Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Sharepoint is toch echt wel des duivels. Hoe Microsoft een in theorie perfecte office tool zo ongebruiksvriendelijk kan maken, ik zal het nooit begrijpen. Ik snap oprecht dat de oudere generatie hierop afhaakt.
Zal er vanaf hangen voor wat het gebruikt wordt en door wie/hoe. Ik heb er eentje opgemaakt voor ons kantoor (makelaar) met daarop alle nuttige documenten (anders kwam iedereen dat toch altijd aan mij vragen) en ook wel makkelijk om op een frontpage belangrijk nieuws enzo te plaatsen. Dus zeer rudimentair en basic maar voor de andere op kantoor is dat precies wel een mirakel ofzo.

Maar ik kan de frustratie wel snappen als het gaat om documenten die door meerderen moeten aangepast worden en als ze zich dan niet aan de regels houden...

En stichten ze nog een Confluence omgeving op want developers, die haten Sharepoint blijkbaar zo ferm dat ze zeggen: "moet maar zetten in Confluence. Sharepoint, dat is niet voor ons.".
Confluence is nog erger dan Sharepoint in de meeste gevallen, toch die dat ik al gezien heb. En daar wringt het schoentje meestal. Zowel Sharepoint als Confluence staan of vallen met de opzet en het beheer. Ook in mindere mate de gebruikers, want die kunnen er ook een rommelboel van maken. Maar meestal enkel als het niet goed opgezet en beheerd is :p

Ik vermoed dan ook dat bij jullie die Confluence opgezet is voor en/of door de devs, dus logisch dat zij dat beter vinden als de Sharepoint niet in eigen beheer is en/of ze zich moeten houden aan company-wide policies ;)

Sharepoint is toch echt wel des duivels. Hoe Microsoft een in theorie perfecte office tool zo ongebruiksvriendelijk kan maken, ik zal het nooit begrijpen. Ik snap oprecht dat de oudere generatie hierop afhaakt.

Het is ook hoe iedereen sharepoint gebruikt. Ik zit hier in +30 verschillende sharepoint groepen, vind maar iets terug als je iets nodig hebt.
Dan wijst er iemand naar een document naar sharepointgroep 33 waar ik niet inzit maar die wist dat niet. Weer toegang vragen...
Dan wordt er een document gepubliceerd die ik nooit gezien heb (en vol met fouten staat.) Zat in sharepointgroep nummer 34.

En stichten ze nog een Confluence omgeving op want developers, die haten Sharepoint blijkbaar zo ferm dat ze zeggen: "moet maar zetten in Confluence. Sharepoint, dat is niet voor ons.".

(En zitten ze hier te zeveren om nog een derde "documentatieomgeving" op te zetten. :p)

Overal hetzelfde dus. De oplossing is niet mensen trainen of zaken afspreken. Nee, postbodes 100k per jaar betalen om mensen hun handje vast te houden. *zucht*

Ik start elke wekelijkse project meeting met 5 min 'logistics'. En dan moeten we de logistics opgelost krijgen. Ik ga niet over de duur van een heel project iedereen zijn handje vasthouden en documenten mergen/terugzoeken/... We zijn 2025...

Confluence is nog erger dan Sharepoint in de meeste gevallen, toch die dat ik al gezien heb. En daar wringt het schoentje meestal. Zowel Sharepoint als Confluence staan of vallen met de opzet en het beheer. Ook in mindere mate de gebruikers, want die kunnen er ook een rommelboel van maken. Maar meestal enkel als het niet goed opgezet en beheerd is :p

Ik vermoed dan ook dat bij jullie die Confluence opgezet is voor en/of door de devs, dus logisch dat zij dat beter vinden als de Sharepoint niet in eigen beheer is en/of ze zich moeten houden aan company-wide policies ;)

Ik heb een lichte voorkeur voor Confluence omdat iets terugvinden gemakkelijker is (de zoekmachine is toch een stuk krachtiger) en omdat dat een wiki-structuur heeft dus je vermijdt al het probleem van offlineversies/onlineversies. Probleem natuurlijk is als je daar toch perse een Excel inwilt als referentiemateriaal, wat niet zo aangenaam is (Of je moet doorlinken naar een sharepointgroep maar je weet ook dan dat je een spam krijgt van requests om je referentiemateriaal in te zien.)

