Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Het leven is een pak simpeler als je al die IT prut gewoon aanvaardt en over je heen laat komen. Windows probeert je niet te kloten. IT probeert je niet te kloten. Shit just happens sometimes.

Update starten, telefoon pakken, krantje lezen. Af en toe klikken. Part of the job and we move on again.

Ik heb al updates gehad die vlekkeloos verlopen. Ik heb al updates gehad die letterlijk 10h geduurd hebben (uiteraard 1h voor ik een training moest geven). Ik heb al updates gehad die al mijn VPN certificaten om zeep geholpen hebben en de enige oplossing was 2d met een Indier aan de lijn hangen. It's fiiiine. Uiteindelijk komt het wel in orde.

Het leven is toch te kort om je druk te maken in een Windows update ? En al zeker om er weken aan een stuk over te kakken tegen collega's aan de lunch tafel. "Guys, het is een windows update, we hebben toch wel interessantere topics om over te babbelen, niet ?"

Of zoals mijn neefje zou zeggen 'hey bro, die guy vertelt suffe verhalen' :laugh:

Jaja ik maak mij niet druk, ik hoop gewoon dat alles goed gaat verlopen. Ik ben ondertussen beetje manga aan het lezen en ik laat de IT op de achtergrond hun werk doen.

Windows 10 of 11 maakt mij niet veel uit maar ik hoop alleen dat de zoekfunctie in outlook nu eindelijk beter zal werken.

edit: Office is volledig in het engels, geen geluid meer en headset werkt nietmeer. Valt nog goed mee

Laatst bewerkt:
Maken jullie het jezelf ook niet moeilijk? Ik start zo een Windows 11 upgrade gewoon 's avonds.
niet iedereen heeft een laptop die je kan meenemen. En overnacht upgrades uitvoeren wordt zeker niet overal gedaan omdat er dan niemand is om support te geven indien nodig

Ik vind dat wel plezant als ze hier dingen updaten of releasen. Dat betekent altijd een paar uur tijd om iets anders te doen. Ze doen dat ook bijna altijd op een vrijdagnamiddag, dus dan is het gewoon weekend vanaf 's middags.
voila. en nog vinden mensen iets om over te melken.

ga op BG! spuw uw gal. like always :sop:

niet iedereen heeft een laptop die je kan meenemen. En overnacht upgrades uitvoeren wordt zeker niet overal gedaan omdat er dan niemand is om support te geven indien nodig
Ne laptop die je niet kan mee nemen? Nog nooit van gehoord. Die zijn dan aan hun buro gelockt met Kensington lock ofzo?

Mor soit, ik zal er mij ook niet per sé mee bezig houden om alle updates 's nachts te laten lopen.
Bij mij is het over 't algemeen gewoon van 'binnen dit & 15 minuten gaat uwen boel updaten + rebooten ... sluit nu mor rap alles af & draait wat met uw vingers'. Wat dan ook meestal 's morgens is op whatever werkdag het dan ook moge zijn.

't Is ook telkens een groot tijdsverlies om alles te moeten afsluiten (& vooral, weer op te starten nadien).
To be fair, voor de meeste WinUpdates ben ik meer tijd kwijt aan alles afsluiten & weer opstarten dan aan de update zelf.

NOTE: De tenant migratie hebben we onze laptop voor 't weekend moeten afgeven zodat ze dat konden doen & full Windows version upgrades (bv. van 10 -> 11) weet ik niet meer, zolang is 't geleden. Maar was ook niet voor 's nachts, thuis.
Maar da's allemaal eenmalig natuurlijk.

on topic: mijn baas zijn vader die in spanje buitenverblijf heeft. z'n bank account is geblokkeerd.
ahja was mede titularis met z'n vrouw, die is gestorven, en heeft nooit moeite gedaan dit aan te geven daar.

nu hebben ze opeens inkomsten bewijzen van die overleden vrouw nodig.. allemaal genegeerd natuurlijk.
nu bank account blocked.

los het maar op zegt hij. euch.. 1) ik spreek geen spaans
2) je kreeg genoeg brieven om dit op te lossen (evt. rekening sluiten, en alles overzetten naar eigen rekening)

maar nu moet IK het oplossen. mjah hoort toch niet bij mijn job denk ik zo. FU.

