dan uiteindelijk te eindigen met een extra kost t.w.v. een veelvoud van de potentiële besparing? En omdat hij dan ook nog eens de eigenaar is kan je daar als werknemer niet veel aan veranderen, en dit in een stadium dat alle logische argumentatie heeft gefaald om het anders aan te pakken.

De case: als je +40 jaar bestaat en machines bouwt heb je ne vuilen hoek met nieuwe onderdelen die niet gebruikt zijn - meestal relatief goedkope zaken, nu willen ze die onderdelen kost wat kost gebruiken - heeft een impact op de normale gang van zaken (gevaar 1), resulteert niet zelden in uitkomsten die niet overeenstemmen met engineering - over dimensionering (gevaar 2), er is een index beschikbaar van al die onderdelen (gevaar 3), de tijd die het kost om na te gaan wat je kan gebruiken + de controle daarop, ...

ik snap de insteek, sta er principieel achter maar puur praktisch verkies ik om de goedkope onderdelen te vernietigen. Zo geschiedde: onderdeel stemde niet overeen met de index - doch enkel merkbaar met nauwkeurige meting - Amerikaanse maatvoering VS metrisch .. gevolg: hoogdringend nieuw onderdeel moeten bestellen, werken in overuren en nog wat logistieke shit en als kers op de taart iedereen op de toppen van zijn tenen.

Citrix-omgeving. Als ik daar iets download en op de lokale schijf iets zet en het in de lokale omgeving wil halen en in de mail wil zetten, duurt het soms een (hele) tijd voor ik het daar kan vinden.

En ja, ik kan de mailbox ook openen in Citrix en de documenten meteen vinden. Maar we werken met Google. En we hebben om een of andere reden geen geluid als we in Citrix zitten en via Google willen bellen (Google Meet).

Stomme kutomgevingen. Gewoon 1 omgeving voor alles, klaar.

Er is wel nog een verschil tussen onbetaald tijdens uw verlof dingen doen vs betaald vrijwillig iets doen.
Ook onbetaald naar de tandarts gaan vs betaald.

Bij ons is er veel flexibiliteit van de werkuren (en ook veel thuiswerk). Dus als je tijdens de dag naar de tandarts, winkel, garage, whatever wilt gaan. Geen probleem (als er geen meetings of zo zijn). Als je wat later begint (ten laatste 10) allemaal ok. Zolang dat je ongeveer uw 40 uren doet op een week (niemand gaat dat bijhouden, maar er moet wel werk verzet zijn).

Als iemand tijdens zijn vakantie wat zaken wilt opvolgen of enkele uren wilt werken, ok. Dan werkt die de week erna wat minder om te compenseren.
Normaal gezien wordt er nooit gevraagd dat iemand tijdens het weekend of tijdens verlof MOET werken. Zelden (denk aan 1 keer per jaar of zo) kan het zijn dat er een kritisch probleem is of zo en dat dit gevraagd wordt. Maar meestal beseft het team de ernst en stellen ze het vrijwillig voor om vb tijdens het weekend wat te werken. Soms wordt het gevraagd, maar als die persoon nee zegt, dan is het ook nee.

Onverwacht gebeld worden is nog maar 1 keer gebeurt het voorbije jaar omdat er een P0 incident was en dan heeft die telefonisch bijgestaan en een assessment gemaakt of het idd een P0 was.

Voor de rest kan ik idd bevestigen dat "dringend" een zeer relatief begrip is.
Zo werkt het bij ons ook. Vrijwillige bijdrages aan incidenten oplossen, maar flexibele uren. Hangt ook wat van de sector af waar je je in bevind, in de payments sector is het wel vrij cruciaal om mensen 24/7 op standby te hebben en collega's op vrijwillige basis op afroep bij problemen. Mensen op standby worden hiervoor dan ook betaald en geven het door als ze werk moeten doen buiten de uren, collega's op vrijwillige basis mogen het doorgeven als ze effectief erbij gehaald worden. Na verloop van tijd beseft het team wel bv wanneer het ernstig is en wanneer het kan wachten.

Wij releasen altijd (non-hotfix) buiten de kantooruren, 's nachts of 's morgens vroeg. Als een collega dan 's nachts of 's morgens moet releasen dan neem je dat ook flexibel op nadien (een uurtje eerder stoppen of later beginnen in de volgende dagen ofzo).

Waar kan je uitkeringsfraude melden? In de zin van: iemand met tijdelijk contract dat afloopt, loopt doodleuk en schaamteloos te verkondigen dat hij paar maand gaat rondreizen buiten de EU en ondertussen dop gaat trekken.

Zo werkt het bij ons ook. Vrijwillige bijdrages aan incidenten oplossen, maar flexibele uren. Hangt ook wat van de sector af waar je je in bevind, in de payments sector is het wel vrij cruciaal om mensen 24/7 op standby te hebben en collega's op vrijwillige basis op afroep bij problemen. Mensen op standby worden hiervoor dan ook betaald en geven het door als ze werk moeten doen buiten de uren, collega's op vrijwillige basis mogen het doorgeven als ze effectief erbij gehaald worden. Na verloop van tijd beseft het team wel bv wanneer het ernstig is en wanneer het kan wachten.

Wij releasen altijd (non-hotfix) buiten de kantooruren, 's nachts of 's morgens vroeg. Als een collega dan 's nachts of 's morgens moet releasen dan neem je dat ook flexibel op nadien (een uurtje eerder stoppen of later beginnen in de volgende dagen ofzo).