En op termijn is alles weer niet meer up to date of een chaos met afgewerkte analyses die nooit geimplementeerd werden. (Daarmee dat sommigen zitten te opperen voor een derde omgeving willen wat betekent nog meer administratie en documentatiebheer.)

Hij zal wel zijn dagen gevuld hebben hoor en *druk druk druk* geweest zijn.

Elke week had hij GANT charts gemaakt in Powerpoint. Manueel. En maar pijltjes trekken en blokjes kleuren. En elke week als we voor een taak van 6 weken 2d vroeger of later klaar waren, heel de slide herwerken. Tot in het absurde. "Taak A is 2d rapper klaar, maar Taak B duurt 2d langer, GANT niet updaten". Deed hij dat toch en mocht hij 2w later weer reverten naar het originele plan.

En verder als project manager ook uiteraard zich bezig houden met postbode werk. Ipv documenten gewoon in sharepoint te zetten en daar samen op te werken. Nee, een doc maken docA_cege, docA_polleke, docA_joske. Elk apart edits laten doen en dan de docs mergen. Want collarborative in 1 doc werken - te modern. :laugh:

Prime example van iemand die dus deed alsof. Al dan niet bewust. Maar overduidelijk een zwaar mgmt probleem van bovenaf. Want elke normale manager zou doorhebben dat 1 project managen geen full time werk is. Als je die mens meer werk zou geven, zou die zich ook niet bezig houden met dergelijke dommigheden.

Overigens is dat sharepoint gedoe gewoon een cultural ding hier in het dino bedrijf. Er zit hier een zware seniority gap in het leeftijdsprofiel. Ofwel zijn ze 55-60-65. Ofwel zijn ze 30. Daartussen zit er bitter weinig volk wegens 10-20y hiring freezes, re-orgs en startup acquisitions waar ze typisch het jong volk wegpesten met hun logge cultuur. Ik mag ongeveer elke week emails rondsturen met 'STOP MET DOCS UIT SHAREPOINT TE HALEN EN OP JE EIGEN COMPUTER TE EDITEN'. Zet je een doc van 3-4blz in een folder dat 2 man elk een sectie van moet aanvullen, een week later staan er 3 docs ___final_jos en _polleke_inprogress en een _to_delete. Ken je dat ? Sharepoint en track changes en comments. Welkom in 1990. Ontelbaar hoeveel uren en dagen er verscheten worden aan het fixen van parallele versies. Als project manager ben ik hier ook minstens een dag per week bezig met documenten te mergen, comments te fixen, track changes op te kuisen of parallelle versies te fixen aangezien er hier niemand met word lijkt te kunnen werken...
Valt nochtans simpel op te lessen, 1 gezamenlijke sessie van een uur met "hoe werk ik samen via Sharepoint" en klaar. Dan opvolging na 1 week "en collega's, lukt dat allemaal goed, heeft er iemand nog opmerkingen of suggesties voor verbeteringen?" en vooruit met de geit.

Ik heb een lichte voorkeur voor Confluence omdat iets terugvinden gemakkelijker is (de zoekmachine is toch een stuk krachtiger) en omdat dat een wiki-structuur heeft dus je vermijdt al het probleem van offlineversies/onlineversies. Probleem natuurlijk is als je daar toch perse een Excel inwilt als referentiemateriaal, wat niet zo aangenaam is (Of je moet doorlinken naar een sharepointgroep maar je weet ook dan dat je een spam krijgt van requests om je referentiemateriaal in te zien.)

En op termijn is alles weer niet meer up to date of een chaos met afgewerkte analyses die nooit geimplementeerd werden. (Daarmee dat sommigen zitten te opperen voor een derde omgeving willen wat betekent nog meer administratie en documentatiebheer.)

Ik blijf het toch verbazingwekkend hoe weinig aandacht mensen schenken aan project logistics. Zeker in grote winst-gedreven bedrijven is infra/project logistics in orde brengen 1 van de eerste slachtoffers van wat winstbejag. En dan zie je iedereen tijd verschijten aan weet ik veel wat.

