Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Het is nog maar 2 sept en mijn maandelijkse dreigement dat ze mij voor de rechtbank gaan slepen is al volbracht.

Er is geen beter gevoel dan te kunnen zeggen "ik heb u gewaarschuwd, dat dit ging gebeuren"

🤭

Het is nog maar 2 sept en mijn maandelijkse dreigement dat ze mij voor de rechtbank gaan slepen is al volbracht.

Er is geen beter gevoel dan te kunnen zeggen "ik heb u gewaarschuwd, dat dit ging gebeuren"

🤭
"Mijn rug ligt open van al dat slepen! Maar ik kom er steeds winnend uit."

Laatst bewerkt:
In een feedback gesprek met een collega over veranderingen in de planning:
"Gij weet niet wat het is om met te weinig volk te moeten werken."

Ik heb 3j het werk van 2 personen gedaan na de pensionering van mijn ervaren collega omdat we niemand geschikt vonden. :laugh: Gelukkig kan ik mij op zo'n momenten goed inhouden.

F'ing heck man. PM die op verlof vertrekt net nadat z'n sidekick het in feite afgetrapt is.
Al goe & wel. Iedereen recht op verlof.

Maar i.p.v. een correcte overdracht te doen met een andere PM (of gewoon af te spreken met die klanten dat de dingen 2w zullen blijven liggen) .. OF nen deftigen overdracht naar mij ... ja nee ... komen ze den dag voor z'n verlof af van 'gij zult dat wel over pakken voor 2w eh'.
  • Uiteraard al het werk van hem EN z'n sidekick (dus meer dan PM werk).​
  • Uiteraard bovenop al mijn eigen werk.​
  • Uiteraard heeft em mij dan achterlijk genoeg nog ingepland op andere projecten, waar ik al genen tijd voor heb & normaal niet op werk. Al is het maar voor een paar dagen bij te springen daar.​
En uiteraard zijn er al deadlines voor dingen op te leveren bij die klant da'k niet vanaf wist tijdens die mens z'n verlof ingepland. Ik weet uiteraard van de ballen in zake wie met wat bezig is & moet alles somehow weten uit te pluizen van her & der. En uiteraard, proberen de chaos zoveel mogelijk te verbergen v/d klant zelf.

Sheesh. 'k Heb de voorbije dagen nog nauwelijks iets van m'n eigen werk kunnen doen.

Dubbel op ... blijkbaar voor dat zelfde project zou dan voorzien zijn om te werken (met enkele mensen) op een bepaald onderdeel de komende weken. Fine, whatever.
Wat blijkt nu?? Wat er moet gebeuren is nergens deftig uitgeschreven.
Ze zijn er blijkbaar ook langs alle kanten al een beetje aan begonnen (a la tussen de soep & de patatten), mor niets is concreet of afgewerkt.
En uiteraard nergens iets bij gehouden van wat er al gebeurd is (dus niemand die ĂĽberhaupt goesting heeft gehad blijkbaar om daar Jira/DevOps setup voor te doen zodat er iets opgevolgd kan worden OFTE dus werk overgedragen kan worden op een deftige manier).

En den ENIGSTE die ongeveer weet heeft van wat moet gebeuren? Die gaat volgende week ook heel de week in z'n hangmat gaan hangen.
Uiteraard terwijl die PM in verlof is, die mss een klein beetje weet van wat er moet gebouwd worden.

Dus again ... TKG ... gij zult er uwe plan wel mee trekken zeker volgende week om dat een hele week verder te bouwen (& dus dat team mensen die er op moet werken in 't werk te houden)?

Echt gasten. F'ing chaos!!!

De tijd begint te dringen voor een project dat eind dit jaar moet afgerond zijn.
Maar ik ben afhankelijk van een consultant die het wel extreem gezapig opneemt.
Mijn deel is al gedaan, ik heb een zeer grote voorsprong. Maar beide delen moeten wel op elkaar inhaken nog telkens.

Als die aan 2 uur werken komt op een dag, is het al veel.

Is dan ook nog eens elke 5 voet ziek.

Pff, nog erger dan een ambtenaar die.

Frustrerend, wil je dingen gewoon afwerken, eindelijk die nest achter de rug.
Zit je geblokkeerd door zo'n saffe pipo.

Voor't zelfde zegt die op het einde ook nog eens: "doei mannen, ben weg."
Ook nog schrik voor.

Dat zijn echt figuren he.
Tot 11 uur over koetjes en kalfjes.
Uurtje werken. Dan ah ja he: "iemand honger?" 1,5 uur weer niks.
Uurtje werken. Uurtje koetjes en kalfjes.

