Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

- "ja hallo spreek ik met een echte persoon of nog steeds die AI bot ? "
" u spreekt met een echte persoon meneer"
" ah ja amaai zenne misschien eens doorgeven aan uwe baas dat die bot het toch niet is "

- " goh eigenlijk bel ik eens ne keer want feitelijk zijn jullie toch wel duur, kan dat niet goedkoper? "
Tuurlijk meneer, speciaal voor u zal ik even maandelijks 20% er af doen.

- ja ik ga verhuizen, moet ik nog iets doen.
" ja u moet een document invullen met de gevraagde gegevens en dan via het contactformulier doorsturen naar ons"
" ah en kan dat niet anders ?"
" u kunt dat ook per post opsturen"
" en gij kunt dat niet voor mij doen als ik u de gevraagde gegevens via de telefoon geef ?"
" nee meneer dat moet ook ondertekend zijn en dan verwerken wij dat"

- " ja ze hebben mij gebeld en ik moest een bewijs doorsturen, hoe doe ik dat ?"
" Via het contactformulier op de website als bijlage mevrouw."
" ja geef me gewoon het e-mail adres en ik stuur dat wel door"
" Helaas is er geen algemeen email adres mevrouw, maar via het contactformulier krijgen wij dat als e-mail binnen."
" ja geef gewoon het e-mail adres dan stuur ik dat."
Dat is niet mogelijk mevrouw, enkel via post of het contactformulier. ( contactformulier is hetzelfde alsof je een email zou invullen
" Insert random tirade van 5 minuten."

- " ja kga eens mne klantennummer geven want dat is al de 6de keer dat ik bel, en ik weet u kan daar niks aan doen en nu gaat u alles over u krijgen maar ik ga nu toch even mijn tirade beginnen van 8 minuten."
Me met mijn normale paycheck : "Nice"

Bon, in dit leven toch even geen customer support meer, en in het volgende leven ook niet :unsure:

- "ja hallo spreek ik met een echte persoon of nog steeds die AI bot ? "
" u spreekt met een echte persoon meneer"
" ah ja amaai zenne misschien eens doorgeven aan uwe baas dat die bot het toch niet is "

- ja ik ga verhuizen, moet ik nog iets doen.
" ja u moet een document invullen met de gevraagde gegevens en dan via het contactformulier doorsturen naar ons"
" ah en kan dat niet anders ?"
" u kunt dat ook per post opsturen"
" en gij kunt dat niet voor mij doen als ik u de gevraagde gegevens via de telefoon geef ?"
" nee meneer dat moet ook ondertekend zijn en dan verwerken wij dat"
Deze 2 zijn toch perfect normaal?

De 1e: die AI bots links en rechts helpen de zaak echt niet vooruit. De 'hulp' die je er doorgaans van krijgt is nog steeds van eenzelfde bedroevende niveau van Microsofts' paperclip van 20 jaar geleden. Ze fungeren gewoon als een soort firewall, een eerste filter voor bedrijven om hopelijk al wat mensen te ontmoedigen om jullie te contacteren. Dat jij specifiek er niets aan kan doen begrijp ik, maar naar wie anders moet je aangeven dat het op niets trekt?

De 2e is toch maar een normale vraag van iemand die niet weet hoe jullie werken. Wat logisch is.

De 2e is toch maar een normale vraag van iemand die niet weet hoe jullie werken. Wat logisch is.

Dat 2e is niet normaal he
Elke volwassen mens weet toch intussen al wel dat je persoonsgegevens of wijzigingen niet zomaar via telefoon kan doorgeven (of zonder handtekening)

Zou nogal veel prank calls hebben om contracten aan te passen

Dat 2e is niet normaal he
Elke volwassen mens weet toch intussen al wel dat je persoonsgegevens of wijzigingen niet zomaar via telefoon kan doorgeven (of zonder handtekening)

Zou nogal veel prank calls hebben om contracten aan te passen
Bij ons al jaar en dag geen probleem dat klanten hun adreswijziging gewoon telefonisch doorgeven hoor... Wie prank callt er nu in hemelsnaam om een adreswijziging door te geven o.O

Bij ons al jaar en dag geen probleem dat klanten hun adreswijziging gewoon telefonisch doorgeven hoor... Wie prank callt er nu in hemelsnaam om een adreswijziging door te geven o.O

Iemand zijn ex een loer wilt draaien bv?

