Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Waarom hebben sommige bedrijfsleiders de onweerstaanbare drang om te besparen op peanuts om dan uiteindelijk te eindigen met een extra kost t.w.v. een veelvoud van de potentiële besparing? En omdat hij dan ook nog eens de eigenaar is kan je daar als werknemer niet veel aan veranderen, en dit in een stadium dat alle logische argumentatie heeft gefaald om het anders aan te pakken.

De case: als je +40 jaar bestaat en machines bouwt heb je ne vuilen hoek met nieuwe onderdelen die niet gebruikt zijn - meestal relatief goedkope zaken, nu willen ze die onderdelen kost wat kost gebruiken - heeft een impact op de normale gang van zaken (gevaar 1), resulteert niet zelden in uitkomsten die niet overeenstemmen met engineering - over dimensionering (gevaar 2), er is een index beschikbaar van al die onderdelen (gevaar 3), de tijd die het kost om na te gaan wat je kan gebruiken + de controle daarop, ...

ik snap de insteek, sta er principieel achter maar puur praktisch verkies ik om de goedkope onderdelen te vernietigen. Zo geschiedde: onderdeel stemde niet overeen met de index - doch enkel merkbaar met nauwkeurige meting - Amerikaanse maatvoering VS metrisch .. gevolg: hoogdringend nieuw onderdeel moeten bestellen, werken in overuren en nog wat logistieke shit en als kers op de taart iedereen op de toppen van zijn tenen.
Omgekeerde gebeurde bij ons vroeger ook hoor. Ne klant die belde: "frequentie drive is kapot, ik denk dat het de ventilator is". Mijnen baas liep het magazijn in, pakt een nieuwe drive, vijst de ventilator eruit en zette die drive dan terug in het schap. Klant was geholpen daar niet van, maar 4 jaar later stond die splinternieuwe maar nu nutteloze drive daar nog... en hij heeft die klant echt geen volledig nieuwe drive aangerekend, waarschijnlijk heeft em het zelfs niet eens gefactureerd.

Of gewoon proberen besparen op random dingen die je ooit eens nodig hebt en dat dan zelf willen maken. We hadden ooit eens een soort blaasbalg nodig om ne bigbag over te schuiven (die dan kon worden opgeblazen zodat er geen stof rond stoof tijdens het vullen van). Wa??? €800??? (ik zeg maar iets) Daarvoor maak ik hem wel zelf!!! Heeft hij daar ene voor uit den atelier geplukt die dan 4 uur heeft zitten knoeien met van die 2 componentenlijm waarvan er uiteindelijk meer aan de muren en tafels van het lokaal hing dan aan de balg zelf. En als ze het ding nadien op druk gingen zetten... je raad het al: het had terug losse componenten in zijn handen. Uiteindelijk hebben ze dat ding toch maar gekocht + het materiaal + de verloren werkuren...
Of mijn bazin die nen helen voormiddag van haren tak zit te maken aan den telefoon omdat ze iets te duur vindt, om dan súper blij te zijn "toch €20 van de prijs gekregen". Top das dus nen hourly van €5/u - de kost van iedereen die hier afgeleid was door al u getoeter... :sop:

Sommige bedrijven zijn echt succesvol ondanks het management...

@cege er is natuurlijk wel een verschil tussen er is 50000 man en er zijn er effectief maar 8. Als de boel bij een klant een weekend plat ligt dan kan ik het gewoon ook zelf gaan uitleggen op maandag en ik heb echt geen goesting in dat soort meetings. Bij mij draait het ook niet om moeten en verplichtingen. Maar om weten dat er iemand is die kan en wil helpen. En dat kan je enkel verwachten als je dat zelf ook doet.

Toen ik bij de grote multinational werkte was het ook van "ok who cares".