Maar als je iets *altijd* doet, moet je dat misschien opnemen in de arbeidsvoorwaarden of deftig regelen zodat het voor de mensen niet onverwacht of 'in het verlof' is. Idem met 24/7 standby.

Er is een wezenlijk verschil tussen 12mnd op voorhand al weten dat je weekend XYZ 4h iets moet doen vs gebeld worden als je in een voetbalmatch met je kinderen zit op zaterdag en een diarree met slecht nieuws te horen krijgt waardoor je weekend humeur om zeep is.

Het is ook anders om random opgebeld te worden bij problemen vs designated oproepbaar te zijn.

In de startup periode werd er ook vaak op zaterdagmiddag gewerkt. De machines liepen vrijdag overnacht naar zaterdag. Om niet te moeten wachten tot maandag (en dus de zondag te verspillen), gingen er 2 laboranten met beurtrol op zaterdag middag de afgelopen experimenten uit de machines halen en de geprepareerde nieuwe experimenten in de machines steken en ze opstarten. Als compensatie moesten ze dan de vrijdag niet komen. Dat liep vlot en die kalender was 6 mnd op voorhand al gekend. Vaak waren dat de locals die heel dicht woonden en vb naar de winkel of zo gingen en dan eventjes een namiddag ommetoertje deden.

De analyse nadien was geautomatiseerd, maar daar liep het soms mis voor whatever reden. Er was in data analyse ook iemand designated als standby. Op zaterdag of zondag eens 10 min kijken of alles geprocessed was en of alles groen was. Indien niet, basic troubleshooting, analyse eens herstaten of iets anders simpel doen. 80% van de keren was dat 5 min werk en gewoon checken en niks doen. 19% van de keren was dat een half uurtje prutsen om iets te herstarten - maar wel een analyse van een (halve) dag die op maandag op je bureau ligt ipv maandag opgestart wordt en pas dinsdag op je bureau ligt. 1% van de keren was er een probleem dat niet simpel op te lossen was en het geen zin had om rond te bellen. Als je je wat organiseert, kun je al dat paniekerige rondbellen vermijden.

Toen ik in commerciele software kant zat, was het bij ons is het ook om de zoveel tijd 24/7 standby push (typisch als ze nieuw mgmt binnen smeten). Ja, dat gaat niet he. Het is simpele wiskunde. Een FTE is 40h. Een week 24/7 is 168h. Dus je moet je support cost minstens x4 doen. Wil je de portefeuille open trekken, nee ? En dan confused zijn waarom we zoveel goedkoper zijn dan de concurrentie waar ze wel 24/7 support hebben. Zo moeilijk is het niet, hoor. En dan uiteraard altijd de obligate paniek als er typisch op een verlengd weekend vrijdag middag een incident is dat pas op maandag opgelost werd. "Hoe moeten we dat uitleggen aan de klanten ?" - "Zeg ze dat je niet wil investeren in deftige Support ?" Wat verwacht je nu ? Dat mensen zich random uit zichzelf zonder compensatie organiseren op 24/7 support ?

We moeten 2 dagen/week aanwezig zijn op kantoor. Om het contact te onderhouden met de collega's. Nu heeft iedereen wel plaats, maar niet elke plek heeft voldoende voorzieningen (2de scherm, etc...).

Geen erg, we verhuizen bijna. Naar een gebouw waar we plaats krijgen voor 40% van het volk, niet genoeg voorzieningen (again) en clean desk. Dus wie er eerst is, heeft geluk. Kom je wat later, brute pech, ga u maar bij een ander team zetten (die ook te weinig plaats hebben) of op een andere verdieping. Maar we hebben wel schone zeteltjes. 🙄

En we moeten meer fysiek naar het werk komen voor de collega's, om bij te babbelen, maar ge kunt u niet bij elkaar zetten. Maar dat gaat allemaal geen problemen geven, echt niet.

Echt 🤬🤮

Maar als je iets *altijd* doet, moet je dat misschien opnemen in de arbeidsvoorwaarden of deftig regelen zodat het voor de mensen niet onverwacht of 'in het verlof' is. Idem met 24/7 standby.

Er is een wezenlijk verschil tussen 12mnd op voorhand al weten dat je weekend XYZ 4h iets moet doen vs gebeld worden als je in een voetbalmatch met je kinderen zit op zaterdag en een diarree met slecht nieuws te horen krijgt waardoor je weekend humeur om zeep is.

Het is ook anders om random opgebeld te worden bij problemen vs designated oproepbaar te zijn.
Zeker akkoord. 24/7 is ook optioneel voor collega's die willen. Bij ons wordt niemand verplicht om dat te doen. Oproepbaar zijn is ook optioneel. Als je dat niet wilt, zal je niet gebeld worden. Gelukkig hebben we altijd wel een groep collega's die we kunnen bereiken. Het gebeurt soms wel es dat de 24/7 iemand belt en dat die persoon zegt; ik kan niet en dan proberen we iemand anders te bereiken. Het is ook zelden dat er echt iets brand wat een onmiddellijke fix benodigd en/of nog andere mensen dan de 24/7 persoon erbij gebeld moet worden. Meestal is een herstart / verder rondbellen naar externe partijen genoeg.
De kalender wordt ook goed op voorrand geregeld met de collega's onderling zodat niemand zijn verlof of afspraken moet afzeggen. Op dat vlak kunnen we helemaal niet klagen. Ook releases worden zo gedaan, in samenspraak met het team en de agenda's van de personen.

Terug
Bovenaan