Als het is voor een bv energiecontract hoop ik toch dat dat wat meer nodig is?

Iemand zijn ex een loer wilt draaien bv?

Als het is voor een bv energiecontract hoop ik toch dat dat wat meer nodig is?
Het is voor een verzekering en neen, nog geen problemen mee gehad... Dan nog, stel dat er een adreswijziging is en "de ex" draait een loer, dan krijgt de klant per mail een aangepaste polis met een aangepast adres, antwoord => "Huh? Dat is mijn adres niet...".

Soit, ik snap dat dat voor bepaalde zaken wel strenger moet gecontroleerd worden maar ik bedoelde maar, het is niet voor iedereen de logica zelve dat je een adreswijziging niet zomaar per telefoon kan doorgeven....

Hoewel ik sympathie kan opbrengen voor het eerste heeft dat weinig zin om daarover te ranten tegen iemand op de algemene klantendienst.

Ik zit niet in een positie waar ik de AI bot van tafel kan vegen of de werking verbeteren en als ik tegen mijn teamlead ga zeggen " er heeft iemand gebeld en ik moest zeggen dat de AI bot shit is" zal em ook eens een keer lachen en verder gaan met zijn dag.

En voor het 2de is dit gewoon om het deftig te verwerken, dat gaat via een achterliggende dienst en ik heb ook de tools niet om dat dan en nu in te voeren.
Ja ik kan u verhuis invoeren maar zonder het document gaat het niet afgerond worden en ga je nog mails ontvangen om dit alsnog op te sturen.

Ik had mijn 2de voorbeeld misschien ook volledig moeten uittypen, ging meer over het feit dat veel mensen meteen klagen als er iets via het contactformulier moet, terwijl dit in essentie hetzelfde is als een mail sturen ( typ je situatie of vraag en voeg een bestand als bijlage )

Ik ben ook geen fan tegenwoordig van bots en formulieren en dergelijke maar tenzij jij je beter voelt door er dan 5 minuten over te klagen tegen mij gaan we voor de rest niet verder komen in dat gesprek.

Bon, ben er nu vanaf dus kan terug verder genieten van het leven.

Gisteren een meeting gehad met nen hoop volk van allerhande departementen en divisies voor een groot project van ruim door de €10M... begint er daar op een bepaald moment iemand over iets van aanwezigheidsregistratie en dat daar momenteel niks voor voorzien is bij hen. We spreken over een kost van een paar honderd, hooguit €2k over het hele project. Hebben ze daar een kwartier over liggen zeveren tot mijnen N+1 het zo op zijn heupen kreeg dan hij er abrupt een einde aan maakte (de discussie voor alle duidelijkheid). Die discussie heeft dus evenveel gekost als het issue waarover het ging :sop:

Terwijl mijn N+1 op congé was ben ik mee in dat project moeten stappen om die meetings mee op te volgen. In het begin had ik weer een stevige opstoot van imposter syndroom van "shiiit, die mannen zijn allemaal vééél slimmer, waar hebben ze het zelfs over???" tot je na een meeting of 2-3 begint door te krijgen dat al de rest er eigenlijk maar juist evenveel van snapt en iedereen gewoon heel de tijd naast elkaar zit te praten en dingen probeert af te schuiven naar anderen :laugh:

die AI bots links en rechts helpen de zaak echt niet vooruit. De 'hulp' die je er doorgaans van krijgt is nog steeds van eenzelfde bedroevende niveau van Microsofts' paperclip van 20 jaar geleden. Ze fungeren gewoon als een soort firewall, een eerste filter voor bedrijven om hopelijk al wat mensen te ontmoedigen om jullie te contacteren.
Dat is typisch een antwoord van een geavanceerde gebruiker. Die customer service bots dienen net om die stap te voorkomen.

