Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Ik doe al enkele jaren overuren op school en tot vorig jaar werd dit altijd correct uitbetaald. Sinds dit jaar is de personeelsadministratie een soep. Ik heb nog geen enkele maand het juiste aantal uitbetaald gekregen: september tot en met december: soms te weinig/soms te veel maar volgens mijn berekeningen kwam het ongeveer juist uit indien ik het over de 4 maanden uitspreidde. In 2024: 0 overuren uitbetaald sinds 12 januari.

Als deze lijn zich doorzet, zal ik me volgend schooljaar niet langer engageren om extra klassen op me te nemen en zullen ze dus hun plan moeten trekken met die extra studie.
De versoepening is overal een feit.
Je hoort niks anders meer, en dan gaat het nog maar over de administratie.

Mss mede door een nieuw softwarepakket te nemen, datamigratie te doen waarbij info verloren is geraakt.
Mss ook bijstand van een extern bureau. Zelfs dat wordt tegenwoordig uitbesteed.
Of ook gewoon, de incompetentie die zich precies steeds meer uit op de arbeidsmarkt, in een wereld dan van steeds meer regeltjes en uitzonderingen.

Ooit ook voorgehad dat men van verloftooltje x naar y ging.
Hoeveel fouten dat er niet waren gebeurd.
Verlofdagen die waren opgenomen, waren dubbel aangerekend. Niet alle feestdagen zaten erin.
Het ene systeem werkte met :'s, en andere met komma's, had men gewoon gelijkgesteld.
Rare is dat geen kat dat was opgevallen, en dat ik alle 3 de fouten had gemeld.
"Hallo, we missen een heel pak verlofdagen he."
Wordt nog niet geheel in dank afgenomen he...

Laatst bewerkt:
Ik werd als optional attendee uitgenodigd in een meeting op vrijdagavond. Ik pakte mijn verantwoordelijkheid op want ik had al het gevoel dat het een shitshow van een jewelste ging worden, en ik heb jammergenoeg ook input nodig om niet geblokkeerd te blijven in mijn werk. Ik had die meeting dus minutieus voorbereid, ver buiten wat er van mij in mijn functie verwacht zou mogen worden, maar ik hield mijn voorbereiding nog even achter de hand omdat ik benieuwd was waar de 5 andere mandatory attendees mee gingen afkomen.

Niemand had iets voorbereid. Als ik daar niet had gezeten, hadden ze de meeting weer kunnen verzetten. Weer vertraging oplopen. Weer de zoveelste lange dagen volgende week om die meeting in te halen.

Ik snap dat niet hoe mensen zo ongegeneerd iedere keer onvoorbereid in een meeting komen opdagen die ze notabene zelf organiseren.

Wie spreekt hen er op aan?
Dat zou de project manager moeten doen, maar bij ons is er geen overkoepelende project manager. Per team wel een delivery manager. Maar die zijn veel te junior en kunnen 90% van de tijd niet volgen. Bijgevolg leunen ze veel op de paar mensen zoals ik die proactief veel doen.

Ik doe het mezelf ook aan hoor. Ik krijg gewoon al rillingen van te denken dat ik op die manier in mijn werk sta. Nu ja, die mensen die het zo laten hangen werken er al 20 jaar langer dan ik. Tegen dan ben ik misschien ook zo'n cynische tamzak.

Als dit een echte threat was, had je er dus ook op geklikt. Met andere woorden, compleet logisch dat je die training moet volgen. Of je het nu druk hebt of niet doet er niet toe als het bedrijf door een hack (in het slechtste geval) voor miljoenen ransomware payments moet betalen.
Altijd dat riedeltje bij grote corporates, maar ondertussen 55 domain admins, die overal op inloggen en een IIS op Windows server 2003 die publiek exposed is.

Uiteraard is het belangrijk om aan bewustmaking te doen, maar op het einde van de dag moet je er toch rekening mee houden dat 1 van de 1000 klikt en je terug valt op je volgende lagen van verdediging. Als die ene klik je miljoenen kost, was het ofwel enorm gesofisticeerd, maar waarschijnlijk ben je dan gewoon te laks met andere maatregelen.