IT bereidde hier gewoon de laptops met W11 voor en organiseerde een half uur om uw oude laptop in ontvangst te nemen en uw nieuwe laptop te overhandigen en starten...
Iedereen in uw organisatie een paar uur lam leggen met een W11 upgrade klinkt nogal...inefficiënt.

Voor de update moesten wij in brussel zijn. De vorige keren was het inderdaad zo dat we onze laptop moesten afgeven en dat ze de update erop zetten.

Deze keer wouden ze het remote doen en over het algemeen is dat goed gelukt. Ik maak een ticket voor mijn headset en taalprobleem.

Taalprobleem was op 1,2,3 opgelost. Dan begon IT alles te downloaden voor de headset, driver etc. Alles is goed aangesloten, toestellen worden herkent > geen geluid. 😤

IT zegt ik ga iemand naar u sturen in persoon en dan kan die eens kijken wat het probleem is. It'er komt langs we doen een hoop testen. Niks werkt

Restart, headset aan > uit, bluetooth aan > uit.... Nog niks. 🥺

Begint aan zijn hoofd te krabben

Ineens > geluid :clap:

Dus ik vraag aan de IT'er wat hebt ge gedaan? Antwoord: geen idee

IT bereidde hier gewoon de laptops met W11 voor en organiseerde een half uur om uw oude laptop in ontvangst te nemen en uw nieuwe laptop te overhandigen en starten...
Iedereen in uw organisatie een paar uur lam leggen met een W11 upgrade klinkt nogal...inefficiënt.
Op de meeste plaatsen valt een Windows upgrade niet samen met de levenscyclus van een laptop.

En je moet weten dat er sinds Windows 10 er 2 keer per jaar een grote nieuwe Windows build uitkomt, die een vergelijkbaar upgradeproces heeft. Windows 10 heeft zo 14 builds gehad, en Windows 11 zit nu aan de vierde. Het is natuurlijk niet nodig om elke build te gaan uitrollen, maar ik merk bij veel bedrijven dat er jaarlijks toch een nieuwe Windows build uitgerold wordt. En laptops worden op 3 jaar afgeschreven, maar hebben doorgaans een praktische levensduur van 5 jaar.

Op de meeste plaatsen valt een Windows upgrade niet samen met de levenscyclus van een laptop.

En je moet weten dat er sinds Windows 10 er 2 keer per jaar een grote nieuwe Windows build uitkomt, die een vergelijkbaar upgradeproces heeft. Windows 10 heeft zo 14 builds gehad, en Windows 11 zit nu aan de vierde. Het is natuurlijk niet nodig om elke build te gaan uitrollen, maar ik merk bij veel bedrijven dat er jaarlijks toch een nieuwe Windows build uitgerold wordt. En laptops worden op 3 jaar afgeschreven, maar hebben doorgaans een praktische levensduur van 5 jaar.
Je kan ook een klein deel nieuwe laptops voorzien (er moeten er toch altijd vervangen worden), waarmee je een badge werknemers kan doen overschakelen, wat dan een half uurtje duurt om alles over te zetten.
De laptops die ingeleverd worden door die werknemers en nog levensduur hebben, die maak je dan weer klaar voor de volgende badge van werknemers. En zo roteer je door tot je iedereen gehad hebt.
Ok mensen hebben dan niet dezelfde laptop voor de gehele levensduur, maar tegenwoordig is toch alles in de cloud/one-drive etc.

Je kan ook een klein deel nieuwe laptops voorzien (er moeten er toch altijd vervangen worden), waarmee je een badge werknemers kan doen overschakelen, wat dan een half uurtje duurt om alles over te zetten.
De laptops die ingeleverd worden door die werknemers en nog levensduur hebben, die maak je dan weer klaar voor de volgende badge van werknemers. En zo roteer je door tot je iedereen gehad hebt.
Ok mensen hebben dan niet dezelfde laptop voor de gehele levensduur, maar tegenwoordig is toch alles in de cloud/one-drive etc.