@cege er is natuurlijk wel een verschil tussen er is 50000 man en er zijn er effectief maar 8. Als de boel bij een klant een weekend plat ligt dan kan ik het gewoon ook zelf gaan uitleggen op maandag en ik heb echt geen goesting in dat soort meetings. Bij mij draait het ook niet om moeten en verplichtingen. Maar om weten dat er iemand is die kan en wil helpen. En dat kan je enkel verwachten als je dat zelf ook doet.

Toen ik bij de grote multinational werkte was het ook van "ok who cares".
Schaal is inderdaad zeer belangrijk. Wij hebben slechts 4 voltijdse schadebeheerders, van die 4 zijn er 2 die de noodlijn samen met mij beheren. In de praktijk gebeurt het 1x om de 2 à 3 weken dat een klant effectief gebruik moet maken van de noodlijn, dit is ook nog nooit een discussie/probleem geweest voor die personen, ook hebben ze nog nooit gevraagd of ze een compensatie kregen voor die 1e lijn die ze om de 2 maanden eens moeten opnemen om een klant te helpen...

Bottom line, als er iets tegenover staat wil je u wel al eens opofferen (bv. uw uren ingeven & de week daarop minder doen ofte gewoon betaald overuren, nog beter). Maar 't mag alleszins geen gewoonte worden.
Indien het gewoonte wordt, moet het dan ook structureel voorzien worden in de planning (& vergoeding).

En 't hangt er al wat vanaf of men u belt 'na uw uren', maar 'gewoon' om 20u in de week. Of om 4u 's nachts of in 't weekend (al dan niet om 4u 's nachts).

Indien men gewoon doet alsof het nooit gebeurd is, da's mss goed voor één keer, bij uiterste nood. Maar als dat de gewoonte wordt, dan pakt ge gewoon uwen telefoon niet meer op natuurlijk. Noodgeval of niet.
Idem het schaal gegeven. Je zal idd minder snel 'foert' willen zeggen, omdat je nauwer betrokken bent op kleine schaal. Maar het zal ook al sneller eens besproken worden in een klein bedrijf dat men u moet vergoeden als dit gewoonte wordt.

En uiteraard zal die manager met een loon van 10K in de maand minder te klagen hebben dat men uit hun bed gebeld wordt voor een brandje dan paktweg die nieuw aangeworven junior die ocharme net begonnen is aan de onderkant v/d loonschaal.
Ook al zal die junior zich eventueel wel opofferen omdat die een goeie beurt wilt maken (maar dat wss beter niet doet als het enkel voor den baas z'n schoon ogen is).

Waar kan je uitkeringsfraude melden? In de zin van: iemand met tijdelijk contract dat afloopt, loopt doodleuk en schaamteloos te verkondigen dat hij paar maand gaat rondreizen buiten de EU en ondertussen dop gaat trekken.
Volgens AI:

In België

Via de website: Ga naar www.meldpuntsocialefraude.belgie.be om uw melding in te dienen.
Telefonisch: Bel het centrale meldpunt via 02 511 51 51 voor informatie of om een melding te doen.
Meer informatie: Voor specifieke vragen over de behandeling van sociale fraude kunt u contact opnemen met de RVA via [email protected] of via 02 515.45.45.

Mensen die op pensioen gaan in het buitenland en dan verdwijnen alsof de Jason Bourne zijn.

Ik heb hier zoveel dossiers liggen die niet uitbetaald kunnen worden omdat de burger gewoon niet meer te vinden is.

Mensen die op pensioen gaan in het buitenland en dan verdwijnen alsof de Jason Bourne zijn.

Ik heb hier zoveel dossiers liggen die niet uitbetaald kunnen worden omdat de burger gewoon niet meer te vinden is.
Hoe is dit een frustratie? o.O No cure no pay en no problem? Of is het extra werk voor jou om dat dossier telkens op te schuiven of zo?

Waar kan je uitkeringsfraude melden? In de zin van: iemand met tijdelijk contract dat afloopt, loopt doodleuk en schaamteloos te verkondigen dat hij paar maand gaat rondreizen buiten de EU en ondertussen dop gaat trekken.

