Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Nog geen 9u en ik ben mijn geloof in de mens al verloren voor vandaag. Een @peppe ergernis 😂

Ik stuur een brief om iemand uit te nodigen op kantoor (geen verplichting, maar een recht)
Geen uitstel mogelijk behalve bij een goed gemotiveerde reden. Lees ziekenhuisafspraak, ziek, vrouw bevallen, sterfgeval,..

Ik krijg telefoon
"Ik kan niet komen op die datum"
Oké, en de reden?
"Ik moet werken, kan u dat uitstellen?"

Werken is geen gegronde reden maar soit ik ga mee in het verhaal

Wanneer moet u niet werken dan
"Ik werk van maandag tot vrijdag"
Ok, en wanneer zou voor u dan wel passen?
"Goh ik weet niet, wat stelt u voor?"

Gast, ik heb u al een dag voorgesteld remember 😅 ben uw secretaresse niet die 10 dagen gaat voorstellen en vrijhouden als ik weet dat je toch nie kan

Dus ik stel voor dat hij mij ook per mail mag antwoorden
"Nee ik kom toch graag persoonlijk mijn verhaal doen"

😤
Oké dan stel ik voor dat u een halve dag verlof neemt om op de voorgestelde datum te komen
"Ja mja dat is kort dag hè. En moet een werkende mens nu daarvoor zijn verlofdagen verknoeien"

Ge moet niet komen hè, maar als ge toch wilt is er wat medewerking nodig van uw kant ook hoor ffs
Ik snap die ergernis wel eigenlijk. Zaken die werkmensen dienen waar ze fysiek aanwezig kunnen of moeten zijn zouden toch echt op zaterdag open moeten zijn. Of het nu de bank, vakbond of gelijk wat is.
Of zoals op de gemeente 1 of 2 dagen in de week waarop ze later open zijn.
Ik werkte vroeger in een bedrijf dat 2x per jaar collectief sloot. Quasi al mijn verlof ging naar dat en naar enkele brugdagen. Ik had 1 of 2 vrij te kiezen verlofdagen op een jaar. Dan wil je die niet verkwanselen aan gelijk wat.

Mja, het is natuurlijk ook niet zo eenvoudig voor elke werkende mens om eventjes dagafspraken in te plannen, ik begrijp de frustratie wel... Mijn ouders waren allebei arbeiders, als ze ergens heen moesten waar een avondopening niet mogelijk was, moesten zij ook een halve dag congé nemen, pak dat ze per jaar toch een dag of 2-3 elks versch*ten aan zulke afspraken... Dat is gewoon niet leuk.

Hou er misschien ook rekening mee dat niet iedereen even slim is als jij hé, sommige mensen zijn het niet gewoon van afspraken te plannen ;)

-edit- Ik begrijp dat dit het ventileertopic is en zal mijn "oplossingen/empathie" wat meer voor mij houden...

Ik snap die ergernis wel eigenlijk. Zaken die werkmensen dienen waar ze fysiek aanwezig kunnen of moeten zijn zouden toch echt op zaterdag open moeten zijn. Of het nu de bank, vakbond of gelijk wat is.
Of zoals op de gemeente 1 of 2 dagen in de week waarop ze later open zijn.
Ik werkte vroeger in een bedrijf dat 2x per jaar collectief sloot. Quasi al mijn verlof ging naar dat en naar enkele brugdagen. Ik had 1 of 2 vrij te kiezen verlofdagen op een jaar. Dan wil je die niet verkwanselen aan gelijk wat.

Ik begrijp zeker dat dat niet leuk is hè
Maar het moet niet, het langskomen, het mag gewoon ook via mail.

Het is ook wel dat ik in 99% van de gevallen een andere datum wil geven, ook al ben ik dat wettelijk niet verplicht, maar dan verwacht ik wel een tegenvoorstel qua datum en niet "ik kan niet, trek uw plan" want dan kan ik nog 17uitnodigingen sturen

Ik kan ook gerust een keer wat langer blijven, maar dan moet ook het kantoor langer open blijven, dan moet er een onthaalmedewerker langer blijven.. terwijl je niet zeker bent of er iemand komt opdagen

Externe diensten die weigeren hun werk te doen. Krijg een aanvraag financiële hulpverlening.
Ik moet daarvoor een onderzoek doen, of er nog mogelijk andere rechten uitgeput kunnen worden uit de sociale zekerheid (werkloosheidsuitkering, ziekteuitkering,....)
Ge stuurt die mensen naar die diensten, komen dan terug met een indicatie, dat ze mogelijk geen recht hebben op een uitkering. Daar ben ik niets mee he, dan kan ik die dienst opnieuw contacteren met de vraag om een dossier op te starten en krijgt ge als antwoord dat de aanvrager zich daarvoor opnieuw moeten aanmelden bij die dienst, want anders gaat dat niet. Dus mag ik deze mensen opnieuw sturen naar die diensten.
En ik ben wettelijk verplicht om binnen de 30 dagen een antwoord te geven op hun steunaanvraag.