1. Mensen gebruiken hun laptop voor privé. Staat vol met foto's die niet op de "bedrijfscloud" (horen) te staan :p.

2
Mensen gebruiken nu niet zo graag andermans laptop. Collega van mij is roker dus die rookt aan zijn laptop als hij telewerkt. Dat ding ziet er echt gortig uit :p. Onbruikbaar voor andere mensen.
Broodkruimels, krassen (de mijne hangt vol met krassen :p. Ik ben er niet voorzichtig mee. Batterij is ook aan zijn einde) , stickers (andere collega haar bedrijfslaptop hangt vol met cringe stickers), de helft heeft gebreken die nooit gemeld zijn geweest (Mijn batterij gaat maar 2u mee maar geen goesting gehad om daarvoor speciaal naar IT te gaan en een andere te vragen. Een andere zijn camera werkt allang niet meer maar die wil dat ook niet gebruiken, toetsen die fucked up zijn, poorten die fucked up zijn,...)

3. Dat is al niet logisch dat voor een W11 update van 10 naar 11 zoveel issues zijn. Dat kan makkelijk offsite. Enigste wat ik meegemaakt heb, was dat python installatie verwijderd was voor één of ander reden. Nochtans toegelaten software.
Duurde lang maar dat was s'avonds op "installeren" klikken, de prise erinlaten en morgenochtend was dat in orde zonder dat ik er moest naar om kijken :p
Sommige doen dat expres overdags zodat ze een excuus hebben om niet te werken :p.

dat viel ook niet samen met de levenscyclus laptop.
IT bereidt gewoon in reeksen van 10 laptops voor, wisselt en begint nadien aan de volgende serie met de laptops die zijn teruggekomen.

Andere overheidsdiensten en hun begaaide GDPR regels, ik heb beroepsgeheim, en jullie informatie nodig om mijn dossiers in orde te krijgen. Komt niet af met GDPR regels of met de vraag of de aanvrager langs mij zit.

Want neen die zit niet langs mij, en als hij er zit gaat hij niets zeggen, want hij spreekt geen Nederlands, daarom dat ik uwe dienst bel voor informatie.

En dan mag al blij zijn dat ik binnen het kwartier iemand aan de lijn heb gekregen.

dat viel ook niet samen met de levenscyclus laptop.
IT bereidt gewoon in reeksen van 10 laptops voor, wisselt en begint nadien aan de volgende serie met de laptops die zijn teruggekomen.
Die vlieger zou voor véél profielen ook gewoon niet opgaan. Ik zou er althans niet mee kunnen lachen dat men mijne laptop afpakt & gewoon de laptop geeft van whatever andere random gast.
't Is nu eenmaal zo dat niet iedereen hun werkmateriaal met even veel respect behandeld. Ik doe dat wél & ik verwacht dan ook dat ik die voor de gehele levensduur bij mij kan houden.

Ik moet het soms gortig vuil materiaal van een ander niet hebben.
Ja, als je ergens nieuw begint kan je al eens pech hebben dat je een paar maand met een aanlooptoestel moet werken. En wie weet waar dat gezeten heeft. Maar eens ik mijn toestel heb, wil ik dat ook gewoon zo houden.

Heck, ik heb het de voorbije 10 jaar zelfs telkens kunnen regelen dat ik mijn laptop 'over pak' na z'n cyclus voorbij is. Ik heb die van 10j geleden hier nog altijd staan. Maar die is vervangen geweest door die z'n opvolger. En mijn huidig machien zal in december dan ook weer die vervangen.
Dat worden hier pretty much veredelde media centers (ipv Rasberry Pi shizzle te beginnen uitsteken).

Dat terzijde gelaten, mijne laptop 'herinstalleren' ben ik ook gewoon minimum 1 hele dag mee bezig. En tegen dat alles weer 'vlot' draait ben ik een paar dagen verder. Soms weken nadien dat er een taak passeert die ineens ni meer lukt & mijne frang dan valt van 'jah, da ook nog'.