Ik had vroeger een madammeke dat 50% van haar tijd data beheerde en proper zette. Dat was ROI van 1000%. Was een chille job, ze verdiende niet zo veel. Maar ze bespaarde wel alle dure profielen uren en uren en uren tijdverschijterij. Heb je data ? Smijt over de muur. Heb je data nodig, vraag het haar. 2x per jaar 1h training over good practices en do's en don'ts.

vs Elk team van 3 man smijt data in eigen systeem A B C D. Niks gedocumenteerd. Teams veranderen, data wordt vergeten. Team B wil data van team A - no clue.

Valt nochtans simpel op te lessen, 1 gezamenlijke sessie van een uur met "hoe werk ik samen via Sharepoint" en klaar. Dan opvolging na 1 week "en collega's, lukt dat allemaal goed, heeft er iemand nog opmerkingen of suggesties voor verbeteringen?" en vooruit met de geit.

Nee, dat doen we niet. Ze (IT) sturen elke week eens een random mail rond met een youtube video. Die niemand bekijkt uiteraard.

Ze doen wel elke week een collectieve sessie van 2h met foto's van iemand zijn reis naar Zuid Afrika of Sri Lanka of zo...

Sommige dweeps bij ons kennen volgens mij het woord 'efficientie' zelfs niet.

Maar goed, things are a changing sinds de nieuwe CEO er zit. Nu moet je business cases maken en zo voor je met projecten start. En hebben ze projecten die enkel processen implementeren (vs vroeger moest je een proces ertussen geduwd krijgen via een product project - want er waren enkel projecten voor product ontwikkeling). En veel van die senior dino's zijn eruit geduwd - zacht of hard.

En toch draait de boite hier miljarden winst per jaar en ondertussen 33 (!) % marge. drie-en-dertig. Elke euro die ze verkopen, 33 cent winst. UN-BE-LIE-VA-BLE.

Funny side story. Vorige week was er een sessie over 'grote' en 'kleine' projecten. De kleine projecten hebben minder scrutiny maar mogen vanaf nu nog maar 15% van de mensen hun tijd in beslag nemen. Een klein project is 'budget cost' < 250k.

Cege stelt de obvious sluiproute vraag. 'Wat als ik mijn project low ball naar 249k en dan over budget ga'. Valt het project dan stil, wordt het een groot project met bijhorende toeters en bellen of mag het doorgaan als het bijna aan de finish is. *euh euh euh - stilte*. "We did not consider that scenario". Uhuhuhu, het is een exotisch scenario inderdaad. Ze zijn niet zo goed in processen opzetten bij ons :laugh:

Ik blijf het toch verbazingwekkend hoe weinig aandacht mensen schenken aan project logistics. Zeker in grote winst-gedreven bedrijven is infra/project logistics in orde brengen 1 van de eerste slachtoffers van wat winstbejag. En dan zie je iedereen tijd verschijten aan weet ik veel wat.

Ik had vroeger een madammeke dat 50% van haar tijd data beheerde en proper zette. Dat was ROI van 1000%. Was een chille job, ze verdiende niet zo veel. Maar ze bespaarde wel alle dure profielen uren en uren en uren tijdverschijterij. Heb je data ? Smijt over de muur. Heb je data nodig, vraag het haar. 2x per jaar 1h training over good practices en do's en don'ts.

vs Elk team van 3 man smijt data in eigen systeem A B C D. Niks gedocumenteerd. Teams veranderen, data wordt vergeten. Team B wil data van team A - no clue.

Omdat als er "besparingen" zijn, dat madammeke meestal degene is die wegvalt/niet vervangen wordt want ze doet enkel "support". En de rest wil zich daar niet mee bezig houden.