Het pot op. Uiteindelijk neigt dat toch te ontploffen. En ben jij er mee de dupe van.

Laatst bewerkt:
Resultaat: creditnota van €5000+

Mevr heeft hierboven ergens een geluksengel. Wegens de verjaringsregels kunnen wij het bedrag niet terug vorderen.

En omdat wij niet kunnen aantonen dat ze bewust fraude heeft gepleegd of gewoon dom is gaan wij het bedrag laten vallen.

Anti-climax

Je zou toch mogen verwachten dat mensen die hele dagen vergaderen daar efficiënt in zijn/worden en niet élke keer 50% meer tijd nodig hebben dan wat er gepland is. Vooral als dan achteraf gezegd wordt dat er letterlijk meer dan een uur discussie was over futiliteiten.
En toch is het iedere keer van dat en plannen ze erna (lees: 's avonds) nog andere vergaderingen in die dan 1-1,5u te laat beginnen.

Je zou toch mogen verwachten dat mensen die hele dagen vergaderen daar efficiënt in zijn/worden en niet élke keer 50% meer tijd nodig hebben dan wat er gepland is. Vooral als dan achteraf gezegd wordt dat er letterlijk meer dan een uur discussie was over futiliteiten.
En toch is het iedere keer van dat en plannen ze erna (lees: 's avonds) nog andere vergaderingen in die dan 1-1,5u te laat beginnen.

Ik heb 5y met een project mgr gewerkt (die moest ons project managen vanuit Amerika) die elke 2wekelijkse meeting van 1h 15-16h na 50 min zei 'shit, we zijn out of time' en dan duurde de meeting anderhalf uur of zo. Altijd de typische 'druppel leeg' van de Belgen omdat ze hun kinderen van school moesten halen.

Als kers op de taart was dat gepalaver en niks gestructureerd en eigenlijk 0,0 value. We hadden dan ook van 14h tot 15h een interne project meeting (zonder Amerikanen) hadden waar we wel productief waren en wel zaken besproken die er toe deden. Die 15-16h meeting was dan voor de meesten in de meeting zitten, af en toe ja zeggen op een vraag en ondertussen wat mails opruimen en dan op tijd naar huis vertrekken om kinderen te gaan halen. Afgewisseld met wat basic zaken uitleggen en de project manager uitleggen dat hij zijn timelines weer fout had of een taak fout in zijn GANTT chart stond. Redelijk omgekeerde wereld.

Verbazing was groot dat nadien bleek dat die gast enkel ons project opvolgde als project manager. Mij nog altijd niet duidelijk wat die sjarel exact deed behalve zijn baas foppen.

Ik heb 5y met een project mgr gewerkt (die moest ons project managen vanuit Amerika) die elke 2wekelijkse meeting van 1h 15-16h na 50 min zei 'shit, we zijn out of time' en dan duurde de meeting anderhalf uur of zo. Altijd de typische 'druppel leeg' van de Belgen omdat ze hun kinderen van school moesten halen.

Als kers op de taart was dat gepalaver en niks gestructureerd en eigenlijk 0,0 value. We hadden dan ook van 14h tot 15h een interne project meeting (zonder Amerikanen) hadden waar we wel productief waren en wel zaken besproken die er toe deden. Die 15-16h meeting was dan voor de meesten in de meeting zitten, af en toe ja zeggen op een vraag en ondertussen wat mails opruimen en dan op tijd naar huis vertrekken om kinderen te gaan halen. Afgewisseld met wat basic zaken uitleggen en de project manager uitleggen dat hij zijn timelines weer fout had of een taak fout in zijn GANTT chart stond. Redelijk omgekeerde wereld.

Verbazing was groot dat nadien bleek dat die gast enkel ons project opvolgde als project manager. Mij nog altijd niet duidelijk wat die sjarel exact deed behalve zijn baas foppen.
Ja, maar de Amerikanen zijn de beste van de wereld eh. <wink> <wink>

Disclaimer: Naar eigen zeggen toch.
I, TKG, do not approve of that message.

Mevr heeft hierboven ergens een geluksengel. Wegens de verjaringsregels kunnen wij het bedrag niet terug vorderen.

En omdat wij niet kunnen aantonen dat ze bewust fraude heeft gepleegd of gewoon dom is gaan wij het bedrag laten vallen.

Anti-climax
Dat is idd dikke tegenslag.

En nee, ik ben niet sarcastisch.