Als bijproduct durft niemand nog een mail te openen en voelen mensen zich aangevallen wanneer ze gewoon hun werk proberen doen. Dus ja, ik snap de frustratie wel.

Waar ik me de laatste tijd aan erger: mensen die in een open office space Teams meetings / calls houden ipv in een dichtbij gelegen lege meeting room te gaan. Het verstoort het werk van anderen enorm. Onrespectvol op z’n minst.

Sinds een dik jaar stuurt IT regelmatig bewust phishingmails om te zien wie daar in trapt. Geweetwel, om cybersecurity te testen enzo van die dingen.
Regelmatig wordt dan zo'n valse mail van de CEO gestuurd. Een mail waarin hij zogezegd dringend mijn input nodig heeft. Ding is dat wij een bedrijf van een paar duizend werknemers zijn en die in het echt nooit ofte nimmer direct een mail naar het "lager" personeel gaat sturen. Die dingen zijn zo ongeloofwaardig als maar zijn kan. En als het dan tóch ooit echt zou gebeuren dat die rechtstreeks naar een lagere werknemer gaat sturen, durf ik er gif op innemen dat die mail ook zal gemeld worden als spam. :laugh:
Bij ons hebben we zo al gelijkaardige echte scammails ontvangen met de vraag om snel geld of data over te maken. Ik had zelf op bepaalde moment het gevoel dat sommige van die mails zeer accuraat getarget waren(wat naar wie mailen).

Ik heb vorige week weer een paar ergernissen verzameld voor jullie. Eerst van het lichtere type:
1) WhatsApp-groepen met het werk
2) Zie nummer 1 waarbij er voor elke verjaardag een obligaat rondje "gelukkige verjaardag" passeert.
3) Zie nummers 1 en 2 waarbij mensen dit doen om 06u30 's morgens. Wat is nu je punt? Tonen aan de baas dat je zo vroeg al volop op uw gsm aan het tokkelen bent? Je wil absoluut de eerste zijn? :sarcastic:

En dan van het zwaardere type. Misschien eerder een maatschappelijke ergernis die zodanig marginaal en awkward is, dat ik dacht dat ik er nooit last van zou hebben op de werkvloer: complottheorieën en extremistische maatschappij-politieke opvattingen.

Op mijn vorig werk was er iemand, die nochtans een bachelor-diploma had (!), die geloofde in chemtrails. :wtf:
Op mijn huidig werk is er nu blijkbaar iemand, die ook nochtans minimum een bachelor-diploma heeft, als het geen master is, van Marokkaans-Islamitische afkomst die gelooft dat onze volledige maatschappij in handen is van de Zionisten. :unsure: Achter de touwtjes hebben de Zionisten alles in handen. Ze zijn baas van alle media, om ons te manipuleren. En wij, de schapen, lopen er allemaal met open ogen in. Omdat we "niet kritisch genoeg zijn", uiteraard. Ook zijn de Zionisten baas van alle banken. En omdat alle overheden schulden hebben bij die banken, zijn alle overheden ook schatplichtig aan de Zionisten.
Moslimterrorisme? Dat bestaat niet want de Koran zegt dat dat niet mag. Neen, het moslimterrorisme dat bestaat uit speciale operaties in opdracht van de Zionisten opdat wij allemaal de Moslims zouden beginnen haten. 9/11, de aanslagen in Brussel, ... allemaal uitgevoerd in opdracht van.

Enzovoort enzovoort. Alles is een complot. Links is rechts. Rechts is links. Het zonlicht? Dat bestaat niet.

Pas op, en die mensen hebben stemrecht hé. Die mensen hebben niet alleen stemrecht, die draaien ook mee in professionele bedrijven en komen veel in contact met klanten. Moet ik dit melden aan mijn hiërarchie? Stel je voor dat die kerel op een loos moment zo begint te lullen tegen klanten van ons. :wtf:

Altijd dat riedeltje bij grote corporates, maar ondertussen 55 domain admins, die overal op inloggen en een IIS op Windows server 2003 die publiek exposed is.