Cege stelt de obvious sluiproute vraag. 'Wat als ik mijn project low ball naar 249k en dan over budget ga'. Valt het project dan stil, wordt het een groot project met bijhorende toeters en bellen of mag het doorgaan als het bijna aan de finish is. *euh euh euh - stilte*. "We did not consider that scenario". Uhuhuhu, het is een exotisch scenario inderdaad. Ze zijn niet zo goed in processen opzetten bij ons :laugh:
Da zijn dingen waar vooral Belgen (of Europeanen) aan denken omdat dat soort sluiproutes heel veel misbruikt wordt hier. In België in alle lagen, van de overheid tot de privé ;)

Omdat als er "besparingen" zijn, dat madammeke meestal degene is die wegvalt/niet vervangen wordt want ze doet enkel "support". En de rest wil zich daar niet mee bezig houden.
Dat is in onze sector ook wel pijnlijk duidelijk: er wordt altijd maar meer "verantwoordelijkheid" aan ons gegeven, alsof het een cadeau is dat we elk type van administratieve zooi nu gewoon zelf moeten opvolgen.

Anyway, de Sharepoint-problematiek komt me bekend voor. In theorie is dat een geweldige tool: samen aan een document werken zonder allerlei onzin zoals verschillende versies mailen. In de praktijk moet je dan natuurlijk wel wat oppassen wanneer je met 6 mensen in hetzelfde document bezig bent (en iemand bv. track changes aanzet). Veelal doet dan een wat oudere collega een of ander trauma op en kan je de keer erop weer versies doormailen :unsure:

In België leer je aftrekken en optellen al vanaf het eerste leerjaar, waar kinderen leren rekenen tot 20, inclusief optellen en aftrekken. De vaardigheid wordt gedurende de jaren verder uitgediept, waarbij in latere leerjaren ook complexere getallen en concepten, zoals kommagetallen, aan bod komen.

Ge zou denken peppe is hier verhalen aan het verzinnen maar tot mijn verbazing zijn dit echte gesprekken die ik meemaak. Soms is dat echt niet te geloven.

Mevrouw had mij al 5x liggen bellen vandaag. Ik bel terug en het was dezelfde persoon van vorige week. Ik wist drekt dat het een toffe telefoon ging worden.

Schets:

Mevrouw had een betaling gekregen voor 5 maanden (1.3.2025 - 1.7.2025) voor 5000€. Vanaf 1.8.2025 was het de verzekeraar die mevrouw ging betalen.

Al deze gegevens stonden lang en breed uitgelegd in de brief. Alle bedragen en datums zijn in het vet gezet zodat het heel duidelijk is.

Mevr belt binnen en zegt mijnheer Peppe jij hebt mij te weinig betaald, ik moet nog €1000 krijgen. Ik zeg tegen mevr dat wij alles correct hebben uitbetaald en voor ons is uw dossier in orde en afgesloten.

Nee dat kan niet ik heb hier liggen tellen en ik kom € 1000 te kort. Lijk een klein kind heb ik tegen mevr gezegd we gaan elke maand aftrekken van die €5000 en dan zullen we zien of we geld te kort komen of niet. Heeft u pen en papier bij de hand dan kunnen we beginnen.

€5000 - €1000 Juli
€4000 - €1000 Juni - Ik: Klopt? Mevr: Ja, klopt
€3000 - €1000 Mei- Ik: Klopt? Mevr: Ja, klopt
€2000 - €1000 April- Ik: Klopt? Mevr: Ja, klopt
€1000 - €1000 Maart- Ik: Klopt? Mevr: Ja, klopt

Eindresultaat = €0 - Ik: Klopt? Mevr: Nee klopt niet

Dus ik zeg tegen mevrouw: "kan u mij nu eens uitleggen hoe u aan €1000 extra komt die wij u niet hebben uitbetaald....?"

Ik ben samen met mevr naar dezelfde brief aan het kijken die IK heb gemaakt en ik zie nergens een tekort van €1000 dus ik wou echt weten waar dat bedrag vandaan kwam.