Quiet quitting
Om eventjes wat duiding te geven bij wat Reverz zegt (die eigenlijk gewoon zegt "je zit fout" zonder dan daarop door te gaan), Quiet quitting is als je puur het contractueel verplichte maar geen enkele actie meer, terwijl je dat vroeger misschien wel deed. Collega's niet (meer) helpen, pas om 08u30 starten en om 17u00 stipt stoppen, inzet misschien wat verminderen, etc... Op zich voor jezelf al uitmaken dat je daar niet gaat blijven op termijn en dus op het laagste pitje aan het werken zijn.

Waar het hierover ging was iemand die gewoon quasi niets meer deed (en alles behalve quiet quitting dus).

Om eventjes wat duiding te geven bij wat Reverz zegt (die eigenlijk gewoon zegt "je zit fout" zonder dan daarop door te gaan), Quiet quitting is als je puur het contractueel verplichte maar geen enkele actie meer, terwijl je dat vroeger misschien wel deed. Collega's niet (meer) helpen, pas om 08u30 starten en om 17u00 stipt stoppen, inzet misschien wat verminderen, etc... Op zich voor jezelf al uitmaken dat je daar niet gaat blijven op termijn en dus op het laagste pitje aan het werken zijn.

Waar het hierover ging was iemand die gewoon quasi niets meer deed (en alles behalve quiet quitting dus).
Ik interpreteerde Cege zijn antwoord als :

Er is iemand die als opdracht heeft gekregen om x op te volgen binnen zijn werkuren. En die enkel X opvolgt (goed of slecht doet er niet toe). Die geen extra initiatief neemt om extra werk te doen. En die ook niet laat weten aan zijn werkgever dat hij nog ruimte heeft om extra werk te doen.

Kortom die voert enkel het werk uit waarvoor die contractueel verplicht is. En niets extra. Of dat je uitmaakt of je er maar op korte termijn gaat blijven lijkt mij niet echt relevant. Dat kan het gevolg zijn dat men er niet lang zal blijven. Maar dat lijkt mij de oorzaak er niet van te zijn. Ergo niet de wens te hebben om er niet lang te blijven.

Om die reden leek voor mij de definitie van quiet quitting dan wel van toepassing.

Ik interpreteerde Cege zijn antwoord als :

Er is iemand die als opdracht heeft gekregen om x op te volgen binnen zijn werkuren. En die enkel X opvolgt (goed of slecht doet er niet toe). Die geen extra initiatief neemt om extra werk te doen. En die ook niet laat weten aan zijn werkgever dat hij nog ruimte heeft om extra werk te doen.

Kortom die voert enkel het werk uit waarvoor die contractueel verplicht is. En niets extra. Of dat je uitmaakt of je er maar op korte termijn gaat blijven lijkt mij niet echt relevant. Dat kan het gevolg zijn dat men er niet lang zal blijven. Maar dat lijkt mij de oorzaak er niet van te zijn. Ergo niet de wens te hebben om er niet lang te blijven.

Om die reden leek voor mij de definitie van quiet quitting dan wel van toepassing.
Lijkt me eerder iemand te zijn die geen hol doet buiten alsof :rofl:

Lijkt me eerder iemand te zijn die geen hol doet buiten alsof :rofl:

Hij zal wel zijn dagen gevuld hebben hoor en *druk druk druk* geweest zijn.

Elke week had hij GANT charts gemaakt in Powerpoint. Manueel. En maar pijltjes trekken en blokjes kleuren. En elke week als we voor een taak van 6 weken 2d vroeger of later klaar waren, heel de slide herwerken. Tot in het absurde. "Taak A is 2d rapper klaar, maar Taak B duurt 2d langer, GANT niet updaten". Deed hij dat toch en mocht hij 2w later weer reverten naar het originele plan.

En verder als project manager ook uiteraard zich bezig houden met postbode werk. Ipv documenten gewoon in sharepoint te zetten en daar samen op te werken. Nee, een doc maken docA_cege, docA_polleke, docA_joske. Elk apart edits laten doen en dan de docs mergen. Want collarborative in 1 doc werken - te modern. :laugh:

Prime example van iemand die dus deed alsof. Al dan niet bewust. Maar overduidelijk een zwaar mgmt probleem van bovenaf. Want elke normale manager zou doorhebben dat 1 project managen geen full time werk is. Als je die mens meer werk zou geven, zou die zich ook niet bezig houden met dergelijke dommigheden.

