Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Een nieuwe term bedacht: GDPRholes.

Zoals *ssholes, verwijst het naar mensen die letterlijk de GDPR volgen en zichzelf daarmee in de voet schieten. Ze vertragen hun werkproces om er zeker van te zijn dat ze zelf, maar de collega's niet, volledig GDPR-compliant zijn. Dit gebeurt zelfs tijdens face-to-face gesprekken en vergaderingen, waar constant wordt opgemerkt: "Oh, daar moeten we mee oppassen, dat mag ik niet zeggen," of: "Dat mag je niet weten."

Uiteindelijk blijken ze toch niet 100% GDPR-compliant te zijn, maar verliezen ze wel een week aan gezever, in plaats van gewoon te doen wat er gevraagd wordt.

Waarom? Omdat het kan.

Als gezond verstand en efficiëntie het al laten afweten, overweeg ik misschien herder te worden en in een berghut te gaan leven. Vraag eens aan de mensen in Oekraïne naar GDPR-compliance nadat er een raket op hun appartementsblok is ingeslagen.

Waar gaat de wereld toch naartoe...
Het begint absurd te worden.

Daarstraks ook een korte demo gezien, waar toepassingen eigenlijk aan moeten voldoen, in kader van gegevensbescherming.
Bedoeling is dat een bepaalde score wordt gehaald.

Als je daar met bezig moet zijn, doe je gewoon niets anders meer.
Hele schema's met zoveel actoren, echt alles moet in kader gebracht worden. Van elke connectie, tot elk veld, welk bestand, en wie en welke rol, ... alles documenteren.

Uiteindelijk zitten daar dan ook tig managers op, en huurt men er initieel ook speciaal consultants voor in, maar die er heus allemaal zelf niets van snappen. Die schuiven dat allemaal naar elkaar door.

Uiteindelijk schuiven die dat door naar ... ons.

Men zal wel iets fabriceren, in de hoop dat het dan gewoon goedgekeurd wordt.

En dat moet dan om de zoveel tijd helemaal opnieuw geëvalueerd worden.

Sowieso bij elke wijziging aan de toepassing, zou alles ook weer bijgewerkt moeten worden.

Complete waanzin eigenlijk. Veel zaken schuiven al niet meer op door legio redenen, komt dat er ook nog eens bij.

Alles slibt precies stilaan toe, tot straks gewoon niks nog werkt. De lucht begint te hard door te wegen op de praktijk.

Laatst bewerkt:

Daarstraks ook een korte demo gezien, waar toepassingen eigenlijk aan moeten voldoen, in kader van gegevensbescherming.

Hele schema's met zoveel actoren, echt alles moet in kader gebracht worden. Van elke connectie, tot elk veld, welk bestand, en wie en welke rol, ... alles documenteren.

Uiteindelijk zitten daar dan ook tig managers op, en huurt men er initieel ook speciaal consultants voor in, maar die er heus allemaal zelf niets van snappen. Die schuiven dat allemaal naar elkaar door.

Sowieso bij elke wijziging aan de toepassing, zou alles ook weer bijgewerkt moeten worden.

Complete waanzin eigenlijk. Veel zaken schuiven al niet meer op door legio redenen, komt dat er ook nog eens bij.

Alles slibt precies stilaan toe, tot straks gewoon niks nog werkt. De lucht begint te hard door te wegen op de praktijk.

De grap is dan dat al die auditslog gestockeerd worden maar achteraf niemand er mee kan of wil mee werken :p.
Projecten met weken/maanden moeten uitstellen omdat logs niet ok waren om achteraf te horen dat niemand ze wil lezen want "te moeilijk".

Op kantoor is geen thermostaat. Dus in de winter zet men alle chauffages vollen bak tot het 30° is om dan de ramen open te zetten. Ruzie onderling en gezaag en geklaag, de hele dag door.

Eens het buiten wat warmer wordt is 't omgekeerde. Er zijn 4 oude airco's die aan het plafond hangen. De één werkt al beter dan de andere. Kantoor is als een serre, één grote glaswand en een slecht geisoleerd dak. Het oogt schoon, maar daar stopt het.

Resultaat: ramen open tot de warmte er goed inzit, dan alles dicht en airco's vollen bak. 3 van de 4 airco's gaan na 15 minuten af want 'dat blaast in mijn nek'. Ik herhaal: er is geen thermostaat.

Ge moogt 2 keer raden welke airco er dan aan 200 per uur staat te draaien boven zijne kop om heel het kantoor koel te krijgen. Als ik die durf afleggen is het er in 10 minuten een sauna en durft men dan nog eens te klagen tegen mij.

Op kantoor is geen thermostaat. Dus in de winter zet men alle chauffages vollen bak tot het 30° is om dan de ramen open te zetten. Ruzie onderling en gezaag en geklaag, de hele dag door.

