Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Je kan toch ook het bureaublad laten werken via onedrive ;-)
Klopt en dat doen we, maar als je een dienst hebt die een account delen en ook meerdere laptops hebben, dan kan OneDrive daar verveld op doen soms.

Er zijn ook PC's waar OneDrive niet geconfigureerd staat, omdat ze nog van voor mijn tijd zijn.

Je wordt voltijds, royaal, betaald mét alle voordelen voor een 8-20 uren werkweek. Ik begrijp niet waarom dit niet bij 'je werkglimlach van de dag' staat? Of is dit een nieuwe humble brag?
Ik begrijp niet dat iemand niet kan inzien dat 6u van de 8u met uw duimen draaien niet "de droom" is van iedereen... Ben zelf ooit zo'n job begonnen (was maar 4u van de 8u met mijn duimen draaien maar soit, zelfde principe), na een half jaar was ik al nieuw werk aan het zoeken.

Het zijn mensen met uw (rot)mentaliteit die bij overheidsdiensten werken die er nu voor zorgen dat de rest van de mensen die daar werken genaaid worden.

Je wordt voltijds, royaal, betaald mét alle voordelen voor een 8-20 uren werkweek. Ik begrijp niet waarom dit niet bij 'je werkglimlach van de dag' staat? Of is dit een nieuwe humble brag?

Dit is zeker geen humble brag.

Ik vind het ergerlijk:
1) Omdat dit redelijk stresserend begint te worden aangezien ze om de 6mnd een re-org doen. Ik zou niet graag meegeflust worden met al de anderen
2) Ik wil dus wel degelijk vooruit en iets bereiken, maar ik loop om de 5 minuten tegen een muur aan die niemand lijkt te willen weg doen. Standaard krijg je een defaitistische 'it is what it is'
3) Het lijkt alsof of ik de voorbije 10y meer en meer ben gaan verdienen en tegelijk in minder en minder goeie teams terecht ben gekomen. Dat is redelijk frustrerend. Op den duur zou je je eigen sanity in twijfel beginnen trekken.

Goed, daarjuist weer de 2-wekelijkse sprint review/planning mogen leiden. Hebben we die meeting speciaal van 10h smorgens naar 15h verzet zodat marketing in de USA kan meedoen. Declinet 15 min voor de meeting "Can't join, need to go run an errand" - OK dan. Professional.

Voor de rest is het dev team letterlijk 3 man. 3, he, geen 13 of 103, maar 3 (1 UI, 1 back-end, 1 data) en dan een deeltijdse tester die uit een boom gevallen is ergens. Je zou denken, dat is 15 minuten werk om review en planning+estimation en zo te doen. Zit er daar 1 een half uur te neuten over estimation poker en yadieyadieyada. Gast, elke functie is alleen. Je kunt met jezelf pokeren of je kunt gewoon de storypoints er op plakken. Het zijn 10-15 stories per sprint, geen 50, he.

Gelukkig was de oplossing om pre-meetings te hebben met elke functie alleen voor we ze samen smijten in de sprint planning. In geval van twijfel, extra meetings in de kalender duwen. Maar goed, dat is nog het minste van mijn zorgen. Mijn vorige producten waren telkens teams van 15-20 dev in 1 giga scrum team en daar deed ik ook altijd pre-meetings om het een beetje focussed te houden tijdens de effectie sprint review en plannings. Maar hier lijkt me het een beetje overkill en tekenend voor de problematiek van 'tijd wegpissen voor niks'.

Uiteindelijk gaan we er wel raken - de bar voor succes ligt hier ook niet zo hoog aangezien projecten standaard exploderen van 3 mnd naar 1y of zo (ik begin te verstaan hoe dat komt...). Vergeleken met de vroegere teams waar ik in werkte en projecten die ik kon leiden, is dit wel een serieuze downgrade. De pay is misschien dan goed, enige arbeidsethos bij de collega's en enige motivatie om op tijd ergens te raken, zou toch wel geapprecieerd worden.

Het is toch leuker leiden als je gewoon de weg moet tonen en pro-actief problemen oplossen zodat het team efficient kan werken tgo iedereen moet meesleuren en vooruit duwen en terug in het pak moet duwen om *ergens* te raken. Dan is het eerder lijden dan leiden.

Laatst bewerkt:
Ik heb het zes maanden volgehouden in een bedrijf met gelijkaardige processen.

Daarna ben ik overgestapt naar een kleiner bedrijf waar het softwareproduct centraal staat. Hier heeft iedereen een sterk verantwoordelijkheidsgevoel en de vrijheid om zaken aan te passen, zonder bedolven te raken onder processen.

Ik haal nu veel meer voldoening uit men werk en de dagen vliegen voorbij.

Met verzekeringsmaatschappijen werken is echt een hel.

Bij sommige moet ik altijd vechten voor een antwoord. Ik heb al vaak gedacht om gewoon eens langs te gaan en te vragen wat hun probleem is. Degene waar ik altijd te laat een antwoord van krijg ligt op 5 minuten van ons kantoor. Ik heb echt al gedacht, ik maak een bundel met alle dossiers waarop ik aan het wachten ben en ik geef het daar persoonlijk af.

Als telefoons en mails het niet doen dan weet ik het ook nietmeer. Dan krijg ik het voorstel om een inspecteur naar daar te sturen maar omdat we er maar 2 hebben is de kans groot dat dit pas een half jaar later zal gebeuren.

Dan krijg ik een hoop dossiers binnen die ik een voor een moet nakijken want blijkbaar storten VZM graag geld die ze niet moeten storten. En dan hebben we het hier niet over kleine bedragen. Dan moet ik een email opmaken en vragen "kunnen jullie mij uitleggen waarom jullie 100k hebben gestort?".

Whoopsie dat was een misverstand, kunnen jullie het geld terug overmaken aan ons? Om het slachtoffer correct uit te betalen doen ze alles om niet uit te betalen maar geld storten naar de overheid is #yolo...

Er is een verjaringstermijn van 3 jaar van toepassing bij ons. Onze betalingsdienst heeft zo een achterstand dat ik vaak dossier heb waar de VZM teveel heeft betaald maar omdat de verjaringstermijn van toepassing is, moeten wij het geld niet terug te betalen.

Laat wel duidelijk zijn dat die dienst dat niet bewust doet maar die staan gewoon zo achter dat eens ik die dossiers moet nakijken wij bijna altijd het geld mogen houden.

Nuja als ik kijk naar de marktwaarde van sommige VZM kan ik iets of wat begrijpen waarom ze dit kunnen slikken.

Nog iets mij mateloos ergert, er zijn verschillende grote VZM die vroeger kleine VZM hebben overgenomen en die de gerechtelijke stukken gewoon kwijt zijn.

Bij oude dossiers krijg ik vaak het antwoord: "Dat is een dossier van een oud VZM en we zijn daar alle stukken van kwijt, sorry wij kunnen u niet verder helpen".

Dan staat ge daar, los het maar op. Dan begint de bureaucratie bij ons en das nog een heel apart verhaal.

Anyway ik wil gewoon mijn werk kunnen doen en mijn dossiers afsluiten. Wij hebben vorig jaar een audit gehad en daar als opmerking gekregen, dat wij elke mail, ook al is het voor de kleinste vraag moeten uploaden in het systeem. Dus als dossiers niet op zijn afgewerkt etc en we kunnen aantonen dat het komt door externe factoren zijn wij niet in fout.

Nog regelmatig shit tegenkomen van die strontconsultant die ondertussen al enige tijd weg is.

Zaken die gewoon uit de code zijn verdwenen, en why the fook? Zomaar daarom?

Nu zit er al een tijdje geen nieuwe meer, wegens besparingen.
Ik hoop dat het zo blijft.

Besparingen I LOVE YOU.

(Nu nog een hoop intern volk weg. Veel dat toch ook geen meerwaarde heeft.)

Ik vind het ergerlijk:
1) Omdat dit redelijk stresserend begint te worden aangezien ze om de 6mnd een re-org doen. Ik zou niet graag meegeflust worden met al de anderen
2) Ik wil dus wel degelijk vooruit en iets bereiken, maar ik loop om de 5 minuten tegen een muur aan die niemand lijkt te willen weg doen. Standaard krijg je een defaitistische 'it is what it is'
3) Het lijkt alsof of ik de voorbije 10y meer en meer ben gaan verdienen en tegelijk in minder en minder goeie teams terecht ben gekomen. Dat is redelijk frustrerend. Op den duur zou je je eigen sanity in twijfel beginnen trekken.
Ik werk ook voor een multinational, heb net ook mijn 5de (of 6de? Ik raak de tel kwijt) reorganisatie op 9 jaar tijd achter de rug.

Pas in juni een megaproject succesvol afgerond dat voor het eerst op de planning werd gezet ergens rond 2004. Telkens werd dat project weer begraven omdat het te groot was om aan te pakken. Nu was er een harde deadline waardoor het weer begraven geen optie meer was. 2 jaar kei hard aangewerkt met alle teams, en het is eindelijk gelukt. Ik heb daar vele nachten over wakker gelegen, maar voor mij was dat wel een opkikker om te beseffen wat we kunnen bereiken als we allemaal doorduwen.

Ik krijg in juni de opdracht om met de hoogste prioriteit aan een gerelateerd project te werken. Puut, reorganisatie in augustus, prioriteiten veranderen (zoals zo vaak). Maar nu zit ik dus al 2 maanden in limbo, want ik krijg van bovenaf minstens 10 items door die ze de hoogste prioriteit geven. Leadership is in september met zijn allen overgevlogen naar België om een week lang op kantoor prioriteiten te stellen; daar is niets concreet uitgekomen. In oktober komen ze terug. Intussen kan ik niets anders doen dan doorgeven wat voor mij de prioriteiten zijn en blijven werken aan analyse voor business cases, maar de uiteindelijke beslissing ligt bij hen. Probleem is dat er veel te veel mensen zijn die allemaal hun stempel willen drukken, maar niemand hakt een knoop door. Niet onbelangrijk: het nieuwe leadership komt bijna volledig van een start-up en lijken niet volledig te beseffen dat je in een multinational met legacyshit moet rekening houden en je niet van een blanco blad begint.

Ik verbaas me er soms over hoeveel wij toch nog kunnen realiseren als ik alleen al tel hoeveel meetings er met exact dezelfde agenda met exacte dezelfde uitkomst (geen) worden gehouden.

Ik verbaas me er soms over hoeveel wij toch nog kunnen realiseren als ik alleen al tel hoeveel meetings er met exact dezelfde agenda met exacte dezelfde uitkomst (geen) worden gehouden.
En ik maar denken dat een universiteit een logge en weinig efficiënte organisatie was, maar we werken gewoon zoals een multinational!

Klant: Wij zijn hier overgeschakeld op systeem huppeldepup en als ik een inkooporder via ons nieuw systeem moet lanceren om die machine naar jullie te sturen staat die hier volgende week nog - kunnen jullie soms de afhaling regelen?

Ik blijf het vreemd vinden dat echt simpele zaken blijkbaar complexer worden, ook de evolutie van minder persoonlijk contact (en dan vooral telefoon) die plaats heeft gemaakt voor berichten via e-mail en online platformen allerhande zorgen ook voor een wirwar aan communicatie waarbij aankoop/logistiek/project -leiding nog minder van elkaar en van het project afweten.

Leuke situaties:

Aankoop klant: is er al zicht op de levertermijn?
Contextbinder: Niet mogelijk want nog geen goedkeuring van jullie engineering dienst
Aankoop klant: ja maar - wij moeten eind dit jaar zeker uitleveren
Contextbinder: Dat zal niet meer mogelijk zijn, doorlooptijd is 15 weken en we wachten al 4 weken op feedback van jullie
Aankoop klant: is dat zo? Mogelijk om ook de aankoopdienst te informeren? Waarom kan er niet gestart worden met productie?
Contextbinder: Diepe zucht, spelend met de gedachte om gewoon de telefoon neer te leggen en zich te gaan bezatten - hoe kan je nu zo werken zonder zot te worden

bedrijf met +30 miljard euro omzet ...

Klant: Wij zijn hier overgeschakeld op systeem huppeldepup en als ik een inkooporder via ons nieuw systeem moet lanceren om die machine naar jullie te sturen staat die hier volgende week nog - kunnen jullie soms de afhaling regelen?

Ik blijf het vreemd vinden dat echt simpele zaken blijkbaar complexer worden, ook de evolutie van minder persoonlijk contact (en dan vooral telefoon) die plaats heeft gemaakt voor berichten via e-mail en online platformen allerhande zorgen ook voor een wirwar aan communicatie waarbij aankoop/logistiek/project -leiding nog minder van elkaar en van het project afweten.

Leuke situaties:

Aankoop klant: is er al zicht op de levertermijn?
Contextbinder: Niet mogelijk want nog geen goedkeuring van jullie engineering dienst
Aankoop klant: ja maar - wij moeten eind dit jaar zeker uitleveren
Contextbinder: Dat zal niet meer mogelijk zijn, doorlooptijd is 15 weken en we wachten al 4 weken op feedback van jullie
Aankoop klant: is dat zo? Mogelijk om ook de aankoopdienst te informeren? Waarom kan er niet gestart worden met productie?
Contextbinder: Diepe zucht, spelend met de gedachte om gewoon de telefoon neer te leggen en zich te gaan bezatten - hoe kan je nu zo werken zonder zot te worden

bedrijf met +30 miljard euro omzet ...
SAP?

Eerder deze week was ikzelf de ergernis. PEr ongeluk een URL als spam gerapporteerd waardoor ineens honderden mails werden geblokkeerd :lol:
Ik heb dik een dag zitten kuisen in onze gefilterde berichten.
Dan per ongeluk gisteren ook een systeem gebroken zonder dat ik het door had :lol: Ik ben goed bezig.

Wat een mede collega doet op zijn/haar werk zijn niet mijn zaken. Maar als je begin te facetimen op je werk op luidspreker dan begin ik mij toch wel enkele vragen te stellen.

Ik kom speciaal op vrijdag omdat ik dan meestal alleen zit op mijn eiland en nu zitten we met twee. Totaal geen probleem maar die zit hier gewoon te FT met hare vent.

Ik denk niet dat zij beseft dat zij nog altijd in haar stage periode zit en dat als iemand dit gaat melden ze serieus in de problemen kan geraken.

Als je wilt bellen, kan je gerust in een van de geluiddichte lokalen die wij hebben. Maar FT op luidspreker dat is wel next level.

Ergernis aan reply to all e-mails...

Gisteren invite ontvangen om een bepaalde training te volgen (is voor managementteam over heel de wereld).

Sinds vannacht van die pipo's (dat is dus management) die hele tijd reply to all doen met boodschappen als "I can't participate, is there a recording?".

Intussen zijn we al geëovolueerd naar boodschappen als zijnde "please do not reply to all" (met uiteraard een reply to all).

Dudes, echt... Die invite is naar 6000 mensen gestuurd. Shut the fuck up. Ik hoop zo hard dat die zoveel out of office messages krijgen dat hunne mailbox ontploft.

Wat een mede collega doet op zijn/haar werk zijn niet mijn zaken. Maar als je begin te facetimen op je werk op luidspreker dan begin ik mij toch wel enkele vragen te stellen.

Ik kom speciaal op vrijdag omdat ik dan meestal alleen zit op mijn eiland en nu zitten we met twee. Totaal geen probleem maar die zit hier gewoon te FT met hare vent.

