Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Ge zou denken peppe is hier verhalen aan het verzinnen maar tot mijn verbazing zijn dit echte gesprekken die ik meemaak. Soms is dat echt niet te geloven.

Mevrouw had mij al 5x liggen bellen vandaag. Ik bel terug en het was dezelfde persoon van vorige week. Ik wist drekt dat het een toffe telefoon ging worden.

Schets:

Mevrouw had een betaling gekregen voor 5 maanden (1.3.2025 - 1.7.2025) voor 5000€. Vanaf 1.8.2025 was het de verzekeraar die mevrouw ging betalen.

Al deze gegevens stonden lang en breed uitgelegd in de brief. Alle bedragen en datums zijn in het vet gezet zodat het heel duidelijk is.

Mevr belt binnen en zegt mijnheer Peppe jij hebt mij te weinig betaald, ik moet nog €1000 krijgen. Ik zeg tegen mevr dat wij alles correct hebben uitbetaald en voor ons is uw dossier in orde en afgesloten.

Nee dat kan niet ik heb hier liggen tellen en ik kom € 1000 te kort. Lijk een klein kind heb ik tegen mevr gezegd we gaan elke maand aftrekken van die €5000 en dan zullen we zien of we geld te kort komen of niet. Heeft u pen en papier bij de hand dan kunnen we beginnen.

€5000 - €1000 Juli
€4000 - €1000 Juni - Ik: Klopt? Mevr: Ja, klopt
€3000 - €1000 Mei- Ik: Klopt? Mevr: Ja, klopt
€2000 - €1000 April- Ik: Klopt? Mevr: Ja, klopt
€1000 - €1000 Maart- Ik: Klopt? Mevr: Ja, klopt

Eindresultaat = €0 - Ik: Klopt? Mevr: Nee klopt niet

Dus ik zeg tegen mevrouw: "kan u mij nu eens uitleggen hoe u aan €1000 extra komt die wij u niet hebben uitbetaald....?"

Ik ben samen met mevr naar dezelfde brief aan het kijken die IK heb gemaakt en ik zie nergens een tekort van €1000 dus ik wou echt weten waar dat bedrag vandaan kwam.

Mevr: begint lastig te worden en te zeggen van "jullie van de overheid denken alles beter te weten blabla".
ik: NOGMAALS mevr hoe komt u aan een tekort van €1000 ....??????
Mevr: dit is mijn berekening:

€5000 - €1000 Augustus
€4000 - €1000 Juli
€3000 - €1000 Juni
€2000 - €1000 Mei
€1000 - €1000 April
€0 - €1000 Maart

Zoals u kan zien kom ik €1000 te kort!!!

ik: Mevr .... WAAROM denkt u dat wij aug OOK betalen wanneer ik heel duidelijk in de brief schrijf dat de verzekeraar u begint te betalen vanaf augustus?
Mevr: Ah omdat ik dacht dat jullie ook augustus zouden betalen

Op dit moment kon ik mevr door de telefoon trekken. Dit zijn volwassen mensen die stemmen en die niet eens DUIDELIJK hun brief kunnen lezen. Ik meen het, dit zijn de soort telefoons en antwoorden waar ik wekelijks mee te maken krijg. Hoeveel mensen DURVEN zeggen: "ik dacht dat" wanneer er iets totaal anders in de brief staat.......!!!!!!!!!!!!!!!!!!

20 MINUTENNNNNNNNNNN, maar goed dat ik thuis aan het werken was, maar goed dat de mute knop goed werkte want ik heb luidop FUUUUUUUUUUUUUUUUUUU liggen schreeuwen.

/end rant.
Omgaan met de burger.

Ik zou het niet kunnen....(Ik krijg dan flashbacks naar 80 jaar geleden.)

Ik denk dat velen het ook zo spelen. In de hoop van toch iets los te krijgen. Of dat je zou opgeven en het dossier afrondt zonder gevolgen.

--
Zo ook iemand die bij een gemeente werkt.
Eerst bij dienst vreemdelingen, nu gewoon burgerloket.
Wat dat die allemaal meemaakt... bloed van onder uw nagels de hele dag door.

Hoe ist mogelijk dat iemand die al bijna 20 jaar een zaak in België heeft (met personeel) nog steeds een tolk nodig heeft om te communiceren?!?

Geen NL, geen Frans, Duits, Engels.
Hoe communiceren die met personeel, boekhouder, sociaal secretariaat? De documenten zijn ook allemaal in het NL en die gewoon ondertekend.

Hoe en waarom 😤

Hun kinderen. Toen ik vroeger overal beetje werkte ben ik zo iemand tegen gekomen. 10 jaar in België maar kon geen letter nederlands.

Die woonde in een wijk waar hij alles had in zijn moedertaal en dus was er geen nood om nederlands te praten. Voor al de officiële zaken had hij zijn kinderen die als tolk speelde.

