Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Ligt dat aan mij of is 5Tb peanuts?

Ik begrijp niet wat mensen zo lastig vinden aan Sharepoint - het is de geavanceerde versie van het shared server principe en mensen zoals mij die graag werken via Windows explorer kunnen die folder gewoon synchroniseren…
Voor ons dat veel :)
Vooral omdat we nog fileservers gebruiken die bedoeld zijn voor onze marketing afdelingen en archieven. Dus de grootste chunk data staat daar op. Sharepoint zou alleen maar "levende data" moeten zijn waarvan in eerste plaats documenten. Uiteraard gaat er wel wat video op staan zoals opgenomen Teams meetings.

En pc's zijn zo ingesteld dat de user folders syncen nr OneDrive. Dus persoonlijke data zou (in theorie) allemaal op OneDrive moeten staan.

Dus 5TB op 6 maand aan Word, Excel en Powerpoint files is veel. Al zal uit onderzoek nog wel blijken wat er in feite allemaal echt op staat :)

Toevallig ook ééntje die de kop op dook gisteren: het immense Sharepoint gebruik.

Amper 6 maand geleden 5Tb bijgekocht en dat staat weeral ram vol. Voor we die extra storage hebben voorzien eerst opgekuist en dan nog eens gezegd niet alles er op te zwieren. Restricties gezet op wie allemaal een Sharepoint en een team kan aanmaken in Teams (want dat gebruikt ook Sharepoint op de achtergrond). Restricties op de grootte mocht niet want dat lag gevoelig bij de business.

En nu staan we weer hier: opkuisen zal deze keer noppes winst geven. Eens benieuwd of we nu wel limieten mogen opleggen.
stomme vraag: heb je u version history aangepast?
Dat staat standaard op.. 200? en een minimum van.. 25?

Wij hebben dat op minimum gezet, en dan via powershell alle bestaande moeten aanpassen want 'tis niet dat hij dat oppikt uiteraard..
Maar dat heeft ons toen wel 25% van onze SP teruggegeven.

Iets opvragen bij FOD Financien, dat moet je die na een 1 week een herinneringsmail sturen, want uiteraard nog geen antwoord. Dan krijg je een pdf document teruggestuurd die je nog moet vervolledigen. Ok gedaan, krijg ik nu antwoord dat per een aanvraag een aparte pdf moet opstellen want dat moet naar aparte diensten verstuurd worden. Gewoon datzelfde document naar die diensten doorsturen gaat niet precies niet. :s

Iets opvragen bij FOD Financien, dat moet je die na een 1 week een herinneringsmail sturen, want uiteraard nog geen antwoord. Dan krijg je een pdf document teruggestuurd die je nog moet vervolledigen. Ok gedaan, krijg ik nu antwoord dat per een aanvraag een aparte pdf moet opstellen want dat moet naar aparte diensten verstuurd worden. Gewoon datzelfde document naar die diensten doorsturen gaat niet precies niet. :S
Ik vermoed dat men OCR toepast op formulieren in PDF formaat en dan kunnen ze heel uw formulier automatisch uitlezen (of grotendeels) per dienst. Maar elke dienst heeft waarschijnlijk andere formulierkes he (of een ander formaat). Dus een formulier gemaakt voor dienst A kan op dienst B vermoedelijk niet automatisch uitgelezen worden. (het is overheid voor iets lol)

Manueel kan natuurlijk sowieso wel alles. Maar ja dat kost meer moeite. :frown:

Na 3 jaar hulp gevraagd hoe ik automatisch mijn signatuur in een reply kan zetten.

één simpele optie in outlook ... 3 jaar manueel gedaan.

:wallbash: :wallbash:
Dat is vermoedelijk een pak eenvoudiger dan die brieven die jij naar mensen stuurt, en waarover je dan fulmineert als mensen ze verkeerd begrijpen en je in het kader van je job er op moet antwoorden.

Voor ons dat veel :)
Vooral omdat we nog fileservers gebruiken die bedoeld zijn voor onze marketing afdelingen en archieven. Dus de grootste chunk data staat daar op. Sharepoint zou alleen maar "levende data" moeten zijn waarvan in eerste plaats documenten. Uiteraard gaat er wel wat video op staan zoals opgenomen Teams meetings.

En pc's zijn zo ingesteld dat de user folders syncen nr OneDrive. Dus persoonlijke data zou (in theorie) allemaal op OneDrive moeten staan.

Dus 5TB op 6 maand aan Word, Excel en Powerpoint files is veel. Al zal uit onderzoek nog wel blijken wat er in feite allemaal echt op staat :)
Ik betwijfel dat die 5TB grosso modo zal bestaan uit die 3 file types. Mor soit.

Alsook, ge vergeet wel dat OneDrive gewoon SharePoint is.
Net zoals Teams (bv. 'Files') ook gewoon SharePoint is.
Etc.

Ik betwijfel dat die 5TB grosso modo zal bestaan uit die 3 file types. Mor soit.

Alsook, ge vergeet wel dat OneDrive gewoon SharePoint is.
Net zoals Teams (bv. 'Files') ook gewoon SharePoint is.
Etc.
Nee, maar in een ideale wereld is dat de grootste chunck. Want aan dat soort zaken werkt ge samen.

En OneDrive is geen Sharepoint. Allez, beter gezegd: de storage van Sharepoint staat los van die van OneDrive.