Mijn grootste frustratie is als je een slecht draaiende klantendienst hebt, dat je op geen enkele manier vooruit geraakt. Heb pas via LinkedIn zo een manager gecontacteerd en binnen no time ben ik geholpen geweest.

Die digitale platformen van zowat 50% van ons klantenbestand - waarom moet alles zo omslachtig zijn, inloggen gaat enkel nadat de nieuwe gebruiksvoorwaarden goedgekeurd zijn - die moeten dan door de beheerder goedgekeurd worden - dat is dus dienen die just in vakantie is, paswoorden paar keer per jaar wijzigen - en er mogen geen dubbels inzitten.

lijkt me stilaan makkelijker om gewoon elke keer een bloedstaal af te nemen ofzo. En dat is dan gewoon voor een aanvraag te krijgen, niet voor een huis te kopen of een nier te doneren.

Ik mis de fax :ROFLMAO:

mail: beste tom, zou je "dit" asap voor mij kunnen doen, plan maar een meeting volgende week in om te bespreken
antwoord: komt in orde, ik voorzie tijd begin volgende week
OoO terug: beste, ik ben out of office tot en met 5 september.

:rolleyes:

rap een berichtje gestuurd, aja, maar ik werk vanop vakantie hoor.

Heel herkenbaar.
De meeste brieven en mails die ik nu verstuur zijn telkens op maat van een kleuter.
We zeggen ook tegen elke nieuwe "Hou het zo simpel dat iemand die er niets van kent toch de inhoud zal begrijpen" en toch..

"Wij vragen u om ons dossier te herbekijken"
- Het is al bekeken, u heeft onze conclusie ontvangen
"Zou u het nogmaals willen bekijken?"
- Om welke reden? Zijn er argumenten of nieuwe toevoegingen die u wenst te doen
"Omdat ik het vraag"

We staan hier nie op de markt hè, ik doe men job in eer en geweten en ik ga niet tot een andere conclussie komen omdat jij het vraagt.
Altijd het KISS-principe hanteren; Keep It Simple, Stupid. Zo oud als de straat bijna maar ik moet er vaak aan denken. Al is het maar bij het opstellen van mails. Het is inderdaad ongelofelijk hoe sommige mensen 'iets' kunnen extraheren uit een stuk tekst dat er helemaal niks mee te maken heeft of zo niet neergeschreven staat.

Mensen lezen hun brieven niet fatsoenlijk.

Mevr belt binnen

- Mijn dossier ligt al 6 maanden bij u en ik heb nog altijd niet mijn geld gekregen. Dit kan toch NIET
- Mevr ik heb u de nodige documenten opgestuurd en u hebt die telkens verkeerd ingevuld.
- Dat is niet waar ik heb dat wel correct ingevuld, zelf mijn advocaat zegt dat dit niet meer kan.
- Okay mevr dan ga ik op basis wat u heeft ingevuld u dossier afwerken MAAR als de gegevens die u mij heeft gegeven NIET correct zijn dan mag u zich aan een serieuze creditnota verwachten.
- Oh ja meneer dat zijn wel zware woorden, euh euh ik zal u terugbellen en ik zal even zoeken naar de juiste datum

Een half uur later

Mevr belt binnen en inderdaad ze had de verkeerde datum doorgegeven. Het beste vanal is mevr heeft ook de verkeerde datum doorgegeven aan haar verzekeringsmaatschappij. Voor 3 jaar lang heeft de verzekeringsmaatschappij mevr teveel betaald.

En ge zou denken het zal waarschijnlijk een moeilijke brief zijn geweest. Dit was de vraag die in de brief stond. (ik heb de situatie wat veranderd)

Beste Mevrouw

Bent u zelfstandige/zelfstandige in bijberoep of werkt u in loondienst. Gelieve de datum erbij te zetten bij uw keuze.