Of de website die @Renegadexxripxx aanhaalt.

Zolang die braaf "V" invult op zijn controlekaart zal die geen uitkering krijgen. (Kans dat die dat effectief zal doen is al klein)

Hoe is dit een frustratie? o_O No cure no pay en no problem? Of is het extra werk voor jou om dat dossier telkens op te schuiven of zo?

Wij hebben een persoonlijke box waar taken in komen. En ik probeer die altijd goed bij te houden. Maar na 3 jaar zit ik al aan een hoop dossiers die daar gewoon instaan die niet behandeld kunnen worden omdat de burger gewoon is verdwenen.

Op het einde van het jaar vraagt de A3 aan onze A1 om statistieken te maken met al onze dossier die openstaan. Daarna moet ik verantwoorden waarom deze nog openstaan. Das gewoon extra werk voor niets, want het antwoord is elk jaar hetzelfde.

En wij hebben een interne briefing gekregen dat alle Belgen die in het buitenland wonen alleen nog via overschrijving betaald mogen worden. Sommige schrijven zich uit in België zonder te laten weten wat hun nieuw adres is, of hun nieuw bankrekeningnummer en dan liggen die dossiers hier maar.

Dus de betalingsdienst zegt, schors het dossier tot wij antwoord krijgen van de burger en zo heb ik dossiers die al jaren geschorst zijn.

Dat de mensen willen verdwijnen om niet te betalen dat kan ik nog begrijpen maar bij sommige dossiers gaat het om een smak geld waar ze recht op hebben en daar hoor je niets meer van.

Lijkt mij dan gewoon dat er iets schort aan jullie procedures als je die taken niet kan/mag afsluiten omdat het slapende dossiers zijn. Dan moeten ze dat scenario maar uitwerken en documenteren in plaats van ergens te laten hangen.

Lijkt mij dan gewoon dat er iets schort aan jullie procedures als je die taken niet kan/mag afsluiten omdat het slapende dossiers zijn. Dan moeten ze dat scenario maar uitwerken en documenteren in plaats van ergens te laten hangen.

Inderdaad. Als ik moest wakker liggen van alles dat scheef loopt rond me, dan kan ik 32h per dag wakker liggen.

Enkel wakker liggen van wat je onder controle hebt. Debiele processen 2x flaggen, als ze het niet oplossen --> No longer your problem.

...

Op het einde van het jaar vraagt de A3 aan onze A1 om statistieken te maken met al onze dossier die openstaan. Daarna moet ik verantwoorden waarom deze nog openstaan. Das gewoon extra werk voor niets, want het antwoord is elk jaar hetzelfde.

...

Ik versta dat het frustrerend is met momenten, maar soms moet je gewoon het spelletje naar boven meespelen. De keren dat ik projecten opgestart heb in de wetenschap dat ze gingen falen is ontelbaar. Maar soms heb je failures en statistieken nodig om je punt te maken. Als je probleem vermijdt, zijn ze niet visibel en worden ze van hogerop niet opgelost. Als je 10 projecten start en 8 daarvan falen om dezelfde reden, dan gaat er wel ooit eens een belletje rinkelen.

En dat is jammer voor de mensen die er op werken - zeker de juniors die dat nog niet door hebben. De seniors zien dat meestal ook wel en doen minimal effort voor wat 99% zeker zal falen. Maar soms is er wat collateral damage nodig om veradering te creeren.

Dus in jouw geval. Gewoon de statistieken trekken en verantwoorden as it is. Op de schaal van 'neutraal tot zwaar biased' is er een gradient aan neutraliteit die je kan kiezen in je rapportering waarmee je wegraakt en waar je toch mgmt beetje kan sturen in wat de conclusie zou kunnen zijn...

Wij hebben een persoonlijke box waar taken in komen. En ik probeer die altijd goed bij te houden. Maar na 3 jaar zit ik al aan een hoop dossiers die daar gewoon instaan die niet behandeld kunnen worden omdat de burger gewoon is verdwenen.

