Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

De klote situatie waar ik nu in zit is dat ik aan het bouwen ben en we vanaf deze maand eigen middelen beginnen inzetten.
Wij hebben als koppel wel redelijk wat eigen middelen (+-230k), maar die gaan grotendeels in die woning gaan.

Ik had het er gisteren nog met de partner over. Ik zei toen "Ik weet dat ik soms soft/alles in allerlei perspectieven tracht te begrijpen en zeer meegaand ben in zaken...maar eerlijk, ik zou op dit moment letterlijk 'kust mn kloten nekeer' willen zeggen en gewoon vertrekken".
Maar die bouw houdt het tegen. Omdat wij momenteel nog niet weten of we aant einde van de rit nog 20k gaan overhouden of eerder tegen 40-50k. En ik weet dat het een luxeprobleem is..want welke gemiddelde werkmens heeft er na een bouw nog zoveel eigen middelen..true..
Maar in mijn achterhoofd heb ik altijd het scenario "Wat als ik na een jaar nog niks vind en we dan gedwongen de woning moeten verkopen door een stommiteit van mij (impulsief "kust mn kloten" zeggen)
Offtopic maar… Waren jullie niet uit elkaar en gingen jullie die nieuwbouw niet verhuren? :unsure:
Ik herinner mij de stoere bedrieg en Tinder verhalen precies nog.

Offtopic maar… Waren jullie niet uit elkaar en gingen jullie die nieuwbouw niet verhuren? :unsure:
Ik herinner mij de stoere bedrieg en Tinder verhalen precies nog.
37uul9.jpg

Eerlijk? Ja, ik ben verwonderd dat debielen blijkbaar in alle geledingen van onze maatschappij zitten op posities waar eigenlijk geen debielen horen te zitten.

Wellicht is popcorn beter voor mijn bloeddruk maar bon.

Sweet summer child.

Er zijn echt debielen die andere debielen kennen die hogerop komen gebaseerd op 0 merite. Leg je erbij neer dat er overal rond je debielen zijn.

Check gewoon het parlement. Ik kan een lijst maken voor je met objectieve debielen die 7000 8000 9000 10000 per maand binnenharken. Tenenkrommende figuren. Je kunt je er in opjagen, je kunt je erbij neer leggen...

Sweet summer child.

Er zijn echt debielen die andere debielen kennen die hogerop komen gebaseerd op 0 merite. Leg je erbij neer dat er overal rond je debielen zijn.

Check gewoon het parlement. Ik kan een lijst maken voor je met objectieve debielen die 7000 8000 9000 10000 per maand binnenharken. Tenenkrommende figuren. Je kunt je er in opjagen, je kunt je erbij neer leggen...
Of je kunt je erbij aansluiten! Stem op mij in juni 2024. Ik kom op voor mijn belangen in jouw naam!

Ik ben het zo kotsmoe dat mensen bij ons tot in het ijle hun handje wordt vastgehouden. Precies alsof zo weinig mensen in staat zijn om iets nieuw aan te leren zonder dat je alles dat gewoon common sense en wat nieuwsgierigheid vereist van a-z doorloopt met hen gedurende een periode van ja-ren.

Dat QA team nu weer. Ze moeten testen of ze in een applicatie de juiste resultaten terug krijgen. Daarvoor moeten ze queries in een mongo database kunnen doen om extra test cases te schrijven en de output te vergelijken. Dan is het antwoord "QA kan deze story niet testen want ze weten niet hoe ze in mongo moeten zoeken." Oké ik wist dit tot voor 3 jaar ook niet en heb dit uitgedokterd via google + trial&error? Waarom kan niemand van de senior QA hen dat aanleren als ze te tam/dom zijn om dit op eigen houtje te doen? Wat doen die mensen eigenlijk nog, we kunnen hen evengoed overslaan en alles meteen naar eindgebruikers/klanten laten gaan om te testen, wat ook niet de bedoeling kan zijn. Tot voor kort testte ik daarom zogoed als iedere story nog eens na omdat ik er 0,0 vertrouwen in heb, maar ik heb daar geen marge meer voor.

En dan moest de grootste grap nog komen: QA gaat de demos van de stories niet meer doen, in de plaats daarvan wordt iemand van de developers gezocht om zich vrijwilliger te stellen. Waar zijn we in godsnaam lonen aan aan het verspillen...

