Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Migratie naar Windows 11. Verloopt vlotjes, allemaal geen probleem, maar dat oude contextmenu (rechtermuisklik) in Explorer mis ik wel.
Ticketje aangemaakt om dat via een aanpassing in het register terug naar de oude versie te brengen; antwoord van it: "lol, nee :lol: Bedrijfsbeleid blablabla".

Ok, ik snap het, maar toch :sop:

Migratie naar Windows 11. Verloopt vlotjes, allemaal geen probleem, maar dat oude contextmenu (rechtermuisklik) in Explorer mis ik wel.
Ticketje aangemaakt om dat via een aanpassing in het register terug naar de oude versie te brengen; antwoord van it: "lol, nee :laugh: Bedrijfsbeleid blablabla".

Heb je die show more options onderaan niet bij rightclick?

Ik ga ervan uit dat je bij een kleiner bureau zit, werk je dan vooral met kleinere klanten?

Ik zie zeker de waarde van een consultant die een team versterkt met specifieke expertise. Maar een volledig team dat vooral uit consultants bestaat? Dat lijkt me vragen om problemen.
Goh, niet noodzakelijk.

Hangt allemaal wat v/d context af ook. Ik heb nog in teams gezeten waar letterlijk iedereen die uitvoerend werk deed een externe was. Enkel de manager was intern.
En dat was een v/d betere teams, zeker vergeleken met de interne op dat moment.
Velen zaten daar al jaren. Zelfs een deel van 't management was in feite extern.
So yeah, de internen konden even goed vertrekken en hun kennis mee nemen eh.

Alsook, 't is wat gelijkaardig als uwe software pretty much outsourced is (e.g. aangeleverd door een 3e partij). Dat zijn de projecten die wij vaak doen bv.
Wij maken software op maat & onderhouden dat nadien ook. Indien gewenst ook hun interne IT, infra, laptops, etc.
Mor soit, da's even goed een heel 'team' van externen eh. Als men het bij een partner als ons beu is, moet men gaan shoppen bij een ander om al die taken over te nemen. Dus de kennis ... die verdwijnt even goed.

Uiteraard, de klassieke 'externen in een intern team' context zou dan bij ons hetzelfde zijn. Als er bij ons mensen verdwijnen, verdwijnt hun kennis uiteraard mee. Kennis die dan voornamelijk over klantprojecten gaat. Dat kan soms ook lastig zijn als iemand vertrekt die goed ingewerkt is & al lang voor een welbepaalde klant werkt, want dan mag je 't mee aan die klant gaan uitleggen ook. 😅

Nu, in feite is dit voor een zelfstandige nog de meest winstgevende situatie. 'k Ben ooit eens bij ne klant geweest, waar de 'lead' (en zo goed als enige) ITer ook een externe was (freelancer op zichzelf).
Die zat ginder in feite permanent, als ware het een interne. Dus veel last van werkonzekerheid zal die niet hebben & veel zoeken naar nieuwe klanten zal ook niet nodig zijn eh.
Maar we weten allemaal dat die z'n day rate meer zal opbrengen dan als die z'n zelfde taak doet, maar ingeschreven is op de payroll van de WG.
Ikzelf heb daar een paar weken outsourced geweest toen, ter versterking van die man.

Ja, maar dat is één klik te veel imo. Op zich is het maar één klik, maar het is het principe: vroeger werkte dat goed. Nu moet je er extra moeite voor doen.
Goh, ge kunt nu wel niet verwachten dat IT u gaat toelaten om random registry hacks te laten doen als ge geen local admin zijt up uwe laptop.
Laat staan dat ze 't specifiek voor u ook nog eens zélf zouden moeten doen.

Ik ga ervan uit dat je bij een kleiner bureau zit, werk je dan vooral met kleinere klanten?

Ik zie zeker de waarde van een consultant die een team versterkt met specifieke expertise. Maar een volledig team dat vooral uit consultants bestaat? Dat lijkt me vragen om problemen.
Momenteel een volledig team van consultants. Gelukkig een vrij ervaren team (minimum 'echte' ervaring is voor alle collega's 10+ jaar) dat zijn verantwoordelijkheid neemt dus dat valt nog wel mee.

Het grootste probleem gaat zijn als wij ooit weg gaan als externen. (De expertise is dan weg)

Waarom zou het collapsen?
Juist, eerder een volledig statische toestand waarbij niks nog werkt, niemand nog verantwoordelijkheid neemt, ongeacht hoeveel middelen er men nog tegenaan gooit.

Zie maar naar de nmbs. Een verdubbeling van het aantal directieleden, en de innesteling van consultants. Betere service ver te zoeken.
Alles wordt zoals de nmbs.

Laatst bewerkt:
Juist, eerder een volledig statische toestand waarbij niks nog werkt, niemand nog verantwoordelijkheid neemt, ongeacht hoeveel middelen er men nog tegenaan gooit.

Zie maar naar de nmbs. Een verdubbeling van het aantal directieleden, en de innesteling van consultants. Betere service ver te zoeken.
Alles wordt zoals de nmbs.
Of hoe te laten weten dat je een pessimist tot in de kist bent.

Ticketje aangemaakt om dat via een aanpassing in het register terug naar de oude versie te brengen; antwoord van it: "lol, nee :laugh: Bedrijfsbeleid blablabla".

Wat we mateloos stoort bij zowel W11 als recentere Server versies: je hebt al die oude menu's maar je moet eerst door zo'n vervelende tussenlaag voor je ze te zien krijgt. Voor veel zaken gebruik ik commandline/Powershell maar als ik dan in zo'n menu zit, is het wel elke keer vloeken.

