Wat ik wel nog wil zeggen en dat merk ik wel is de gedachte van "ik betaal belastingen voor jullie ambtenaren dus jullie moeten die dienstverlening doen."
Gelukkig kan ik zeggen dat persoonlijke dienstverlening niet in mijn takenpakket zit. Ik weet goed genoeg wat ik WEL moet verlenen en niet moet verlenen. Ik weet dat dit zal tegensteken voor sommige die denken omdat ik dossierbeheerder ben dat ik vragen van jan en alleman moet beantwoorden maar ik kan u met een gerust hart zeggen dat dit niet het geval is. Als ze persoonlijke dienstverlening willen kunnen ze ons nummer bellen en dan komen ze op de algemene centrale uit die u verder kan helpen.
Als andere mensen elke mail willen beantwoorden dan is dat hun volste recht en ik ga die personen niet scheef bekijken. Ik trek gewoon ergens een lijn en dat is alles.
In ieder geval vanaf het moment dat er een klacht binnen komt en ik word op het matje geroepen dat ik mijn werk niet goed doe zal ik dat hier ook laten weten.
Het is goed om te weten dat mensen above and beyond gaan voor letterlijk hetzelfde loon of het nu in u takenpakket staat of niet. Vroeger was ik ook zo iemand die above and beyond ging, alles voor de firma. Ook al stond het niet in mijn takenpakket ik wou laten zien dat ik een goede werknemer was in de hoop om de ladder te beklimmen en hogerop te geraken. Wat mij dat heeft opgeleverd is een mooie burn out van 6 maanden en geen verlenging van mijn contract wanneer die was afgelopen.
Maar zeggen dat mijn rage bait niet succesvol was na het lezen van al de reacties ...

Je hebt een postbakoefening moeten uitvoeren. In die postbakoefening stond bij mij destijds geen enkele optie om een mail simpelweg te deleten als actie.
Delegeren, behandelen of archiveren. Maar niet deleten. Al moet ik eerlijk zijn dat dit ondertussen al 15 jaar geleden is.
Ik heb het voor de rest al gezegd. Mijn loon wordt betaald door de belastingbetaler. Ik heb wel geen rechtstreeks contact met de belastingbetaler. Ik heb echter wel contact met andere partijen. En in die contacten staan mijn contactgegevens.
Het moment dat ik de moeite gedaan heb om de mail te lezen, te analyseren en weet wat het antwoord is. Dan neemt het mij zo goed als evenveel tijd in beslag om gewoon te antwoorden :
Zoals in de brief vermeld bedrag xxx. En op de verzendknop te drukken. Dan gewoon op de deleteknop te drukken.
Op die manier acht ik het ook aannemelijk dat ik binnen 1 maand niet opnieuw een mail binnenkrijg van diezelfde persoon met de vraag. Waar ik waarschijnlijk dat toch weer mag gaan opzoeken omdat ik door het aantal dossiers al niet meer wist dat die vraag gesteld was en wat het relevante antwoord is. Waardoor dit enerzijds inefficiënt is en anderzijds nog eens irritant ook nog dat ik mij met dat gezever bezig moet houden.
Kortom als het antwoord dan ook zo eenvoudig is, zou ik gewoon dat antwoord sturen.
Wat per toeval in inbox test u ook de meeste punten bezorgt om die zaken vlot (en correct) te beantwoorden.
Of je moet de mogelijkheid hebben om dit te forwarden naar de persoon in jullie dienst die wel die klantenfunctie heeft of naar uw chef met de vraag wat moet ik daarmee aanvangen.
En dan zal die u wel de instructies geven.
Ergo als ik uw chef was zou mijn instructie zijn : gelieve dergelijke vragen te beantwoorden met het juiste antwoord. Klanten mogen idiote vragen stellen. Het is onze taak als ambtenaar om ten alle tijden klantvriendelijk te zijn.
Al vind ik het defacto sowieso raar dat uw contactgegevens vermeld zijn in die brief. En jij dan vind dat je op die gestelde vragen niet moet antwoorden. Omdat het niet onderdeel is van uw takenpakket.
Door het feit dat uw contactgegevens vermeld staan is dit defacto onderdeel van uw takenpakket. Anders had er de gegevens gestaan van de persoon die ze WEL moeten contacteren.
Dus ofwel ken jij uw eigen takenpakket niet. Ofwel zou ik zo snel als mogelijk die contactgegevens veranderen naar de persoon bij wie de "klanten" WEL die vragen kunnen stellen en daar ook een antwoord van mogen verwachten. Waarna je dan ook perfect in uw recht bent om dat NIET te doen.