Eens het buiten wat warmer wordt is 't omgekeerde. Er zijn 4 oude airco's die aan het plafond hangen. De één werkt al beter dan de andere. Kantoor is als een serre, één grote glaswand en een slecht geisoleerd dak. Het oogt schoon, maar daar stopt het.

Resultaat: ramen open tot de warmte er goed inzit, dan alles dicht en airco's vollen bak. 3 van de 4 airco's gaan na 15 minuten af want 'dat blaast in mijn nek'. Ik herhaal: er is geen thermostaat.

Ge moogt 2 keer raden welke airco er dan aan 200 per uur staat te draaien boven zijne kop om heel het kantoor koel te krijgen. Als ik die durf afleggen is het er in 10 minuten een sauna en durft men dan nog eens te klagen tegen mij.
Tijd voor een facility manager die deze oude airco's en verwarmingssystemen eens kan optimaliseren door offertes op te vragen?

Mag hier eens uitrukken naar een klant waarbij een van hun medewerkers erin slaagde om een toestel zodanig naar zich toe te trekken dat de kabels ervan los kwamen en de interne technieker het niet meer kan aansluiten... Zucht...

Tijd voor een facility manager die deze oude airco's en verwarmingssystemen eens kan optimaliseren door offertes op te vragen?

Mag hier eens uitrukken naar een klant waarbij een van hun medewerkers erin slaagde om een toestel zodanig naar zich toe te trekken dat de kabels ervan los kwamen en de interne technieker het niet meer kan aansluiten... Zucht...
't Is al jaar en dag miserie en men kijkt er niet naar om. Volgend jaar begint de bouw van nieuw bedrijf en dan volgt de grote verhuis dus ik denk niet dat men er nog geld zal tegen gooien.

Tijdens ochtendbriefing

"Ik heb besloten te stoppen met collega X".
"5 keer afwezig als uitzendkracht, dat is not done. Uitzendkrachten moeten zich bewijzen. - draait zich om naar de andere -
"jullie hebben minder waarde dan mijn tijdelijke en vaste mensen. Dat moet je wel begrijpen".

Ook ne goeiemorgen, chef.

is er tussen uitzendkracht en vast kracht nog een tussensoort? Want de tijdelijke hebben ook meer waarde. Is een interimmer per default geen tijdelijke kracht?

is er tussen uitzendkracht en vast kracht nog een tussensoort? Want de tijdelijke hebben ook meer waarde. Is een interimmer per default geen tijdelijke kracht?
 Vast
Tijdelijke contract 3
Tijdelijke contract 2
Tijdelijke contract
 Interim

Dat is de hiërarchie en die mannen leven er ook echt naar. Ooit eens gehoord dat ik een vaste moest doorlaten om te badgen omdat die gewoon vast is, fuck off.

Heel walgelijk. Hoevaak de TL ook niet zegt 'interimmers, jullie mening telt ook he, zeg maar iets als je een verbeterpunt ziet'
De toon waarop spreekt boekdelen.

't Is al jaar en dag miserie en men kijkt er niet naar om. Volgend jaar begint de bouw van nieuw bedrijf en dan volgt de grote verhuis dus ik denk niet dat men er nog geld zal tegen gooien.
Bij ons nog erger man. Al jaar & dag weigert men gewoon om überhaupt AC te installeren want 'ongezond'.
Ondertussen, met al die fusies, zie ik het al helemaal niet meer gebeuren.

Ik zie eerder dat men het gebruik v/h huidige gebouw overheen een paar jaar zal beginnen 'afbouwen' & iedereen richting Gent zal gaan sturen naar het 'centrale gebouw' (dat nu naar 't schijnt ook al zo goed als vol zit als er wat volk is, dus ni veel thuiswerkers).

'k Veronderstel dat ze op termijn ook daar mss nog een verdiep extra zullen voorzien indien 't écht moet, mor 'k zit ginder in feite liever niet.
Buiten 't feit dat het gebouw vrij recent is, is de hardware (e.g. voornamelijk de monitoren) grotendeels antiek & wss gewoon overgebracht van het oude, oude gebouw v/d groep.
Alsook, 't gebouw waar ik nu zit is somewhat beperkt in grootte (& hoeveelheid volk in dat open office), maar 't nieuw gebouw is open office op steroïden wete. Iedereen bijeen gegooid & 0,0 vaste plekken.

Als 't zover is zal 'k er weliswaar weinig aan kunnen veranderen vrees ik.

Uiteindelijk schuiven die dat door naar ... ons.

Ik heb het nog al gezegd, GDPR is een stok waarmee je quasi elk bedrijf kan slaan.

Bij ons nog erger man. Al jaar & dag weigert men gewoon om überhaupt AC te installeren want 'ongezond'.
Ondertussen, met al die fusies, zie ik het al helemaal niet meer gebeuren.