Mevr heeft niet alleen de verkeerde keuze aangeduid maar ook heeft ze een verkeerde datum gegeven.

:wallbash:

Resultaat: creditnota van €5000+

De brieven die ik opstuur ken ik bijna van buiten en het is niet normaal hoe vaak ik mensen aan de lijn krijg die van dezelfde brief er iets totaal anders van maken.
Ik ken dat gevoel.

Wij sturen klanten een week voor een leverafspraak een bericht in het genre “Vandaag is de laatste dag dat u nog gratis uw leverafspraak kan verzetten. Neem contact op indien dit nodig is.”

Hoeveel er niet bellen “Ja ik moest contact opnemen omdat u vandaag gratis kan leveren?”

1) Neen, uw levering wordt niet opeens gratis.
2) Neen, we kunnen niet magisch vandaag (een week vroeger dan gepland) leveren.

Die discussie heeft dus evenveel gekost als het issue waarover het ging :sop:
Zo smijten ze bij ons ook geld weg hoor. Publieke sector, dus er is veel schrik als het gaat over geld uitgeven. Gevolg: je koopt iets van 20 euro en mag er nog eens even veel geld in steken qua bestellen en nazorg, of soms zelfs meer.

Telefoon

SL: Ik hoop dat die nieuwe pensioenmaatregelen er niet doorkomen. Die zijn echt nadelig voor mij en als dat gebeurt ben ik zwaar gejost.
ik: Ja ik ben er niet volledig in mee maar dat zal voor de RVA zijn om daarover te beslissen.
SL: Mag ik eerlijk zijn ik hoop dat de regering gaat vallen door de GAZA crisis.
Ik: Oh shit hier gaan we ...

na 30 min!!!!!

SL: bedankt dat gij naar mij het willen luisteren, ik wens ik nog een fijne dag
ik: FUUUUUUUUUUUUUUUUUUU

Mensen lezen hun brieven niet fatsoenlijk.

Mevr belt binnen

- Mijn dossier ligt al 6 maanden bij u en ik heb nog altijd niet mijn geld gekregen. Dit kan toch NIET
- Mevr ik heb u de nodige documenten opgestuurd en u hebt die telkens verkeerd ingevuld.
- Dat is niet waar ik heb dat wel correct ingevuld, zelf mijn advocaat zegt dat dit niet meer kan.
- Okay mevr dan ga ik op basis wat u heeft ingevuld u dossier afwerken MAAR als de gegevens die u mij heeft gegeven NIET correct zijn dan mag u zich aan een serieuze creditnota verwachten.
- Oh ja meneer dat zijn wel zware woorden, euh euh ik zal u terugbellen en ik zal even zoeken naar de juiste datum

Een half uur later

Mevr belt binnen en inderdaad ze had de verkeerde datum doorgegeven. Het beste vanal is mevr heeft ook de verkeerde datum doorgegeven aan haar verzekeringsmaatschappij. Voor 3 jaar lang heeft de verzekeringsmaatschappij mevr teveel betaald.

En ge zou denken het zal waarschijnlijk een moeilijke brief zijn geweest. Dit was de vraag die in de brief stond. (ik heb de situatie wat veranderd)

Mevr heeft niet alleen de verkeerde keuze aangeduid maar ook heeft ze een verkeerde datum gegeven.

:wallbash:

Resultaat: creditnota van €5000+
Zo, maar je hebt de zaak toch met een grote glimlach kunnen afsluiten dan.
Daar doe je het toch voor?

Voor de eerste keer een voornaamwoord in een mail ontvangen. Wij mogen dat zelf niet meer in onze brieven zetten zodat we de mensen niet verkeerd aanspreken.

Het is niet echt een ergernis maar eerder raar. Ik dacht dat het meer een Amerika gedoe was.

Antwoord van een attaché

Frank Vercouteren (hij/hem)

Okay ... ?

Terug
Bovenaan