Mevr: begint lastig te worden en te zeggen van "jullie van de overheid denken alles beter te weten blabla".
ik: NOGMAALS mevr hoe komt u aan een tekort van €1000 ....??????
Mevr: dit is mijn berekening:

€5000 - €1000 Augustus
€4000 - €1000 Juli
€3000 - €1000 Juni
€2000 - €1000 Mei
€1000 - €1000 April
€0 - €1000 Maart

Zoals u kan zien kom ik €1000 te kort!!!

ik: Mevr .... WAAROM denkt u dat wij aug OOK betalen wanneer ik heel duidelijk in de brief schrijf dat de verzekeraar u begint te betalen vanaf augustus?
Mevr: Ah omdat ik dacht dat jullie ook augustus zouden betalen

Op dit moment kon ik mevr door de telefoon trekken. Dit zijn volwassen mensen die stemmen en die niet eens DUIDELIJK hun brief kunnen lezen. Ik meen het, dit zijn de soort telefoons en antwoorden waar ik wekelijks mee te maken krijg. Hoeveel mensen DURVEN zeggen: "ik dacht dat" wanneer er iets totaal anders in de brief staat.......!!!!!!!!!!!!!!!!!!

20 MINUTENNNNNNNNNNN, maar goed dat ik thuis aan het werken was, maar goed dat de mute knop goed werkte want ik heb luidop FUUUUUUUUUUUUUUUUUUU liggen schreeuwen.

/end rant.

Da zijn dingen waar vooral Belgen (of Europeanen) aan denken omdat dat soort sluiproutes heel veel misbruikt wordt hier. In België in alle lagen, van de overheid tot de privé ;)
Op mijn 1e werk hadden we zo een geweldige sluiproute. Alles onder 500 euro was gewoon kopen, alles er boven was met systeem gelijkaardig aan aanbestedingen, verschillende offertes, vendors laten komen, ...

We wisten wat we wilden kopen, dus we hebben gewoon de factuur per onderdeel laten opmaken en ons gerief zo gekocht. Wij blij en HQ none the wiser :lol:

Oh boy... Something's smelling.

Er was net divisional quarter update. 1 van de dingen die ze vermeldden was dat er - yet again - een operational excellence oefening aankomt voor bepaalde functies. Lees: Wsch re-org + firings.

Dus ik vraag in de Q&A. "Wat kunnen we verwachten van de oefening. Nieuwe structuur en/of nieuwe processen en/of ontslag ronde". Antwoord. blablablbla, om af te sluiten met "ook onstlagen, maar in onze divisie a 'tiny amount'". OK - fair enough. Dus niks gezegd eigenlijk.

2 min later een meeting invite van de baas van mijn baas voor een "casual check-in" volgende week met als subject "I’d love to hear more about what you are doing now and what you want to do more/less of". Geen idee wat dat betekent. Zou wel heel balsy/psycho zijn om dat te doen als ze me willen afknippen. Maar zou mijn baas afgeknipt worden ? #suspens

Is dat niet heel gevaarlijk om je nek boven het maaiveld uit te steken bij dergelijke massavergaderingen over ontslagrondes? Wie weet heb je jezelf op het lijstje gezet zo.
Hij zal niet zo heel kwaad zijn moest dat het geval zijn. Hem staat dan nog altijd zijne zak geld te wachten die hij paar maand geleden niet gepakt heeft.

Ge zou denken peppe is hier verhalen aan het verzinnen maar tot mijn verbazing zijn dit echte gesprekken die ik meemaak. Soms is dat echt niet te geloven.

Mevrouw had mij al 5x liggen bellen vandaag. Ik bel terug en het was dezelfde persoon van vorige week. Ik wist drekt dat het een toffe telefoon ging worden.

Schets:

Mevrouw had een betaling gekregen voor 5 maanden (1.3.2025 - 1.7.2025) voor 5000€. Vanaf 1.8.2025 was het de verzekeraar die mevrouw ging betalen.

Al deze gegevens stonden lang en breed uitgelegd in de brief. Alle bedragen en datums zijn in het vet gezet zodat het heel duidelijk is.

Mevr belt binnen en zegt mijnheer Peppe jij hebt mij te weinig betaald, ik moet nog €1000 krijgen. Ik zeg tegen mevr dat wij alles correct hebben uitbetaald en voor ons is uw dossier in orde en afgesloten.