Ik denk niet dat zij beseft dat zij nog altijd in haar stage periode zit en dat als iemand dit gaat melden ze serieus in de problemen kan geraken.

Als je wilt bellen, kan je gerust in een van de geluiddichte lokalen die wij hebben. Maar FT op luidspreker dat is wel next level.

Ik zat gisterenavond om 20.00 te schimmelen in een meeting die met compliance US moest doorgaan. Daagt die pas om 20.10 op (voor haar dus 11.10h s morgens) met het excuus "Sorry, was met de dierenarts aan het bellen". Ik versta dat dieren belangrijk zijn, maar doe toch beetje alsof je je werk serieus doet.

Dat kan in het lijstje van onze US marketing dude deze week 'ik kan niet naar de meeting komen, ben naar de winkel'. Ok, ik dacht dat het 10h s morgens was voor je en we speciaal voor jou de meeting in dat slotje gepland hadden.

That being said. Ik ben geen stagiair en ik ben vandaag al letterlijk 3h aan het proberen om toegang te krijgen tot de nieuwe IT portal waar je ticketjes kunt submitten. Dat is ook dollars through the drain... Je zou denken dat ze daar een straightforward process voor hebben, quod non.

- Ik browse naar mijn bookmarked URL (van de oude portal), daar staat een link naar de nieuwe portal "sinds sep zijn we verhuisd"
- Ik klik er op, kom op de nieuwe portal uit - so far so good
- Ik wil een ticketje filen door op 1 van de knoppen te duwen 'no permission' error.
- Permission requests moeten officieel via dat systeem, dus catch 22

- De standaard "I know a guy" approach. Dus ik stuur teams berichtje naar iemand die ik ken die mogelijks kan helpen.
- Die geeft mij de naam van de sjarel die het voor hem gefixt had.
- Ik stuur die + zijn manager + alles in de mgr zijn org chart een mail, kwestie van zeker iemand te vinden die mij kan helpen.
- Mail word geforward naar de "beheerder" madam van het portaal - yippee
- Madam kan het niet fixen want VPN issues 🤡; en overigens ze beheert dat portaal, maar niet de access group van het portaal. Of ik niet even kan rondvragen bij collega's wie wel en wie niet toegang heeft en dan via de domain groups vergelijken welke group de toegang controleert.
- Euh nee, dat lijkt me, denk ik, heel waarschijnlijk, niet het proces te zijn hoe ze de overige 1000 en zo wat collega's toegevoegd hebben aan DE group. Iemand moet het weten, but it ain't me.
- Ik stuur nog een mail om te escaleren, geen antwoord
- 3h later, no progress
- fingers crossed dat het magisch opgelost is maandag
(just an idea, zet eens op het portaal, het oude en het nieuwe, hoe je kunt toegevoegd worden. Blijkbaar is dat voor iedereen van onze divisie dezelfde zever)

Gisteren invite ontvangen om een bepaalde training te volgen (is voor managementteam over heel de wereld).

Sinds vannacht van die pipo's (dat is dus management) die hele tijd reply to all doen met boodschappen als "I can't participate, is there a recording?".

Intussen zijn we al geëovolueerd naar boodschappen als zijnde "please do not reply to all" (met uiteraard een reply to all).

Dudes, echt... Die invite is naar 6000 mensen gestuurd. Shut the fuck up. Ik hoop zo hard dat die zoveel out of office messages krijgen dat hunne mailbox ontploft.

Dat is een klassieker. Bij mijn eerste werk is dat ook eens voorgevallen met een reply to all naar een paar tienduizenden mensen wereldwijd. Heeft toch een paar dagen geduurd voor dat uitdoofde.
Daarna heeft IT toch een beperking gezet naar hoeveel mensen tegelijk de doorsnee medewerker mails kon versturen :)

Ja ja, ook al veel meegemaakt. Het begint eigenlijk al fout te gaan bij de initiële email: dat ze daar eens BCC gebruiken, en je vermijdt het irritante probleem van reply all's

Terug
Bovenaan