Alles OneDrive? Naaah. Veel GB local shizzle. Veel daarvan komende van andere cloud shizzle, but again ... tegen dat al die dingen weer draaien dat duurt wel nen tijd.
Tush de redelijk verborgen shizzle van local secrets of certificates die installed zijn waar ge weer moogt achter gaan zoeken waar ze weer vandaan kwamen.

Dus nieve PC halen, oude direct afgeven? Literally NO option. Ik moet m'n oude minimum een paar dagen, liefst zelfs paar weken kunnen bij houden to be fair.

Dus nieve PC halen, oude direct afgeven? Literally NO option. Ik moet m'n oude minimum een paar dagen, liefst zelfs paar weken kunnen bij houden to be fair.
En wat als uw huidige volledig crashed? uw opslag dat het compleet begeeft... dan ga je wel direct een nieuwe moeten hebben.

enkele dagen kan ik nog snappen, maar langer dan dat.. tenzij je niet continu bezig kunt zijn met overzetten etc.

Die vlieger zou voor véél profielen ook gewoon niet opgaan. Ik zou er althans niet mee kunnen lachen dat men mijne laptop afpakt & gewoon de laptop geeft van whatever andere random gast.
't Is nu eenmaal zo dat niet iedereen hun werkmateriaal met even veel respect behandeld. Ik doe dat wél & ik verwacht dan ook dat ik die voor de gehele levensduur bij mij kan houden.

Ik moet het soms gortig vuil materiaal van een ander niet hebben.
Ja, als je ergens nieuw begint kan je al eens pech hebben dat je een paar maand met een aanlooptoestel moet werken. En wie weet waar dat gezeten heeft. Maar eens ik mijn toestel heb, wil ik dat ook gewoon zo houden.

Heck, ik heb het de voorbije 10 jaar zelfs telkens kunnen regelen dat ik mijn laptop 'over pak' na z'n cyclus voorbij is. Ik heb die van 10j geleden hier nog altijd staan. Maar die is vervangen geweest door die z'n opvolger. En mijn huidig machien zal in december dan ook weer die vervangen.
Dat worden hier pretty much veredelde media centers (ipv Rasberry Pi shizzle te beginnen uitsteken).

Dat terzijde gelaten, mijne laptop 'herinstalleren' ben ik ook gewoon minimum 1 hele dag mee bezig. En tegen dat alles weer 'vlot' draait ben ik een paar dagen verder. Soms weken nadien dat er een taak passeert die ineens ni meer lukt & mijne frang dan valt van 'jah, da ook nog'.

Alles OneDrive? Naaah. Veel GB local shizzle. Veel daarvan komende van andere cloud shizzle, but again ... tegen dat al die dingen weer draaien dat duurt wel nen tijd.
Tush de redelijk verborgen shizzle van local secrets of certificates die installed zijn waar ge weer moogt achter gaan zoeken waar ze weer vandaan kwamen.

Gewoon alles op OneDrive, Teams, SharePoint en/of netwerkschijf zetten. Je bent momenteel letterlijk jezelf in de zak aan het zetten voor als het mis gaat. Hier doe ik de doorsnee laptop switch in een half uurtje. PC afgeven, laten inloggen, efkes zien of apps laden, oude PC checken (omdat er nog zijn die geen OneDrive hebben) en dan weg met de oude laptop. Ik vraag altijd om mij te contacteren indien er problemen zijn achteraf. Nog nooit iets teruggehoord.

overzetten...

op een werkpc heb je typisch 0 admin rights dus de extra software die er op geïnstalleerd is, is gekend en wordt ook zo voorzien bij de switch.
Je lokale privé foldertje kopieer je maar zelf op een usb-stick en alle work-related stuff dient op op shared drives te staan.

niet iedereen heeft enkel office en dergelijke nodig, niet iedereen heeft geen admin rechten, niet iedereen krijgt alle software voorgeinstalleerd, niet iedereen heeft x-aantal verschillende vpn's van klanten nodig, niet iedereen heeft x-aantal verschillende soorten software voor klanten nodig, niet iedereen heeft een bedrijf waar het budget voor IT torenhoog is,...

Terug
Bovenaan