Cliënt die verhuist is komend van Brussel, ontvang daar steun van het OCMW en wij moeten die steun dan voorzetten. Als 100den keren gebeld met hun OCMW, niet te pakken te krijgen, geen reactie op mijn mails. Weeral ik kan niet verder in mijn dossier en heb maar 30 dagen.

Ik denk dat ik binnenkort @Silence /RVA ge mailen voor hun rechten te laten gelden (nu moet dat via de betalingsinstelling)

Het is ook wel dat ik in 99% van de gevallen een andere datum wil geven, ook al ben ik dat wettelijk niet verplicht, maar dan verwacht ik wel een tegenvoorstel qua datum en niet "ik kan niet, trek uw plan" want dan kan ik nog 17uitnodigingen sturen

Ik kan ook gerust een keer wat langer blijven, maar dan moet ook het kantoor langer open blijven, dan moet er een onthaalmedewerker langer blijven.. terwijl je niet zeker bent of er iemand komt opdagen

Als ik de antwoorden hierboven lees. Zo kan je bezig blijven. Je geeft de mensen 2 opties, via mail of in persoon. Als in persoon niet lukt ja helaas dan is het via mail.

Ik denk dat de mensen hier onderschatten hoe ver sommige burgers u pushen zodat ze het op hun manier kunnen doen.

Ik probeer elke dag met een goede portie "goodwill" te starten maar tegen de middag is de meestal al opgebruikt.

Als 100den keren gebeld met hun OCMW, niet te pakken te krijgen, geen reactie op mijn mails. Weeral ik kan niet verder in mijn dossier en heb maar 30 dagen.

Instanties die je niet te pakken kan krijgen dat is echte hel, zeker wanneer je binnen een bepaalde tijd een dossier moet afwerken.

Bij mij is dat heel vaak verzekeringsmaatschappijen. Die mannen genieten ervan om mij maandelijks altijd eens goed te naaien.

Dan reageren die niet op mijn mails waardoor ik het dossier niet op tijd kan afwerken. Belt de burger naar de verzekeringsmaatschappij en zeggen die doodleuk: "ahja je moet bij peppe zijn, die doet u dossier nu."

Wanneer de burger dan naar mij belt, zijn die natuurlijk zo pissed als iets want: WAAR IS MIJN GELD JOENGE!!.

Burger: De verzekeringsmaatschappij heeft mij gezegd dat gij mijn dossier hebt overgenomen. Als de overheid geld moet hebben dan is het zo snel mogelijk maar als ze moeten betalen dan duurt het altijd te lang.

Elke maand heb ik zo een paar dossier waar ze mij dat lappen

:wallbash: :wallbash: :wallbash: :wallbash: :wallbash: :wallbash:

Laatst bewerkt:
Nog geen 9u en ik ben mijn geloof in de mens al verloren voor vandaag. Een @peppe ergernis 😂

Ik stuur een brief om iemand uit te nodigen op kantoor (geen verplichting, maar een recht)
Geen uitstel mogelijk behalve bij een goed gemotiveerde reden. Lees ziekenhuisafspraak, ziek, vrouw bevallen, sterfgeval,..

Ik krijg telefoon
"Ik kan niet komen op die datum"
Oké, en de reden?
"Ik moet werken, kan u dat uitstellen?"

Werken is geen gegronde reden maar soit ik ga mee in het verhaal

Wanneer moet u niet werken dan
"Ik werk van maandag tot vrijdag"
Ok, en wanneer zou voor u dan wel passen?
"Goh ik weet niet, wat stelt u voor?"

Gast, ik heb u al een dag voorgesteld remember 😅 ben uw secretaresse niet die 10 dagen gaat voorstellen en vrijhouden als ik weet dat je toch nie kan

Dus ik stel voor dat hij mij ook per mail mag antwoorden
"Nee ik kom toch graag persoonlijk mijn verhaal doen"

😤
Oké dan stel ik voor dat u een halve dag verlof neemt om op de voorgestelde datum te komen
"Ja mja dat is kort dag hè. En moet een werkende mens nu daarvoor zijn verlofdagen verknoeien"

Ge moet niet komen hè, maar als ge toch wilt is er wat medewerking nodig van uw kant ook hoor ffs

Ik heb indertijd zulke dingen meestal opgelost door te aanbieden om een attestje op te maken dat die arbeider bij mij was en dus die voor een reden een uur later is voor zijn baas/werkgever. Dan is die maar een uur kwijt.

Dat attestje is geen bal waard maar die appreciëren dat.

Ik heb indertijd zulke dingen meestal opgelost door te aanbieden om een attestje op te maken dat die arbeider bij mij was en dus die voor een reden een uur later is voor zijn baas/werkgever. Dan is die maar een uur kwijt.

Dat attestje is geen bal waard maar die appreciëren dat.
Tja die mensen die moeten komen zijn hun eigen baas (zelfstandige, zaakvoerder, bestuurder,..) 😅

Nieuwe collega begint maandag :woohoo::cheer::woohoo:. Sterk profiel, kennis van onze niche,... De vacature waar hij op gesolliciteerd heeft, en besproken is met de N+1 is een hybride tussen development en opvolging, 50/50 verdeeld. Ik ben al sinds het begin 100% opvolging, omdat eerder stabiele processen meer mijn winkel eenmanszaak is. Soit, eindelijk die positie gevuld.