Ik ben het zo kotsmoe dat mensen bij ons tot in het ijle hun handje wordt vastgehouden. Precies alsof zo weinig mensen in staat zijn om iets nieuw aan te leren zonder dat je alles dat gewoon common sense en wat nieuwsgierigheid vereist van a-z doorloopt met hen gedurende een periode van ja-ren.

Dat QA team nu weer. Ze moeten testen of ze in een applicatie de juiste resultaten terug krijgen. Daarvoor moeten ze queries in een mongo database kunnen doen om extra test cases te schrijven en de output te vergelijken. Dan is het antwoord "QA kan deze story niet testen want ze weten niet hoe ze in mongo moeten zoeken." Oké ik wist dit tot voor 3 jaar ook niet en heb dit uitgedokterd via google + trial&error? Waarom kan niemand van de senior QA hen dat aanleren als ze te tam/dom zijn om dit op eigen houtje te doen? Wat doen die mensen eigenlijk nog, we kunnen hen evengoed overslaan en alles meteen naar eindgebruikers/klanten laten gaan om te testen, wat ook niet de bedoeling kan zijn. Tot voor kort testte ik daarom zogoed als iedere story nog eens na omdat ik er 0,0 vertrouwen in heb, maar ik heb daar geen marge meer voor.

En dan moest de grootste grap nog komen: QA gaat de demos van de stories niet meer doen, in de plaats daarvan wordt iemand van de developers gezocht om zich vrijwilliger te stellen. Waar zijn we in godsnaam lonen aan aan het verspillen...
Je wordt cynischer met de dag. Ik ben trots.

En idd. Testing. Als je gemakkelijk groot geld wilt verdienen en kunt zeggen dat je in de IT werkt.

Ooit veel testers zien passeren.
Veelal uit-de-losse-pols-testen, wat random proberen.
Zelden procesmatig werken, helemaal geen technische skills.
Alles meteen teruggooien, "werkt niet", ook voor issues waar ze zelf kunnen achterna gaan.

Een goede tester is waardevol, maar is zeldzaam.

Veelal zijn ze ruis en eten uw energie op.

Laatst bewerkt:
Vervolg op de verhalen bij mn werkgever.
Intern een collega van een andere afdeling die mij kwam aanspreken "Pas op met uw directe collega A. Dat is precies een spion van de bazen. Vorige week had ik iets niet afgewerkt voor project X en Y. Enkel zij wist dat...de dag erna stonden de grote bazen bij mij om verhaal te halen. Vertrouw ze aub niet"

Bevestigt alleen maar mijn vermoeden. Erg dat ge bij ne werkgever zo op eieren moet lopen voor het minste dat ge zegt/doet.
Anderzijds doet die collega A de laatste week opvallend negatief over haar werkgever. Alsof ze aan het testen is hoe ik erop zou reageren om het dan hogerop te melden en ze dan een motief zouden hebben om mij buiten te smijten.
Ja pas daar mee op.
Zij zegt dan 12 slechte dingen, jij 1tje en dat ene dingetje brieft zij dan over en dan ben jij de slechte.

Betreft hier toxische medewerkers, veelal underperformers die zich dankzij hun achterbakse gedrag een overlevingsstrategie hebben aangemeten door alles over te dragen,

Je kan daar niet tegen winnen.

Bij ons doet de PO de demo :D.
Maar idd, veel van die testers hebben veel te vaak 0,0 technische achtergrond en worden enkel wat test design techniques en zo'n flauw ISTQB certificaatje aangeleerd. Heb de indruk dat er dat vaak zijn die doorgestroomd zijn van een of andere customer support rol. Gelukkig in mijn eigen ervaring niet zo vaak mee in aanraking gekomen. Heb zo wel een keertje ne junior ons automation framework zitten uitleggen en die begon al van het begin te zuchten "pffft ik heb al bij mijn sollicitatie gezegd dat ik daar nie goed in ben".

Nu, bij ons kunnen PO's ook best frustrerend zijn met vage stories, of ineens stories op done zwieren terwijl er nog 4-5 bugs aanhangen "want ja de core functionaliteit van die story is toch af?", kwantiteit > kwaliteit lijkt soms de mentaliteit bij ons.