Niet mijn werk maar dat van de vriendin. Ze is leerkracht en heeft al enkele jaren een TADD-statuut, dus nog geen vaste benoeming. Ze heeft op enkele scholen gestaan waar ze steeds tevreden waren over haar. Nu staat ze sinds enkele jaren op een school waar het botst tussen haar en de directie. Er zijn wel meer leerkrachten die problemen hebben met de directie. Ter illustratie: Toen m'n vriendin enkele collega's thuis had uitgenodigd waren er twee beginnen wenen toen ze elk hun hart aan het luchten waren over de directie.

M'n vriendin was net lang afwezig door zwangerschap gevolgd door een maand ouderschapsverlof (geen plek in de crèche). Er heeft dus iemand anders in de klas gestaan (met wie de directie wel lijkt overeen te komen). De directie wist dat m'n vriendin liever in één van de andere school van de scholengemeenschap zou staan en dat ze ook veel liever voor een andere leeftijdsgroep zou staan. Ook heeft m'n vriendin sinds haar afwezigheid zitten vragen om toch op de hoogte gehouden te worden van enkele relevante zaken maar heeft de directie haar compleet genegeerd. Ze is o.a. uit de WhatsAppgroep van de school gesmeten waardoor ze steeds via-via op de hoogte moest worden gebracht van activiteiten met de collega's zoals drinks.

Onlangs heeft m'n vriendin via mail te horen gekregen dat ze volgend jaar toch terug in dezelfde school en klas is ingepland. Die mail is gevolgd door een telefoontje van de directie wat ze mijns inziens niet konden maken. Er is o.a. gezegd dat de leerkracht die nu in de klas staat (in interim) zwaar teleurgesteld zou zijn als die volgend jaar niet in de klas van m'n vriendin zou mogen staan, dat het ouderschapsverlof dat reeds is goedgekeurd (zodat m'n vriendin 4/5 werkt volgend jaar) wel niet kon en nog wat zaken.

Ter info: de directie van de school kiest zelf mee hoe leerkrachten verdeeld worden over de scholen van de scholengemeenschap. Wetende dat er al 4 scholen zijn waar ze als interimmer positieve ervaringen heeft gehad, is het dus minstens bizar te noemen dat ze terechtkomt op een school waar het duidelijk botst met de directie. Het komt over alsof de directie die klas aan m'n vriendin heeft toegewezen omdat de kans groot was dat m'n vriendin die aanstelling zou weigeren, met nog wat gepush in die richting in het telefonisch gesprek, zodat ze die uren kunnen openzetten voor een interim zodat de leerkracht die er dit jaar gestaan heeft die klas nog een jaar als interimmer kan doen.

M'n vriendin wil die aanstelling niet weigeren omdat ze logischerwijs liefst werkzekerheid heeft. Ze heeft een (vertrouwelijke) mail naar de personeelsdienst gestuurd puur om te weten wat er zou gebeuren als ze het toch zou weigeren. Ze heeft daarop antwoord ontvangen, gevolgd door een bericht van de directie (die blijkbaar weet heeft gekregen van die mail) waarin zonder meer (geen 'oh jammer') staat dat ze naar school moet komen als ze het document wil tekenen waarin staat dat ze de aanstelling weigert. M'n vriendin heeft (binnen de minuut) geantwoord dat ze de aanstelling wél zal aanvaarden en naar school zal gaan om het contract te ondertekenen. Daarop is dan geen reactie gekomen van de directie à la "oh oef, leuk dat je het toch aanvaardt". Nope. Radiostilte. Dat antwoord hadden ze zo te zien niet verwacht. :laugh:

Ze weet gelukkig dat dit iets tijdelijk is. Er komt binnen nu en enkele jaren wel een plek voor vaste benoeming vrij op scholen waar zij wil staan en die ze wel zal krijgen, maar alsnog is dit wel even kut en compleet belachelijk.

Laatst bewerkt:
Ik krijg echt het vliegend sch**t van:

Mensen die binnen bellen en liegen over wat ik doen of kan doen. Mensen die binnen bellen en denken dat ze mijn werk kennen en zeggen hoe ik het moet doen.

Wij verspillen zoveel €€ aan papieren brieven aan mensen die het niet eens lezen. Daarnet nog een telefoon gehad en ik heb letterlijk de brief samen moeten overlopen met het slachtoffer omdat die het anders interpreteerde.

Het staat ZWART OP WIT en nog krijg ik te horen, "aah maar ik dacht of in mijn ogen etc". LEER LEZEN.

Ik ben de persoon die ervoor zorgt dat je maandelijks of jaarlijks uw betaling ontvangt, het laatste wat je wilt doen is liegen tegen mij want dan schors ik u dossier gewoon.

Als mensen spelletjes willen spelen dan kunnen we spelletjes spelen maar op het einde van de maand word ik gewoon uitbetaald en U NIET.

EDIT: dit heeft niets te maken met EGO te maken maar ik moet met verschillende instanties werken en als mensen mijn geen correctie gegevens geven dan is het mijn fout. Toen ik begon geloofde ik echt nog in de goedheid van de mensen maar mijn mentor zei al snel nooit geloven wat mensen aan de telefoon zeggen.

EDIT: dit heeft niets te maken met EGO te maken maar ik moet met verschillende instanties werken en als mensen mijn geen correctie gegevens geven dan is het mijn fout. Toen ik begon geloofde ik echt nog in de goedheid van de mensen maar mijn mentor zei al snel nooit geloven wat mensen aan de telefoon zeggen.
Kijk, dat is dan toch iets wat de IT sector gemeen heeft met jouw sector: never trust what the user tells you. :)

1747983718360.jpeg

Terug
Bovenaan