Reverz
Well-known member
Omgekeerde gebeurde bij ons vroeger ook hoor. Ne klant die belde: "frequentie drive is kapot, ik denk dat het de ventilator is". Mijnen baas liep het magazijn in, pakt een nieuwe drive, vijst de ventilator eruit en zette die drive dan terug in het schap. Klant was geholpen daar niet van, maar 4 jaar later stond die splinternieuwe maar nu nutteloze drive daar nog... en hij heeft die klant echt geen volledig nieuwe drive aangerekend, waarschijnlijk heeft em het zelfs niet eens gefactureerd.Waarom hebben sommige bedrijfsleiders de onweerstaanbare drang om te besparen op peanuts om dan uiteindelijk te eindigen met een extra kost t.w.v. een veelvoud van de potentiële besparing? En omdat hij dan ook nog eens de eigenaar is kan je daar als werknemer niet veel aan veranderen, en dit in een stadium dat alle logische argumentatie heeft gefaald om het anders aan te pakken.
De case: als je +40 jaar bestaat en machines bouwt heb je ne vuilen hoek met nieuwe onderdelen die niet gebruikt zijn - meestal relatief goedkope zaken, nu willen ze die onderdelen kost wat kost gebruiken - heeft een impact op de normale gang van zaken (gevaar 1), resulteert niet zelden in uitkomsten die niet overeenstemmen met engineering - over dimensionering (gevaar 2), er is een index beschikbaar van al die onderdelen (gevaar 3), de tijd die het kost om na te gaan wat je kan gebruiken + de controle daarop, ...
ik snap de insteek, sta er principieel achter maar puur praktisch verkies ik om de goedkope onderdelen te vernietigen. Zo geschiedde: onderdeel stemde niet overeen met de index - doch enkel merkbaar met nauwkeurige meting - Amerikaanse maatvoering VS metrisch .. gevolg: hoogdringend nieuw onderdeel moeten bestellen, werken in overuren en nog wat logistieke shit en als kers op de taart iedereen op de toppen van zijn tenen.
Of gewoon proberen besparen op random dingen die je ooit eens nodig hebt en dat dan zelf willen maken. We hadden ooit eens een soort blaasbalg nodig om ne bigbag over te schuiven (die dan kon worden opgeblazen zodat er geen stof rond stoof tijdens het vullen van). Wa??? €800??? (ik zeg maar iets) Daarvoor maak ik hem wel zelf!!! Heeft hij daar ene voor uit den atelier geplukt die dan 4 uur heeft zitten knoeien met van die 2 componentenlijm waarvan er uiteindelijk meer aan de muren en tafels van het lokaal hing dan aan de balg zelf. En als ze het ding nadien op druk gingen zetten... je raad het al: het had terug losse componenten in zijn handen. Uiteindelijk hebben ze dat ding toch maar gekocht + het materiaal + de verloren werkuren...
Of mijn bazin die nen helen voormiddag van haren tak zit te maken aan den telefoon omdat ze iets te duur vindt, om dan súper blij te zijn "toch €20 van de prijs gekregen". Top das dus nen hourly van €5/u - de kost van iedereen die hier afgeleid was door al u getoeter...
Sommige bedrijven zijn echt succesvol ondanks het management...
No cure no pay en no problem? Of is het extra werk voor jou om dat dossier telkens op te schuiven of zo?
.)