Nee dat kan niet ik heb hier liggen tellen en ik kom € 1000 te kort. Lijk een klein kind heb ik tegen mevr gezegd we gaan elke maand aftrekken van die €5000 en dan zullen we zien of we geld te kort komen of niet. Heeft u pen en papier bij de hand dan kunnen we beginnen.

€5000 - €1000 Juli
€4000 - €1000 Juni - Ik: Klopt? Mevr: Ja, klopt
€3000 - €1000 Mei- Ik: Klopt? Mevr: Ja, klopt
€2000 - €1000 April- Ik: Klopt? Mevr: Ja, klopt
€1000 - €1000 Maart- Ik: Klopt? Mevr: Ja, klopt

Eindresultaat = €0 - Ik: Klopt? Mevr: Nee klopt niet

Dus ik zeg tegen mevrouw: "kan u mij nu eens uitleggen hoe u aan €1000 extra komt die wij u niet hebben uitbetaald....?"

Ik ben samen met mevr naar dezelfde brief aan het kijken die IK heb gemaakt en ik zie nergens een tekort van €1000 dus ik wou echt weten waar dat bedrag vandaan kwam.

Mevr: begint lastig te worden en te zeggen van "jullie van de overheid denken alles beter te weten blabla".
ik: NOGMAALS mevr hoe komt u aan een tekort van €1000 ....??????
Mevr: dit is mijn berekening:

€5000 - €1000 Augustus
€4000 - €1000 Juli
€3000 - €1000 Juni
€2000 - €1000 Mei
€1000 - €1000 April
€0 - €1000 Maart

Zoals u kan zien kom ik €1000 te kort!!!

ik: Mevr .... WAAROM denkt u dat wij aug OOK betalen wanneer ik heel duidelijk in de brief schrijf dat de verzekeraar u begint te betalen vanaf augustus?
Mevr: Ah omdat ik dacht dat jullie ook augustus zouden betalen

Op dit moment kon ik mevr door de telefoon trekken. Dit zijn volwassen mensen die stemmen en die niet eens DUIDELIJK hun brief kunnen lezen. Ik meen het, dit zijn de soort telefoons en antwoorden waar ik wekelijks mee te maken krijg. Hoeveel mensen DURVEN zeggen: "ik dacht dat" wanneer er iets totaal anders in de brief staat.......!!!!!!!!!!!!!!!!!!

20 MINUTENNNNNNNNNNN, maar goed dat ik thuis aan het werken was, maar goed dat de mute knop goed werkte want ik heb luidop FUUUUUUUUUUUUUUUUUUU liggen schreeuwen.

/end rant.
Jij hebt zulke klanten, ik heb zo'n collega 🤦‍♀️

Maw ze gaan uwen baas buitenkieperen en jij mag zijn plaats innemen?
That would be funny. Hij heeft tegenwoordig maar 3 reports waarvan ik 1 ben. Lijkt me weinig mgmt werk.

Zeker als je mijn lazy ass collega in rekening brengt die letterlijk geen hol doet.

Mogelijks niveau van baas ervan tussen.

Is dat niet heel gevaarlijk om je nek boven het maaiveld uit te steken bij dergelijke massavergaderingen over ontslagrondes? Wie weet heb je jezelf op het lijstje gezet zo.
Het was voor eens een serieuze vraag. Ze hebben net 2 zware reorganisaties en firings achter de rug. En dan doen ze opnieuw een efficiëntie oefening in specifieke functies.
Lijkt me vreemd.
Hij zal niet zo heel kwaad zijn moest dat het geval zijn. Hem staat dan nog altijd zijne zak geld te wachten die hij paar maand geleden niet gepakt heeft.
Nog meer dan 2 jaar staat de zak onvoorwaardelijk klaar. :laugh:

Hoe ist mogelijk dat iemand die al bijna 20 jaar een zaak in België heeft (met personeel) nog steeds een tolk nodig heeft om te communiceren?!?

Geen NL, geen Frans, Duits, Engels.
Hoe communiceren die met personeel, boekhouder, sociaal secretariaat? De documenten zijn ook allemaal in het NL en die gewoon ondertekend.

Hoe en waarom 😤

Terug
Bovenaan