En wij hebben een interne briefing gekregen dat alle Belgen die in het buitenland wonen alleen nog via overschrijving betaald mogen worden. Sommige schrijven zich uit in België zonder te laten weten wat hun nieuw adres is, of hun nieuw bankrekeningnummer en dan liggen die dossiers hier maar.

Dus de betalingsdienst zegt, schors het dossier tot wij antwoord krijgen van de burger en zo heb ik dossiers die al jaren geschorst zijn.

Dat de mensen willen verdwijnen om niet te betalen dat kan ik nog begrijpen maar bij sommige dossiers gaat het om een smak geld waar ze recht op hebben en daar hoor je niets meer van.
Dus jij moet jaarlijks per dossier gewoon je agendering opschuiven met een jaar en laten weten "die dossiers zijn Belgen die niet van zich laten horen en uitgeschreven zijn"? Vermoed dat het enkele honderden dossiers zijn, anders zie ik nog steeds de frustratie niet echt. Wij hebben ook klanten die niet antwoorden, als ze niet antwoorden, pech...

In de sector waar Peppe werkt denk ik dat het aantal "unhappy flows" wel ongelooflijk kan uitdeinen om daar simpelweg 1 algemene aanpak op te verzinnen.

Burger verdwenen:
- Leeft die nog?
- Verstopt die zich ergens in België?
- Verhuist naar buitenland? (En daar ondertussen gestorven?)
- Heeft die schulden? Onderhoudstuikeringen nog te betalen?

Ondertussen heeft die mens iedere maand recht op pensioen en moet dat geld geprovisioneerd/geparkeerd worden. Terwijl tegelijkertijd die persoon schulden heeft waarvan men die pensioenen kan gebruiken om het aan te zuiveren. (Sommige verdwijnen met een reden :p.)

Enfin, die statistiekjes dat Peppe moet maken, ik zou hopen dat dat uiteindelijk leidt tot een betere aanpak. Mensen maken niet graag statistiekjes als ze denken dat er niets meegedaan wordt. Dat zou beter uitgelegd moeten worden. Dan snap ik wel de frustratie. Statistiekjes om statistiekjes te maken is verlies van tijd maar als iemand begrijpt dat dat kan leiden tot verbeteringen, dan zullen mensen veel gemotiveerder zijn om die statistiekjes correct in te vullen.

Nu lijkt dat ook enkel dat dat is om iemands persoonlijk werk te verantwoorden in plaats van processen te verbeteren.

Dus jij moet jaarlijks per dossier gewoon je agendering opschuiven met een jaar en laten weten "die dossiers zijn Belgen die niet van zich laten horen en uitgeschreven zijn"? Vermoed dat het enkele honderden dossiers zijn, anders zie ik nog steeds de frustratie niet echt. Wij hebben ook klanten die niet antwoorden, als ze niet antwoorden, pech...

Dit is persoonlijk voor mij noem het OCD, ik zie graag vooruitgang en als ik constant zie dat mijn box blijft toenemen begint dat een ergernis te worden.

Als het een gewoon dossier is waar niets in moet verandert worden dan kan ik die gewoon zo laten. Maar meestal is het anders.

Bv:

> nieuwe brief maken met de nieuwe bedragen na indexering.
> brief up to date houden met de juiste datum van verzending.
> wij hebben een nieuwe lay out gekregen paar maand terug, al die brieven moeten de nieuwe lay out krijgen
> sommige dossiers hebben recht op een "verwijlinterest" als die jaren blijven liggen is dat een extra kost voor de overheid. En dat voor heel België begint al snel op te tellen.
> Sommige dossiers liggen hier al zo lang dat de verjaringsregels van toepassing zijn. Nieuwe brief maken met de nieuwe bedragen, dossier aanpassen in het systeem.
> Sommige mensen hebben een aanvraag gedaan om sociale zekerheid in het buitenland te betalen en niet meer in België. Nieuwe brief maken, systeem aanpassen etc

En het belangrijkste document van al is het levensbewijs. De burger mag mij vandaag gebeld hebben als wij geen ingevuld levensbewijs hebben > dossier automatisch geschorst.