Uiteraard is het belangrijk om aan bewustmaking te doen, maar op het einde van de dag moet je er toch rekening mee houden dat 1 van de 1000 klikt en je terug valt op je volgende lagen van verdediging. Als die ene klik je miljoenen kost, was het ofwel enorm gesofisticeerd, maar waarschijnlijk ben je dan gewoon te laks met andere maatregelen.

Als bijproduct durft niemand nog een mail te openen en voelen mensen zich aangevallen wanneer ze gewoon hun werk proberen doen. Dus ja, ik snap de frustratie wel.
Moet je je daarbij voorstellen dat er elders een team ligt te jubelen: "we hebben er weer ene."
Schouderklopje van hun baas: "goed gedaan jongens." Baas kan met die cijfers hogerop gaan: "nog hogere bazen, zie eens!"
Hogere baas tegen baas van de ondermens: "bewustmaking is idd zeer belangrijk."

Arme Freddy die al alle shit op zich krijgt, probeert men dan nog te pootje lappen.

Laatst bewerkt:
Ik heb vorige week weer een paar ergernissen verzameld voor jullie. Eerst van het lichtere type:
2) Zie nummer 1 waarbij er voor elke verjaardag een obligaat rondje "gelukkige verjaardag" passeert.
3) Zie nummers 1 en 2 waarbij mensen dit doen om 06u30 's morgens. Wat is nu je punt? Tonen aan de baas dat je zo vroeg al volop op uw gsm aan het tokkelen bent? Je wil absoluut de eerste zijn? :sarcastic:
Misschien dat die mensen 's morgens op de WC zitten en hun obligate "gelukkige verjaardag" typen zeker? :unsure:
En dan van het zwaardere type. Misschien eerder een maatschappelijke ergernis die zodanig marginaal en awkward is, dat ik dacht dat ik er nooit last van zou hebben op de werkvloer: complottheorieën en extremistische maatschappij-politieke opvattingen.

Op mijn vorig werk was er iemand, die nochtans een bachelor-diploma had (!), die geloofde in chemtrails. :wtf:
Op mijn huidig werk is er nu blijkbaar iemand, die ook nochtans minimum een bachelor-diploma heeft, als het geen master is, van Marokkaans-Islamitische afkomst die gelooft dat onze volledige maatschappij in handen is van de Zionisten. :unsure: Achter de touwtjes hebben de Zionisten alles in handen. Ze zijn baas van alle media, om ons te manipuleren. En wij, de schapen, lopen er allemaal met open ogen in. Omdat we "niet kritisch genoeg zijn", uiteraard. Ook zijn de Zionisten baas van alle banken. En omdat alle overheden schulden hebben bij die banken, zijn alle overheden ook schatplichtig aan de Zionisten.
Moslimterrorisme? Dat bestaat niet want de Koran zegt dat dat niet mag. Neen, het moslimterrorisme dat bestaat uit speciale operaties in opdracht van de Zionisten opdat wij allemaal de Moslims zouden beginnen haten. 9/11, de aanslagen in Brussel, ... allemaal uitgevoerd in opdracht van.

Enzovoort enzovoort. Alles is een complot. Links is rechts. Rechts is links. Het zonlicht? Dat bestaat niet.

Pas op, en die mensen hebben stemrecht hé. Die mensen hebben niet alleen stemrecht, die draaien ook mee in professionele bedrijven en komen veel in contact met klanten. Moet ik dit melden aan mijn hiërarchie? Stel je voor dat die kerel op een loos moment zo begint te lullen tegen klanten van ons. :wtf:
Als je van jongsaf voldoende wordt geïndoctrineerd dan blijft dat bij de meesten gewoon aanwezig, ondanks wat hogeschool- of universiteitsstudies daarna moesten bijbrengen. Dat is gewoon hetzelfde mechanisme als een godsdienst uiteindelijk.