En dit was gewoon een werknemer. Hoe een werkgever dit 20 jaar kan doen is echt wel "mind blown"

Ik blijf het toch verbazingwekkend hoe weinig aandacht mensen schenken aan project logistics. Zeker in grote winst-gedreven bedrijven is infra/project logistics in orde brengen 1 van de eerste slachtoffers van wat winstbejag. En dan zie je iedereen tijd verschijten aan weet ik veel wat.

Ik had vroeger een madammeke dat 50% van haar tijd data beheerde en proper zette. Dat was ROI van 1000%. Was een chille job, ze verdiende niet zo veel. Maar ze bespaarde wel alle dure profielen uren en uren en uren tijdverschijterij. Heb je data ? Smijt over de muur. Heb je data nodig, vraag het haar. 2x per jaar 1h training over good practices en do's en don'ts.

vs Elk team van 3 man smijt data in eigen systeem A B C D. Niks gedocumenteerd. Teams veranderen, data wordt vergeten. Team B wil data van team A - no clue.
Toevallig ook ééntje die de kop op dook gisteren: het immense Sharepoint gebruik.

Amper 6 maand geleden 5Tb bijgekocht en dat staat weeral ram vol. Voor we die extra storage hebben voorzien eerst opgekuist en dan nog eens gezegd niet alles er op te zwieren. Restricties gezet op wie allemaal een Sharepoint en een team kan aanmaken in Teams (want dat gebruikt ook Sharepoint op de achtergrond). Restricties op de grootte mocht niet want dat lag gevoelig bij de business.

En nu staan we weer hier: opkuisen zal deze keer noppes winst geven. Eens benieuwd of we nu wel limieten mogen opleggen.

Hun kinderen. Toen ik vroeger overal beetje werkte ben ik zo iemand tegen gekomen. 10 jaar in België maar kon geen letter nederlands.

Die woonde in een wijk waar hij alles had in zijn moedertaal en dus was er geen nood om nederlands te praten. Voor al de officiële zaken had hij zijn kinderen die als tolk speelde.

En dit was gewoon een werknemer. Hoe een werkgever dit 20 jaar kan doen is echt wel "mind blown"

Of de boekhouder,
Je hebt hier ook Poolse, Turkse, Roemeense boekhouders (of beter gezegd, die vaardig zijn in die talen.)
Die regelen alles van facturen en papierwerk.

Nuja, sommigen van hun klanten kunnen wel een tikkeltje Frans maar ze klappen toe als de overheid binnenkomt.

Toevallig ook ééntje die de kop op dook gisteren: het immense Sharepoint gebruik.

Amper 6 maand geleden 5Tb bijgekocht en dat staat weeral ram vol. Voor we die extra storage hebben voorzien eerst opgekuist en dan nog eens gezegd niet alles er op te zwieren. Restricties gezet op wie allemaal een Sharepoint en een team kan aanmaken in Teams (want dat gebruikt ook Sharepoint op de achtergrond). Restricties op de grootte mocht niet want dat lag gevoelig bij de business.

En nu staan we weer hier: opkuisen zal deze keer noppes winst geven. Eens benieuwd of we nu wel limieten mogen opleggen.

Waarschijnlijk omdat er idioten zijn die sharepoint gebruiken om copies van copies van copies te maken. Of om tijdelijke giga files te sharen ipv een wefile of andere share functionaliteit te gebruiken...

Hier smeten ze vroeger labo fotos op de sharepoint om te delen intern. copy/plak, 1 TB aan data. Terwijl dat op de machines of zo ook staat.

Omgaan met de burger.

Ik zou het niet kunnen....(Ik krijg dan flashbacks naar 80 jaar geleden.)

Ik denk dat velen het ook zo spelen. In de hoop van toch iets los te krijgen. Of dat je zou opgeven en het dossier afrondt zonder gevolgen.

--
Zo ook iemand die bij een gemeente werkt.
Eerst bij dienst vreemdelingen, nu gewoon burgerloket.
Wat dat die allemaal meemaakt... bloed van onder uw nagels de hele dag door.

Dat is "omgaan met advocaten" :p.

Waarschijnlijk omdat er idioten zijn die sharepoint gebruiken om copies van copies van copies te maken. Of om tijdelijke giga files te sharen ipv een wefile of andere share functionaliteit te gebruiken...

Hier smeten ze vroeger labo fotos op de sharepoint om te delen intern. copy/plak, 1 TB aan data. Terwijl dat op de machines of zo ook staat.
Ik vermoed dat laatste.

Ik werk voor een retailer en een tijdje geleden kwam iemand af met de vraag waar ze de raw images van een fotoshoot voor een bepaald merk kon opslaan. Ik heb zo'n vermoeden waar ze geëindigd zijn.. maar eerste lijn heeft de taak gekregen om alles te inventariseren.