Enfin, die statistiekjes dat Peppe moet maken, ik zou hopen dat dat uiteindelijk leidt tot een betere aanpak. Mensen maken niet graag statistiekjes als ze denken dat er niets meegedaan wordt. Dat zou beter uitgelegd moeten worden. Dan snap ik wel de frustratie. Statistiekjes om statistiekjes te maken is verlies van tijd maar als iemand begrijpt dat dat kan leiden tot verbeteringen, dan zullen mensen veel gemotiveerder zijn om die statistiekjes correct in te vullen.

Eerlijk gezegd weet ik niet wat ze er mee doen. De overheid wil dat allemaal wel en uiteindelijk zien of horen wij daar niets van.

"willen verdwijnen"....

sommigen zijn misschien gewoon al overleden, zonder dat jullie dienst daar van weet.

want eerlijk gezegd, ik ken er weinigen die zouden zeggen van "foert ge moogt mijn pensioen houden zulle"

Ik wil u anders mijn IBAN wel geven hoor. Liefst voor zo'n smak geld dan, ik zal het wijs investeren.

"willen verdwijnen"....

sommigen zijn misschien gewoon al overleden, zonder dat jullie dienst daar van weet.

want eerlijk gezegd, ik ken er weinigen die zouden zeggen van "foert ge moogt mijn pensioen houden zulle"

We komen er eigenlijk meer tegen dan je zou denken

In het begin keek ik ook altijd raar op als ik zag "geschrapt in het rijksregister" en vroeg ik eens waar ze woonde en of ze ervan op de hoogte waren

Tegenwoordig is de 1e reactie een telefoontje naar de politie want het is nie enkel verdwijnen voor schulden, maar ook verdwijnen voor openstaande gevangenisstraffen

"willen verdwijnen"....

Goh, er loopt wel wat rond. :p

Huur niet betaald, andere schulden, onderhoudstuikeringen, gevangenisstraffen, ook mensen die afschuwelijk zijn in administratie en die maar doen wat dat ze willen, vijanden gemaakt, wappies, anti-overheid extermisten,... (eentje ontmoet die weigerde zijn werkloosheidsuitkering aan te vragen omdat dat voor marginalen is in zijn ogen. Hij wou zo weinig mogelijk te maken hebben met de overheid. Vrij extreem anti-overheid :p.)

Vergeet ook niet dat je mensen die hier paar jaar werken in België en dan weer weg zijn. Dan worden die ooit pensioenleeftijd na X jaar en hebben ze pensioenrechten opgebouwd door die paar jaar maar niemand die weet waar ze wonen of zelfs nog leven.
Indische expats, Roemeense bouwvakkers, Amerikanen die hun eurotrip doen door een jaartje in Brussel te werken maar die jaren later nooit bij gaan stilstaan dat ze een klein pensioentje krijgen hierdoor van de Belgische staat, Sommige die scheiden en hier alles achterlaten zonder boe of ba,...
Belgen die hier een jaartje hebben gewerkt en dan permanent vertrokken zijn naar het buitenland.
Genoeg volk die ongelooflijk slordig zijn met administratie.

Belgen die hier een jaartje hebben gewerkt en dan permanent vertrokken zijn naar het buitenland.
Oh hi! Ik heb hier zo eens een papier gevonden van de belgische staat, iets van mijn pensioen toen ik vertrokken ben. Ik heb die toen gebeld om te vragen hoe dat juist zit.

"jaja we weten u wel te vinden". Ik hoop het want ik heb geen idee waar dat papier is, ik heb geen itsme ( is dat het?) en nul opties tot inloggen op belgische digitale diensten :p

Terug
Bovenaan