Je wordt wakker, je grijpt je GSM, je ziet de meldingen (X is jarig, Y is jarig), je stuurt van eerste keer omdat je het anders zou vergeten,...

Niet meer dan dat. Automatische piloot van sommige mensen.

Een tweetal weken geleden:

Ik zat gewoon letterlijk acht uur in meeting, zonder enige pauze en uiteraard wel met meeting minutes die ik zelf moet bijhouden en actiepunten die ik moet opvolgen. Teams staat de hele tijd te knipperen, want ik moet access van x goedkeuren, een dringende vraag van y, incident z dat gisteren opgelost moet zijn en uiteraard nog eens zestig ongelezen mails in m'n mailbox. Acht uur lang doe ik dat al jonglerend door elkaar en dan durf ik wel eens snel op een link klikken in een mail.

U hebt op een mail geklikt die komt uit een phishing mail. U zal verplicht moeten deelnemen aan een awareness cursus ivm cyber security.

Echt waar man, vliegt de hoogste boom in. Heb je als bedrijf echt niks beters te doen om jarenlang elke maand dat soort mails te sturen en ja, dan kan het eens gebeuren dat ik de allereerste keer op drie jaar op zo'n belachelijke link klik omdat ik de job uitvoer van twee man (want twee scrum teams van samen +25 man, maar met één scrum master) en geen tijd heb om me dat soort belachelijkheden bezig te houden.
Nochtans wel nuttige mails hoor. Wij sturen die ook uit en toch is er onlangs iemand in geslaagd om zijn credentials in te geven in een scam site.

Nochtans wel nuttige mails hoor. Wij sturen die ook uit en toch is er onlangs iemand in geslaagd om zijn credentials in te geven in een scam site.
Heb mij ook al eens laten vangen omdat de inhoud van de email een antwoord kon zijn op een eerder verzonden mail van mij.

Anderzijds worden er ook e-mails verstuurd over een onderwerp/inhoud dat totaal niets te maken heeft met wat ik doe dat het te doorzichtig is.

Ben iemand die zelf enorm veel overuren doet. Dagelijks 1-2u en soms uitschieters van 3u..maar pak gemiddeld 1,5u.
Mijn job is 5/5 op de bureau. Reden? "Thuis zijn de mensen minder productief". Jobinhoud is 100% op de pc te doen en zou zelfs 100% van thuis uit kunnen.
Swat..niet erg.

Nu ben ook een nieuwbouw aan het zetten en komen ze vandaag iets opmeten en moeten ze binnen kunnen. De werf is op 15min rijden van het werk. Ik vraag aan mijn werkgever of ik dit rap gedurende mn uren mag doen en ik het wel inhaal door later te werken...niet mogelijk, ik moet er een halve dag voor nemen.
Ik dacht "Met de overuren die ik constant doe, mag ik die gunst wel even vragen + ik haal het in..dus niet dat ik het niet wil presteren".

Ben iemand die zelf enorm veel overuren doet. Dagelijks 1-2u en soms uitschieters van 3u..maar pak gemiddeld 1,5u.
Mijn job is 5/5 op de bureau. Reden? "Thuis zijn de mensen minder productief". Jobinhoud is 100% op de pc te doen en zou zelfs 100% van thuis uit kunnen.
Swat..niet erg.

Nu ben ook een nieuwbouw aan het zetten en komen ze vandaag iets opmeten en moeten ze binnen kunnen. De werf is op 15min rijden van het werk. Ik vraag aan mijn werkgever of ik dit rap gedurende mn uren mag doen en ik het wel inhaal door later te werken...niet mogelijk, ik moet er een halve dag voor nemen.
Ik dacht "Met de overuren die ik constant doe, mag ik die gunst wel even vragen + ik haal het in..dus niet dat ik het niet wil presteren".
Dus je doet bijna een werkdag extra per week aan overuren, maar moet een halve dag verlof nemen om een uurtje weg te zijn? Gezellige job.