Overigens is dat sharepoint gedoe gewoon een cultural ding hier in het dino bedrijf. Er zit hier een zware seniority gap in het leeftijdsprofiel. Ofwel zijn ze 55-60-65. Ofwel zijn ze 30. Daartussen zit er bitter weinig volk wegens 10-20y hiring freezes, re-orgs en startup acquisitions waar ze typisch het jong volk wegpesten met hun logge cultuur. Ik mag ongeveer elke week emails rondsturen met 'STOP MET DOCS UIT SHAREPOINT TE HALEN EN OP JE EIGEN COMPUTER TE EDITEN'. Zet je een doc van 3-4blz in een folder dat 2 man elk een sectie van moet aanvullen, een week later staan er 3 docs ___final_jos en _polleke_inprogress en een _to_delete. Ken je dat ? Sharepoint en track changes en comments. Welkom in 1990. Ontelbaar hoeveel uren en dagen er verscheten worden aan het fixen van parallele versies. Als project manager ben ik hier ook minstens een dag per week bezig met documenten te mergen, comments te fixen, track changes op te kuisen of parallelle versies te fixen aangezien er hier niemand met word lijkt te kunnen werken...

Hij zal wel zijn dagen gevuld hebben hoor en *druk druk druk* geweest zijn.

Elke week had hij GANT charts gemaakt in Powerpoint. Manueel. En maar pijltjes trekken en blokjes kleuren. En elke week als we voor een taak van 6 weken 2d vroeger of later klaar waren, heel de slide herwerken. Tot in het absurde. "Taak A is 2d rapper klaar, maar Taak B duurt 2d langer, GANT niet updaten". Deed hij dat toch en mocht hij 2w later weer reverten naar het originele plan.

En verder als project manager ook uiteraard zich bezig houden met postbode werk. Ipv documenten gewoon in sharepoint te zetten en daar samen op te werken. Nee, een doc maken docA_cege, docA_polleke, docA_joske. Elk apart edits laten doen en dan de docs mergen. Want collarborative in 1 doc werken - te modern. :laugh:

Prime example van iemand die dus deed alsof. Al dan niet bewust. Maar overduidelijk een zwaar mgmt probleem van bovenaf. Want elke normale manager zou doorhebben dat 1 project managen geen full time werk is. Als je die mens meer werk zou geven, zou die zich ook niet bezig houden met dergelijke dommigheden.

Overigens is dat sharepoint gedoe gewoon een cultural ding hier in het dino bedrijf. Er zit hier een zware seniority gap in het leeftijdsprofiel. Ofwel zijn ze 55-60-65. Ofwel zijn ze 30. Daartussen zit er bitter weinig volk wegens 10-20y hiring freezes, re-orgs en startup acquisitions waar ze typisch het jong volk wegpesten met hun logge cultuur. Ik mag ongeveer elke week emails rondsturen met 'STOP MET DOCS UIT SHAREPOINT TE HALEN EN OP JE EIGEN COMPUTER TE EDITEN'. Zet je een doc van 3-4blz in een folder dat 2 man elk een sectie van moet aanvullen, een week later staan er 3 docs ___final_jos en _polleke_inprogress en een _to_delete. Ken je dat ? Sharepoint en track changes en comments. Welkom in 1990. Ontelbaar hoeveel uren en dagen er verscheten worden aan het fixen van parallele versies. Als project manager ben ik hier ook minstens een dag per week bezig met documenten te mergen, comments te fixen, track changes op te kuisen of parallelle versies te fixen aangezien er hier niemand met word lijkt te kunnen werken...
Sharepoint is toch echt wel des duivels. Hoe Microsoft een in theorie perfecte office tool zo ongebruiksvriendelijk kan maken, ik zal het nooit begrijpen. Ik snap oprecht dat de oudere generatie hierop afhaakt.

Laatst bewerkt:
Sharepoint is toch echt wel des duivels. Hoe Microsoft een in theorie perfecte office tool zo ongebruiksvriendelijk kan maken, ik zal het nooit begrijpen.

Het is ook hoe iedereen sharepoint gebruikt. Ik zit hier in +30 verschillende sharepoint groepen, vind maar iets terug als je iets nodig hebt.
Dan wijst er iemand naar een document naar sharepointgroep 33 waar ik niet inzit maar die wist dat niet. Weer toegang vragen...
Dan wordt er een document gepubliceerd die ik nooit gezien heb (en vol met fouten staat.) Zat in sharepointgroep nummer 34.

En stichten ze nog een Confluence omgeving op want developers, die haten Sharepoint blijkbaar zo ferm dat ze zeggen: "moet maar zetten in Confluence. Sharepoint, dat is niet voor ons.".

(En zitten ze hier te zeveren om nog een derde "documentatieomgeving" op te zetten. :p)

Terug
Bovenaan