Het leven lijkt hier een simulatie.
Ik zit tegenwoordig nog 2-3-4h per dag te werken. Ik ga mopperen tegen mijn baas voor meer werk "You're at full capacity". Ja, OK, dan. Evaluatie, alle boxen gecheckt, iedereen content. Ik snap het niet.
Van die 2-3-4h bestaat 3/4 uit prutsen en rondduwen om dingen te weten te komen omdat niemand iets opschrijft. We hebben een tester van een ander team gekregen, maar na 2 maanden heeft die 0 getest. Hij heeft nog altijd geen systeem om op te testen. DevOps, die kan/wil/mag/<insert random verb> niet helpen. Misschien willen ze wel, ik heb iedereen die ik ken gevraagd en die hebben "I know a guy who knows a guy" gewijs niks kunnen bekomen. Via het management escaleren, die raken niet verder dan wat 'I know a guy who knows a guy' - wat uiteindelijk dead end is. Of 'Try AI agents'. Uit miserie maar zelf, als project manager, zijn systeem beginnen opzetten. Want, ja, dat is de bedoeling, he.
Ik zat redelijk snel op een dood spoor want ik kon niet inloggen op een systeem. Dan maar beginnen rond vragen bij jan en alleman. Uiteindelijk bleek dat er een geheim administrator account is met een geheim paswoord. Je moet het weten... Misschien moet je dat eventjes in een procedure of zo gieten. Er zit hier al maanden 10 man te prutsen. Goed, ik zal me maar troosten met het idee dat het nu na al die maanden in orde gebracht is door de enige niet-technische persoon van het (virtuele) team.
Next up, ik moet een intern ontwikkeld programma installeren waar we jaarlijks 100M+ revenue mee draaien. Ik zit al een week rond te porren om aan de executable te raken. De interne repo heeft plots geen installers meer - verder dan "raar" raken de "I know a guy who knows a guy" mensen niet. Op de commerciele repo heb ik geen toegang, ondanks dat mijn toegang al 2x goedgekeurd is en er een popup komt "you will receive credentials within a few minutes". Daarnet een half uur aan de lijn met een indier, die mij uiteindelijk heeft doorgestuurd naar een support email adres waar ik dus 4h geleden een mail naar gestuurd heb, nog altijd geen antwoord. En dat om in een intern systeem te raken... Misschien even een deftig proces uitwerken voor je nieuwe hires - just an idea - ipv iedereen te laten sukkelen en via support te moeten gaan.
En dan moet je weten dat er 100 developers op dat intern ontwikkeld programma werken. En als je dan zo langs je neus vraagt "euhm, zit iedereen zo te prutsen altijd". "Ja, dat is al 10y gesukkel en niks geautomatiseerd. Maar eens je het up en running is, is het up en running". OK DAN...
Officieel is mijn/ons project een extensie op dat intern ontwikkelde programma. Gelukkig heb ik ons project al voorbij management approval phase gekregen. Alleen jammer dat het blijkbaar geen hol uitmaakt of iets approvet is of niet. Je krijgt toch geen resources en escalatie loopt altijd dood. En de mensen die je hebt in je project, worden gewoon door andere projecten afgepakt of door managers aan andere projecten gealloceerd (op 2 maanden al manufacturing, testing en support zien veranderen - elke keer opnieuw onboarden etc). En af en toe valt er een mens uit een boom die je project kan helpen. Sympathiek van de manager, maar ik heb geen 2 FTEs nodig om documentatie te maken en geen volledige FTE uit 'manufacturing' nodig - "we'll release as a downloadable executable. No, we will not manufacture CD ROMS - hello 1990". Zit die mens ELKE meeting in de interne meetings - waarom, geen idee. Ik ben dan zo sympathiek om op voorhand naar het team te sturen dat er niet veel zal besproken worden in de wekelijkse meeting wegens 'still working on infrastructure setup'. Zit er daar 20 man te schimmelen. Allemaal druk druk druk precies.
Leadership 0,0, opvolging 0,0, prioriteiten zetten 0,0. Accountability 0,0. Iedereen doet gewoon zijn goesting. Ik ondertussen ook. Ik vul mijn dagen met 1-2h meeting smorgens, wat emails beantwoorden, dringende zaken afwerken - zijn er bitterweinig tegenwoordig. En dan wat in de tuin werken/klussen/huishouden/op BG zitten en dan om 15h nog een paar meetings met de Amerikanen en dan zit de dag er rond 17h op. Hoe lang kan zoiets blijven duren ? Blijkbaar forever, want mijn baas zit hier al 30y en die zegt letterlijk 'Dat is hier al 30y hetzelfde gepruts, enjoy it while it lasts'.
Misschien ben ik te veeleisend en is een minimaal niveau van professionaliteit en efficientie verwachten in een multi-national teveel gevraagd
/end of rant