Analyses die niet meer zijn dan wat hersenspinsels, zinnen vaak eindigend met ,...
Vol met tegenstrijdigheden als je zaken begint te vergelijken.

Komt erop neer: "kijk naar het oude programma, en zouden we dit nu niet anders doen?"

Maar niet iedereen is uiteraard vertrouwd met het oude programma.

Ach ja. Niets nieuws🤣

Maar idd, veel van die testers hebben veel te vaak 0,0 technische achtergrond en worden enkel wat test design techniques en zo'n flauw ISTQB certificaatje aangeleerd. Heb de indruk dat er dat vaak zijn die doorgestroomd zijn van een of andere customer support rol. Gelukkig in mijn eigen ervaring niet zo vaak mee in aanraking gekomen. Heb zo wel een keertje ne junior ons automation framework zitten uitleggen en die begon al van het begin te zuchten "pffft ik heb al bij mijn sollicitatie gezegd dat ik daar nie goed in ben".

Nu, bij ons kunnen PO's ook best frustrerend zijn met vage stories, of ineens stories op done zwieren terwijl er nog 4-5 bugs aanhangen "want ja de core functionaliteit van die story is toch af?", kwantiteit > kwaliteit lijkt soms de mentaliteit bij ons.
EIgenlijk als je gewoon wilt uitbollen tot uw pensioen en ze deftig verdienen...
testing.

Waar wacht ik eigenlijk nog op.:ROFLMAO:

Waarom doet de PO de demo? De demo is toch om het werk van de devs/testers te tonen dus de devs/testers presenteren dat?

Vaak is de PO ook vaag omdat zijn input dat hij krijgt ook vaag maar er moet iets in productie en daar wordt die PO dan weer op afgerekend.

Shit in Shit out.

KPI's en al het gezever errond.

Ik heb zogezegd geen echte salesrol, maar toch moeten we het klantenbestand doen groeien qua inkomsten.
Aan de andere kant moeten we ook pushen om de 'kleine transacties' van onze klanten niet bij ons te krijgen omdat dat teveel kosten en moeite meebrengt (lees: we hebben te weinig volk om al het werk te doen).
Maar dan denk ik dat onze klanten het niet appreciëren dat we enkel de grote deals willen, maar de kleine dan weer niet, dus gaan ze naar een andere bank die het wél allemaal wilt doen.

Aan de andere kant zie ik ook inkomsten verdwijnen intern, naar een ander departement, maar dat heeft dan ook negatieve persoonlijke impact, terwijl het op het einde van de lijn eigenlijk status quo blijft voor de organisatie.
oplossing: ik kan mezelf gewoon 'unlinken' van die klant, waardoor het negatieve percentage wegvalt.

wat een gezever moeten we ons soms toch mee bezig houden. Uiteindelijk meer bezig met statistieken te foefelen om goed over te komen, dan dat we effectief het werk kunnen doen.

Op een week tijd nog eens drie collega's uitgevallen met burn-out klachten. We kunnen weer wat streepjes bijtrekken op de lijst. Meer dan de verplichte enquête rond psychosociaal welzijn gaan ze wel weer niet doen hier. Het ligt zogezegd toch alleen maar aan mensen hun privésituatie.

Bij mij is het het omgekeerde, ik accepteer bijna niets met nog bugs... Soms ook niet goed want dat zijn wel eens kleine cosmetische dingen die later gefixt kunnen worden, maar ik ken dat: later wordt uiteindelijk nooit want er zijn andere dingen te doen. Op den duur heb je een applicatie waar niets echt is of werkt zoals het hoort. Dan liever een uur extra spenderen aan de huidige story om iets kleins nog te fixen.

Update van de verhalen van op mijn werk. Verhalen die collega's meegemaakt hebben.