Hij is een vervanging van iemand die in najaar 2024 ontslagen is geweest vanwege een persoonlijke vete met de N+1 met een drogreden. Dus sinds dat moment doe ik die 50% van mijn ex-collega er bij. 50% waarvoor geen enkele overdracht was, en waarvoor beloofd werd een freelancer aan te nemen om dat gat tijdelijk te vullen. Een soort van liaison die tussen development en mijn "teampje" staat.

Soit, na bijna een jaar van mij dubbel te plooien om al die bijkomende ballen omhoog te houden², omdat ze geen freelancer vonden, of ze veel te duur waren (tiens, zou dat te maken hebben met de ontzettende nichekennis die je moet hebben /s) had ik begin van deze maand na die aankondiging dus eindelijk zicht op een einde aan deze marathon.

Wat hoor ik vandaag van een directe collega van een ander departement: "seg, wist gij dat uwe nieuwe collega volledig op development gaat werken?". Ik viel compleet uit de lucht, maar wat blijkt nu: Teamlead Development heeft die alvast volledig geclaimed voor zichzelf (niet eens het team), en een heel opleidingsprogramma uitgewerkt voor een volle FTE aan developmentverantwoordelijkheden.

Maandagochtend toch even communiceren dat hij royaal mijn zak kan opblazen met zijn claim, en bij de N+1&2 melden dat ik hier niet mee gediend ben. Nuja, Teamlead is iemand waar niemand iets aan te zeggen heeft, zelfs de N+1 niet.

(² Die bijkomende ballen waren allemaal zaken dat ik zelf niet verder kon, als die niet aangepakt werden)

Laatst bewerkt:
Het zou me niet verbazen als er terug een grote ontslagronde en faillissementen volgen in de maakindustrie in ons land - onze klanten halen alles uit de kast om iedereen letterlijk bezig te houden zonder ook maar 1 beslissing te nemen, zelfs de meest eenvoudige en kleine zaken duren maanden om te beslissen en vergen 5-15 updates waarvan geen ervan eigenlijk betekenis hebben.

Men lijkt gewoon werk te zoeken, persoonlijke indruk.

Dik irritant. En ik snap het ook wel, maar als het belangrijk genoeg is, kan je er gerust wat uren voor inzetten. Ik heb het destijds ook gedaan toen ik voor mijn krediet aan het kijken was. Iedereen werkt hé, inclusief de personen die zo'n afspraken 'moeten' inplannen.

Onlangs ook zo eentje op kantoor. Eindelijk daar gekregen op een ongoddelijk vroeg uur zegt die doodleuk dat ze op pensioen is. Ja meneer; maar ik heb weinig tijd hé...

Onze dienst betalingen heeft een serieuze achterstand van verschillende jaren.

1x persoon is al een tijdje langdurig ziek.
1x gaat binnenkort vertrekken
1x is aan het solliciteren om te vertrekken.

Van de 6 personen zijn er eigenlijk 3 die alles doen. Daar heb ik niets op tegen maar omdat die zo een achterstand hebben krijg ik een hoop dossiers die ik moet nakijken en verbeteren van mijn voorganger. Komen die af van: "hey weet ge nog wat ge hebt gedaan in dit dossier van 2021?"

Ik ben pas begonnen in 2022 ... dus nu moet ik elke dossier herbekijken en eventueel aanpassen van mijn voorganger.

Sommige afdelingen gaan in de komende jaren echt zwaar onderbemand komen te zitten. Er is veel jong volk die nu al aan het uitkijken is om op een andere overheidsinstantie te beginnen.

Van de 6 personen zijn er eigenlijk 3 die alles doen. Daar heb ik niets op tegen maar omdat die zo een achterstand hebben krijg ik een hoop dossiers die ik moet nakijken en verbeteren van mijn voorganger. Komen die af van: "hey weet ge nog wat ge hebt gedaan in dit dossier van 2021?"

Ik ben pas begonnen in 2022 ... dus nu moet ik elke dossier herbekijken en eventueel aanpassen van mijn voorganger.

Sommige afdelingen gaan in de komende jaren echt zwaar onderbemand komen te zitten. Er is veel jong volk die nu al aan het uitkijken is om op een andere overheidsinstantie te beginnen.
Doe dan hetzelfde en ga elders een job zoeken waar je wel content zal zijn? Er staan toch 200 vacatures open, waarvan een hele boel voor dossierbeheerders, het is dus toch niet dat er niets aan gedaan wordt? Of zie ik dat verkeerd?

Ze gaan ontgocheld zijn want vaak als je elders terecht komt, is je eerste werk de oude rommel op te kuisen om in te werken :p.

het is dus toch niet dat er niets aan gedaan wordt? Of zie ik dat verkeerd?

Het is niet mijn afdeling waar ik werk. Het is een afdeling in onze fod.

Er is geen budget om extra volk aan te nemen. Management wilt niet inzien dat dit een groot probleem zal worden in de komende jaren als ze geen versterking aannemen.

Terug
Bovenaan