Om de één of andere reden iemand die een shitload aan documenten in JPEG stuurt ipv pdf (of desnoods nog Word). Moet die allemaal nu omzetten, want het dossier kan JPEG niet aanvaarden. Waarom doen mensen dat?!?

Om de één of andere reden iemand die een shitload aan documenten in JPEG stuurt ipv pdf (of desnoods nog Word). Moet die allemaal nu omzetten, want het dossier kan JPEG niet aanvaarden. Waarom doen mensen dat?!?
Dat is een probleem van uw systeem hé, niet van die persoon.

Ik zou u die ook nooit doorsturen als PDF of Word ze. Da's gewoon uw perfect goede foto's vermassacreren vooraleer ze bij hun bedoelde persoon terecht komen.
De moment dat je die in een PDF gooit zijn die foto's pretty much om zeep. Al zeker als ze in een A4 format komen, onder elkaar, beperkt tot de breedte van de pagina.
'k Verwacht dat als je die images dan in PDF gooit, dat ten minste doet in landscape orientation. But still, dat is de keuze van u, die weet wat je met de beelden wil doen. Niet van de sender die dat niet weet eh.

Een image jpeg heeft een bepaalde resolutie, etc. die interessant zijn voor bepaald gebruik. Als ik detail moet kunnen zien dan moet ik 't origineel hebben om te kunnen inzoomen.
Bv. voor de verzekering die schade foto's wil voor bewijslast. Die wil wss niet dat men wat mini beeldjes binnen krijgt, de breedte van een A4 pagina.

So yeah, van mij zou ge een zip file krijgen met de originals in. Whatever format die waren (JPG, PNG, ...).

Maar het zijn geen foto's... Sterker nog, het zijn deels documenten die wij in Word/pdf aanleveren die ik nu terug krijg in JPEG...

Laat mij raden, in te vullen documenten die men erna moet terugsturen? Die ook moeten ondertekend worden? En die mensen dus inscannen of foto van trekken?
Dat is dan het probleem van jullie documentatie/workflow/systeem. Zowel bij aanlevering (dat mensen niet weten hoe ze het digitaal mogen invullen of dat het wel kan) als bij verwerking erna dat het geen JPG kan aanvaarden.

Dit doet mij heel hard denken aan een bepaalde bank indertijd, maar dan omgekeerd :p Die deden ook heel moeilijk toen ik een opgestuurd formulier in pdf-formaat gewoon als pdf ingevuld had en vervolgens digitaal ondertekend had met eID. Die wouden dus effectief dat ik het afdrukte, met de hand invulde en dan terug inscande om door te sturen. En dat was al na covid, dus niet zo lang geleden + ik had verwacht dat de digitalisering van dossierverwerking dan toch al verder stond 😅

Laat mij raden, in te vullen documenten die men erna moet terugsturen? Die ook moeten ondertekend worden? En die mensen dus inscannen of foto van trekken?
Dat is dan het probleem van jullie documentatie/workflow/systeem. Zowel bij aanlevering (dat mensen niet weten hoe ze het digitaal mogen invullen of dat het wel kan) als bij verwerking erna dat het geen JPG kan aanvaarden.

Dit doet mij heel hard denken aan een bepaalde bank indertijd, maar dan omgekeerd :p Die deden ook heel moeilijk toen ik een opgestuurd formulier in pdf-formaat gewoon als pdf ingevuld had en vervolgens digitaal ondertekend had met eID. Die wouden dus effectief dat ik het afdrukte, met de hand invulde en dan terug inscande om door te sturen. En dat was al na covid, dus niet zo lang geleden + ik had verwacht dat de digitalisering van dossierverwerking dan toch al verder stond 😅
Een paar jaar geleden ook de discussie met een groot securitybedrijf gehad. Die waren van mening dat een opgestuurd document met een geschreven handtekening betrouwbaarder was dan een opgestuurd document met een elektronische handtekening.

Bij ons kan alleen IT een team maken. Hoeveel teams zou jij hebben in je tenant die daar gewoon staan en niks meer in gebeurt omdat het project/event voorbij is.

over teams:

images

Ligt dat aan mij of is 5Tb peanuts?

Ik begrijp niet wat mensen zo lastig vinden aan Sharepoint - het is de geavanceerde versie van het shared server principe en mensen zoals mij die graag werken via Windows explorer kunnen die folder gewoon synchroniseren…

Ligt dat aan mij of is 5Tb peanuts?

Ik begrijp niet wat mensen zo lastig vinden aan Sharepoint - het is de geavanceerde versie van het shared server principe en mensen zoals mij die graag werken via Windows explorer kunnen die folder gewoon synchroniseren…

Controle freaks e. Bij ons zijn er zelfs die docs uitchecken, in hun persoonlijke share proppen en dan delen opnieuw :sarcastic:

Terug
Bovenaan