Verhaal 1:
Een collega begint 30min eerder dan het "officiële" startuur. Zij heeft een dochter die chronisch ziek is (en vrij erge aandoening en ze ligt in het ziekenhuis). Haar bedoeling was dan ook 30min vroeger te eindigen.
Ze gaat aan de CEO melden dat ze hierdoor ook 30min vroeger vertrekt, omdat haar dochter zwaar ziek is..
Antwoord "Nee dit gaat niet. Dat is niet de bedoeling hé"

Verhaal 2:
Een collega werkt 4/5de. Een deel van ons product verkoopt altijd goed rond de eerste maanden van het jaar. Hierdoor is het ook drukker dan normaal. Zij heeft zichzelf opgeofferd en werkt nu 4,5/5 per week (mits recupereren) en die "opgeofferde dag" is dan in de voormiddag. Zij vertrekt rond de middag naar huis en laat haar werk gsm op de bureau liggen.
Gevolg: Veel aanvragen via haar telefoon. Mensen krijgen geen antwoord en bellen dan naar onze vaste lijn en wij kunnen ze niet direct helpen. In mijn ogen geen drama.
Krijgt ze van die vrouwelijke CEO de dag erna keiveel verwijten waaronder "Seg, het zijn nu wel de maanden dat wij het moeten maken hé. Ik verwacht dan wel dat ge die gsm mee naar huis neemt en antwoordt als er gebeld wordt. Ge gaat een tandje moeten bijsteken"
Het is ook een collega die richting exit gaat.

Verhaal 3:
We hebben de eerste 2 maanden van het jaar al de helft van de omzet van gans vorig jaar behaald. Het aantal aanvragen is gigantisch hoog momenteel. Zoveel dat onze verkopers gewoon verzuipen..
De eigenaars leggen de druk bij onze verkopers dan nog extra hoog "ge moet uw aanvragen goed opvolgen eh, we willen geen mensen verliezen eh".
1 van 2 verkopers belde mij begin van de week en begon te wenen aan de telefoon dat ze wil stoppen met haar job. Dat ALLES rond geld, geld en nog eens geld draait binnen het bedrijf en ze er geen menselijke kant is.
Ik hoor het haar nog zeggen "Elke afspraak die ik heb is een hele lijdensweg".
Ondertussen zie ik dat ze de aanvragen nu amper behandelt, dat er gigantisch weinig afspraken geboekt worden en als ze er boekt, dat er dubbele boekingen tussen zitten.

Ik zit nu op een punt waar ik naar de verhalen luister en mijn pakje popcorn erbij neem en denk "hopelijk implodeert het bedrijf door hun gedrag".

KPI's en al het gezever errond.

...

Herkenbaar, zeker als het KPI's zijn waarmee er gefoefeld wordt om intern naar de top toe beter over te komen.

Bij een vorige werkgever was dat zo, moesten mensen hun geboekte uren aanpassen zodat bepaalde interne KPI's beter werden, terwijl er geen € meer verkocht of gefactureerd werd aan klanten.

Verhaal 3:
We hebben de eerste 2 maanden van het jaar al de helft van de omzet van gans vorig jaar behaald. Het aantal aanvragen is gigantisch hoog momenteel. Zoveel dat onze verkopers gewoon verzuipen..
De eigenaars leggen de druk bij onze verkopers dan nog extra hoog "ge moet uw aanvragen goed opvolgen eh, we willen geen mensen verliezen eh".
1 van 2 verkopers belde mij begin van de week en begon te wenen aan de telefoon dat ze wil stoppen met haar job. Dat ALLES rond geld, geld en nog eens geld draait binnen het bedrijf en ze er geen menselijke kant is.
Ik hoor het haar nog zeggen "Elke afspraak die ik heb is een hele lijdensweg".
Ondertussen zie ik dat ze de aanvragen nu amper behandelt, dat er gigantisch weinig afspraken geboekt worden en als ze er boekt, dat er dubbele boekingen tussen zitten.
Die eigenaars zijn echt achterlijk. Te veel groei kan echt nefast zijn op alle vlakken.

Stuur ze dit eens door:
Ooit was er 30 procent groei in een jaar tijd. Dat nooit meer! Ik heb er geld aan verloren. Het studiebureau kon niet volgen, de ateliers en de fabrieken ook niet. En de werfleiders kregen van iedereen op hun donder, waardoor ze vertrokken. Dat was in 1992: ik vergeet het nooit.
Bron: https://www.tijd.be/ondernemen/bouw...n-jaar-dat-willen-we-nooit-meer/10373220.html

Terug
Bovenaan