Iets opvragen bij FOD Financien, dat moet je die na een 1 week een herinneringsmail sturen, want uiteraard nog geen antwoord. Dan krijg je een pdf document teruggestuurd die je nog moet vervolledigen. Ok gedaan, krijg ik nu antwoord dat per een aanvraag een aparte pdf moet opstellen want dat moet naar aparte diensten verstuurd worden. Gewoon datzelfde document naar die diensten doorsturen gaat niet precies niet. :S
Natuurlijk gaat dat wel, en zelfs snel.
Maar ze hadden gezien wie de afzender was.

* Die botte gaan we eens aan het lijntje houden se. *

Het volgende: "Door een fout werd je een verouderd pdf-document doorgestuurd. Zie bijlage voor het nieuwe, gelieve dit te vervolledigen en weer terug te sturen."

Laatst bewerkt:
Over welk document gaat dat dan?

Vergadering op een vrijdag om 7u 's morgens (niet met mensen in een andere tijdszone), tijdens de dag nog eens tijd verliezen om naar een verplicht fysieke vergadering te rijden en dan 's avonds vergaderingen tot 18u (met mensen in een andere tijdszone, niet te vermijden maar niet ideaal in combinatie met om 7u beginnen) :sleep:

Vergadering op een vrijdag om 7u 's morgens (niet met mensen in een andere tijdszone), tijdens de dag nog eens tijd verliezen om naar een verplicht fysieke vergadering te rijden en dan 's avonds vergaderingen tot 18u (met mensen in een andere tijdszone, niet te vermijden maar niet ideaal in combinatie met om 7u beginnen) :sleep:
Gewoon weigeren? o_O

Nog geen 9u en ik ben mijn geloof in de mens al verloren voor vandaag. Een @peppe ergernis 😂

Ik stuur een brief om iemand uit te nodigen op kantoor (geen verplichting, maar een recht)
Geen uitstel mogelijk behalve bij een goed gemotiveerde reden. Lees ziekenhuisafspraak, ziek, vrouw bevallen, sterfgeval,..

Ik krijg telefoon
"Ik kan niet komen op die datum"
Oké, en de reden?
"Ik moet werken, kan u dat uitstellen?"

Werken is geen gegronde reden maar soit ik ga mee in het verhaal

Wanneer moet u niet werken dan
"Ik werk van maandag tot vrijdag"
Ok, en wanneer zou voor u dan wel passen?
"Goh ik weet niet, wat stelt u voor?"

Gast, ik heb u al een dag voorgesteld remember 😅 ben uw secretaresse niet die 10 dagen gaat voorstellen en vrijhouden als ik weet dat je toch nie kan

Dus ik stel voor dat hij mij ook per mail mag antwoorden
"Nee ik kom toch graag persoonlijk mijn verhaal doen"

😤
Oké dan stel ik voor dat u een halve dag verlof neemt om op de voorgestelde datum te komen
"Ja mja dat is kort dag hè. En moet een werkende mens nu daarvoor zijn verlofdagen verknoeien"

Ge moet niet komen hè, maar als ge toch wilt is er wat medewerking nodig van uw kant ook hoor ffs

Nog geen 9u en ik ben mijn geloof in de mens al verloren voor vandaag. Een @peppe ergernis 😂

Ik stuur een brief om iemand uit te nodigen op kantoor (geen verplichting, maar een recht)
Geen uitstel mogelijk behalve bij een goed gemotiveerde reden. Lees ziekenhuisafspraak, ziek, vrouw bevallen, sterfgeval,..

Ik krijg telefoon
"Ik kan niet komen op die datum"
Oké, en de reden?
"Ik moet werken, kan u dat uitstellen?"

Werken is geen gegronde reden maar soit ik ga mee in het verhaal

Wanneer moet u niet werken dan
"Ik werk van maandag tot vrijdag"
Ok, en wanneer zou voor u dan wel passen?
"Goh ik weet niet, wat stelt u voor?"

Gast, ik heb u al een dag voorgesteld remember 😅 ben uw secretaresse niet die 10 dagen gaat voorstellen en vrijhouden als ik weet dat je toch nie kan

Dus ik stel voor dat hij mij ook per mail mag antwoorden
"Nee ik kom toch graag persoonlijk mijn verhaal doen"

😤
Oké dan stel ik voor dat u een halve dag verlof neemt om op de voorgestelde datum te komen
"Ja mja dat is kort dag hè. En moet een werkende mens nu daarvoor zijn verlofdagen verknoeien"

Ge moet niet komen hè, maar als ge toch wilt is er wat medewerking nodig van uw kant ook hoor ffs
Mja, het is natuurlijk ook niet zo eenvoudig voor elke werkende mens om eventjes dagafspraken in te plannen, ik begrijp de frustratie wel... Mijn ouders waren allebei arbeiders, als ze ergens heen moesten waar een avondopening niet mogelijk was, moesten zij ook een halve dag congé nemen, pak dat ze per jaar toch een dag of 2-3 elks versch*ten aan zulke afspraken... Dat is gewoon niet leuk.

Hou er misschien ook rekening mee dat niet iedereen even slim is als jij hé, sommige mensen zijn het niet gewoon van afspraken te plannen ;)

-edit- Ik begrijp dat dit het ventileertopic is en zal mijn "oplossingen/empathie" wat meer voor mij houden...

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan