Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Tijdens ochtendbriefing

"Ik heb besloten te stoppen met collega X".
"5 keer afwezig als uitzendkracht, dat is not done. Uitzendkrachten moeten zich bewijzen. - draait zich om naar de andere -
"jullie hebben minder waarde dan mijn tijdelijke en vaste mensen. Dat moet je wel begrijpen".

Ook ne goeiemorgen, chef.
Hij mag bovenstaande zeker denken maar als jij @Sloan naar mij zou stappen .. (ik ben hypothetisch de baas van uwe baas en ik heb misschien ook wel zijn gedachtenpatroon)

Wees gerust: Hij mag het dan op zijn blote knieën komen uitleggen bij mij. En doet hij dit een 2de keer? Dan mag uwe baas zijn C4 komen ophalen.

Zoiets mag je zeker binnenskamers bespreken in een meeting met mij (de fictieve baas van de baas) maar zoiets zeg je nooit of te nimmer openlijk naar de werknemers zelf. Dat kost de firma letterlijk geld door demotivatie van interimmers (want dat zal dan het resultaat zijn) en zoiets gaat ook gewoon rond als een vuurtje (wat de kansen hypoticeerd dat nieuwe interimmers nog voor het bedrijf willen werken in de toekomst).

Laatst bewerkt:
Een tijdje geleden ook nog zoiets mee gemaakt ivm GDPR maar waarbij die mens zich niet liet doen (wat echt wel zeldzaam is)
En wij mochten dit dus aanhoren want het was erg luid lol.

Security officer tegen ne developer van ons team: wegens GDPR regels word je toegang tot X afgesloten.
Dev: Heu ik heb dat wel nodig om mijn dev werk te doen hé. Zonder is dat dubbel zoveel werk en is dat echt niet te doen.
Security officer: Sorry ik kan daar niets aan te doen. Dan moet je maar overuren kloppen hé?
Dev: Dat is dan zonder mij. Dan stop ik met mijn dev werk en is het gedaan voor mij
Security officer (al lichtjes in paniek): Je doet gewoon verder punt!

Die dev is echter ne moeilijke op dat vlak, staat gewoon recht en zegt doodleuk: Ik ga naar huis.
De Security officer begint te brullen en van zijn oren te maken.
Den dev laat zich echt niet doen en zegt: Kost uw kloten dan zal het zonder mij zijn! En hij wandelt gewoon letterlijk weg.

Je ziet plots dat het begint te dagen bij die mens van het Security Team (echt helemaal in paniek): We kunnen u niet zomaar vervangen op dit project. Dan zitten we in de shit.
Dev: I dont give a **** of te wel wordt mijn toegang terug opengezet of ik ben er mee weg en ik ga naar ne andere klant. Dag!

De dag nadien stond het dus terug open voor hem. :tongue: (geen idee wat juist maar het ging over GDPR, ik ben niet zeker maar volgens mij ging het over een produktie database waar hij klanten hun data kon inkijken maar wat hij ook nodig had voor ontwikkelwerk, ik heb niet echt doorgevraagd aan hem)

Laatst bewerkt:
Security officer tegen ne developer van ons team: wegens GDPR regels word je toegang tot X afgesloten.
Dev: Heu ik heb dat wel nodig om mijn dev werk te doen hé. Zonder is dat dubbel zoveel werk en is dat echt niet te doen.
Security officer: Sorry ik kan daar niets aan te doen. Dan moet je maar overuren kloppen hé?
Dev: Dat is dan zonder mij. Dan stop ik met mijn dev werk en is het gedaan voor mij
Security officer (al lichtjes in paniek): Je doet gewoon verder punt!
Ik zou gewoon hebben gezegd:
Overuren, dat kunt ge niet verplichten. Oplevertijd van elk ontwikkel ding is nu maar x3. Klaagt iemand, dan stuur ik ze wel naar jou.
Makkelijkste manier om dat ook tegen te gaan. Dan staan ze ook snel bij dat team om te vragen waarom het ineens veel trager gaat.
Ik lig daar tegenwoordig niet van wakker om daar nog moeilijk over te gaan doen.

Opstappen en weggaan is werkweigering, dat ligt nog anders.

Opstappen en weggaan is werkweigering, dat ligt nog anders.
Wat gaan ze doen tegen ne externe consultant die opstapt in het midden van de dag? De opzeg is meestal ook amper een max van 30 dagen dacht ik.

Die mens aanklagen? Dat gaat ook weinig zoden aan de dijk brengen. (Ja ze gaan hem dan niet uitbetalen voor de resterende periode maar dat is het dan ook zeker)

Maar ja, persoonlijk zou ik zoals hijzelf niet op die manier uitvliegen maar goed dat was zijn keuze hé. Ergens had hij natuurlijk wel gelijk maar het nog doen: He had big balls. ;)

Laatst bewerkt:
Wat gaan ze doen tegen ne externe consultant die opstapt in het midden van de dag? De opzeg is meestal ook amper een max van 30 dagen dacht ik.

Die mens aanklagen? Dat gaat ook weinig zoden aan de dijk brengen. (Ja ze gaan hem dan niet uitbetalen voor de resterende periode maar dat is het dan ook zeker)

Maar ja, persoonlijk zou ik zoals hijzelf niet op die manier uitvliegen maar goed dat was zijn keuze hé.
Ah! Had niet door dat het externe consultant was :) Dat is dan inderdaad anders, en kunt ge het makkelijker aftrappen)

Ah! Had niet door dat het externe consultant was :) Dat is dan inderdaad anders, en kunt ge het makkelijker aftrappen)
Externen aanwerven heeft z'n voor en nadelen hé. Een voordeel: Je kan hem of haar snel buitenkieperen. Het nadeel: Die externe kan ook zelf snel opstappen hé. Bij de huidige klant is dat 2 weken voor de consultant zelf en een maand voor de klant.

In theorie als hij of zij niet meer komt opdagen tijdens den opzeg of het werk is niet meer goed gedaan dan kan je die mens aanklagen voor een (arbeids)rechtbank. In praktijk gebeurt dat voor zover ik al heb mee gemaakt in mijn carrière van de laatste 20+ jaar eigenlijk 'nooit' voor zo ver ik weet.
(Het zal al wel eens gebeurd zijn ergens, maar dan voor zeer ernstige feiten. Voorbeeld diefstal van een volledige produktie database of zo en die publiekelijk online gooien? Ik zeg maar wat. Maar normaal gezien niet. Je begrijpt wel wat ik bedoel hé)

Binnenkort hebben we verplichte bijscholing op het werk, komt een dokter 2 uur uitleggen het nut van vaccinaties.
Als ze nu echt echt denken dat ik speciaal op mijn vrije dag naar het werk ga komen om dit te gaan volgen, denken ze verkeert.
Ik weet dat deze nuttig zijn, en dat ik geen antivaxer ben.
Maar ons verplichten er een bijscholing van te volgen vind ik te ver gaan.
Trouwens kan men u verplichten een bijscholing te volgen op je vrije dag?

Laatst bewerkt:
Normaal niet .
Zeker niet als dit van de werkgever uitgaat of het moet op een vrijwillige basis zijn (drank uurtje of dergelijke is bij ons ook meestal na de werkuren maar er is geen verplichting om daar aanwezig te zijn . ;) )

Afgelopen vrijdag, een meetingdag.

In de voormiddag een seminarie eigenlijk, in de namiddag droge meetings.

Zever, gezever, nog meer gezever. Eindeloos lullen, over vanalles waar toch niet veel van in huis komt, of wat gewoon beknopter kon.

Ach ja, betaald hangen.

En sommigen doen werkelijk echt niets anders dan dat.

Laatst bewerkt:
Externen aanwerven heeft z'n voor en nadelen hé. Een voordeel: Je kan hem of haar snel buitenkieperen. Het nadeel: Die externe kan ook zelf snel opstappen hé. Bij de huidige klant is dat 2 weken voor de consultant zelf en een maand voor de klant.

In theorie als hij of zij niet meer komt opdagen tijdens den opzeg of het werk is niet meer goed gedaan dan kan je die mens aanklagen voor een (arbeids)rechtbank. In praktijk gebeurt dat voor zover ik al heb mee gemaakt in mijn carrière van de laatste 20+ jaar eigenlijk 'nooit' voor zo ver ik weet.
(Het zal al wel eens gebeurd zijn ergens, maar dan voor zeer ernstige feiten. Voorbeeld diefstal van een volledige produktie database of zo en die publiekelijk online gooien? Ik zeg maar wat. Maar normaal gezien niet. Je begrijpt wel wat ik bedoel hé)
Wij hebben er, vééééle jaren geleden, toch wel eens zo enen gehad. Extreem druk, té veel werk dat samen kwam & niet genoeg instroom via aanwerving. So whaddya do? Let's get a freelancer for a while!

Ja allo seg. In den beginne, fine. Maar op een bepaald moment had em iets 'uitgestoken' (e.g. een fout gemaakt).
Nu, op zich niet ideaal natuurlijk, maar ook 't einde v/d wereld niet. It happens.
Maar natuurlijk, da's enkel maar 't geval als je er (snel) mee naar voor komt.

Het was een PRD issue & hij zal het gemerkt hebben voor gelijk iemand anders. Maar i.p.v. snel het probleem aan te geven aan de klant en z'n project lead/PM (collega bij ons) op dat moment (zodat we 't snel kunnen aanpakken, met zo weinig mogelijk 'loss'), heeft hij er voor gekozen om dit zoveel mogelijk weg te (proberen) moffelen.
Zelfs zover gaande als PRD data deleten om z'n acties te verbergen (en dus ook z'n fouten).

Na X-aantal tijd begon de klant issues op te merken natuurlijk & is de bal aan 't rollen gegaan.
Dat spelletje is dus wel even over & weer gegaan, waar ik veronderstel dat hij gewoon deed alsof die 't probleem aan het zoeken was.

Ik & nog een senior collega beide er uiteindelijk op gezet om te proberen achterhalen wat er mis gegaan is (toen wisten we feitelijk nog niet hoe de vork in de steel zat).
O.b.v. systemen die logs bij hielden alsook source control zelf hebben we 't verhaal uiteindelijk toch nog kunnen samen puzzelen.

Dunno of die voor de rechtbank is moeten verschijnen, maar die is wel op staande voet buiten gevlogen.

Hoofd die zonder overleg de uurrooster van mei verandert.
Ik denk niet dat dit zomaar mag in de maand zelf en dat zonder overleg met je werknemers.

Via Teams (het programma) kan je naar aparte teams gaan met aparte channels met daarin dan zo'n "visueel aantrekkelijk" mappenstructuur onder bestanden. Dat is toch gewoon pure kak om mee te werken? Klik-laden-klik-laden-..., en als je dat scherm niet maximaliseert zie je soms "bestanden" al niet staan. Dan moet je in settings je default nog aanpassen of dat opent zaken in previewmodi in teams. Is het een pdf, ja ander bedrijf, dan moet je het eerst downloaden.
Wij hebben er ook ne nieuwe die er absoluut op staat dat alles "Via den Teams gedeeld wordt, niet via de server of mail", en daar een hele scene van maakt (tot aan roepen toe). Gevolg is dat ge dus geen opvolging meer hebt van de verschillen in opeenvolgende versies, dat den ene de aanpassingen van den andere aan het overschrijven is, of dat er twee op hetzelfde zitten smossen. Ik vertik het van dienen Teams te gebruiken, ik werk via de server, en met v1, v2, v3.1 suffixen. Dat ze op hunne kop gaan staan (Legal denkt er ook zo over trouwens).

Lichte irritatie:
Wegens een perfecte samenloop van omstandigheden (de nieuwe van hierboven die geen enkele feeling heeft met ons product, het ontslag van mijn directe collega (waarvan de +2 de aanwerving van een vervanger nu al ~2 jaar tegenhoudt) en twee grote dossiers én mogelijke acquisitie) ben ik door mijn +1 per direct tijdelijk ontheven uit mijn échte functie, en werk ik nu full-time op die drie dossiers. Super boeiend, heel leerijk ook, en ook gewoon leuk. Dus dit werd gemeld met "Fingers zal tot nader order geen enkel werk meer doen mbt KPI's, rapportages aan het hoofdkantoor of ad-hoc vragen. Alles gaat stil liggen". Is die +2 slecht gezind dat er geen vooruitgang geboekt wordt op de KPI's en dat (nutteloze) vragen van het hoofdkantoor onbeantwoord blijven, en dat de CEO slecht gezind gaat zijn. Als hij nog veel tegen mijn schenen stampt gaat hij eens een lel terugkrijgen. De CEO weet er trouwens van dat ik tijdelijk op die dossiers zit, en die was daar héél tevreden mee.

Zware irritatie:
Onzen IT dienst die erin geslaagd is een zeer belangrijke dataroom zo te beveiligen dat niemand er nog in kan (terwijl dit voorheen perfect ging). Wij niet, de klant niet, de ondersteunende diensten van de klant en van ons niet,... niemand. Dus ik bel direct naar IT, om per direct die machtigingen juist te zetten. "Ah, da's administratorniveau, en de twee administrators zijn beiden op vakantie, ge gaat moeten wachten". Administrators gebeld wegens absoluut noodgeval, beide GSM's gewoon uit. Heb dan maar van pure miserie de dataroom (die automatisch gebackupped wordt op de server) als een gigantische .zip gedownload, en dan met veel vijven en zessen het provisorisch gehost op een sharepoint van de klant.
En dan loopt IT te toeteren van "Copilot this, AI is going to make a lot of stuff easier,..." dat ze eerst eens beginnen met het aankweken van analoge intelligentie op dienen dienst.

Laatst bewerkt:
Wij hebben er ook ne nieuwe die er absoluut op staat dat alles "Via den Teams gedeeld wordt, niet via de server of mail", en daar een hele scene van maakt (tot aan roepen toe). Gevolg is dat ge dus geen opvolging meer hebt van de verschillen in opeenvolgende versies, dat den ene de aanpassingen van den andere aan het overschrijven is, of dat er twee op hetzelfde zitten smossen. Ik vertik het van dienen Teams te gebruiken, ik werk via de server, en met v1, v1, v3.1 suffixen. Dat ze op hunne kop gaan staan (Legal denkt er ook zo over trouwens).

Lichte irritatie:
Wegens een perfecte samenloop van omstandigheden (de nieuwe van hierboven die geen enkele feeling heeft met ons product, het ontslag van mijn directe collega (waarvan de +2 de aanwerving van een vervanger nu al ~2 jaar tegenhoudt) en twee grote dossiers én mogelijke acquisitie) ben ik door mijn +1 per direct tijdelijk ontheven uit mijn échte functie, en werk ik nu full-time op die drie dossiers. Super boeiend, heel leerijk ook, en ook gewoon leuk. Dus dit werd gemeld met "Fingers zal tot nader order geen enkel werk meer doen mbt KPI's, rapportages aan het hoofdkantoor of ad-hoc vragen. Alles gaat stil liggen". Is die +2 slecht gezind dat er geen vooruitgang geboekt wordt op de KPI's en dat (nutteloze) vragen van het hoofdkantoor onbeantwoord blijven. Als hij nog veel tegen mijn schenen stampt gaat hij eens een lel terugkrijgen.

Zware irritatie:
Onzen IT dienst die erin geslaagd is een zeer belangrijke dataroom zo te beveiligen dat niemand er nog in kan (terwijl dit voorheen perfect ging). Wij niet, de klant niet, de ondersteunende diensten van de klant en van ons niet,... niemand. Dus ik bel direct naar IT, om per direct die machtigingen juist te zetten. "Ah, da's administratorniveau, en de twee administrators zijn beiden op vakantie, ge gaat moeten wachten". Administrators gebeld wegens absoluut noodgeval, beide GSM's gewoon uit. Heb dan maar van pure miserie de dataroom (die automatisch gebackupped wordt op de server) als een gigantische .zip gedownload, en dan met veel vijven en zessen het provisorisch gehost op een sharepoint van de klant.
En dan loopt IT te toeteren van "Copilot this, AI is going to make a lot of stuff easier,..." dat ze eerst eens beginnen met het aankweken van analoge intelligentie op dienen dienst.

"Den Teams" heeft z'n files achterliggend op een SharePoint omgeving staan en heeft ingebouwde versioning. Rechts klikken op de file en je kan de gehele file history checken. V1, v2, v3 is echt totaal onnodig en gedateerd.

Zie hier voor hulp:

Dat jullie zelfs nog een fileserver draaien en met z'n allen daarop werken, daar heb je amper access control op. Dat is een security-nachtmerrie waiting to happen. Uit je tekst lees ik nog andere zaken waar ik echt mijn wenkbrouwen van frons. Jij kan de data van een volledige server leeghalen (zonder dat er een alert afgaat bij IT)? Jullie IT dienst zal nog veel werk hebben in de toekomst, dat is zeker :rofl:

Dat mensen nog v3 en v4 gebruiken. Daar zou ik nu eens van beginnen tieren. En excels over en weer sturen.

SHAREpoint. Je kunt er geshared aan werken. Dat mensen in 2025 nog hun eigen documentjes willen... tsss...

Rechts klik, share, permissies zetten, thanks.

Jij kan de data van een volledige server leeghalen
Neenee, juist dat stukje dat op ons dept. gehost staat.
"Den Teams" heeft z'n files achterliggend op een SharePoint omgeving staan en heeft ingebouwde versioning. Rechts klikken op de file en je kan de gehele file history checken. V1, v2, v3 is echt totaal onnodig en gedateerd.
If your SharePoint lists or libraries are set to track versions... Ik moet nog eens tegoei kijken, maar ik denk dat IT die functie heeft geblokkeerd. We hadden het al eens bekeken en kregen het absoluut niet werkend.

Neenee, juist dat stukje dat op ons dept. gehost staat.

If your SharePoint lists or libraries are set to track versions... Ik moet nog eens tegoei kijken, maar ik denk dat IT die functie heeft geblokkeerd. We hadden het al eens bekeken en kregen het absoluut niet werkend.

Uw IT dienst klinkt als een bende idioten oftewel leggen ze u de functionaliteiten van nieuwe tools niet uit.
Ik snap die man wel dat hij gek komt, maar als nieuwe manieren van werken niet deftig worden gecommuniceerd begrijp ik de frustatie van uw kant ook volledig.

Als het nu toch over IT-diensten gaat…

Microsoft quarantaine. Volgens IT kunnen ze daar niet veel aan veranderen. Er is daar blijkbaar ook niet echt een whitelist voor?
De scanner op het werk mailt de scans. En 90% van die mails verdwijnt in quarantaine. En je mag honderd keer vrijgeven en ‘trust sender’ klikken, die blijft gewoon het grootste deel tegenhouden als possible spam.
Mijn niet IT-brein begrijpt al niet waarom 10% van de scans wél door de filter geraakt (note bene scans die je op hetzelfde moment doet. 10 documenten scannen: eentje in de inbox, rest in quarantaine). En al zeker niet waarom ‘trust sender’ blijkbaar gewoon een placeboknop is die nul effect heeft. Dus: heeft IT gelijk en kunnen zij daar echt niets aan doen, is dit puur Microsoft?

Als het nu toch over IT-diensten gaat…

Microsoft quarantaine. Volgens IT kunnen ze daar niet veel aan veranderen. Er is daar blijkbaar ook niet echt een whitelist voor?
De scanner op het werk mailt de scans. En 90% van die mails verdwijnt in quarantaine. En je mag honderd keer vrijgeven en ‘trust sender’ klikken, die blijft gewoon het grootste deel tegenhouden als possible spam.
Mijn niet IT-brein begrijpt al niet waarom 10% van de scans wél door de filter geraakt (note bene scans die je op hetzelfde moment doet. 10 documenten scannen: eentje in de inbox, rest in quarantaine). En al zeker niet waarom ‘trust sender’ blijkbaar gewoon een placeboknop is die nul effect heeft. Dus: heeft IT gelijk en kunnen zij daar echt niets aan doen, is dit puur Microsoft?
Kunnen ze wel iets aan doen... Alleen is er hiervoor niet meteen een oplossing binnen Microsoft... En de enige nog werkende oplossing zal eind 2025 uitgefaseerd worden.

Microsoft is phasing out Basic Authentication (the traditional username and password method) for third-party apps and services that use SMTP to send email. Support for basic authentication will be discontinued completely by September 2025.

Een van de mogelijke oplossingen kost 2-3 euro per maand.

Terug
Bovenaan