Als 't zover is zal 'k er weliswaar weinig aan kunnen veranderen vrees ik.
Er is natuurlijk de vraag of het binnen 20graden moet zijn als het buiten 30 is, maar los van dat kan het veranderen als werkkrachten vertrekken hierdoor

Komt ge dan toe bij de klant, 3 verschillende verhaaltjes van 3 verschillende personen.

Om dan tot de conclusie te komen dat het toestel gewoon kapot is, misschien door kortsluiting, misschien niet. Resultaat, de boel vernieuwen...

Maar er wel niet bij zeggen dat er werken zijn geweest langs waar de kabels passeren en er een heel stuk ontmanteld is.

Anyway, niet meer voor mij...

Er is natuurlijk de vraag of het binnen 20graden moet zijn als het buiten 30 is, maar los van dat kan het veranderen als werkkrachten vertrekken hierdoor
Bij ons met al dat glas kan het al snel 28-29 graden worden als het er buiten maar 23-24 is. Als de zon op dat glas zit hebben we het zweten (pun intended).

 Vast
Tijdelijke contract 3
Tijdelijke contract 2
Tijdelijke contract
 Interim

Dat is de hiërarchie en die mannen leven er ook echt naar. Ooit eens gehoord dat ik een vaste moest doorlaten om te badgen omdat die gewoon vast is, fuck off.

Heel walgelijk. Hoevaak de TL ook niet zegt 'interimmers, jullie mening telt ook he, zeg maar iets als je een verbeterpunt ziet'

Wat voor een hiërarchische bedoening is dat daar, is dit toevallig jullie baas?

99503ab4-0a74-4ae8-929a-d5347a37aeb2_text.gif

Beste collega's

Wij merken dat er op dit moment problemen zijn met de VPN en we zijn er mee bezig.

Dit was vorige week, deze week nog altijd meerdere disconnects. Op zich geen probleem MAAR als je bij ons programma 4x uitlogt dan word je userID geblokkeerd en moet IT die weer unblocken.

14:29 en ik zit aan nummer 3. Werk nog een uur mee a.u.b. :(

 Vast
Tijdelijke contract 3
Tijdelijke contract 2
Tijdelijke contract
 Interim

Blijven tijdelijken/interimmers lang? Kan me niet inbeelden dat 't leuk werken is in zo'n kastensysteem.

Heb nog een zomer als jobstudent gewerkt in een warehouse.
Had je ook zo een officieus systeem waar je de leukere of irritantere opdrachten kreeg toegewezen, afhankelijk van je contract.
Met mijn contract "mocht" ik orderpicken op zo'n pallettruck, waar de interimmers enkel mochten inpakken, of die mochten niets meenemen naar huis van de 'producten met beschadigingen-bak'.

Had je erg veel politiek en geroddel omdat iedereen rancuneus was tegenover wat een ander kreeg of mocht, en een management dat iedereen tegen elkaar leek uit te spelen.

Blijven tijdelijken/interimmers lang? Kan me niet inbeelden dat 't leuk werken is in zo'n kastensysteem.

Heb nog een zomer als jobstudent gewerkt in een warehouse.
Had je ook zo een officieus systeem waar je de leukere of irritantere opdrachten kreeg toegewezen, afhankelijk van je contract.
Met mijn contract "mocht" ik orderpicken op zo'n pallettruck, waar de interimmers enkel mochten inpakken, of die mochten niets meenemen naar huis van de 'producten met beschadigingen-bak'.

Had je erg veel politiek en geroddel omdat iedereen rancuneus was tegenover wat een ander kreeg of mocht, en een management dat iedereen tegen elkaar leek uit te spelen.
Ik werk er nu bijna een jaar ofzo en heb er een tiental weten ontslagen worden. De meeste zitten het gewoon uit omdat we verder weinig contact hebben met elkaar en het goed betaald.

Ik heb het nog al gezegd, GDPR is een stok waarmee je quasi elk bedrijf kan slaan.
Dan gaat dat bedrijf op zoek naar een schuldige intern.

Ah de Jul.
Het ligt aan de Jul.

"Seg Jul, nu moeten we mss een dikke boete gaan betalen omdat jij de GDPR-regels niet geïmplementeerd/gevolgd had."

Jul: "euhm"

10 managers springend: "De Jul!!! De Juuuuulll!"

Een iet of wat deftig bedrijf heeft natuurlijk wel een DPO aangeduid die wat toezicht houdt of de juiste protocols gevolgd worden.

Dan gaat dat bedrijf op zoek naar een schuldige intern.

Ah de Jul.
Het ligt aan de Jul.

"Seg Jul, nu moeten we mss een dikke boete gaan betalen omdat jij de GDPR-regels niet geïmplementeerd/gevolgd had."

Jul: "euhm"

10 managers springend: "De Jul!!! De Juuuuulll!"
Als de Jul de GDPR regels niet kent is dat een training issue imo. Toon maar aan dat hij de GDPR training heeft gevolgd.
Wij hebben hier een DPO via Vlaanderen.

Terug
Bovenaan