Dus je doet bijna een werkdag extra per week aan overuren, maar moet een halve dag verlof nemen om een uurtje weg te zijn? Gezellige job.
EN toppunt (was het vergeten aanhalen).
Mijn klote collage (die waar ik niet mee overeenkom..maar zij heeft wel een gigantische goeie band met de eigenaars), mocht vorige week wel 1,5u even naar de dokter gedurende de werkuren..

Ohja en ondanks die werkuren krijg ik nog de opmerking dat ik "traag" werk. Ik werk mss wat trager dan de collega's (en vang dit daarom deels op via die overuren), maar niet trager dan gemiddeld.

Vandaag begon de dag dus al met "En Gumball, wat staat er vandaag op de planning? En wat hebde afgelopen vrijdag gedaan?"
ik "Kheb in de voormiddag X en Y gedaan"
Klote collega "Jama, dat was tussen 10u en 11u..en daarna?"
Ik "Ja khad meeting van 11u-12u"
Klote college "Meeting met? En wa hebt ge in de namiddag gedaan?"
Ik "Ja da houd ik wel allemaal niet bij"
Klote collega "Mss moet ge eens een timesheet opmaken, zo houdt ge bij wat/waar ge aan werkt en hoelang. Want volgens mij verliest ge veel tijd aan zaken"

Swat..niet erg.

Ik doe in feite ook al jaar & dag veel te veel uren. Yes, I know ... gratis uren voor de patron. Maar ik verwacht dan ook 'give & take'.
Ik plan dus whatever in tijdens m'n werkuren, as needed. Zolang het een beetje op voorhand in mijn agenda gezet wordt (& er dus geen klantbezoeken op iets dergelijks mee overschreven wordt) heb ik er nog nooit geen probleem mee gehad.

Tandarts? Aiight, staat er al in maanden op voorhand.
Notaris? Aiight, same deal, was enkel mogelijk ergens overdag. Fine.
Vorig jaar moest ik taxi spelen voor m'n pa, om friggin' 2u 's middags ... ale ten, 'k zal 't voorzien in mijnen agenda (en dees jaar staat dat er al opnief in)
etc.

Moest men er ooit écht een probleem van maken zou het ook ineens finito zijn hoor, met die 'gratis uren'.
Die flexibiliteit is niet noodzakelijk een volledige vergoeding voor 't aantal uren er te veel gewerkt geweest zijn, but still.

Ik doe in feite ook al jaar & dag veel te veel uren. Yes, I know ... gratis uren voor de patron. Maar ik verwacht dan ook 'give & take'.
Ik plan dus whatever in tijdens m'n werkuren, as needed. Zolang het een beetje op voorhand in mijn agenda gezet wordt (& er dus geen klantbezoeken op iets dergelijks mee overschreven wordt) heb ik er nog nooit geen probleem mee gehad.

Tandarts? Aiight, staat er al in maanden op voorhand.
Notaris? Aiight, same deal, was enkel mogelijk ergens overdag. Fine.
Vorig jaar moest ik taxi spelen voor m'n pa, om friggin' 2u 's middags ... ale ten, 'k zal 't voorzien in mijnen agenda (en dees jaar staat dat er al opnief in)
etc.

Moest men er ooit écht een probleem van maken zou het ook ineens finito zijn hoor, met die 'gratis uren'.
Die flexibiliteit is niet noodzakelijk een volledige vergoeding voor 't aantal uren er te veel gewerkt geweest zijn, but still.
Ja voila, "give & take" dacht ik dus ook :shutup:.. Ik ga die overuren echt stoppen..

Tijd om iets nieuws te zoeken ;).
Ben al meer dan een maand aan het solliciteren. Er zit iets redelijk ver gevorderd in de pipeline..maar twijfel of de job niet te technisch/saai zou zijn.. En dan is het twijfelen tussen "probeer het gewoon.. ge zijt dan tenminste van deze klote job af" of "Nee, blijf verder zoeken en werk nog even in deze klote job"

Terug
Bovenaan